opisać sposób umieszczania parametru w treści procedury;
opisać sposób umieszczania parametru w wywołaniu procedury.
Umiejętności:
Uczeń potrafi:
korzystać z edytora procedur;
umieszczać parametry w nagłówku i w treści procedury;
tworzyć procedury wielokątów foremnych z parametrami;
wywoływać procedury z parametrami.
Metody nauczania
pogadanka;
laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.
Środki dydaktyczne
komputery z zainstalowanym programem Logomocja.
Uwarunkowania techniczne
lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich, z zainstalowanym programem Logomocja;
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji
Etap
Zadanie
Przebieg realizacji
Uwagi do realizacji
Faza przygotowawcza
– czynności organizacyjne (3 min)
sprawdzenie obecności
zalogowanie się do systemu
– wprowadzenie do tematu lekcji
(3 min)
podanie tematu lekcji
przypomnienie treści bezparametrowej procedury „kwadrat”
analiza poleceń występujących w procedurze (wskazanie polecenia decydującego o wielkości rysowanego kwadratu)
rozmowa na temat ograniczonej przydatności bezparametrowej procedury „kwadrat” (rysuje zawsze kwadrat tej samej wielkości)
Faza realizacyjna
– wprowadzenie pojęcia „parametr procedury”
(10 min)
uruchomienie programu Logomocja
uruchomienie edytora procedur
napisanie procedury „kwadrat o długości boku 100” i sprawdzenie jej działania
modyfikacja procedury „kwadrat” (zmiana długości boku kwadratu) i sprawdzenie jej działania
krótka rozmowa na temat wprowadzonej zmiany (zwrócenie uwagi na fakt, że długość boku jest jedyną liczbą, jaką możemy zmieniać w procedurze „kwadrat”)
wyjaśnienie pojęcia parametru procedury, który umożliwia wywoływanie kwadratów różnej wielkości za pomocą jednej procedury
omówienie postaci parametru oraz sposobu umieszczania go w procedurze
modyfikacja procedury „kwadrat” poprzez wstawienie do niej parametru (zamiana polecenia np 100 na polecenie np :bok oraz umieszczenie parametru :bok w nagłówku procedury)
wyjaśnienie sposobu wywołania procedury z parametrem (zastąpienie nazwy parametru wartością)
sprawdzenie działania procedury (kilkakrotne wywołanie procedury z różnymi wartościami parametru :bok)
Program Logomocja
– tworzenie procedury „kwadraty” wykorzystującej procedurę kwadrat z parametrem :bok
(7 min)
pokaz projektu kwadraty.imp
analiza wykonania zadania:
ustalenie elementów składowych rysunku (kwadraty z zamalowanym wnętrzem o różnej długości boku)
ustalenie wielkości kwadratów tworzących rysunek
ustalenie kolejności umieszczania poszczególnych kwadratów w procedurze „kwadraty”
uruchomienie edytora procedur
modyfikacja procedury „kwadrat” z parametrem :bok poprzez dopisanie poleceń zamalowujących wnętrze kwadratu
sprawdzenie poprawności działania procedury „kwadrat” po modyfikacji
wspólne tworzenie procedury „kwadraty”
wywołanie procedury
zapisanie projektu na dysku
Załącznik 8.1 – treść i wywołanie procedury „kwadraty”
– tworzenie procedury trójkąty wykorzystującej procedurę „trójkąt z parametrem” :bok
(9 min)
pokaz projektu trójkąty.imp (część wykonywana wspólnie, rysunek złożony z trzech trójkątów)
omówienie kolejnych kroków wykonania zadania:
napisanie procedury trójkąt z parametrem :bok, którego wnętrze będzie malowane losowo wybranym kolorem
utworzenie procedury trójkąty wykorzystującej procedurę trójkąt z parametrem :bok
ustalenie wielkości trójkątów tworzących rysunek
uruchomienie nowego projektu
otworzenie edytora procedur
wspólne tworzenie procedury trójkąt z parametrem :bok
sprawdzenie działania procedury
wspólne tworzenie procedury „trójkąty”
wywołanie procedury „trójkąty”
Załącznik 8.2 – treść i wywołanie procedury „trójkąty”
– samodzielna praca uczniów polegająca na modyfikacji procedury „trójkąty”
(10 min)
pokaz projektu trójkąty.imp (rysunek złożony z sześciu trójkątów)
analiza wykonania zadania (należy zwrócić uwagę, że jeśli chcemy wykorzystać procedurę trójkąt z parametrem :bok, należy ustawić żółwia na górnym wierzchołku najmniejszego trójkąta, obrócić go o 180Indeks górny oo i dorysować trójkąty, zaczynając od najmniejszego)
edycja procedury „trójkąty”
samodzielna modyfikacja procedury (dopisanie poleceń rysujących trzy brakujące trójkąty)
sprawdzenie działania procedury (poprawa ewentualnych błędów)
zapisanie projektu na dysku
Załącznik 8.2 – treść i wywołanie procedury „trójkąty”
Faza podsumowująca
– podsumowanie wiadomości poznanych na lekcji (3 min)
utrwalenie treści lekcji (krótka rozmowa na temat korzyści wynikających ze stosowania w procedurach parametrów, zwrócenie uwagi na fakt, że jedna procedura z parametrem może zastąpić wiele procedur bezparametrowych)
zadanie pracy domowej
Załącznik 8.3 – treść pracy domowej
Bibliografia
[1] A. Walat, Wprowadzenie do Logomocji, OEIiZK, Warszawa 2003.
[2] W. Jochemczyk, I. Krajewska‑Kranas, A. Samulska, W. Kranas, M. Wyczółkowski, Lekcje z komputerem, WSiP, Warszawa 2004.
Załączniki
Treść i wywołanie procedury „kwadraty”
oto kwadrat :bok
powtórz 4 [np :bok pw 90]
pod
np :bok / 2 pw 90 np :bok /2
RNwE4FZBbm3KT
ukm jld
zamaluj
ws :bok / 2 lw 90 ws :bok / 2
opu
już
oto kwadraty
kwadrat 200
kwadrat 160
kwadrat 120
kwadrat 80
kwadrat 40
już
Treść i wywołanie procedury „trójkąty”
oto trójkąt :bok
powtórz 3 [np :bok pw 120] pod
np :bok / 2 pw 90 np :bok / 2
ukm jld zamaluj
ws :bok / 2 lw 90 ws :bok / 2 opu
już
Część procedury wykonywana wspólnie
oto trójkąty
trójkąt 120 np 120
trójkąt 80 np 80
trójkąt 40
RVPmr1OaTDlSp
Wywołanie procedury
wspólnie redagowanej
Część procedury wykonywana samodzielnie przez uczniów
np 40 pw 180
trójkąt 40 np 40
trójkąt 80 np 80
trójkąt 120 sż
już
REEZa1hqS0Hkk
Wywołanie procedury po jej
zmodyfikowaniu przez uczniów
Treść pracy domowej
Napisz procedurę „sześciokąty”, której wywołaniem będzie poniższy rysunek.
W zadaniu wykorzystaj procedurę sześciokąt z parametrem :bok, którego wnętrze będzie malowane losowo wybranym kolorem. Wielkości sześciokątów ustal dowolnie.