Procesy glebotwórcze
Procesy glebotwórcze
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
potrafi zdefiniować procesy glebotwórcze,
wymienia czynniki glebotwórcze: klimat, stosunki wodne, szata roślinna,
potrafi przedstawić profil glebowy.
b) Umiejętności
Uczeń:
umie scharakteryzować procesy glebotwórcze,
umie określić wpływ oddziaływania czynników glebotwórczych,
potrafi rozróżnić gleby wykształcone i niewykształcone,
umie scharakteryzować gleby wykształcone i niewykształcone,
umie zinterpretować profil glebowy.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, opis, praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel wita się z uczniami, podaje temat lekcji: Procesy glebotwórcze. Nauczyciel przygotowuje środki dydaktyczne.
b) Faza realizacyjna
Proces glebotwórczy. Nauczyciel wyjaśnia proces tworzenia się gleby. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję, wyjaśnia definicję gleby, wymienia podstawowe czynniki glebotwórcze: klimat, stosunki wodne, szata roślinna. Nauczyciel wskazuje uczniom wpływ rzeźby terenu, rodzaj skały macierzystej, działalność człowieka na proces tworzenia się gleby. Uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela: Czy przy powstawaniu gleby ważny jest czas oddziaływania procesów ją kształtujących?
Profil gleby. Nauczyciel wyjaśnia co to jest profil glebowy i co wchodzi w jego skład. Nauczyciel wymienia elementy profilu glebowego: poziom próchniczny, poziom wymywania, poziom wmywania, skała macierzysta. Wymienione elementy są charakteryzowane przez nauczyciela. Uczniowie rysują profil glebowy z poziomami genetycznymi gleby. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel wymienia właściwości gleby: żyzność i urodzajność i podaje treść zadania domowego (załącznik).
5. Bibliografia
Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.
Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.
Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Wyjaśnij pojęcia: żyzność i urodzajność gleby.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak