Projektowanie przewodnika multimedialnego w języku Processing
bg‑gray4
Treści zawarte w tym e‑materiale wykraczają poza podstawę programową. Jeśli jednak:
interesujesz się informatyką i programowaniem,
chcesz poszerzyć swoją wiedzę na temat tekstowych języków programowania,
poznać mniej znane języki i zintegrowane środowiska programistyczne,
zachęcamy Cię do zapoznania się z tym e‑materiałem.
Wstęp
Polecenie 1
Zapoznaj się z materiałem o podstawach języka ProcessingPH5884pUFpodstawach języka Processing (wersja 4.2), zanim przejdziesz do tego materiału.
W tym materiale stworzysz interaktywną aplikację od podstaw. Zaplanujesz wygląd, działanie oraz pozyskasz odpowiednie zasoby potrzebne do zrealizowania tej aplikacji. Będzie to przewodnik multimedialny po największych miastach w Polsce napisany w języku Processing. Ważne jest, aby znać wady oraz zalety dostępnych języków programowania, pozwala to umiejętnie dobierać odpowiedni język programowania do pisanej przez nas aplikacji. W tym przypadku powinno głównie zależeć nam na obsłudze zdarzeń generowanych przez użytkownika, możliwości pracy z tekstem, filmami, dźwiękiem oraz ilustracjami. Do realizacji naszej aplikacji wybierzemy zatem język Processing. Dodatkowym atutem tego języka jest nieskomplikowana składnia. Poniżej realizowany jest przykładowy przewodnik, oznacza to, że na każdym etapie możesz modyfikować, dodawać lub usuwać poszczególne elementy, w taki sposób, aby końcowy efekt był bliski twojej wizji.
Zanim zostanie napisana pierwsza linijka kodu przewodnika multimedialnego, należy najpierw odpowiedzieć na pytania:
Jaka jest ogólna koncepcja?
Przewodnik multimedialny zdecydowanie powinien zawierać tematyczne obrazy lub video. Dodatkowo warto pomyśleć nad ścieżką dźwiękową. Kolorystycznie przewodnik może być związany z biało‑czerwoną flagą Polski. Wykorzystanie mapy Polski do nawigacji może również okazać się przydatne. Należy pamiętać również o grafikach na poszczególne ikony.
Polecenie 2
Za pomocą znanych narzędzi informatycznych (edytory grafiki, video, dźwięku) oraz zasobów internetu przygotuj własne materiały (ikony, grafiki, teksty) do wykonania przewodnika lub skorzystaj z tych umieszczonych w załączniku.
Poniżej znajdują się gotowe pliki potrzebne do wykonania przewodnika. Zawartość umieść w folderze zawierającym kod przewodnika multimedialnego.
RJGfAnofjKBkk
Załącznik zawiera pliki potrzebne do wykonania przewodnika.
Mając ogólny zarys, można zastanowić się nad kolejnym pytaniem, otóż trzeba będzie wykorzystać zewnętrzne biblioteki, znajdujące się na stronie środowiska http://processing.org/reference/libraries/ takie jak:
R1RJKbkI4Zgn2
Ilustracja przedstawia zrzut ekranu ze środowiska processing. Otwarte jest okno importowania bibliotek, wypisana jest lista dostępnych bibliotek do zainstalowania. Na samej górze listy znajdują się dwie biblioteki, które mają ciemnoniebieski znaczek przy sobie, oznacza to, że zostały już zainstalowane, są to: Minim oraz Video Library for Processing 4
Przewodnik - potrzebne biblioteki
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!
Informacje o tym jak zainstalować zewnętrzne biblioteki znajdziesz w materiale z podstawami języka ProcessingPH5884pUFpodstawami języka Processing.
Polecenie 3
Zainstaluj niezbędne biblioteki.
Po zainstalowaniu dwóch powyższych bibliotek, na samym początku kodu należy dodać:
Linia 1. import processing kropka video kropka asterysk średnik prawy ukośnik prawy ukośnik biblioteka video.
Linia 2. import ddf kropka minim kropka asterysk średnik prawy ukośnik prawy ukośnik biblioteka dźwięku.
import processing.video.*; // biblioteka video
import ddf.minim.*; // biblioteka dźwięku
Jak ma działać?
Teraz trzeba pomyśleć nad działaniem przewodnika multimedialnego i zacząć od ekranu startowego, który wyświetli się raz podczas uruchomienia programu, a następnie przejść do ekranu głównego. Dobrym pomysłem może być wybór miasta poprzez wskazanie na mapie. Najważniejszym elementem będzie właśnie ekran główny, gdzie będziemy wskazywać miasto. Należy jasno przedstawić co zostało wskazane, na poniższej grafice, po najechaniu myszką na ikonę miasta pojawia się napis Warszawa. Przewodnik multimedialny musi mieć ekran, na którym zostaną przedstawione informacje o wybranym mieście. Trzeba zapewnić możliwość swobodnego przemieszczania się po ekranach. Podczas wyświetlania miasta, ikona powrotu powinna być widoczna. Należy pamiętać również o dodaniu opcji wyciszenia muzyki.
R1UdiIVhv7NzD
Ilustracja przedstawia białą mapę Polski na czerwonym tle. Na mapie umieszczone są czerwone zabytki. Miejsce położenia poszczególnego zabytku oznacza miasto, w którym się znajduje. W lewym dolnym rogu ilustracji znajduje się napis: wybierz miasto. Kursor myszki wskazuje na jeden z zabytków, Pałac Kultury i Nauki w Warszawie. Nad mapą znajduje się napis Warszawa.
Przewodnik - przykładowy ekran główny
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Zmienne
Najpierw powinno się zadeklarować zmienne, będziemy potrzebować zmiennych, które przechowują ikony PImage, video dla każdego miasta typu Movie. Do ścieżki dźwiękowej potrzeba dwóch zmiennych typu Minim oraz AudioPlayer. Na koniec potrzeba kilku zmiennych typu int oraz String, aby zsynchronizować działanie programu.
Linia 1. String ekran średnik prawy ukośnik prawy ukośnik informacja dotycząca obecnego ekranu.
Linia 2. PImage intro średnik prawy ukośnik prawy ukośnik obraz na ekranie powitalnym.
Linia 3. PImage intro podkreślnik glowny średnik prawy ukośnik prawy ukośnik obraz na ekranie głównym.
Linia 4. PImage ikona podkreślnik wroc średnik prawy ukośnik prawy ukośnik ikona powrotu do ekranu głównego.
Linia 5. PImage ikona podkreślnik wycisz średnik prawy ukośnik prawy ukośnik ikona wyciszenia muzyki.
Linia 6. PImage ikona podkreślnik graj średnik prawy ukośnik prawy ukośnik ikona wznowienia muzyki.
Linia 7. String miasto średnik prawy ukośnik prawy ukośnik informacja jakie miasto zostało wybrane.
Linia 8. String opis średnik prawy ukośnik prawy ukośnik opis miasta przecinek który zostanie wyświetlony na ekranie miasta.
Linia 9. int muzyka średnik prawy ukośnik prawy ukośnik informacja czy ścieżka dźwiękowa jest włączona otwórz nawias okrągły 1 – włączona przecinek minus 1 – wyłączona zamknij nawias okrągły.
Linia 10. Minim minim średnik prawy ukośnik prawy ukośnik zmienne ścieżki dźwiękowej.
Linia 11. AudioPlayer player średnik.
Linia 12. Movie movieWroclaw średnik prawy ukośnik prawy ukośnik video dla każdego miasta.
Linia 13. Movie moviePoznan średnik.
Linia 14. Movie movieLodz średnik.
Linia 15. Movie movieKrakow średnik.
