E-materiały do kształcenia zawodowego

Sieci zasilające w transporcie szynowym

Montaż i eksploatacja sieci zasilających oraz trakcji elektrycznej — Technik elektroenergetyk transportu szynowego

bg‑green

Projektowanie sieci zasilającej w transporcie szynowym

GRA EDUKACYJNA

1
Instrukcja do gry edukacyjnej

W celu uruchomienia gry, należy kliknąć w przycisk „WŁĄCZ TRYB PEŁNOEKRANOWY”.

RTFnzx2Lb7sbU
Ekran powitalny gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Na pierwszym ekranie znajduje się tytuł gry i informacje wprowadzające (aby zapoznać się z całością tekstu, trzeba przewinąć ekran, używając rolki myszy lub strzałek na klawiaturze) oraz przycisk ROZPOCZNIJ GRĘ. W prawej górnej części ekranu umieszczone są przyciski służące do uruchomienia pomocy oraz zamknięcia gry.

R145BQfXE7jFy
Ekran startowy gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Sekcja „Pomoc” zawiera szereg pytań i odpowiedzi związanych z rozgrywką. W celu jej uruchomienia należy kliknąć przycisk POMOC, znajdujący się w prawym górnym rogu ekranu. Aby z niej wyjść, trzeba wcisnąć napis WRÓĆ DO POPRZEDNIEJ STRONY.

R8GtAS4aFastF
Ekran z pytaniami i odpowiedziami
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

W dowolnym momencie gry można ją przerwać, używając przycisku ZAMKNIJ GRĘ lub klawisza ESC.

R171Hcj2JqcEz
Przycisk wyłączający grę
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Aby ponownie przystąpić do gry, trzeba wykonać kroki opisane w sekcji Rozpoczęcie gry. W takiej sytuacji na ekranie powitalnym znajdują się przyciski: KONTYNUUJ GRĘ oraz ROZPOCZNIJ NOWĄ GRĘ. Kliknięcie pierwszego poskutkuje powrotem do miejsca, w którym gra została przerwana. To rozwiązanie umożliwia kontynuowanie rozgrywki bez konieczności ponownego odpowiadania na pytania. Aby zacząć grę od początku, należy wybrać opcję ROZPOCZNIJ NOWĄ GRĘ.

R9CMLNvcSb9jX
Ekran z kontynuacją gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Po zapoznaniu się z ekranem wstępnym należy kliknąć przycisk ROZPOCZNIJ GRĘ. Na kolejnym ekranie widoczny jest opis misji dostępnej w grze – Elektromonter sieci trakcyjnej. Aby przejść do gry, trzeba użyć przycisku ROZPOCZNIJ znajdującego się pod opisem postaci.

RmDAbgbTZACfs
Ekran z wyborem misji w grze
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Na kolejnym ekranie widoczne są poziomy misji: średni i trudny. Początkowo dostępny jest tylko poziom średni. Po zaliczeniu go można uzyskać dostęp do trudnego. Aby przejść do gry, trzeba użyć przycisku ROZPOCZNIJ.

R15xX9kISWiEt
Ekran z wyborem poziomu trudności
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Na kolejnym ekranie przedstawione zostało podsumowanie najważniejszych danych o zasilaniu pojazdów szynowych na sieci kolejowej w Polsce.

R1C34MAI5pYNW
Ekran przedstawiający dane techniczne w grze
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Po zapoznaniu się z tabelą należy kliknąć przycisk PRZEJDŹ DALEJ.

RjnkBVuftFrKs
Ekran przedstawiający dane techniczne w grze oraz przycisk "Przejdź dalej"
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Rozgrywka polega na udzielaniu odpowiedzi na pytania sprawdzające wiedzę na temat sieci zasilającej w transporcie szynowym. W grze występują różne rodzaje zadań.W przypadku zadań wielokrotnego wyboru trzeba zapoznać się z pytaniem i propozycjami odpowiedzi. Po zaznaczeniu właściwych odpowiedzi należy użyć przycisku ZATWIERDŹ ODPOWIEDŹ.

RJ843HoVzzChD
Ekran z przykładowym zadaniem w grze
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Rozwiązując zadania ze schematem, należy kliknąć zieloną ikonę oka przypisaną do elementu, który trzeba wskazać.

Rs6aCmAsZvkpP
Ekran z zadaniem ze schematem
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

W zadaniach jednokrotnego wyboru należy zapoznać się z treścią i wybrać jedną poprawną odpowiedź, a następnie kliknąć przycisk ZATWIERDŹ ODPOWIEDŹ.

R1WwnqJG4nbg3
Ekran z przykładowym zadaniem z jednokrotnym wyborem
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

W zadaniu typu przeciągnij i upuść trzeba zapoznać się z definicjami i dopasować do nich pojęcia. Kafelek z nazwą elementu należy przeciągnąć za pomocą myszki na właściwe miejsce w tabeli.

