Projekt grupowy
Scenariusz lekcji: Projekt grupowy
1. Cele lekcji
Uczeń powinien wiedzieć: na czym polega praca w grupie, jak należy przygotować się do pracy nad zadanym projektem.
Uczeń powinien posiąść umiejętności: planowania i organizowania własnej pracy, zbierania i selekcjonowania informacji, rozwiązywania problemów, pracy w grupie, podejmowania decyzji, oceniania i komunikowania się.
Dzięki tak przeprowadzonemu ćwiczeniu nauczyciel może zdiagnozować własną pracę, natomiast uczniowie mogą przygotować się w odpowiedni sposób do egzaminu maturalnego – ich zadaniem jest prawidłowo dobrać program do zadania problemowego, nauczyciel ocenia zarówno wykonanie pracy, jak i trafność doboru oprogramowania. Prace uczniów zostają przez nich wydrukowane. Uczniowie, aby wydrukować prace muszą je przekopiować, a następnie przenieść na twardy dysk innego komputera do założonego przez siebie katalogu – w ten sposób sprawdzana jest także umiejętność pracy z systemem operacyjnym Windows.
2. Metoda i forma pracy
Metody: projekt (metoda, której celem jest kształtowania umiejętności planowania i organizowania pracy własnej uczniów, zbierania i selekcjonowania informacji, rozwiązywania problemów, pracy w grupie, podejmowania decyzji, oceniania i komunikowania się), praca z komputerem podłączonym do internetu
Formy: praca w dwu- lub trzyosobowych grupach
3. Środki dydaktyczne
Komputer z zainstalowanymi wymaganymi programami użytkowymi, podłączony do internetu, przeglądarka internetowa Internet Explorer lub inna.
4. Przebieg lekcji
Przygotowanie uczniów do pracy poprzez dokładne zapoznanie ich z metodą projektów (10 min).
Wprowadzenia uczniów w tematykę zagadnienia (10 min).
Nauczyciel prowadzi dyskusję na temat zalewających nas dużych ilości ulotek, folderów, ogłoszeń i reklam. Z tej masy informacji potrzebujemy wybrać te, które są nam niezbędne bądź atrakcyjne.
Czym się wówczas kierujemy?
Co przyciąga naszą uwagę?
Co ma wpływ na nasze zainteresowanie danym materiałem?
Nauczyciel stara się wraz z uczniami znaleźć odpowiedzi na te pytania. Pomocne mu w tym będą zgromadzone wcześniej materiały (gotowe ulotki, foldery czy reklamówki).
Formułowanie i wybór tematów projektów oraz tworzenie zespołów (10 min). Uczniowie losują koperty z tematami prac (załącznik 1). Ponieważ tematów jest więcej niż grup, istnieje możliwość wymiany tematu na inny lub wybór tematu z gwiazdką. Zadaniem ucznia będzie odpowiednie dobranie oprogramowania użytkowego do przedstawionego mu problemu. Może wykorzystać materiały pobrane z internetu (w ustalonym przez nauczyciela zakresie, np. ilustracje) oraz materiały zeskanowane z różnego rodzaju czasopism (np. okładki kaset video).
Nauczyciel powinien podać zasady pracy w grupie. Poinformować uczniów, jakie są etapy pracy. Przypomnieć o tym, że podział pracy w grupie powinien być sprawiedliwy i równomierny.
Uczniowie otrzymują od nauczyciela instrukcję do projektu (załącznik 2) oraz karty pracy ucznia (załącznik 3). Pracę uczniowie będą wykonywali na kolejnych 8 jednostkach lekcyjnych, na których mogą konsultować się z nauczycielem. Będą także mogli pracować w domu i w terenie (zależy to od stopnia zaangażowania ucznia).
Każda grupa jest pracownikiem pewnej firmy, może to być firma fikcyjna, a także działająca na terenie danego miasta (w tym przypadku zaistnieje konieczność współpracy z firmą opisywaną przez daną grupę uczniów).Przygotowanie do realizacji projektów (15 min).
Realizacja projektu (8 x 45 min).
Uczniowie przystępują do pracy. Przydzielają sobie w grupach kolejne zadania (karta pracy ucznia 1 i 2 – załącznik 3). Nauczyciel powinien kontrolować przebieg prac i dopilnować, aby wkład pracy poszczególnych osób w grupach był proporcjonalny.Prezentacja projektu (35 min).
Prezentacje są podzielone na dwie tury – najpierw jedni uczniowie wystawiają prace, a inni je oceniają, potem następuje zamiana ról. Poszczególne grupy na połączonych na środku sali ławkach zgodnie z instrukcją przygotowują prezentację swojej pracy.
Każda z grup otrzymuję kartę oceny pracy (załącznik 4) i w punktach od 1do 6 ocenia prace swoich kolegów. Na zakończenie prezentacji każda z grup przedstawia swoją punktację, uzasadniając, co im się spodobało w pracy kolegów, a co oceniają negatywnie. Grupa, która wykonała prace, powinna podzielić się uwagami dotyczącymi tego, co im sprawiło najwięcej trudności.Ocena prac (10 min); nauczyciel podlicza punktacje i wystawia oceny. Uczniowie wypełniają ankietę (załącznik 5)
5. Bibliografia
E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce 2001.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1 – Tematy prac uczniowskich
Temat 1.
Działalność sklepiku szkolnego
Przygotuj folder (około 6 stron), reklamówkę (format A3) o działalności sklepiku szkolnego (dokładnie poinformuj swoich kolegów o asortymencie i proponowanych usługach).
Przygotuj cennik na poszczególne towary.
Utwórz bazę danych, w której umieścisz informacje o towarach znajdujących się w twoim sklepie, wydrukuj raport zawierający informacje o ilości danego towaru w twoim magazynie i jego aktualnej cenie.
Przygotuj sprawozdanie z rocznej działalności (z rozbiciem na kolejne miesiące) twojego sklepiku, przeznaczone dla dyrektora szkoły oraz przygotuj i dołącz zestawienie kosztów (w zestawieniu umieść informacje o wartości sprzedanego towaru, wartości towaru w magazynie oraz o poniesionych kosztach, wylicz twój zysk w poszczególnych miesiącach oraz przedstaw te zależność na wykresie „miesiąc – czysty zysk”).
Temat 2.
Wypożyczalnia kaset VIDEO
Przygotuj folder (około 6 stron), reklamówkę (format A3) o działalności twojej wypożyczalni (dokładnie poinformuj swoich klientów o asortymencie i proponowanych usługach).
Przygotuj cennik.
Utwórz bazę danych, w której umieścisz informacje o filmach znajdujących się w twojej wypożyczalni. Wydrukuj raport zawierający informacje o filmach przygodowych.
Przygotuj sprawozdanie z rocznej działalności wypożyczalni. Umieść w zestawieniu informacje o liczbie wypożyczanych filmów w zależności od rodzaju filmu (przygodowy, sensacyjny, bajki dla dzieci itp.) oraz miesiąca. Przedstaw te informacje w tabeli oraz na wykresie kołowym z procentowym udziałem każdej kategorii w skali roku.
Temat 3.
Hurtownia spożywcza
Przygotuj folder (około 6 stron), reklamówkę (format A3) o działalności hurtowni (dokładnie poinformuj swoich klientów o asortymencie i proponowanych usługach).
Przygotuj cennik na poszczególne towary.
Utwórz bazę danych, w której umieścisz informacje o towarach znajdujących się w twoim sklepie. Wydrukuj raport zawierający informacje: tytuł filmu i gatunek filmu.
Przygotuj prezentację z działalności twojej firmy oraz zestawienie podsumowujące budżet firmy, zamieść w nim tabelę oraz wykres przedstawiający, jak zwiększyły się dochody twojej firmy w ostatnich latach.
Temat 4.
Kosztorys wycieczki
Przygotuj kosztorys 3‑dniowej wycieczki (pełne zestawienie kosztów z rozbiciem na wszystkich uczestników, kolejne dni oraz podsumowanie kosztów) oraz dwa pisma: jedno do dyrektora szkoły, drugie do rodziców informujące o kosztach wycieczki; do obydwu dokumentów dołącz kosztorys oraz szczegółowy opis wycieczki z jasno określonym celem i planem (wstaw ilustracje przedstawiające miejsca zaplanowane do zwiedzenia).
