Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Małgorzata Olma - Naras

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VIII

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Programowanie w języku Python - algorytm badania podzielności liczb.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Realizacja podstawy programowej z informatyki dla klas IV‑VIII. Środowisko Pythona jest dla mnie i dla moich uczniów czymś nowym. Aby moi uczniowie zobaczyli czy też dostrzegli różnicę lub podobieństwa między programowaniem w języku Python i C++ postanowiłam ich wdrożyć w podstawy Pythona i zrealizować z nimi kilka bardzo prostych algorytmów. W tym celu wykorzystałam zasoby podręcznika Lubię to! - podręcznika dla klasy ósmej szkoły podstawowej NOWA EDYCJA 2021‑2023.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Rozwijanie kompetencji cyfrowych i matematycznych. Zajęcia z algorytmami i programowaniem rozbudzają w uczniach ciekawość, zaangażowanie, stają się dla nich wyzwaniem. Często ci młodzi ludzie mogą poczuć się jakby byli blisko zawodowych programistów. Warto realizować tematy i zadania, które „wciągają” uczniów i często ich fascynują.

7. Cel ogólny zajęć

Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera. Uczeń tworzy i testuje algorytm badania podzielności liczb w języku Python.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. uczeń omawia i stosuje algorytm podzielność liczb

  2. uczeń rozumie działanie operatora modulo

  3. uczeń pisze prosty program w języku Python, stosując poznane zasady programowania;

9. Metody i formy pracy

  • dyskusja
    - metoda problemowa
    - pokaz multimedialny
    - praca z podręcznikiem
    - programowanie z użyciem komputera

10. Środki dydaktyczne

  • podręcznik do klasy VIII,
    - animacja z dostępna na stronie dlanauczyciela.pl (wyd. Nowa Era)  - Algorytmy na liczbach 
    - komputer z dostępem do internetu
    - środowisko programistyczne Python https://replit.com/languages/python3
    - projektor multimedialny lub tablica multimedialna

11. Wymagania w zakresie technologii

Komputer z dostępem do internetu
Dostęp do strony dlanauczyciela.pl
Projektor multimedialny lub tablica multimedialna

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Doświadczenie - Czy uda nam się podzielić równo?

    • Czas trwania: 10 mniut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel angażuje uczniów do zadania. Prosi aby podzielili się na zespoły 2 osobowe, następnie 3 i 4 osobowe. Prosi aby zapamiętali wyniki swoich działań. Następnie wyświetla film edukacjyny z animacji dostępnych na stronie dlanauczyciela.pl (wyd. Nowa Era)  - Algorytmy na liczbach - algorytm badania podzielności liczb.

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja - Zdecydujmy co będzie ważne wynik czy reszta?

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Dyskusja na temat przeprowadzonego doświadczenia:
      - co zauważyliście w trakcie dokonywania podziału?
      - czy dzieląc  grupy zawsze były o takiej samej liczebności?
      - na czym będzie polegać badanie podzielności liczb? 
      - jaki element  w tym badaniu będzie istotny aby zdefiniować podzielność liczby?

  • Aktywność 3

    • Temat: Teoria - omówienie i analiza algorytmu badania podzielności liczb.

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej schemat blokowy algorytmu i omawia jego poszczególne elementy. Zwraca przy tym uwagę na operator modulo i prezentuje jak zapisać go w języku Python. Przypomina znaczenie instrukcji warunkowej. Analizuje wraz z uczniami tabelę w podręczniku s. 92 - testowanie algorytmu badania podzielności liczb.

  • Aktywność 4

    • Temat: Działanie praktyczne - zbudowanie programu badającego podzielność liczb.

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie tworzą indywidualnie na komputerach program zgodnie z przeanalizowanym schematem blokowym:
      1. Przechodzą na stronę https://replit.com/languages/python3
      2. Stosują poznane instrukcje i składnię języka Phyton w tworzeniu programu, mogą skorzystać z podręcznika oraz indywidualnej pomocy/wsparcia ze strony nauczyciela.
      3. Sprawdzają działanie programu z możliwością konsultacji z rówiesnikami.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie po skończonej lekcji rysują na karteczkach buźkę wyrażającą opinię po zajęciach:
- uśmiechnięta - jestem zadowolony z zajęć,
- prosta - mam wątpliwości,
- smutna - to było trudne.

14. Licencja

CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Lekcję można zrealizować w formie online, prezentując w aktywności 1, tylko film o algorytmie badania podzielności liczb.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

dowolna