RJmwHC8Bdtg8s
Ekran z zadaniem z dopasowaniem kafelków w odpowiednie miejsca
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

W każdym typie zadań w przypadku wyboru nieprawidłowej odpowiedzi na ekranie wyświetli się komunikat o błędzie oraz podpowiedź. Aby powrócić do pytania i ponownie udzielić odpowiedzi, należy użyć przycisku KONTYNUUJ.

RmhfmkweSMe1C
Ekran z negatywnym komunikatem
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Jeśli zostanie udzielona właściwa odpowiedź, na ekranie wyświetli się komunikat z gratulacjami oraz przyciskiem KONTYNUUJ, użycie go powoduje przejście do kolejnego pytania w grze.

R1V4jrYVCpQR9
Ekran z pozytywnym komunikatem
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

W trakcie gry w lewym górnym rogu widoczne są informacje o postępie w grze, punktach i przyznanych odznakach.

R18TvTa9J98Ce
Ekran z przykładowym postępem
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Po udzieleniu poprawnych odpowiedzi na wszystkie pytania wyświetli się plansza z podsumowaniem poziomu. W następnym kroku można zapisać wynik gry i przejść do kolejnego etapu (w tym celu należy użyć przycisku ZAPISZ WYNIK) albo powtórzyć poziom, aby utrwalić wiadomości i poprawić wynik (przycisk POWTÓRZ POZIOM).

R1DU9glvvNjHY
Ekran z gratulacjami
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

W sytuacji, w której wynik zostanie zapisany, dostępny staje się kolejny poziom gry.

R1Sj8VtOauoIn
Ekran z zapisanym postępem
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Gdy zakończone zostaną oba poziomy, wyświetli się plansza z podsumowaniem. W następnym kroku można zapisać wynik gry (w tym celu należy użyć przycisku ZAPISZ WYNIK) albo zagrać ponownie, aby utrwalić wiadomości (przycisk POWTÓRZ MISJĘ).

RFI4ACHb1CPAc
Ekran końcowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Po kliknięciu przycisku ZAPISZ WYNIK wyświetlana jest informacja o przyznaniu odznaki: Doskonały pracownik torowy. Poniżej znajdują się dwa przyciski ZOBACZ ODZNAKI oraz GRAJ DALEJ.

RyoDCYlaMZvsN
Ekran z otrzymaną odznaką
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Jeśli zostanie użyty przycisk ZOBACZ ODZNAKI, wyświetli się ekran z podsumowaniem zdobytych odznak. Aby wyjść z tego widoku, należy użyć przycisku WRÓC DO POPRZEDNIEJ STRONY.

R14XFzOd2tKTd
Ekran ze zdobytymi odznakami
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Kliknięcie przycisku GRAJ DALEJ powoduje wyświetlenie ekranu z podsumowaniem. W grze można zdobyć 100 punktów oraz jedną odznakę. Na dole ekranu z gratulacjami znajdują się dwa przyciski: ZAGRAJ JESZCZE RAZ oraz ZAMKNIJ GRĘ.

R1c7hMnaCyME8
Ekran z podsumowaniem
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RSq65JYc08IWf
Nagranie tożsame z grą edukacyjną
RHXgRfFbvhJLw
Gra edukacyjna "Projektowanie sieci zasilającej w transporcie szynowym"
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1c2uH0UR9h0b
Ćwiczenie 1
Z jakiego materiału buduje się przewody jezdne w Polsce?
Zaznacz poprawne odpowiedzi.
RGz37VM3PMzd7
Ćwiczenie 2
Co to jest lina nośna?
Zaznacz prawidłową odpowiedź.
R1D1rcNxVvHbL
Ćwiczenie 3
Co to jest konstrukcja wsporcza?
Zaznacz prawidłową odpowiedź.
RbmIofWigadfO
Ćwiczenie 4
Co to jest przewód jezdny?
Zaznacz prawidłową odpowiedź.
R1TVqPOdDQUNS
Ćwiczenie 5
Co to jest wysięgnik?
Zaznacz prawidłową odpowiedź.
R13SrjbRr1u5M
Ćwiczenie 6
Co to jest wieszak?
Zaznacz prawidłową odpowiedź.
R1FXPQ0nD2RGw
Ćwiczenie 7
Co to są szyny?
Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Rh1lVvRTnnUc7
Ćwiczenie 8
Co to jest uszynienie?
Zaznacz prawidłową odpowiedź.
R1KNaOKYMtYzn
Ćwiczenie 9
Co to jest łącznik międzytokowy?
Zaznacz prawidłową odpowiedź.

Ćwiczenia powiązane