Przygotuj bazę danych o uczestnikach wycieczki, wydrukuj raport zawierający listę uczestników z niezbędnymi danymi.
Temat 5. (*)
Pensje pracowników
Jesteś osobą zajmującą się obliczaniem pensji pracowników w pewnej firmie. Dla celów sprawozdawczych musisz przygotować odpowiednie pismo, do którego dołączysz tabelę z zarobkami (10 pracowników, zestawienie roczne).
Projektując tabelę zarobków, uwzględnij: dane osobowe, stawkę godzinową, liczbę przepracowanych godzin, premię, kwotę do wypłaty (dane rozpisz na poszczególne miesiące).
Wydrukuj wykres przedstawiający w kolejnych miesiącach pensje poszczególnych pracowników.
Przygotuj bazę danych o pracownikach twojej firmy (dane osobowe, adres, staż pracy itp.); wydrukuj raport dane osobowe – staż pracy.
Temat 6.
Impreza sportowa
Przygotuj ogólny program kilkudniowej imprezy sportowej (odbywającej się w twojej szkole) oraz szczegółowy (godzinowy) harmonogram rozgrywania imprez sportowych. Zareklamuj imprezę, aby pozyskać sponsorów – stwórz folder informujący o przebiegu uroczystości.
Przygotuj bazę danych o zawodnikach, zawierającą: imię, nazwisko, klasę, płeć, dyscyplinę oraz numer startowy zawodnika. Wydrukuj raport zawierający pełną informację o zawodniku.
Zaprojektuj tabelę, do której będą wpisywane wyniki z poszczególnych dyscyplin, np. skoku w dal itp. Tabela powinna zawierać: imię, nazwisko, wyniki z trzech kolejnych prób, a w kolejnych kolumnach powinny się znaleźć: najlepszy wynik każdego ucznia, średni wynik i powinien być też wskazany najlepszy zawodnik w grupie.
Przygotuj zestawienie wyników dla wszystkich klas w poszczególnych dyscyplinach: w tabeli i na wykresie, np. uwzględniając liczbę zdobytych medali.
Temat 7.
Jesteś właścicielem hotelu
Przygotuj folder (około 6 stron), reklamówkę (format A3) z informacjami o standardzie twojego hotelu.
Do folderu dołącz cennik ze szczegółową kalkulacją poszczególnych usług i odnoszący się do standardu pokoju (np. budzenie, śniadanie, pokój z łazienką lub bez).
Utwórz bazę danych o twoich gościach z uwzględnieniem: ich danych osobowych, numeru pokoju, w którym nocowali, czasu trwania ich wizyty, wydrukuj raport zawierający następujące dane: imię, nazwisko, nr pokoju.
Przygotuj zestawienie roczne mówiące o zainteresowaniu twoich klientów poszczególnymi pokojami (jeżeli chodzi o ich standard). Dane przedstaw na odpowiednim wykresie. Jak wygląda to zainteresowanie procentowo, jeżeli chodzi o poszczególne pokoje? Dane opisz i wydrukuj, powyższe tabele i wykresy potraktuj jako załączniki.
Temat 8.
Jesteś właścicielem biura podróży
Przygotuj folder zawierający propozycje twojego biura na lato 2007, który będzie jednocześnie reklamówką twoich usług .
Do folderu dołącz cennik ze szczegółową kalkulacją na poszczególne wyjazdy w zależności od proponowanych atrakcji (np. posiłki, noclegi autokar – w zależności od standardu proponowanych usług).
Utwórz bazę danych o domach wczasowych i ośrodkach wypoczynkowych, z uwzględnieniem: miejscowości, kraju, warunków (noclegi, wyżywienie), czasu trwania wczasów, kosztów itp. Wydrukuj raport zawierający następujące dane: miejscowość, państwo, czas trwania wczasów, cena.
