Projekt „Moja Wielka Brytania” – prezentacja pracy uczniów
Projekt „Moja Wielka Brytania” – prezentacja pracy uczniów
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawność mówienia oraz poszerza wiedzę na temat Wielkiej Brytanii, pracując metodą projektu.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna słowa i wyrażenia dotyczące kultury, sztuki, historii
zna najważniejsze fakty dotyczące kultury, sztuki i historii Wielkiej Brytanii
wie, jak wygląda metoda projektu
wie, jak się zaprezentować
poszerza słownictwo związane z tematem
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się słowami i wyrażeniami dotyczącymi faktów o Wielkiej Brytanii
ćwiczy sprawność mówienia i słuchania
planuje swoją pracę dotyczącą przygotowania i prezentacji projektu
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w nowej sytuacji
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas rozmowy, pracy w grupie i prezentacji przed kolegami i nauczycielem
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, metoda projektu, pytania‑odpowiedzi
Forma: praca w grupach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Rzutnik multimedialny, plakaty, płyty z prezentacjami, muzyka, odtwarzacz CD
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Obejrzycie dziś prezentacje multimedialne o Wielkiej Brytanii przygotowane metodą projektu. Będziecie ćwiczyć sprawności mówienia i słuchania.”
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje uczniom karty oceny (załącznik a). Prosi o uważne oglądanie prezentacji kolegów i ocenę każdej prezentacji.
Wszystkie grupy uczniów przedstawiają się i prezentują po kolei swoje projekty na forum grupy. Każda grupa przedstawia swoją pracę w programie PowerPoint. Są to prezentacje dotyczące najważniejszych symboli, informacji o Wielkiej Brytanii, jej kulturze, sporcie, sztuce, polityce, historii. Ogólny temat można było zrealizować dowolnie. Przykładowe informacje, które mogą pojawić się w prezentacjach znajdują się w załączniku (b).
Po każdej prezentacji koledzy anonimowo oceniają projekt i prezentację na kartach oceny.
Uczniowie oddają wypełnione karty oceny. Nauczyciel weźmie je pod uwagę, kiedy będzie oceniał wszystkie prezentacje.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów. Pyta, który projekt najbardziej się im podobał i jakie ciekawe fakty zapamiętali z prezentacji. Ocenia prezentacje pełnymi stopniami, biorąc pod uwagę opinie i wkład pracy uczniów. Zadaje pracę domową.
5. Bibliografia
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
Karta oceny prezentacji Każdy punkt oceniamy w skali 1‑3, razem max. 12 punktów | ||||
Kryteria oceny Grupa | Kompozycja (wstęp, rozwinięcie, zakończenie, czas trwania) | Zaangażowanie grupy w prezentację (entuzjazm, kontakt wzrokowy, czy wszyscy biorą udział) | Jasność przekazu | Zainteresowanie słuchaczy (oryginalność, środki audiowizualne) |
1 | ||||
2 | ||||
3 | ||||
4 | ||||
5 |
Przykładowe informacje o Wielkiej Brytanii
The capital city is London.
Great Britain consists of England, Wales, Scotland and Northern Ireland.
Famous British people: Queen, Tony Blair, David Beckham, the Beatles, Polish plumber.
Loch Ness monster lives in Scotland.
Favourite British sport is football.
c) Zadanie domowe
Napisz recenzję projektu kolegów. Limit słów 120‑150, dla zdających maturę na poziomie podstawowym i 200‑250, dla zdających maturę na poziomie rozszerzonym.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy maturalnej. Bardzo ważne jest stworzenie uczniom właściwych warunków do przeprowadzenia prezentacji (sprzęt itp.). Powinni się też odświętnie ubrać.