Procenty i promile
Scenariusz lekcji – Procenty i promile
Uczniowie poznają definicje procentu i promila, poznają sposoby obliczania procentów i promili (zastosowanie praktyczne).
Umiejętności
obliczanie procentu danej liczby,
obliczanie liczby, gdy znany jest jej procent,
obliczanie promili,
kształtowanie postawy poszukującej.
2. Metoda i forma pracy
W tracie lekcji nauczyciel wprowadza uczniów w temat (pogadanka) – przypomnienie z gimnazjum wiadomości o procentach, usystematyzowanie wiadomości. Uczniowie dalej pracują samodzielnie (ćwiczenie umiejętności wykonywanych obliczeń).
3. Środki dydaktyczne
- podręczniki: Matematyka 1, wyd. OPERON.
- tablice biologiczne, geograficzne, zbiór zadań wyd. OPERON,
- karty z przydziałem zadań.
4. Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne, sprawdzenie czy uczniowie mają przyniesione wycinki
z diagramami procentowymi, ulotki bankowe dotyczące np. kredytów, oprocentowania lokat, wiadomości dotyczące szkoły: liczba klas, liczba uczniów (dziewcząt, chłopców).
Rozmowa nauczyciela z uczniami, mająca na celu usystematyzowanie wiedzy,
analiza przykładowych zadań.
b. Faza realizacyjna
Podanie celu i tematu lekcji. Podział klasy na 4 zespoły zadaniowe, zapoznanie uczniów z zasadami zabawy dydaktycznej (czas trwania, sposób pracy, prezentacja, sposób oceny).
Praca uczniów w zespołach zadaniowych
Prezentacja wyników pracy grup
Dyskusja nad sposobem rozwiązywania zadań przez uczniów.
Faza podsumowująca
Refleksja uczniów na temat wiedzy i umiejętności wyniesionych z lekcji.
Podsumowanie i ocena aktywności uczniów według ustalonych z nimi kryteriów.
Podanie pracy domowej.
5. Bibliografia
Pawłowski H., Matematyka 1, wyd. OPERON, Gdynia 2005 r.
6. Załączniki
Zadania
Zadania do rozwiązania przez poszczególne grupy.
Grupa I
Handlowy sklep oferujący meble po cenach hurtowych.
Meblościanki – 1500 zł
Kanapy – 1000 zł
Fotele – 600 zł)
Zadanie 1
Sprzedawca do ceny zakupu dolicza 12%. Jaki procent wynosi jego zysk w stosunku do ceny sprzedaży?
oznaczenia:
a – cena zakupu
Zadanie 2
Klient chce kupić meble na raty, które będzie spłacał przez rok. Ustal wysokość miesięcznej raty, zakładając, że raty mają być równej wielkości i oprocentowanie w skali roku 9%.
Zadanie 3
Sklep ogłosił świąteczną promocję. Ustal ceny towarów, jeśli promocja zakłada 5% rabatu na towary.
Grupa II
Przedstawiciele towarzystwa ubezpieczeniowego.
Zadanie 1
Kwota zebranych pieniędzy na ubezpieczenie mieszkań wzrosła w tym roku z 48 tys. zł do 51.604 zł. Ile procent stanowi przyrost składek?
Zadanie 2
W pewnej fabryce pracuje 60 ludzi, ubezpieczeni stanowią 98%. Ile osób jest ubezpieczonych?
Zadanie 3
Od jakiej kwoty obliczono składkę ubezpieczeniowa (7,5% kwoty przychodu), jeśli po jej odliczeniu otrzymano 1850 zł?
Grupa III
Eksperci – dietetycy
Zadanie 1
Pierwszy posiłek w ciągu dnia powinien stanowić 25% dziennej racji pokarmowej drugie śniadanie – 10%, obiad – 35%, podwieczorek – 10%, a kolacja – 20%. Jaka powinna być energetyczna wartość każdego posiłku, jeśli śniadanie ma 550 kcal?
Zadanie 2
100 g kapusty zawiera 1,5 g białka, 0,2 g tłuszczu, 4,3 g cukrów prostych, 1,4 g błonnika.
Jaki jest udział procentowy poszczególnych składników?
Zadanie 3
Dorosły człowiek potrzebuje ok. 2500 kcal dziennie. Ile kcal znajduje się w węglowodorach, jeśli stanowią one 55% wszystkich kcal?
Grupa IV
Eksperci bankowi
Zadanie 1
Po dwóch latach stan konta przy rocznej kapitalizacji wzrósł z 20 tys. zł do 26.848 zł. Oblicz wysokość oprocentowania.
Zadanie 2
Na samochód wzięto kredyt w wysokości 54 tys. zł przy stopie procentowej 6,5% i spłacono go po 9 miesiącach. Jak wysokie są odsetki za ten okres?
Zadanie 3
Klient otrzymał po 8 miesiącach za oszczędzone pieniądze, przy oprocentowaniu 5% 120 zł odsetek. Jaki był jego wkład oszczędnościowy?
Zadanie domowe
O ile procent wzrośnie pole koła, jeśli jego obwód zwiększymy o p%?
7. Czas trwania lekcji
2x45 minut.
8. Uwagi
Lekcja ćwiczeniowa poświęcona treningowi zadaniowemu w celu utrwalenia zdobytych umiejętności, jest to planowo lekcja nr 6 w klasie I.