Przygotuj zestawienie roczne mówiące o zainteresowaniu twoich klientów poszczególnymi krajami w poszczególnych miesiącach (jeżeli chodzi o liczbę wyjazdów); dane przedstaw na odpowiednim wykresie. Przygotuj procentowe zestawienie: „liczba wyjazdów krajowych a liczba wyjazdów zagranicznych”; dane przedstaw na wykresie procentowym kołowym. Opisz zaistniałą sytuację, powyższe tabele i wykresy potraktuj jako załączniki.
Temat 9.
Jesteś właścicielem restauracji
Przygotuj folder informujący o standardzie twojego lokalu. Folder ten niech będzie jednocześnie reklamówką twoich usług .
Do folderu dołącz cennik uwzględniający: obiady, śniadania, kolacje, wieczorki zorganizowane z okazji różnych uroczystości, np. imieniny, urodziny, komunie, wesele itp.
Przygotuj menu do twojego lokalu.
Utwórz bazę danych, w której umieścisz informacje na temat twoich stałych klientów: imię, nazwisko lub firma, adres oraz spis zamawianych dań. Wydrukuj raport zawierający następujące dane: imię nazwisko lub nazwa firmy oraz zestaw zamawianych dań.
Przygotuj zestawienie roczne mówiące o zainteresowaniu twoich klientów poszczególnymi daniami (czy więcej zamawiano śniadań czy obiadów itd. – dane ilościowe); dane przedstaw na odpowiednim wykresie. Jak wygląda to zainteresowanie procentowo, jeżeli chodzi o poszczególne usługi? Dane opisz i wydrukuj. Powyższe tabele i wykresy potraktuj jako załączniki.
załącznik 2 – Instrukcja do projektu
(opracowana na podstawie jednego z tematów)
Temat projektu: np. Impreza sportowa
Cele:
Uczeń powinien posiąść umiejętność planowania i organizowania własnej pracy, zbierania i selekcjonowania informacji, rozwiązywania problemów, pracy w grupie, podejmowania decyzji, oceniania i komunikowania się. Może on przygotować się w odpowiedni sposób do egzaminu maturalnego, gdyż musi odpowiednio dobrać program do zadania problemowego. Oceniane będzie samo wykonanie pracy i trafność doboru oprogramowania. Prace uczniów zostają przez nich wydrukowane. Ponieważ uczniowie, aby wydrukować prace, muszą przekopiować je na dyskietkę 3,5', a następnie przenieść na twardy dysk innego komputera do założonego przez siebie katalogu – przy okazji sprawdzana jest także umiejętność pracy z systemem operacyjnym Windows.
Zadania do wykonania:
np.
Przygotuj ogólny program kilkudniowej imprezy sportowej (odbywającej się w twojej szkole) oraz szczegółowy (godzinowy) harmonogram rozgrywania imprez sportowych. Zareklamuj imprezę, aby pozyskać sponsorów - stwórz folder informujący o przebiegu uroczystości.
Przygotuj bazę danych o zawodnikach zawierającą: imię, nazwisko, klasę, płeć, dyscyplinę oraz numer startowy zawodnika. Wydrukuj raport zawierający pełną informację o zawodniku.
Zaprojektuj tabelę, do której będą wpisywane wyniki z poszczególnych dyscyplin, np. skoku w dal itp. Tabela powinna zawierać następujące dane: imię, nazwisko, wyniki z trzech kolejnych prób, a w kolejnych kolumnach powinny się znaleźć: najlepszy wynik każdego ucznia, średni wynik i powinien być wskazany najlepszy zawodnik w grupie.
Przygotuj zestawienie wyników dla wszystkich klas w poszczególnych dyscyplinach: w tabeli i na wykresie, np. uwzględniając liczbę zdobytych medali.
Źródła, z których można korzystać:
internet,
prasa,
ulotki,
reklamówki,
foldery (nie traktować ich jako gotowych materiałów do skopiowania, mogą posłużyć jako przykłady),
Pomocne mogą być instytucje, które opisujemy (jeżeli dana firma czy instytucja działa na rynku), osoby pracujące w danej instytucji.
Termin konsultacji z nauczycielem:
Na kolejnych jednostkach lekcyjnych przeznaczonych na realizację projektu.
Termin prezentacji:
14‑15 godzina lekcyjna z 16 przeznaczonych na realizację danego tematu.
