Projektuję ogród na dworze króla

Etap

II etap edukacyjny uczeń kończący klasę VI

Przedmiot

Plastyka

Wymagania szczegółowe:

(2.2) realizuje projekty w zakresie form użytkowych, w tym służące kształtowaniu wizerunku i otoczenia człowieka oraz upowszechnianiu kultury w społeczności szkolnej i lokalnej (stosując także narzędzia i wytwory multimedialne)

Temat lekcji:

Projektuję ogród na dworze króla

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • posługuje się pojęciami właściwymi dla poszczególnych dziedzin sztuki,

  • wie na czym polega projektowanie,

  • zna pojęcia symetria i asymetria,

  • wie że linia (kreska) jest jednym ze środków wyrazu plastycznego.

umiejętności – uczeń:

  • stosuje różnorodne środki wyrazu plastycznego,

  • wykorzystuje w swoich działaniach wiadomości zaczerpnięte z przekazów medialnych,

  • omawia na przykładach cechy charakterystyczne ogrodu francuskiego i angielskiego,

  • w twórczy sposób wykonuje ćwiczenie plastyczne.

postawy:

  • poszanowanie dla dorobku poprzednich pokoleń,

  • rozbudzanie ciekawości poznawczej,

  • rozwijanie wrażliwości plastycznej.

Metody pracy:

metoda problemowa (rozmowa z uczniami), prezentacja, działania praktyczne (rysowanie), aktywizująca (dyskusja)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

zestaw ilustracyjny ukazujący różne możliwości rozmieszczenia obrazów i obiektów w przestrzeni wystawowej;

film na temat wpływu człowieka na otoczenie (np. architektura zieleni/projektowanie ogrodów)

Materiały plastyczne:

kartka z bloku rysunkowego formatu A‑4, kredki, ołówek

Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, przygotowanie stanowiska pracy).

  2. Nauczyciel prezentuje zasób w postaci filmu na temat wpływu człowieka na otoczenie (np. architektura zieleni/projektowanie ogrodów)

  3. Nauczyciel przypomina uczniom co to jest projekt.

faza wprowadzająca:

(5 min.)

faza realizacyjna:

  1. min.)

  1. Nauczyciel wyjaśnia w przystępny sposób, na czym polega kompozycja symetryczna i asymetryczna.

  2. Nauczyciel omawia cechy charakterystyczne ogrodu francuskiego i angielskiego na podstawie wybranych reprodukcji.

  3. Uczniowie wypowiadają się na temat obejrzanych przykładów, które będą inspiracją do wykonania pracy plastycznej.

  4. Nauczyciel zapoznaje uczniów z zadaniem, które będzie polegało na wykonaniu projektu ogrodu.

  5. Uczniowie wykonują prace podczas, której nauczyciel na bieżąco udziela korekty, przypomina uczniom o odpowiednim rozmieszczeniu elementów plastycznych na płaszczyźnie.

faza podsumowująca:

(10 min.)

  1. Po zakończeniu rysunków nauczyciel ocenia prace uczniów.

  2. Nauczyciel prezentuje zestaw ilustracyjny ukazujący różne możliwości rozmieszczenia obrazów i obiektów w przestrzeni wystawowej.

  3. Nauczyciel opowiada uczniom o tym, że rozmieszczenie przedmiotów w przestrzeni wystawowej warto zaplanować w tym celu można wykonać projekt. Tak jak w przypadku planowania ogrodu.

  4. Uczniowie porządkują stanowiska pracy.

RbulKeW0nkbpE

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 98.50 KB w języku polskim
Rbd83C0xtVM4E

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 51.74 KB w języku polskim