Scenariusz lekcji – Procenty i promile

Uczniowie poznają definicje procentu i promila, poznają sposoby obliczania procentów i promili (zastosowanie praktyczne).

Umiejętności

  • obliczanie procentu danej liczby,

  • obliczanie liczby, gdy znany jest jej procent,

  • obliczanie promili,

  • kształtowanie postawy poszukującej.

2. Metoda i forma pracy

W tracie lekcji nauczyciel wprowadza uczniów w temat (pogadanka) – przypomnienie z gimnazjum wiadomości o procentach, usystematyzowanie wiadomości. Uczniowie dalej pracują samodzielnie (ćwiczenie umiejętności wykonywanych obliczeń).

3. Środki dydaktyczne

- podręczniki: Matematyka 1, wyd. OPERON.
- tablice biologiczne, geograficzne, zbiór zadań wyd. OPERON,
- karty z przydziałem zadań.

4. Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne, sprawdzenie czy uczniowie mają przyniesione wycinki
z diagramami procentowymi, ulotki bankowe dotyczące np. kredytów, oprocentowania lokat, wiadomości dotyczące szkoły: liczba klas, liczba uczniów (dziewcząt, chłopców).
Rozmowa nauczyciela z uczniami, mająca na celu usystematyzowanie wiedzy,
analiza przykładowych zadań.

b. Faza realizacyjna

Podanie celu i tematu lekcji. Podział klasy na 4 zespoły zadaniowe, zapoznanie uczniów z zasadami zabawy dydaktycznej (czas trwania, sposób pracy, prezentacja, sposób oceny).

Praca uczniów w zespołach zadaniowych

Prezentacja wyników pracy grup

Dyskusja nad sposobem rozwiązywania zadań przez uczniów.

Faza podsumowująca

Refleksja uczniów na temat wiedzy i umiejętności wyniesionych z lekcji.
Podsumowanie i ocena aktywności uczniów według ustalonych z nimi kryteriów.
Podanie pracy domowej.

5. Bibliografia

Pawłowski H., Matematyka 1, wyd. OPERON, Gdynia 2005 r.

6. Załączniki

Zadania

Zadania do rozwiązania przez poszczególne grupy.

Grupa I

Handlowy sklep oferujący meble po cenach hurtowych.

Meblościanki – 1500 zł
Kanapy – 1000 zł
Fotele – 600 zł)

Zadanie 1
Sprzedawca do ceny zakupu dolicza 12%. Jaki procent wynosi jego zysk w stosunku do ceny sprzedaży?
oznaczenia:
a – cena zakupu

Zadanie 2
Klient chce kupić meble na raty, które będzie spłacał przez rok. Ustal wysokość miesięcznej raty, zakładając, że raty mają być równej wielkości i oprocentowanie w skali roku 9%.

Zadanie 3
Sklep ogłosił świąteczną promocję. Ustal ceny towarów, jeśli promocja zakłada 5% rabatu na towary.

Grupa II

Przedstawiciele towarzystwa ubezpieczeniowego.

Zadanie 1

Kwota zebranych pieniędzy na ubezpieczenie mieszkań wzrosła w tym roku z 48 tys. zł do 51.604 zł. Ile procent stanowi przyrost składek?

Zadanie 2

W pewnej fabryce pracuje 60 ludzi, ubezpieczeni stanowią 98%. Ile osób jest ubezpieczonych?

Zadanie 3

Od jakiej kwoty obliczono składkę ubezpieczeniowa (7,5% kwoty przychodu), jeśli po jej odliczeniu otrzymano 1850 zł?

Grupa III

Eksperci – dietetycy

Zadanie 1

Pierwszy posiłek w ciągu dnia powinien stanowić 25% dziennej racji pokarmowej drugie śniadanie – 10%, obiad – 35%, podwieczorek – 10%, a kolacja – 20%. Jaka powinna być energetyczna wartość każdego posiłku, jeśli śniadanie ma 550 kcal?

Zadanie 2

100 g kapusty zawiera 1,5 g białka, 0,2 g tłuszczu, 4,3 g cukrów prostych, 1,4 g błonnika.
Jaki jest udział procentowy poszczególnych składników?

Zadanie 3
Dorosły człowiek potrzebuje ok. 2500 kcal dziennie. Ile kcal znajduje się w węglowodorach, jeśli stanowią one 55% wszystkich kcal?

Grupa IV

Eksperci bankowi

Zadanie 1

Po dwóch latach stan konta przy rocznej kapitalizacji wzrósł z 20 tys. zł do 26.848 zł. Oblicz wysokość oprocentowania.

Zadanie 2

Na samochód wzięto kredyt w wysokości 54 tys. zł przy stopie procentowej 6,5% i spłacono go po 9 miesiącach. Jak wysokie są odsetki za ten okres?

Zadanie 3
Klient otrzymał po 8 miesiącach za oszczędzone pieniądze, przy oprocentowaniu 5% 120 zł odsetek. Jaki był jego wkład oszczędnościowy?

Zadanie domowe

O ile procent wzrośnie pole koła, jeśli jego obwód zwiększymy o p%?

7. Czas trwania lekcji

2x45 minut.

8. Uwagi

Lekcja ćwiczeniowa poświęcona treningowi zadaniowemu w celu utrwalenia zdobytych umiejętności, jest to planowo lekcja nr 6 w klasie I.

ROJQTCTFl5GyV

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 34.50 KB w języku polskim