Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

PROGRAM ZAJĘĆ

W ŚWIETLICY PROFILAKTYCZNEJ

W BALIGRODZIE

  1. Przewidywany czas trwania: 20 godz.

  2. Cel główny: zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów starszych klas szkoły podstawowej i gimnazjum.

  3. Cele szczegółowe: uzasadnienie i wzmocnienie postaw zobowiązujących do niepalenia; ukazanie funkcjonowania ludzkiego organizmu i jego potrzeb, a przede wszystkim konieczność odpowiedniego pożywienia i czystego powietrza; uczenie się rozpoznawania swych zachowań oraz uświadomienie mechanizmów nacisku grupowego wraz z nauczeniem się sposobów odmowy; uświadomienie mechanizmów konfliktu, jak również umiejętności radzenia sobie z problemami; umocnienie poczucia własnej wartości, przez zbudowanie pozytywnego obrazu o sobie i kształtowanie umiejętności ważnych w kontaktach z ludźmi.

  4. Oczekiwane rezultaty: przyswojenie wiedzy o tym, że: nikotyna jest narkotykiem, palenie tytoniu pociąga za sobą skutki fizjologiczne, kosmetyczne, zdrowotne i społeczne, zaprzestanie palenia przynosi skutki natychmiastowe i korzyści w przyszłości, większość dzieci , młodzieży i dorosłych nie pali, każdy może skutecznie oprzeć się presji palenia, sprzedaż i palenie papierosów podlega przepisom prawa i normom społecznym; wykształcenie postaw: zobowiązujących do niepalenia, dumy z faktu niepalenia, wspieranie innych osób w decyzji niepodejmowania palenia, odpowiedzialności za własne zdrowie. rozwiniecie umiejętności do: przekazywania wiedzy i wyjaśniania własnych postaw wobec palenia tytoniu, wspierania innych ludzi, by nie podejmowali palenia, określania korzyści przebywania w środowisku wolnym od dymu tytoniowego, wspierania ludzi palących, którzy pragną zerwać z nałogiem.

  5. Sposoby realizacji celów: 5 czterogodzinnych warsztatów (dwa dwugodzinne spotkania dla każdego warsztatu) przeprowadzonych zgodnie ze scenariuszami programu edukacji antynikotynowej „Znajdź właściwe rozwiązanie”. Każdy warsztat ma swoją nazwę: Poznajmy się bliżej, Laboratorium ciała, Naucz się mówić nie, Znajdź właściwe rozwiązanie, Uwierz w siebie i przewiduje pracę metodami aktywnymi.

WARSZTAT I

„POZNAJMY SIĘ BLIŻEJ”

Data/godzina: .....................................................................

Celem tego warsztatu jest integracja grupy, wyłonienie liderów, uzasadnienie i wzmocnienie postaw zobowiązujących do niepalenia. Warsztat umożliwia autoprezentację, określenie mocnych i słabych stron uczestników, a także określenie zasobu wiedzy uczniów na temat palenia i motywów skłaniających ludzi do palenia.

  1. Autoprezentacja.

  2. Cel i treść warsztatów.

  3. Palenie nie jest normą obyczajową.

  4. Dlaczego ludzie palą?

  5. Co wiemy na temat palenia tytoniu.

Obecni:

WARSZTAT II

„LABORATORIUM CIAŁA”

Data/godzina: .....................................................................

Celem tego warsztatu jest ukazanie funkcjonowania ludzkiego organizmu i jego potrzeb, a przede wszystkim konieczności zapewnienia odpowiedniego pożywienia i czystego powietrza. W trakcie warsztatu uczniowie zapoznają się z funkcjonowaniem układu oddechowego, uczą się prawidłowego oddychania, dowiadują się o zawartości dymu tytoniowego, zdrowotnych następstwach palenia, a także o zaletach niepalenia.

  1. Laboratorium ciała: układ oddechowy.

  2. Uczenia prawidłowego oddychania.

  3. Co powinniśmy wiedzieć o paleniu tytoniu.

  4. Skutki palenia tytoniu.

  5. Co nam daje niepalenie.

Obecni:

WARSZTAT III

„NAUCZ SIĘ MÓWIĆ NIE!”

Data/godzina: .....................................................................

Celem tego warsztatu jest przekazanie wiadomości o zachowaniach asertywnych, uczenie się rozpoznawania swych zachowań oraz uświadomienie mechanizmów nacisku grupowego wraz z nauczeniem się sposobów odmowy.

  1. Problemy w komunikowaniu innym swoich życzeń i skarg.

  2. Uświadamianie sobie przyczyn zachowań agresywnych, uległych i stanowczych.

  3. Odmawianie w sytuacji nacisku grupowego.

  4. Czy zachowanie stanowcze sprawia trudności?

  5. Uczenie się zachowań stanowczych.

Obecni:

WARSZTAT IV

„ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE”

Data/godzina: .....................................................................

Ten warsztat uczy rozpoznawania odczuć przeżywanych w sytuacjach trudnych, uświadamiania mechanizmów konfliktu oraz skutków nieradzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz rozwijania umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz rozwijania umiejętności radzenia sobie z problemami.

  1. Nasze odczucia w sytuacji trudnej.

  2. Jakie sytuacje są trudne.

  3. Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami.

  4. Skutki nieradzenia sobie z trudnymi sytuacjami.

Obecni:

WARSZTAT V

„UWIERZ W SIEBIE”

Data/godzina: .....................................................................

Ostatni warsztat ma na celu umocnienie poczucia własnej wartości, wzbudzenia pozytywnego myślenia o sobie i kształtowanie umiejętności ważnych w kontaktach z ludźmi.

  1. Subiektywne znaczenie sytuacji trudnych.

  2. Uświadamianie sobie negatywnego myślenia.

  3. Ocena stopnia akceptacji siebie.

  4. Pozytywne myślenie o sobie.

  5. Umiejętności pomagające w życiu.

Obecni:

data/obecność

ŚWIETLICA
GRUPA .................................

Lp.

REALIZACJA TEMATYKI ZAJĘĆ ŚWIETLICY

Rr5fEV3ah61KY

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 102.00 KB w języku polskim