Linia 16. Movie movieWarszawa średnik.
Linia 17. Movie movieGdansk średnik.
String ekran; // informacja dotycząca obecnego ekranu
PImage intro; // obraz na ekranie powitalnym
PImage intro_glowny; // obraz na ekranie głównym
PImage ikona_wroc; // ikona powrotu do ekranu głównego
PImage ikona_wycisz; // ikona wyciszenia muzyki
PImage ikona_graj; // ikona wznowienia muzyki
String miasto; // informacja jakie miasto zostało wybrane
String opis; // opis miasta, który zostanie wyświetlony na ekranie miasta
int muzyka; // informacja czy ścieżka dźwiękowa jest włączona (1 – włączona, -1 – wyłączona)
Minim minim; // zmienne ścieżki dźwiękowej
AudioPlayer player;
Movie movieWroclaw; // video dla każdego miasta
Movie moviePoznan;
Movie movieLodz;
Movie movieKrakow;
Movie movieWarszawa;
Movie movieGdansk;
Funkcja setup()
Mając gotowe zmienne, należy przypisać do nich odpowiednie wartości. Służy do tego funkcja setup(), która jest wywoływana tylko raz przy uruchamianiu programu, ustalając wszystkie niezbędne warunki początkowe do działania aplikacji. Rozmiar okna ustawiamy funkcją size(x, y), gdzie x – szerokość okna, y – wysokość okna. Obrazki ładowane będą funkcją loadImage(), gdzie jako parametr podajemy adres URL do obrazka w folderze projektu. Dodając ścieżkę dźwiękową należy utworzyć nową instancję Minim oraz wykorzystać ją do załadowania pliku z rozszerzeniem mp3 za pomocą loadFile(), który również przyjmuje adres URL. Następnie uruchamiamy wczytany plik poleceniem play(). Kolejne linijki to wczytywanie video, w tym celu tworzymy nowy obiekt Movie oraz podajemy adres URL video. Polecenie loop() sprawia, że video uruchomi się ponownie po zakończeniu.
Linia 1. void setup otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy.
Linia 2. size otwórz nawias okrągły 700 przecinek 700 zamknij nawias okrągły średnik prawy ukośnik prawy ukośnik ustawienie rozmiaru okna aplikacji.
Linia 3. intro znak równości loadImage otwórz nawias okrągły cudzysłów grafika prawy ukośnik intro kropka png cudzysłów zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 4. intro podkreślnik glowny znak równości loadImage otwórz nawias okrągły cudzysłów grafika prawy ukośnik intro podkreślnik napis kropka png cudzysłów zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 5. ikona podkreślnik wroc znak równości loadImage otwórz nawias okrągły cudzysłów grafika prawy ukośnik ikona podkreślnik wroc kropka png cudzysłów zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 6. ikona podkreślnik wycisz znak równości loadImage otwórz nawias okrągły cudzysłów grafika prawy ukośnik ikona podkreślnik wycisz kropka png cudzysłów zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 7. ikona podkreślnik graj znak równości loadImage otwórz nawias okrągły cudzysłów grafika prawy ukośnik ikona podkreślnik graj kropka png cudzysłów zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 8. miasto znak równości cudzysłów cudzysłów średnik.
Linia 9. ekran znak równości cudzysłów powitalny cudzysłów średnik.
Linia 10. opis znak równości cudzysłów cudzysłów średnik.
Linia 11. muzyka znak równości 1 średnik.
Linia 12. minim znak równości new Minim otwórz nawias okrągły this zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 13. player znak równości minim kropka loadFile otwórz nawias okrągły cudzysłów muzyka prawy ukośnik music kropka mp3 cudzysłów zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 14. player kropka play otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 15. movieWroclaw znak równości new Movie otwórz nawias okrągły this przecinek cudzysłów video prawy ukośnik Wroclaw kropka mp4 cudzysłów zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 16. movieWroclaw kropka loop otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 17. moviePoznan znak równości new Movie otwórz nawias okrągły this przecinek cudzysłów video prawy ukośnik Poznan kropka mp4 cudzysłów zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 18. moviePoznan kropka loop otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 19. movieLodz znak równości new Movie otwórz nawias okrągły this przecinek cudzysłów video prawy ukośnik Lodz kropka mp4 cudzysłów zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 20. movieLodz kropka loop otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 21. movieKrakow znak równości new Movie otwórz nawias okrągły this przecinek cudzysłów video prawy ukośnik Krakow kropka mp4 cudzysłów zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 22. movieKrakow kropka loop otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 23. movieWarszawa znak równości new Movie otwórz nawias okrągły this przecinek cudzysłów video prawy ukośnik Warszawa kropka mp4 cudzysłów zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 24. movieWarszawa kropka loop otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 25. movieGdansk znak równości new Movie otwórz nawias okrągły this przecinek cudzysłów video prawy ukośnik Gdansk kropka mp4 cudzysłów zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 26. movieGdansk kropka loop otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 27. zamknij nawias klamrowy.
void setup() {
size(700, 700); // ustawienie rozmiaru okna aplikacji
intro = loadImage("grafika/intro.png");
intro_glowny = loadImage("grafika/intro_napis.png");
ikona_wroc = loadImage("grafika/ikona_wroc.png");
ikona_wycisz = loadImage("grafika/ikona_wycisz.png");
ikona_graj = loadImage("grafika/ikona_graj.png");
miasto = "";
ekran = "powitalny";
opis = "";
muzyka = 1;
minim = new Minim(this);
player = minim.loadFile("muzyka/music.mp3");
player.play();
movieWroclaw = new Movie(this, "video/Wroclaw.mp4");
movieWroclaw.loop();
moviePoznan = new Movie(this, "video/Poznan.mp4");
moviePoznan.loop();
movieLodz = new Movie(this, "video/Lodz.mp4");
movieLodz.loop();
movieKrakow = new Movie(this, "video/Krakow.mp4");
movieKrakow.loop();
movieWarszawa = new Movie(this, "video/Warszawa.mp4");
movieWarszawa.loop();
movieGdansk = new Movie(this, "video/Gdansk.mp4");
movieGdansk.loop();
}
Dodatkowo należy umieścić w kodzie funkcję movieEvent(), sprawia ona że kolejna klatka filmu zostanie wychwycona za pomocą read().
Linia 1. void movieEvent otwórz nawias okrągły Movie video zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy.
Linia 2. video kropka read otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 3. zamknij nawias klamrowy.
void movieEvent(Movie video){
video.read();
}
Funkcja draw()
Funkcja draw() będzie wykonywana ciągle, zaraz po wykonaniu instrukcji setup(), do czasu kiedy zostanie przerwane wykonywanie programu lub będzie uruchomiona inna instrukcja. W przypadku projektowanego przewodnika należy utworzyć różne funkcje rysujące poszczególne ekrany dla każdego miasta, w zależności od wybranej pozycji z menu. Będą tutaj warunki sprawdzające jakie okno powinno zostać uruchomione, w zależności od wartości zmiennej ekran.
Polecenie 4
Przetestuj działanie funkcji draw(). Możesz skorzystać z kodu poniżej. Pamiętaj, aby przetestować działanie swojego programu.
Linia 1. void draw otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy.
Linia 2. switch otwórz nawias okrągły ekran zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy.
Linia 3. case cudzysłów powitalny cudzysłów dwukropek.
Linia 4. ekran podkreślnik powitalny otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 5. break średnik.
Linia 7. case cudzysłów glowny cudzysłów dwukropek.
Linia 8. ekran podkreślnik glowny otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 9. if otwórz nawias okrągły muzyka znak równości znak równości 1 zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy.
Linia 10. image otwórz nawias okrągły ikona podkreślnik graj przecinek 650 przecinek 0 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 11. zamknij nawias klamrowy.
Linia 12. else if otwórz nawias okrągły muzyka znak równości znak równości minus 1 zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy.
Linia 13. image otwórz nawias okrągły ikona podkreślnik wycisz przecinek 650 przecinek 0 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 14. zamknij nawias klamrowy.
Linia 15. break średnik.
Linia 17. case cudzysłów miasto cudzysłów dwukropek.
Linia 18. ekran podkreślnik miasta otwórz nawias okrągły miasto zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 19. break średnik.
Linia 20. zamknij nawias klamrowy.
Linia 21. zamknij nawias klamrowy.
Do swojego przewodnika dodaj ekrany powitalne. Możesz skorzystać z kodu poniżej. Pamiętaj, aby przetestować działanie swojego programu.
Ekran powitalny
Regl6axhKeHyQ
Grafika przedstawia ekran powitalny w barwach narodowych z mapą Polski. W granicach kraju umieszczony jest napis "Przewodnik po największych miastach w Polsce". Pod mapą na kolorowym tle znajduje się napis "Kliknij myszką, aby rozpocząć".
Ekran powitalny przewodnika po największych miastach w Polsce
Grafika przedstawia ekran menu głównego przewodnika po największych miastach w Polsce utrzymany w barwach narodowych. Tłem jest mapa Polski. W granicach kraju umieszczone jest sześć charakterystycznych budowli z wybranych miejscowości m.in. Stocznia Gdańska i Płac Kultury. Pod mapą znajduje się napis "Wybierz miasto". W prawym górnym rogu znajduje się głośniczek.
Ekran menu głównego przewodnika po największych miastach w Polsce
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Kod ekranu menu główne, rozmieszcza wcześniej zaprojektowane tło (kontur Polski):
Linia 1. void ekran podkreślnik glowny otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy.
Linia 2. background otwórz nawias okrągły 255 przecinek 0 przecinek 0 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 3. image otwórz nawias okrągły intro podkreślnik glowny przecinek 50 przecinek 100 przecinek 600 przecinek 600 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 4. color otwórz nawias okrągły 0 przecinek 0 przecinek 0 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 5. textSize otwórz nawias okrągły 20 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 6. text otwórz nawias okrągły cudzysłów Wybierz miasto cudzysłów przecinek 40 przecinek 650 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 7. textSize otwórz nawias okrągły 50 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 8. text otwórz nawias okrągły miasto przecinek 350 minus textWidth otwórz nawias okrągły miasto zamknij nawias okrągły prawy ukośnik 2 przecinek 60 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 9. zamknij nawias klamrowy.
Grafika przedstawia ekran miasta Warszawa w przewodniku po największych miastach w Polsce. W górnej części ekranu znajduje się fotografia z Warszawy przedstawiająca z poziomu ulicy Pałac kultury i wieżowce w tle. Poniżej znajduje się podpis "Warszawa" - "Stolica Polski i województwa mazowieckiego".
Ekran miasta Warszawa w przewodniku po największych miastach w Polsce
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Ekrany poszczególnych miast, będą się różnić w zależności od wczytanego miasta. Dlatego potrzeba kilku zmiennych odpowiedzialnych za video. O tym, które z wideo zostanie wyświetlone zadecyduje instrukcja wyboru switch(miasto).
Opisy miast zostały napisane w celach demonstracyjnych, zaleca się ich zmianę lub rozszerzenie o dodatkowe informacje.
Linia 1. void ekran podkreślnik miasta otwórz nawias okrągły String miasto zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy.
Linia 2. background otwórz nawias okrągły 255 przecinek 0 przecinek 0 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 3. switch otwórz nawias okrągły miasto zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy.
Linia 4. case cudzysłów Wrocław cudzysłów dwukropek.
Linia 5. image otwórz nawias okrągły movieWroclaw przecinek 0 przecinek 50 przecinek 700 przecinek 300 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 6. opis znak równości cudzysłów Miasto na prawach powiatu w południowo minus zachodniej Polsce kropka cudzysłów średnik.
Linia 7. break średnik.
Linia 8. case cudzysłów Poznań cudzysłów dwukropek.
Linia 9. image otwórz nawias okrągły moviePoznan przecinek 0 przecinek 50 przecinek 700 przecinek 300 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 10. opis znak równości cudzysłów Miasto na prawach powiatu w zachodniej Polsce kropka cudzysłów średnik.
Linia 11. break średnik.
Linia 12. case cudzysłów Łódź cudzysłów dwukropek.
Linia 13. image otwórz nawias okrągły movieLodz przecinek 0 przecinek 50 przecinek 700 przecinek 300 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 14. opis znak równości cudzysłów Miasto na prawach powiatu w środkowej Polsce kropka cudzysłów średnik.
Linia 15. break średnik.
Linia 16. case cudzysłów Kraków cudzysłów dwukropek.
Linia 17. image otwórz nawias okrągły movieKrakow przecinek 0 przecinek 50 przecinek 700 przecinek 300 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 18. opis znak równości cudzysłów Miasto na prawach powiatu położone w południowej Polsce nad Wisłą kropka lewy ukośnik n cudzysłów plus.
Linia 19. cudzysłów Formalna stolica Polski do 1795 roku i miasto koronacyjne wraz z nekropolią lewy ukośnik n cudzysłów plus.
Linia 20. cudzysłów królów Polski na Wzgórzu Wawelskim kropka cudzysłów średnik.
Linia 21. break średnik.
Linia 22. case cudzysłów Warszawa cudzysłów dwukropek.
Linia 23. image otwórz nawias okrągły movieWarszawa przecinek 0 przecinek 50 przecinek 700 przecinek 300 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 24. opis znak równości cudzysłów Stolica Polski i województwa mazowieckiego kropka cudzysłów średnik.
Linia 25. break średnik.
Linia 26. case cudzysłów Gdańsk cudzysłów dwukropek.
Linia 27. image otwórz nawias okrągły movieGdansk przecinek 0 przecinek 50 przecinek 700 przecinek 300 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 28. opis znak równości cudzysłów Miasto na prawach powiatu w północnej Polsce kropka cudzysłów średnik.
Linia 29. break średnik.
Linia 30. zamknij nawias klamrowy.
Linia 31. textSize otwórz nawias okrągły 50 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 32. text otwórz nawias okrągły miasto przecinek 350 minus textWidth otwórz nawias okrągły miasto zamknij nawias okrągły prawy ukośnik 2 przecinek 400 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 33. image otwórz nawias okrągły ikona podkreślnik wroc przecinek 0 przecinek 0 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 34. textSize otwórz nawias okrągły 20 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 35. text otwórz nawias okrągły opis przecinek 50 przecinek 450 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 37. zamknij nawias klamrowy.
void ekran_miasta(String miasto){
background(255, 0, 0);
switch(miasto){
case "Wrocław":
image(movieWroclaw, 0, 50, 700, 300);
opis = "Miasto na prawach powiatu w południowo-zachodniej Polsce.";
break;
case "Poznań":
image(moviePoznan, 0, 50, 700, 300);
opis = "Miasto na prawach powiatu w zachodniej Polsce.";
break;
case "Łódź":
image(movieLodz, 0, 50, 700, 300);
opis = "Miasto na prawach powiatu w środkowej Polsce.";
break;
case "Kraków":
image(movieKrakow, 0, 50, 700, 300);
opis = "Miasto na prawach powiatu położone w południowej Polsce nad Wisłą. \n" +
"Formalna stolica Polski do 1795 roku i miasto koronacyjne wraz z nekropolią \n" +
"królów Polski na Wzgórzu Wawelskim.";
break;
case "Warszawa":
image(movieWarszawa, 0, 50, 700, 300);
opis = "Stolica Polski i województwa mazowieckiego.";
break;
case "Gdańsk":
image(movieGdansk, 0, 50, 700, 300);
opis = "Miasto na prawach powiatu w północnej Polsce.";
break;
}
textSize(50);
text(miasto, 350 - textWidth(miasto)/2, 400);
image(ikona_wroc,0,0);
textSize(20);
text(opis, 50, 450);
}
Ważne!
Chcąc dodać więcej niż jedną linijkę opisu miasta, można skorzystać ze znaku nowej linii \n wstawianego w wybranym przez nas miejscu. Dodatkowo dla zachowania czytelności, można połączyć fragmenty tekstu znajdujące się na poszczególnej linii za pomocą operatora +.
Funkcje odpowiedzialne za interakcje
Funkcje odpowiedzialne za interakcje pozwolą obsłużyć reakcje aplikacji na zachowania myszy. Pomocne są tutaj zmienne systemowe mouseX oraz mouseY, które przechowują pozycję kursora od punktu (0, 0), czyli lewego górnego rogu okna programu.
mousePressed()
Pierwsza funkcja odpowiada za reakcję na kliknięcie dowolnego przycisku myszy, aplikacja musi mieć różne zachowanie w zależności od ekranu, na którym obecnie znajduje się użytkownik.
Linia 1. void mousePressed otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy.
Linia 2. switch otwórz nawias okrągły ekran zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy.
Linia 3. case cudzysłów powitalny cudzysłów dwukropek.
Linia 4. ekran znak równości cudzysłów glowny cudzysłów średnik.
Linia 5. break średnik.
Linia 7. case cudzysłów glowny cudzysłów dwukropek.
Linia 8. if otwórz nawias okrągły miasto wykrzyknik znak równości cudzysłów cudzysłów zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy.
Linia 9. ekran znak równości cudzysłów miasto cudzysłów średnik.
Linia 10. zamknij nawias klamrowy.
Linia 11. if otwórz nawias okrągły mouseX zamknij nawias ostrokątny 650 ampersant ampersant mouseY otwórz nawias ostrokątny 50 zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy.
Linia 12. if otwórz nawias okrągły muzyka znak równości znak równości 1 zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy.
Linia 13. player kropka pause otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 14. zamknij nawias klamrowy.
Linia 15. else if otwórz nawias okrągły muzyka znak równości znak równości minus 1 zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy.
Linia 16. player kropka play otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 17. zamknij nawias klamrowy.
Linia 18. muzyka asterysk znak równości otwórz nawias okrągły minus 1 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 19. zamknij nawias klamrowy.
Linia 20. break średnik.
Linia 22. case cudzysłów miasto cudzysłów dwukropek.
Linia 23. if otwórz nawias okrągły mouseX otwórz nawias ostrokątny 50 ampersant ampersant mouseY otwórz nawias ostrokątny 50 zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy.
Linia 24. ekran znak równości cudzysłów glowny cudzysłów średnik.
Linia 25. zamknij nawias klamrowy.
Linia 26. break średnik.
Linia 27. zamknij nawias klamrowy.
Linia 28. zamknij nawias klamrowy.
Przetestuj działanie funkcji odpowiedzialnych za obsługę myszy.
Podsumowanie projektu
Przewodnik powstał w oparciu o wcześniej ułożony plan aplikacjiDhXsTzptplan aplikacji. Oczywiście taki przewodnik można zrobić na wiele sposobów. Poniżej można pobrać kod razem z obrazami, video oraz ścieżką dźwiękową użytą w projekcie. Żeby dokładnie zrozumieć działanie, najlepiej jest uruchomić i poeksperymentować z kodem lub napisać własny przewodnik.
RumAIQ4kj3ITa
Załącznik z kodem projektowanego przewodnika multimedialnego po największych miastach Polski.