Programowanie w języku Python - algorytm badania podzielności liczb.
Autor/autorka
Małgorzata Olma - Naras
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VIII
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Programowanie w języku Python - algorytm badania podzielności liczb.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Realizacja podstawy programowej z informatyki dla klas IV‑VIII. Środowisko Pythona jest dla mnie i dla moich uczniów czymś nowym. Aby moi uczniowie zobaczyli czy też dostrzegli różnicę lub podobieństwa między programowaniem w języku Python i C++ postanowiłam ich wdrożyć w podstawy Pythona i zrealizować z nimi kilka bardzo prostych algorytmów. W tym celu wykorzystałam zasoby podręcznika Lubię to! - podręcznika dla klasy ósmej szkoły podstawowej NOWA EDYCJA 2021‑2023.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Rozwijanie kompetencji cyfrowych i matematycznych. Zajęcia z algorytmami i programowaniem rozbudzają w uczniach ciekawość, zaangażowanie, stają się dla nich wyzwaniem. Często ci młodzi ludzie mogą poczuć się jakby byli blisko zawodowych programistów. Warto realizować tematy i zadania, które „wciągają” uczniów i często ich fascynują.
7. Cel ogólny zajęć
Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera. Uczeń tworzy i testuje algorytm badania podzielności liczb w języku Python.
8. Cele szczegółowe zajęć
uczeń omawia i stosuje algorytm podzielność liczb
uczeń rozumie działanie operatora modulo
uczeń pisze prosty program w języku Python, stosując poznane zasady programowania;
9. Metody i formy pracy
dyskusja
- metoda problemowa
- pokaz multimedialny
- praca z podręcznikiem
- programowanie z użyciem komputera
10. Środki dydaktyczne
podręcznik do klasy VIII,
- animacja z dostępna na stronie dlanauczyciela.pl (wyd. Nowa Era) - Algorytmy na liczbach
- komputer z dostępem do internetu
- środowisko programistyczne Python https://replit.com/languages/python3
- projektor multimedialny lub tablica multimedialna
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer z dostępem do internetu
Dostęp do strony dlanauczyciela.pl
Projektor multimedialny lub tablica multimedialna
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie - Czy uda nam się podzielić równo?
Czas trwania: 10 mniut
Opis aktywności:
Nauczyciel angażuje uczniów do zadania. Prosi aby podzielili się na zespoły 2 osobowe, następnie 3 i 4 osobowe. Prosi aby zapamiętali wyniki swoich działań. Następnie wyświetla film edukacjyny z animacji dostępnych na stronie dlanauczyciela.pl (wyd. Nowa Era) - Algorytmy na liczbach - algorytm badania podzielności liczb.
Aktywność 2
Temat: Refleksja - Zdecydujmy co będzie ważne wynik czy reszta?
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Dyskusja na temat przeprowadzonego doświadczenia:
- co zauważyliście w trakcie dokonywania podziału?
- czy dzieląc grupy zawsze były o takiej samej liczebności?
- na czym będzie polegać badanie podzielności liczb?
- jaki element w tym badaniu będzie istotny aby zdefiniować podzielność liczby?
Aktywność 3
Temat: Teoria - omówienie i analiza algorytmu badania podzielności liczb.
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej schemat blokowy algorytmu i omawia jego poszczególne elementy. Zwraca przy tym uwagę na operator modulo i prezentuje jak zapisać go w języku Python. Przypomina znaczenie instrukcji warunkowej. Analizuje wraz z uczniami tabelę w podręczniku s. 92 - testowanie algorytmu badania podzielności liczb.
Aktywność 4
Temat: Działanie praktyczne - zbudowanie programu badającego podzielność liczb.
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Uczniowie tworzą indywidualnie na komputerach program zgodnie z przeanalizowanym schematem blokowym:
1. Przechodzą na stronę https://replit.com/languages/python3
2. Stosują poznane instrukcje i składnię języka Phyton w tworzeniu programu, mogą skorzystać z podręcznika oraz indywidualnej pomocy/wsparcia ze strony nauczyciela.
3. Sprawdzają działanie programu z możliwością konsultacji z rówiesnikami.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie po skończonej lekcji rysują na karteczkach buźkę wyrażającą opinię po zajęciach:
- uśmiechnięta - jestem zadowolony z zajęć,
- prosta - mam wątpliwości,
- smutna - to było trudne.
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Lekcję można zrealizować w formie online, prezentując w aktywności 1, tylko film o algorytmie badania podzielności liczb.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna