Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Projektowanie i opis własnej firmy

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności pisania i mówienia na temat własnej firmy.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna wyrażenia związane z opisem firmy,

  • zna wymowę i znaczenie nowych wyrażeń,

  • zna cechy dobrej firmy,

  • wie, jak zaprojektować i zaprezentować własną firmę.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi firmy podczas lekcji, egzaminu maturalnego lub zawodowego oraz w rzeczywistej sytuacji życiowej,

  • projektuje i prezentuje swoją firmę,

  • ćwiczy sprawność mówienia i pisania,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o dobrych firmach,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem (odpowiadanie na pytania, opis, wyszukiwanie i prezentowanie informacji),

  • ćwiczy wymowę,

  • wyraża opinie,

  • głosuje na najciekawszą firmę.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami w grupie i z nauczycielem,

  • nie obawia się prezentować swoich wiadomości i pomysłów na forum klasy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, metoda projektu, pytania‑odpowiedzi, ćwiczebna

Forma: praca w grupach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręczniki, słowniki

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie pisać i mówić o projekcie własnej firmy. Dokonacie prezentacji. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego lub zawodowego”. Nauczyciel sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat lekcji – uczniowie mają za zadanie przygotowanie projektu własnej firmy na podstawie własnych pomysłów, wykorzystując słownictwo z podręcznika.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup, a oni przydzielają sobie zadania wewnątrz zespołu.

  3. Uczniowie w grupach przygotowują krótkie opisy swoich firm, wykorzystując do tego informacje z podręcznika (np. strony 20, 21, 70, 71). Nauczyciel monitoruje ich pracę i pomaga w wykonaniu ćwiczenia. Udostępnia słowniki.

  4. Uczniowie prezentują swoje projekty kolegom. Mogą wybrać jedną osobę, która w ich imieniu zaprezentuje firmę lub podzielić się opisem części firmy.

  5. Uczniowie wybierają najciekawszy projekt, głosując jawnie i uzasadniając swój wybór. Każdy uczeń wybiera jeden projekt, który mu się podoba i wyraża o nim swoją opinię. Nauczyciel zapisuje wyniki głosowania na tablicy. Nie można głosować na własny projekt.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Autorzy najciekawszego projektu otrzymują dodatkową ocenę. Nauczyciel zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Taylor L., International Express Pre‑intermediate, Oxford University Press, Oxford 2006.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Rozwiń projekt w wypracowanie liczące około 200 słów.

  2. Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Uczniowie powinni stworzyć krótkie projekty na podstawie podręcznika, a w domu rozwinąć je w dłuższe opisy. Ważna jest tu praca w grupie i powtórzenie słownictwa związanego z opisem firmy. Każda grupa powinna mieć czas na przedstawienie swojego projektu, a na koniec warto przeprowadzić poważne głosowanie, które zmotywuje uczniów do wypowiadania się o projektach. Po lekcji uczeń powinien znać wyrażenia związane z firmą (produce, employees, boss, company, turnover, revenue, salary, benefits, head office, sales etc.). Projekt powinien zawierać: nazwę firmy, jej produkty, zalety i wady, działy, liczbę pracowników, działalność, dochód, obroty, zarobki, informacje o bonusach dla pracowników, strukturę firmy, stanowiska pracy, siedzibę, sprzedaż, marki itp.

R1QT7ZMQRvuRh

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.32 KB w języku polskim
R13zYLf7RNjbv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim