Procesy glebotwórcze

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • potrafi zdefiniować procesy glebotwórcze,

  • wymienia czynniki glebotwórcze: klimat, stosunki wodne, szata roślinna,

  • potrafi przedstawić profil glebowy.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • umie scharakteryzować procesy glebotwórcze,

  • umie określić wpływ oddziaływania czynników glebotwórczych,

  • potrafi rozróżnić gleby wykształcone i niewykształcone,

  • umie scharakteryzować gleby wykształcone i niewykształcone,

  • umie zinterpretować profil glebowy.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, opis, praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel wita się z uczniami, podaje temat lekcji: Procesy glebotwórcze. Nauczyciel przygotowuje środki dydaktyczne.

b) Faza realizacyjna

  1. Proces glebotwórczy. Nauczyciel wyjaśnia proces tworzenia się gleby. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję, wyjaśnia definicję gleby, wymienia podstawowe czynniki glebotwórcze: klimat, stosunki wodne, szata roślinna. Nauczyciel wskazuje uczniom wpływ rzeźby terenu, rodzaj skały macierzystej, działalność człowieka na proces tworzenia się gleby. Uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela: Czy przy powstawaniu gleby ważny jest czas oddziaływania procesów ją kształtujących?

  2. Profil gleby. Nauczyciel wyjaśnia co to jest profil glebowy i co wchodzi w jego skład. Nauczyciel wymienia elementy profilu glebowego: poziom próchniczny, poziom wymywania, poziom wmywania, skała macierzysta. Wymienione elementy są charakteryzowane przez nauczyciela. Uczniowie rysują profil glebowy z poziomami genetycznymi gleby. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel wymienia właściwości gleby: żyzność i urodzajność i podaje treść zadania domowego (załącznik).

5. Bibliografia

  1. Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

  2. Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.

  3. Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Wyjaśnij pojęcia: żyzność i urodzajność gleby.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R10Lr8DWOPlJ6

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 95.24 KB w języku polskim
R1Lb1aC4rvNWM

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.00 KB w języku polskim