Projektowanie i opis własnej firmy
Projektowanie i opis własnej firmy
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności pisania i mówienia na temat własnej firmy.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna wyrażenia związane z opisem firmy,
zna wymowę i znaczenie nowych wyrażeń,
zna cechy dobrej firmy,
wie, jak zaprojektować i zaprezentować własną firmę.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi firmy podczas lekcji, egzaminu maturalnego lub zawodowego oraz w rzeczywistej sytuacji życiowej,
projektuje i prezentuje swoją firmę,
ćwiczy sprawność mówienia i pisania,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o dobrych firmach,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem (odpowiadanie na pytania, opis, wyszukiwanie i prezentowanie informacji),
ćwiczy wymowę,
wyraża opinie,
głosuje na najciekawszą firmę.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami w grupie i z nauczycielem,
nie obawia się prezentować swoich wiadomości i pomysłów na forum klasy.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, metoda projektu, pytania‑odpowiedzi, ćwiczebna
Forma: praca w grupach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręczniki, słowniki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie pisać i mówić o projekcie własnej firmy. Dokonacie prezentacji. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego lub zawodowego”. Nauczyciel sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wyjaśnia temat lekcji – uczniowie mają za zadanie przygotowanie projektu własnej firmy na podstawie własnych pomysłów, wykorzystując słownictwo z podręcznika.
Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup, a oni przydzielają sobie zadania wewnątrz zespołu.
Uczniowie w grupach przygotowują krótkie opisy swoich firm, wykorzystując do tego informacje z podręcznika (np. strony 20, 21, 70, 71). Nauczyciel monitoruje ich pracę i pomaga w wykonaniu ćwiczenia. Udostępnia słowniki.
Uczniowie prezentują swoje projekty kolegom. Mogą wybrać jedną osobę, która w ich imieniu zaprezentuje firmę lub podzielić się opisem części firmy.
Uczniowie wybierają najciekawszy projekt, głosując jawnie i uzasadniając swój wybór. Każdy uczeń wybiera jeden projekt, który mu się podoba i wyraża o nim swoją opinię. Nauczyciel zapisuje wyniki głosowania na tablicy. Nie można głosować na własny projekt.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Autorzy najciekawszego projektu otrzymują dodatkową ocenę. Nauczyciel zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Taylor L., International Express Pre‑intermediate, Oxford University Press, Oxford 2006.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Rozwiń projekt w wypracowanie liczące około 200 słów.
Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Uczniowie powinni stworzyć krótkie projekty na podstawie podręcznika, a w domu rozwinąć je w dłuższe opisy. Ważna jest tu praca w grupie i powtórzenie słownictwa związanego z opisem firmy. Każda grupa powinna mieć czas na przedstawienie swojego projektu, a na koniec warto przeprowadzić poważne głosowanie, które zmotywuje uczniów do wypowiadania się o projektach. Po lekcji uczeń powinien znać wyrażenia związane z firmą (produce, employees, boss, company, turnover, revenue, salary, benefits, head office, sales etc.). Projekt powinien zawierać: nazwę firmy, jej produkty, zalety i wady, działy, liczbę pracowników, działalność, dochód, obroty, zarobki, informacje o bonusach dla pracowników, strukturę firmy, stanowiska pracy, siedzibę, sprzedaż, marki itp.