Projekt stanowiska pracy i wybór ról w projekcie
Wstęp
W zależności od tematyki zadania potrzebne będą odmienne urządzenia współpracujące z komputerem (np. fotograficzny aparat cyfrowy, kamera cyfrowa, czytniki). Biorąc pod uwagę zdefiniowane wcześniej podstawowe potrzeby, należy określić, co powinno zawierać stanowisko pracy. W przypadku przewodnika multimedialnego, wykorzystane zostaną materiały z Internetu, dlatego bardzo istotny jest dostęp do Internetu. Wykorzystywany Processing jest zaimplementowany w języku Java. Powstały kod jest niezależny od systemu operacyjnego i procesora, a wykonuje go tzw. wirtualna maszyna Javy, która tłumaczy kod uniwersalny na kod dostosowany do specyfiki konkretnego systemu operacyjnego i procesora. W tej chwili wirtualna maszyna Javy jest już dostępna dla większości systemów operacyjnych i procesorów. Wybór Processingu pozwala na stworzenie aplikacji międzyplatformowej (działającej w systemach Windows, Linux i Mac OS).
Już na tym etapie należy wyszukać i wybrać źródła informacji z różnych dziedzin niezbędne do wykonania projektu. Dla wybranego przykładu – przewodnik multimedialny należy:
wyznaczyć miasta, które będą opisane w przewodniku (Gdańsk, Wrocław, Poznań, Łodź, Warszawa, Kraków),
określić rysunki, które powinny zostać wykonane dla aplikacji, ikony programu,
Przed przystąpieniem do wykonywania projektu, należy na papierze naszkicować wygląd ekranu i przedyskutować działanie aplikacji. Pierwszy szkic pozwoli na określenie programów potrzebnych do realizacji zadania (programy do obróbki grafiki wektorowej i rastrowej i program do wykonania interakcji wraz z niezbędnymi bibliotekamibibliotekami).
Jeśli będą pobierane grafiki lub utwory muzyczne z Internetu, należy zwrócić szczególną uwagę na przestrzeganie praw autorskich. Należy korzystać z darmowych źródeł i pamiętać o podaniu, skąd pochodzą pobrane pliki.
Główne zadania w projekcie – Przewodnik Multimedialny
przygotowanie treści (opis miasta) i ilustracji (zdjęcia i filmy ciekawych obiektów charakterystycznych dla każdego miasta),
projekt interfejsu,
przygotowanie ikon i elementów interfejsu,
programowanie zadań aplikacji ,
prezentacja projektu,
projekt strony Internetowej promującej przewodnik.
Po ustaleniu zadań i programów do wykonania można przydzielić role członkom grupy i przydzielić im odpowiednie zadania związane z przypisanymi rolami.
Kolejne podzadanie polega na podziale ról pełnionych w projekcie. Umiejętne zbudowanie zespołu, składającego się z osób równomiernie obciążonych zadaniami będzie decydować o powodzeniu całego przedsięwzięcia.
W przypadku realizacji projektu w grupie ważnym staje się tzw. Praca grupowaPraca grupowa
Jednym z istotnych elementów jest przypisanie ról członkom zespołu. Według Modelu Belblina,– na podstawie doświadczeń, można przypisać członkom zespołu projektowego jedną z 9 ról :
Kreator, tworzy nowe propozycje i rozwiązuje problemy. Osoba taka powinna wyróżniać się inteligencją i kreatywnością. Dzięki niemu możliwe jest inicjowanie nowych etapów projektu
Ewaluator, potrafi sprawnie analizować postawione problemy, rozwija koncepcje. Osoba taka powinna być opanowana i pragmatyczna
Koordynator, odpowiada za zespół. Potrafi tworzyć nić porozumienia pomiędzy wszystkimi członkami zespołu, odnajdując potencjał w każdym z członków grupy w kontekście postawionych wyzwań. Osoba taka powinna być entuzjastyczna, ufna i opanowana.
Implementer, bardzo sumiennie wykonuje postawione zadania. Osoba taka powinna być zorganizowana, sumienna i bardzo praktyczna.
Perfekcjonista, sprawdza każdy szczegół, pilnuje harmonogramu i wymusza na pozostałych członkach zespołu trzymania się ram czasowych. Osoba taka powinna być opanowana, zdyscyplinowana o dużej świadomości postawionych zadań.
Lokomotywa, wprowadza zmiany bez wchodzenia w szczegółu interpersonalne. Osoba taka powinna być odporna na stres, efektywna, towarzyszka i lubiana przez grupę.
Dusza Zespołu, zapobiega konfliktom pomiędzy członkami zespołu. Osoba taka powinna być komunikatywna i entuzjastyczna, ufna i przyjazna.
Poszukiwacz Źródeł, szuka rozwiązań w źródłach zewnętrznych. Prowadzi negocjacje i zajmuje się kontaktami zewnętrznymi. Osoba taka powinna być zaradna, komunikatywna i towarzyska.
Specjalista, posiada wiedzę niezbędną do realizacji postawionych zadań. Osoba taka powinna posiadać umysł analityczny, powinna być rozważna i zaangażowana w swoje działania.
Każdy w projekcie może opisać swoje zadania za pomocą określonej funkcji. Funkcje mogą się nieznacznie różnić w zależności od wybranego wariantu. Wykaz funkcji związanych z wykonywaniem zadań może obejmować: grafikagrafika,webdesignerawebdesignera, kreatora treścikreatora treści, programistęprogramistę czy projektanta systemuprojektanta systemu.
Przy specyfikacji zadań i ich rozdziale należy zwrócić szczególną uwagę na następujące problemy:
podstawowe obowiązki poszczególnych członków zespołu,
czy istnieje specjalna odpowiedzialność za sprzęt,
bezpieczeństwo innych,
główne trudności i uciążliwości,
z jakimi osobami będzie mieć kontakt osoba wykonująca zadanie,
zakładany stopień nadzoru,
swobody w podejmowaniu decyzji,
czy istnieją inne niedogodności tej pracy.
Proszę przypisać kilka z wyżej postawionych ról, kolegom i koleżankom z klasy. Proszę również opisać siebie, cechy charakterystyczne swojej osoby. Następnie proszę porównać swoje propozycje z propozycjami kolegów z klasy.
W literaturze opisany jest szczegółowo ten model w książce M. Belbin, „Twoja rola w zespole”, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2002
Mając określone cechy charakterologiczne i umiejętności można przystąpić do specyfikacji i rozdziału zadań. Należy przydzielić zadania wszystkim członkom grupy oraz określić ich odpowiedzialność. Należy założyć, kto jest odpowiedzialny za sprzęt. Ważne jest by planując role i zadania uwzględnić bezpieczeństwo wszystkich członków grupy.
Większość zadań związanych z koordynacją działań można przydzielić nauczycielowi. Uczniowie będą przede wszystkim wykonawcami, którym w zależności od predyspozycji i zdolności można przypisać odpowiednie role. Poniżej znajduje się przykładowa tabela ról dla Projektu – Przewodnik Multimedialny.
Kryteria oceny projektu: