Program zajęć profilaktycznych w świetlicy profilaktycznej
PROGRAM ZAJĘĆ
W ŚWIETLICY PROFILAKTYCZNEJ
W BALIGRODZIE
Przewidywany czas trwania: 20 godz.
Cel główny: zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów starszych klas szkoły podstawowej i gimnazjum.
Cele szczegółowe: uzasadnienie i wzmocnienie postaw zobowiązujących do niepalenia; ukazanie funkcjonowania ludzkiego organizmu i jego potrzeb, a przede wszystkim konieczność odpowiedniego pożywienia i czystego powietrza; uczenie się rozpoznawania swych zachowań oraz uświadomienie mechanizmów nacisku grupowego wraz z nauczeniem się sposobów odmowy; uświadomienie mechanizmów konfliktu, jak również umiejętności radzenia sobie z problemami; umocnienie poczucia własnej wartości, przez zbudowanie pozytywnego obrazu o sobie i kształtowanie umiejętności ważnych w kontaktach z ludźmi.
Oczekiwane rezultaty: przyswojenie wiedzy o tym, że: nikotyna jest narkotykiem, palenie tytoniu pociąga za sobą skutki fizjologiczne, kosmetyczne, zdrowotne i społeczne, zaprzestanie palenia przynosi skutki natychmiastowe i korzyści w przyszłości, większość dzieci , młodzieży i dorosłych nie pali, każdy może skutecznie oprzeć się presji palenia, sprzedaż i palenie papierosów podlega przepisom prawa i normom społecznym; wykształcenie postaw: zobowiązujących do niepalenia, dumy z faktu niepalenia, wspieranie innych osób w decyzji niepodejmowania palenia, odpowiedzialności za własne zdrowie. rozwiniecie umiejętności do: przekazywania wiedzy i wyjaśniania własnych postaw wobec palenia tytoniu, wspierania innych ludzi, by nie podejmowali palenia, określania korzyści przebywania w środowisku wolnym od dymu tytoniowego, wspierania ludzi palących, którzy pragną zerwać z nałogiem.
Sposoby realizacji celów: 5 czterogodzinnych warsztatów (dwa dwugodzinne spotkania dla każdego warsztatu) przeprowadzonych zgodnie ze scenariuszami programu edukacji antynikotynowej „Znajdź właściwe rozwiązanie”. Każdy warsztat ma swoją nazwę: Poznajmy się bliżej, Laboratorium ciała, Naucz się mówić nie, Znajdź właściwe rozwiązanie, Uwierz w siebie i przewiduje pracę metodami aktywnymi.
WARSZTAT I
„POZNAJMY SIĘ BLIŻEJ”
Data/godzina: .....................................................................
Celem tego warsztatu jest integracja grupy, wyłonienie liderów, uzasadnienie i wzmocnienie postaw zobowiązujących do niepalenia. Warsztat umożliwia autoprezentację, określenie mocnych i słabych stron uczestników, a także określenie zasobu wiedzy uczniów na temat palenia i motywów skłaniających ludzi do palenia.
Autoprezentacja.
Cel i treść warsztatów.
Palenie nie jest normą obyczajową.
Dlaczego ludzie palą?
Co wiemy na temat palenia tytoniu.
Obecni:
WARSZTAT II
„LABORATORIUM CIAŁA”
Data/godzina: .....................................................................
Celem tego warsztatu jest ukazanie funkcjonowania ludzkiego organizmu i jego potrzeb, a przede wszystkim konieczności zapewnienia odpowiedniego pożywienia i czystego powietrza. W trakcie warsztatu uczniowie zapoznają się z funkcjonowaniem układu oddechowego, uczą się prawidłowego oddychania, dowiadują się o zawartości dymu tytoniowego, zdrowotnych następstwach palenia, a także o zaletach niepalenia.
Laboratorium ciała: układ oddechowy.
Uczenia prawidłowego oddychania.
Co powinniśmy wiedzieć o paleniu tytoniu.
Skutki palenia tytoniu.
Co nam daje niepalenie.
Obecni:
WARSZTAT III
„NAUCZ SIĘ MÓWIĆ NIE!”
Data/godzina: .....................................................................
Celem tego warsztatu jest przekazanie wiadomości o zachowaniach asertywnych, uczenie się rozpoznawania swych zachowań oraz uświadomienie mechanizmów nacisku grupowego wraz z nauczeniem się sposobów odmowy.
Problemy w komunikowaniu innym swoich życzeń i skarg.
Uświadamianie sobie przyczyn zachowań agresywnych, uległych i stanowczych.
Odmawianie w sytuacji nacisku grupowego.
Czy zachowanie stanowcze sprawia trudności?
Uczenie się zachowań stanowczych.
Obecni:
WARSZTAT IV
„ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE”
Data/godzina: .....................................................................
Ten warsztat uczy rozpoznawania odczuć przeżywanych w sytuacjach trudnych, uświadamiania mechanizmów konfliktu oraz skutków nieradzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz rozwijania umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz rozwijania umiejętności radzenia sobie z problemami.
Nasze odczucia w sytuacji trudnej.
Jakie sytuacje są trudne.
Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami.
Skutki nieradzenia sobie z trudnymi sytuacjami.
Obecni:
WARSZTAT V
„UWIERZ W SIEBIE”
Data/godzina: .....................................................................
Ostatni warsztat ma na celu umocnienie poczucia własnej wartości, wzbudzenia pozytywnego myślenia o sobie i kształtowanie umiejętności ważnych w kontaktach z ludźmi.
Subiektywne znaczenie sytuacji trudnych.
Uświadamianie sobie negatywnego myślenia.
Ocena stopnia akceptacji siebie.
Pozytywne myślenie o sobie.
Umiejętności pomagające w życiu.
Obecni:
data/obecność | ||||||||||||||||||||||
ŚWIETLICA
GRUPA .................................
Lp. | ||
REALIZACJA TEMATYKI ZAJĘĆ ŚWIETLICY