Programowy charakter "Ody do młodości" Adama Mickiewicza.
Programowy charakter Ody do młodości Adama Mickiewicza
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń :
poznaje gatunek literacki jakim jest oda ,
rozumie istotę utworu‑manifestu.
b) Umiejętności
Uczeń :
potrafi scharakteryzować odę jako gatunek literacki ,
ocenia utwór pod względem cech oświeceniowych i romantycznych ,
umie rozpoznawać i nazywać środki artystycznego wyrazu ,
argumentuje swoje stanowisko w dyskusji ,
formułuje własne sądy .
2. Metoda i forma pracy
Metoda podająca , metoda poszukująca , burza mózgów , pogadanka heurystyczna.
3. Środki dydaktyczne
Tekst analizowanego utworu
Słownik terminów literackich
Słownik gatunków literackich
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.
Zapisanie tematu na tablicy.
Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Metodą burzy mózgów uczniowie podają jak najwięcej skojarzeń dotyczących wyrazu „ młodość” . Krótka pogadanka , która ma doprowadzić do wyjaśnienia słowa „manifest”. Zadawane pytania zależą od tego w jakim kierunku zmierza rozmowa . Zadaniem nauczyciela jest dyskretne kierowanie grupą .
2. Odczytanie przez jednego z uczniów definicji manifestu i zapisanie krótkiej notatki . Następuje głośne odczytanie wiersza i uczniowie dochodzą do wniosku , że utwór ma charakter manifestu ludzi młodych . Należy przybliżyć cechy gatunkowe ody poprzez krótki wykład lub tak jak poprzednio przez odczytanie definicji ze słownika terminów literackich .
3. Ponieważ Oda do młodości uważana jest za utwór z pogranicza dwóch epok , należy wskazać cechy oświeceniowe i romantyczne . Można to zrobić w formie tabeli , mapy mentalnej lub innego zestawienia . Na osobnych kartkach przygotowujemy zapisane cechy utworu , kolejni uczniowie będą losować i starać się przyporządkować ją do odpowiedniego okresu historyczno – literackiego.
„ ODA DO MŁODOŚCI „
CECHY OŚWIECENIOWE | CECHY ROMANTYCZNE |
1. Oda jako podstawowy gatunek liryczny w poetyce klasycznej :
| 1. Temat utworu – pochwała młodości |
2. Sposób obrazowania ( pełni funkcję perswazyjną ):
| 2.Kreacja podmiotu lirycznego :
|
3. Idee :
| 3. Idee :
|
c) Faza podsumowująca
4. Próba sformułowania programowego charakteru utworu.
5. Uczniowie mają za zadanie stworzenie własnego manifestu współczesnego młodego człowieka . Zapisują na tablicy swoje postulaty w formie punktów , należy zgromadzić jak najwięcej argumentów .
5. Bibliografia
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Opierając się na zgromadzonych w czasie lekcji postulatach młodego człowieka stwórz własny manifest pokoleniowy . Forma wypowiedzi dowolna , należy pamiętać tylko o cechach i założeniach utworu‑manifestu.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza