Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji: Projekt grupowy

1. Cele lekcji

Uczeń powinien wiedzieć: na czym polega praca w grupie, jak należy przygotować się do pracy nad zadanym projektem.

Uczeń powinien posiąść umiejętności: planowania i organizowania własnej pracy, zbierania i selekcjonowania informacji, rozwiązywania problemów, pracy w grupie, podejmowania decyzji, oceniania i komunikowania się.

Dzięki tak przeprowadzonemu ćwiczeniu nauczyciel może zdiagnozować własną pracę, natomiast uczniowie mogą przygotować się w odpowiedni sposób do egzaminu maturalnego – ich zadaniem jest prawidłowo dobrać program do zadania problemowego, nauczyciel ocenia zarówno wykonanie pracy, jak i trafność doboru oprogramowania. Prace uczniów zostają przez nich wydrukowane. Uczniowie, aby wydrukować prace muszą je przekopiować, a następnie przenieść na twardy dysk innego komputera do założonego przez siebie katalogu – w ten sposób sprawdzana jest także umiejętność pracy z systemem operacyjnym Windows.

2. Metoda i forma pracy

  • Metody: projekt (metoda, której celem jest kształtowania umiejętności planowania i organizowania pracy własnej uczniów, zbierania i selekcjonowania informacji, rozwiązywania problemów, pracy w grupie, podejmowania decyzji, oceniania i komunikowania się), praca z komputerem podłączonym do internetu

  • Formy: praca w dwu- lub trzyosobowych grupach

3. Środki dydaktyczne

Komputer z zainstalowanymi wymaganymi programami użytkowymi, podłączony do internetu, przeglądarka internetowa Internet Explorer lub inna.

4. Przebieg lekcji

  1. Przygotowanie uczniów do pracy poprzez dokładne zapoznanie ich z metodą projektów (10 min).

  2. Wprowadzenia uczniów w tematykę zagadnienia (10 min).
    Nauczyciel prowadzi dyskusję na temat zalewających nas dużych ilości ulotek, folderów, ogłoszeń i reklam. Z tej masy informacji potrzebujemy wybrać te, które są nam niezbędne bądź atrakcyjne.

  • Czym się wówczas kierujemy?

  • Co przyciąga naszą uwagę?

  • Co ma wpływ na nasze zainteresowanie danym materiałem?
    Nauczyciel stara się wraz z uczniami znaleźć odpowiedzi na te pytania. Pomocne mu w tym będą zgromadzone wcześniej materiały (gotowe ulotki, foldery czy reklamówki).

  1. Formułowanie i wybór tematów projektów oraz tworzenie zespołów (10 min). Uczniowie losują koperty z tematami prac (załącznik 1). Ponieważ tematów jest więcej niż grup, istnieje możliwość wymiany tematu na inny lub wybór tematu z gwiazdką. Zadaniem ucznia będzie odpowiednie dobranie oprogramowania użytkowego do przedstawionego mu problemu. Może wykorzystać materiały pobrane z internetu (w ustalonym przez nauczyciela zakresie, np. ilustracje) oraz materiały zeskanowane z różnego rodzaju czasopism (np. okładki kaset video).
    Nauczyciel powinien podać zasady pracy w grupie. Poinformować uczniów, jakie są etapy pracy. Przypomnieć o tym, że podział pracy w grupie powinien być sprawiedliwy i równomierny.
    Uczniowie otrzymują od nauczyciela instrukcję do projektu (załącznik 2) oraz karty pracy ucznia (załącznik 3). Pracę uczniowie będą wykonywali na kolejnych 8 jednostkach lekcyjnych, na których mogą konsultować się z nauczycielem. Będą także mogli pracować w domu i w terenie (zależy to od stopnia zaangażowania ucznia).
    Każda grupa jest pracownikiem pewnej firmy, może to być firma fikcyjna, a także działająca na terenie danego miasta (w tym przypadku zaistnieje konieczność współpracy z firmą opisywaną przez daną grupę uczniów).

  2. Przygotowanie do realizacji projektów (15 min).

  3. Realizacja projektu (8 x 45 min).
    Uczniowie przystępują do pracy. Przydzielają sobie w grupach kolejne zadania (karta pracy ucznia 1 i 2 – załącznik 3). Nauczyciel powinien kontrolować przebieg prac i dopilnować, aby wkład pracy poszczególnych osób w grupach był proporcjonalny.

  4. Prezentacja projektu (35 min).
    Prezentacje są podzielone na dwie tury – najpierw jedni uczniowie wystawiają prace, a inni je oceniają, potem następuje zamiana ról. Poszczególne grupy na połączonych na środku sali ławkach zgodnie z instrukcją przygotowują prezentację swojej pracy.
    Każda z grup otrzymuję kartę oceny pracy (załącznik 4) i w punktach od 1do 6 ocenia prace swoich kolegów. Na zakończenie prezentacji każda z grup przedstawia swoją punktację, uzasadniając, co im się spodobało w pracy kolegów, a co oceniają negatywnie. Grupa, która wykonała prace, powinna podzielić się uwagami dotyczącymi tego, co im sprawiło najwięcej trudności.

  5. Ocena prac (10 min); nauczyciel podlicza punktacje i wystawia oceny. Uczniowie wypełniają ankietę (załącznik 5)

5. Bibliografia

E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce 2001.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1 – Tematy prac uczniowskich

Temat 1.

Działalność sklepiku szkolnego

  1. Przygotuj folder (około 6 stron), reklamówkę (format A3) o działalności sklepiku szkolnego (dokładnie poinformuj swoich kolegów o asortymencie i proponowanych usługach).

  2. Przygotuj cennik na poszczególne towary.

  3. Utwórz bazę danych, w której umieścisz informacje o towarach znajdujących się w twoim sklepie, wydrukuj raport zawierający informacje o ilości danego towaru w twoim magazynie i jego aktualnej cenie.

  4. Przygotuj sprawozdanie z rocznej działalności (z rozbiciem na kolejne miesiące) twojego sklepiku, przeznaczone dla dyrektora szkoły oraz przygotuj i dołącz zestawienie kosztów (w zestawieniu umieść informacje o wartości sprzedanego towaru, wartości towaru w magazynie oraz o poniesionych kosztach, wylicz twój zysk w poszczególnych miesiącach oraz przedstaw te zależność na wykresie „miesiąc – czysty zysk”).

Temat 2.

Wypożyczalnia kaset VIDEO

  1. Przygotuj folder (około 6 stron), reklamówkę (format A3) o działalności twojej wypożyczalni (dokładnie poinformuj swoich klientów o asortymencie i proponowanych usługach).

  2. Przygotuj cennik.

  3. Utwórz bazę danych, w której umieścisz informacje o filmach znajdujących się w twojej wypożyczalni. Wydrukuj raport zawierający informacje o filmach przygodowych.

  4. Przygotuj sprawozdanie z rocznej działalności wypożyczalni. Umieść w zestawieniu informacje o liczbie wypożyczanych filmów w zależności od rodzaju filmu (przygodowy, sensacyjny, bajki dla dzieci itp.) oraz miesiąca. Przedstaw te informacje w tabeli oraz na wykresie kołowym z procentowym udziałem każdej kategorii w skali roku.

Temat 3.

Hurtownia spożywcza

  1. Przygotuj folder (około 6 stron), reklamówkę (format A3) o działalności hurtowni (dokładnie poinformuj swoich klientów o asortymencie i proponowanych usługach).

  2. Przygotuj cennik na poszczególne towary.

  3. Utwórz bazę danych, w której umieścisz informacje o towarach znajdujących się w twoim sklepie. Wydrukuj raport zawierający informacje: tytuł filmu i gatunek filmu.

  4. Przygotuj prezentację z działalności twojej firmy oraz zestawienie podsumowujące budżet firmy, zamieść w nim tabelę oraz wykres przedstawiający, jak zwiększyły się dochody twojej firmy w ostatnich latach.

Temat 4.

Kosztorys wycieczki

  1. Przygotuj kosztorys 3‑dniowej wycieczki (pełne zestawienie kosztów z rozbiciem na wszystkich uczestników, kolejne dni oraz podsumowanie kosztów) oraz dwa pisma: jedno do dyrektora szkoły, drugie do rodziców informujące o kosztach wycieczki; do obydwu dokumentów dołącz kosztorys oraz szczegółowy opis wycieczki z jasno określonym celem i planem (wstaw ilustracje przedstawiające miejsca zaplanowane do zwiedzenia).

  2. Przygotuj bazę danych o uczestnikach wycieczki, wydrukuj raport zawierający listę uczestników z niezbędnymi danymi.

Temat 5. (*)

Pensje pracowników

  1. Jesteś osobą zajmującą się obliczaniem pensji pracowników w pewnej firmie. Dla celów sprawozdawczych musisz przygotować odpowiednie pismo, do którego dołączysz tabelę z zarobkami (10 pracowników, zestawienie roczne).

  2. Projektując tabelę zarobków, uwzględnij: dane osobowe, stawkę godzinową, liczbę przepracowanych godzin, premię, kwotę do wypłaty (dane rozpisz na poszczególne miesiące).

  3. Wydrukuj wykres przedstawiający w kolejnych miesiącach pensje poszczególnych pracowników.

  4. Przygotuj bazę danych o pracownikach twojej firmy (dane osobowe, adres, staż pracy itp.); wydrukuj raport dane osobowe – staż pracy.

Temat 6.

Impreza sportowa

  1. Przygotuj ogólny program kilkudniowej imprezy sportowej (odbywającej się w twojej szkole) oraz szczegółowy (godzinowy) harmonogram rozgrywania imprez sportowych. Zareklamuj imprezę, aby pozyskać sponsorów – stwórz folder informujący o przebiegu uroczystości.

  2. Przygotuj bazę danych o zawodnikach, zawierającą: imię, nazwisko, klasę, płeć, dyscyplinę oraz numer startowy zawodnika. Wydrukuj raport zawierający pełną informację o zawodniku.

  3. Zaprojektuj tabelę, do której będą wpisywane wyniki z poszczególnych dyscyplin, np. skoku w dal itp. Tabela powinna zawierać: imię, nazwisko, wyniki z trzech kolejnych prób, a w kolejnych kolumnach powinny się znaleźć: najlepszy wynik każdego ucznia, średni wynik i powinien być też wskazany najlepszy zawodnik w grupie.

  4. Przygotuj zestawienie wyników dla wszystkich klas w poszczególnych dyscyplinach: w tabeli i na wykresie, np. uwzględniając liczbę zdobytych medali.

Temat 7.

Jesteś właścicielem hotelu

  1. Przygotuj folder (około 6 stron), reklamówkę (format A3) z informacjami o standardzie twojego hotelu.

  2. Do folderu dołącz cennik ze szczegółową kalkulacją poszczególnych usług i odnoszący się do standardu pokoju (np. budzenie, śniadanie, pokój z łazienką lub bez).

  3. Utwórz bazę danych o twoich gościach z uwzględnieniem: ich danych osobowych, numeru pokoju, w którym nocowali, czasu trwania ich wizyty, wydrukuj raport zawierający następujące dane: imię, nazwisko, nr pokoju.

  4. Przygotuj zestawienie roczne mówiące o zainteresowaniu twoich klientów poszczególnymi pokojami (jeżeli chodzi o ich standard). Dane przedstaw na odpowiednim wykresie. Jak wygląda to zainteresowanie procentowo, jeżeli chodzi o poszczególne pokoje? Dane opisz i wydrukuj, powyższe tabele i wykresy potraktuj jako załączniki.

Temat 8.

Jesteś właścicielem biura podróży

  1. Przygotuj folder zawierający propozycje twojego biura na lato 2007, który będzie jednocześnie reklamówką twoich usług .

  2. Do folderu dołącz cennik ze szczegółową kalkulacją na poszczególne wyjazdy w zależności od proponowanych atrakcji (np. posiłki, noclegi autokar – w zależności od standardu proponowanych usług).

  3. Utwórz bazę danych o domach wczasowych i ośrodkach wypoczynkowych, z uwzględnieniem: miejscowości, kraju, warunków (noclegi, wyżywienie), czasu trwania wczasów, kosztów itp. Wydrukuj raport zawierający następujące dane: miejscowość, państwo, czas trwania wczasów, cena.

  4. Przygotuj zestawienie roczne mówiące o zainteresowaniu twoich klientów poszczególnymi krajami w poszczególnych miesiącach (jeżeli chodzi o liczbę wyjazdów); dane przedstaw na odpowiednim wykresie. Przygotuj procentowe zestawienie: „liczba wyjazdów krajowych a liczba wyjazdów zagranicznych”; dane przedstaw na wykresie procentowym kołowym. Opisz zaistniałą sytuację, powyższe tabele i wykresy potraktuj jako załączniki.

Temat 9.

Jesteś właścicielem restauracji

  1. Przygotuj folder informujący o standardzie twojego lokalu. Folder ten niech będzie jednocześnie reklamówką twoich usług .

  2. Do folderu dołącz cennik uwzględniający: obiady, śniadania, kolacje, wieczorki zorganizowane z okazji różnych uroczystości, np. imieniny, urodziny, komunie, wesele itp.

  3. Przygotuj menu do twojego lokalu.

  4. Utwórz bazę danych, w której umieścisz informacje na temat twoich stałych klientów: imię, nazwisko lub firma, adres oraz spis zamawianych dań. Wydrukuj raport zawierający następujące dane: imię nazwisko lub nazwa firmy oraz zestaw zamawianych dań.

  5. Przygotuj zestawienie roczne mówiące o zainteresowaniu twoich klientów poszczególnymi daniami (czy więcej zamawiano śniadań czy obiadów itd. – dane ilościowe); dane przedstaw na odpowiednim wykresie. Jak wygląda to zainteresowanie procentowo, jeżeli chodzi o poszczególne usługi? Dane opisz i wydrukuj. Powyższe tabele i wykresy potraktuj jako załączniki.

załącznik 2 – Instrukcja do projektu

(opracowana na podstawie jednego z tematów)

Temat projektu: np. Impreza sportowa

Cele:

Uczeń powinien posiąść umiejętność planowania i organizowania własnej pracy, zbierania i selekcjonowania informacji, rozwiązywania problemów, pracy w grupie, podejmowania decyzji, oceniania i komunikowania się. Może on przygotować się w odpowiedni sposób do egzaminu maturalnego, gdyż musi odpowiednio dobrać program do zadania problemowego. Oceniane będzie samo wykonanie pracy i trafność doboru oprogramowania. Prace uczniów zostają przez nich wydrukowane. Ponieważ uczniowie, aby wydrukować prace, muszą przekopiować je na dyskietkę 3,5', a następnie przenieść na twardy dysk innego komputera do założonego przez siebie katalogu – przy okazji sprawdzana jest także umiejętność pracy z systemem operacyjnym Windows.

Zadania do wykonania:

np.

  • Przygotuj ogólny program kilkudniowej imprezy sportowej (odbywającej się w twojej szkole) oraz szczegółowy (godzinowy) harmonogram rozgrywania imprez sportowych. Zareklamuj imprezę, aby pozyskać sponsorów - stwórz folder informujący o przebiegu uroczystości.

  • Przygotuj bazę danych o zawodnikach zawierającą: imię, nazwisko, klasę, płeć, dyscyplinę oraz numer startowy zawodnika. Wydrukuj raport zawierający pełną informację o zawodniku.

  • Zaprojektuj tabelę, do której będą wpisywane wyniki z poszczególnych dyscyplin, np. skoku w dal itp. Tabela powinna zawierać następujące dane: imię, nazwisko, wyniki z trzech kolejnych prób, a w kolejnych kolumnach powinny się znaleźć: najlepszy wynik każdego ucznia, średni wynik i powinien być wskazany najlepszy zawodnik w grupie.

  • Przygotuj zestawienie wyników dla wszystkich klas w poszczególnych dyscyplinach: w tabeli i na wykresie, np. uwzględniając liczbę zdobytych medali.

Źródła, z których można korzystać:

  • internet,

  • prasa,

  • ulotki,

  • reklamówki,

  • foldery (nie traktować ich jako gotowych materiałów do skopiowania, mogą posłużyć jako przykłady),

Pomocne mogą być instytucje, które opisujemy (jeżeli dana firma czy instytucja działa na rynku), osoby pracujące w danej instytucji.

Termin konsultacji z nauczycielem:

Na kolejnych jednostkach lekcyjnych przeznaczonych na realizację projektu.

Termin prezentacji:

14‑15 godzina lekcyjna z 16 przeznaczonych na realizację danego tematu.

Prezentacja:

Każda grupa swoje prace wystawia na złączonych na środku sali ławkach (mile widziane dodatkowe elementy prezentacji, np. w postaci odpowiednio dobranej muzyki czy strojów).

Ocena:

Każda grupa ocenia prace swoich kolegów, korzystając z karty oceny (punktacja 1‑6).

Ocenie podlegać będą:

  • Staranność wykonania pracy.

  • Odpowiedni dobór treści i formy pracy.

  • Dobór oprogramowania do rozwiązania danego problemu.

  • Sposób prezentacji.

Za dodatkowe elementy prezentacji, nie objęte zadaniem, uczniowie mogą otrzymać dodatkowe punkty.

Nauczyciel dokona podsumowania i wpisze oceny do dziennika.

załącznik 3 – Karta pracy ucznia nr 1 i nr 2

Karta pracy ucznia nr 1

Ustalenie zasad pracy w zespole

1. Kto w naszym zespole będzie liderem?

...........................................................................................................................................

2. Jak podzielimy odpowiedzialność za realizację zadań?

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

3. Jak będziemy podejmować decyzje?

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

4. W jaki sposób będziemy rozwiązywać konflikty?

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

5. Gdzie i w jakim czasie będą odbywały się nasze spotkania?

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

6. Jakie zasady będą obowiązywały w naszej grupie, aby dobrze nam się pracowało?

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Karta pracy ucznia nr 2

Podział zadań w zespole

Lp.

Zadanie

(co trzeba wykonać?)

Kto za to będzie odpowiedzialny?

Co jest do tego potrzebne?

Termin wykonania

załącznik 4 – Karta oceny pracy ucznia

Kart oceny powinno być tyle, ilu uczniów (oraz dla nauczyciela).

Nr grupy

Edytor tekstu

Arkusz kalkulacyjny

Baza danych

Stoisko przygotowane do prezentacji pracy

Dodatkowe punkty

Razem

1

2

3

4

5

6

7

8

9

załącznik 5 – Ankieta dla uczniów

Ankieta dla uczniów

Na koniec uczniowie powinni wypełnić ankietę (autorefleksja).

1. Taka metoda pracy:

  • odpowiada mi

  • nie odpowiada mi

  • nie mam zdania

  • ......................................................................................

2. Taki sposób sprawdzenia moich umiejętności:

  • odpowiada mi

  • nie odpowiada mi

  • nie mam zdania

  • ......................................................................................

3. Problemy miałem z:

  • edytorem tekstu

  • arkuszem kalkulacyjnym

  • bazą danych

  • wyszukiwaniem informacji w internecie

  • skanowaniem

  • pracą w terenie

  • ......................................................................................

4. Nie miałem problemów z:

  • edytorem tekstu

  • arkuszem kalkulacyjnym

  • bazą danych

  • wyszukiwaniem informacji w internecie

  • skanowaniem

  • pracą w terenie

  • ......................................................................................

5. Najwięcej informacji i pomysłów zaczerpnąłem:

  • z internetu

  • analizując firmy i instytucje działające w regionie

  • od osób pracujących w odwiedzonych firmach

  • z materiałów dostarczonych przez nauczyciela

  • z materiałów zdobytych samodzielnie w inny sposób

  • ......................................................................................

Podziel się innymi uwagami:

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

b) Zadanie domowe

brak

7. Czas trwania lekcji

10 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

  1. Scenariusz lekcji dla klasy I.

  2. Zagadnienie: Badanie wyników nauczania w klasie I z technologii informatycznej (badanie poziomu umiejętności pracy z programami użytkowymi, np. edytorem tekstu, arkuszem kalkulacyjnym, bazą danych, programem graficznym i innymi).

  3. Temat lekcji poprzedniej: Obsługa wyszukiwarki internetowej.

  4. Przed rozpoczęciem lekcji uczeń powinien:

  • znać pojęcia: program użytkowy, edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, baza danych, przeglądarka internetowa, wyszukiwarka internetowa;

  • posiadać umiejętności: korzystania z niezbędnych programów użytkowych, przeglądarki oraz wyszukiwarki internetowej, zapisywania utworzonych dokumentów we własnym folderze oraz stron internetowych na dysku twardym komputera.

RZi1E9iRYi176

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 171.93 KB w języku polskim
R1Io44hCKOI3b

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 73.00 KB w języku polskim