Prezentacja:
Każda grupa swoje prace wystawia na złączonych na środku sali ławkach (mile widziane dodatkowe elementy prezentacji, np. w postaci odpowiednio dobranej muzyki czy strojów).
Ocena:
Każda grupa ocenia prace swoich kolegów, korzystając z karty oceny (punktacja 1‑6).
Ocenie podlegać będą:
Staranność wykonania pracy.
Odpowiedni dobór treści i formy pracy.
Dobór oprogramowania do rozwiązania danego problemu.
Sposób prezentacji.
Za dodatkowe elementy prezentacji, nie objęte zadaniem, uczniowie mogą otrzymać dodatkowe punkty.
Nauczyciel dokona podsumowania i wpisze oceny do dziennika.
załącznik 3 – Karta pracy ucznia nr 1 i nr 2
Karta pracy ucznia nr 1
Ustalenie zasad pracy w zespole
1. Kto w naszym zespole będzie liderem?
...........................................................................................................................................
2. Jak podzielimy odpowiedzialność za realizację zadań?
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
3. Jak będziemy podejmować decyzje?
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
4. W jaki sposób będziemy rozwiązywać konflikty?
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
5. Gdzie i w jakim czasie będą odbywały się nasze spotkania?
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
6. Jakie zasady będą obowiązywały w naszej grupie, aby dobrze nam się pracowało?
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Karta pracy ucznia nr 2
Podział zadań w zespole
Lp. | Zadanie (co trzeba wykonać?) | Kto za to będzie odpowiedzialny? | Co jest do tego potrzebne? | Termin wykonania |
załącznik 4 – Karta oceny pracy ucznia
Kart oceny powinno być tyle, ilu uczniów (oraz dla nauczyciela).
Nr grupy | Edytor tekstu | Arkusz kalkulacyjny | Baza danych | Stoisko przygotowane do prezentacji pracy | Dodatkowe punkty | Razem |
1 | ||||||
2 | ||||||
3 | ||||||
4 | ||||||
5 | ||||||
6 | ||||||
7 | ||||||
8 | ||||||
9 |
załącznik 5 – Ankieta dla uczniów
Ankieta dla uczniów
Na koniec uczniowie powinni wypełnić ankietę (autorefleksja).
1. Taka metoda pracy:
odpowiada mi
nie odpowiada mi
nie mam zdania
......................................................................................
2. Taki sposób sprawdzenia moich umiejętności:
odpowiada mi
nie odpowiada mi
nie mam zdania
......................................................................................
3. Problemy miałem z:
edytorem tekstu
arkuszem kalkulacyjnym
bazą danych
wyszukiwaniem informacji w internecie
skanowaniem
pracą w terenie
......................................................................................
4. Nie miałem problemów z:
edytorem tekstu
arkuszem kalkulacyjnym
bazą danych
wyszukiwaniem informacji w internecie
skanowaniem
pracą w terenie
......................................................................................
5. Najwięcej informacji i pomysłów zaczerpnąłem:
z internetu
analizując firmy i instytucje działające w regionie
od osób pracujących w odwiedzonych firmach
z materiałów dostarczonych przez nauczyciela
z materiałów zdobytych samodzielnie w inny sposób
......................................................................................
Podziel się innymi uwagami:
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
b) Zadanie domowe
brak
7. Czas trwania lekcji
10 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy I.
Zagadnienie: Badanie wyników nauczania w klasie I z technologii informatycznej (badanie poziomu umiejętności pracy z programami użytkowymi, np. edytorem tekstu, arkuszem kalkulacyjnym, bazą danych, programem graficznym i innymi).
Temat lekcji poprzedniej: Obsługa wyszukiwarki internetowej.
Przed rozpoczęciem lekcji uczeń powinien:
znać pojęcia: program użytkowy, edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, baza danych, przeglądarka internetowa, wyszukiwarka internetowa;
posiadać umiejętności: korzystania z niezbędnych programów użytkowych, przeglądarki oraz wyszukiwarki internetowej, zapisywania utworzonych dokumentów we własnym folderze oraz stron internetowych na dysku twardym komputera.