Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Programowy charakter Ody do młodości Adama Mickiewicza

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń :

  • poznaje gatunek literacki jakim jest oda ,

  • rozumie istotę utworu‑manifestu.

b) Umiejętności

Uczeń :

  • potrafi scharakteryzować odę jako gatunek literacki ,

  • ocenia utwór pod względem cech oświeceniowych i romantycznych ,

  • umie rozpoznawać i nazywać środki artystycznego wyrazu ,

  • argumentuje swoje stanowisko w dyskusji ,

  • formułuje własne sądy .

2. Metoda i forma pracy

Metoda podająca , metoda poszukująca , burza mózgów , pogadanka heurystyczna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Tekst analizowanego utworu

  2. Słownik terminów literackich

  3. Słownik gatunków literackich

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.

  2. Zapisanie tematu na tablicy.

  3. Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Metodą burzy mózgów uczniowie podają jak najwięcej skojarzeń dotyczących wyrazu „ młodość” . Krótka pogadanka , która ma doprowadzić do wyjaśnienia słowa „manifest”. Zadawane pytania zależą od tego w jakim kierunku zmierza rozmowa . Zadaniem nauczyciela jest dyskretne kierowanie grupą .

2. Odczytanie przez jednego z uczniów definicji manifestu i zapisanie krótkiej notatki . Następuje głośne odczytanie wiersza i uczniowie dochodzą do wniosku , że utwór ma charakter manifestu ludzi młodych . Należy przybliżyć cechy gatunkowe ody poprzez krótki wykład lub tak jak poprzednio przez odczytanie definicji ze słownika terminów literackich .

3. Ponieważ Oda do młodości uważana jest za utwór z pogranicza dwóch epok , należy wskazać cechy oświeceniowe i romantyczne . Można to zrobić w formie tabeli , mapy mentalnej lub innego zestawienia . Na osobnych kartkach przygotowujemy zapisane cechy utworu , kolejni uczniowie będą losować i starać się przyporządkować ją do odpowiedniego okresu historyczno – literackiego.

„ ODA DO MŁODOŚCI „

CECHY OŚWIECENIOWE

CECHY ROMANTYCZNE

1. Oda jako podstawowy gatunek liryczny w poetyce klasycznej :

  • pochwalny charakter utworu ,

  • apostrofy do uosobionej „młodości” ,

  • patos ,

  • uczuciowy nieład wyrażający się np. w nieregularności strof i kompozycji ,

  • zdania wykrzyknikowe ,

  • peryfrazy ( omówienia ) ,

  • rozbudowane porównania ,

  • wyszukane epitety .

1. Temat utworu – pochwała młodości

2. Sposób obrazowania ( pełni funkcję perswazyjną ):

  • motywy mitologiczne ,

  • personifikacja gwałtu i słabości ,

  • alegoria ( gród sławny , płaz w skorupie , na trupich wodach ).

2.Kreacja podmiotu lirycznego :

  • jednostka utożsamia się ze zbiorowością ,

  • wyrażenia nacechowane emocjonalnie,

  • częsty tryb rozkazujący ,

  • namiętne wezwania ,

  • emocjonalne zaangażowanie ,

  • poczucie ogromnej siły i pewności

  • jednostka nieprzeciętna o osobowości przywódcy .

3. Idee :

  • wiara w postęp i walka z przesądami ,

  • przyjaźń i solidarność jako wartości nadrzędne ,

  • podporządkowanie jednostki zbiorowości

  • rewolucyjny jakobinizm („ gwałt niech się gwałtem odciska” ).

3. Idee :

  • przeciwstawienie „młodych” „ starym”,

  • ukazanie młodości jako siły kreacyjnej o boskiej potędze ,

  • wyższość „świata ducha” nad „światem rzeczy”

  • odrzucenie racjonalizmu („ łam czego rozum nie złamie” ) i empiryzmu ( „Tam sięgaj gdzie wzrok nie sięga”)

c) Faza podsumowująca

4. Próba sformułowania programowego charakteru utworu.

5. Uczniowie mają za zadanie stworzenie własnego manifestu współczesnego młodego człowieka . Zapisują na tablicy swoje postulaty w formie punktów , należy zgromadzić jak najwięcej argumentów .

5. Bibliografia

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Opierając się na zgromadzonych w czasie lekcji postulatach młodego człowieka stwórz własny manifest pokoleniowy . Forma wypowiedzi dowolna , należy pamiętać tylko o cechach i założeniach utworu‑manifestu.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

RhGeAzqJurS9k

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.09 KB w języku polskim
R1ETOCAKtbZqB

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim