Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Projektuję ogród na dworze króla

Etap

II etap edukacyjny uczeń kończący klasę VI

Przedmiot

Plastyka

Wymagania szczegółowe:

(2.2) realizuje projekty w zakresie form użytkowych, w tym służące kształtowaniu wizerunku i otoczenia człowieka oraz upowszechnianiu kultury w społeczności szkolnej i lokalnej (stosując także narzędzia i wytwory multimedialne)

Temat lekcji:

Projektuję ogród na dworze króla

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • posługuje się pojęciami właściwymi dla poszczególnych dziedzin sztuki,

  • wie na czym polega projektowanie,

  • zna pojęcia symetria i asymetria,

  • wie że linia (kreska) jest jednym ze środków wyrazu plastycznego.

umiejętności – uczeń:

  • stosuje różnorodne środki wyrazu plastycznego,

  • wykorzystuje w swoich działaniach wiadomości zaczerpnięte z przekazów medialnych,

  • omawia na przykładach cechy charakterystyczne ogrodu francuskiego i angielskiego,

  • w twórczy sposób wykonuje ćwiczenie plastyczne.

postawy:

  • poszanowanie dla dorobku poprzednich pokoleń,

  • rozbudzanie ciekawości poznawczej,

  • rozwijanie wrażliwości plastycznej.

Metody pracy:

metoda problemowa (rozmowa z uczniami), prezentacja, działania praktyczne (rysowanie), aktywizująca (dyskusja)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

zestaw ilustracyjny ukazujący różne możliwości rozmieszczenia obrazów i obiektów w przestrzeni wystawowej;

film na temat wpływu człowieka na otoczenie (np. architektura zieleni/projektowanie ogrodów)

Materiały plastyczne:

kartka z bloku rysunkowego formatu A‑4, kredki, ołówek

Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, przygotowanie stanowiska pracy).

  2. Nauczyciel prezentuje zasób w postaci filmu na temat wpływu człowieka na otoczenie (np. architektura zieleni/projektowanie ogrodów)

  3. Nauczyciel przypomina uczniom co to jest projekt.

faza wprowadzająca:

(5 min.)

faza realizacyjna:

  1. min.)

  1. Nauczyciel wyjaśnia w przystępny sposób, na czym polega kompozycja symetryczna i asymetryczna.

  2. Nauczyciel omawia cechy charakterystyczne ogrodu francuskiego i angielskiego na podstawie wybranych reprodukcji.

  3. Uczniowie wypowiadają się na temat obejrzanych przykładów, które będą inspiracją do wykonania pracy plastycznej.

  4. Nauczyciel zapoznaje uczniów z zadaniem, które będzie polegało na wykonaniu projektu ogrodu.

  5. Uczniowie wykonują prace podczas, której nauczyciel na bieżąco udziela korekty, przypomina uczniom o odpowiednim rozmieszczeniu elementów plastycznych na płaszczyźnie.

faza podsumowująca:

(10 min.)

  1. Po zakończeniu rysunków nauczyciel ocenia prace uczniów.

  2. Nauczyciel prezentuje zestaw ilustracyjny ukazujący różne możliwości rozmieszczenia obrazów i obiektów w przestrzeni wystawowej.

  3. Nauczyciel opowiada uczniom o tym, że rozmieszczenie przedmiotów w przestrzeni wystawowej warto zaplanować w tym celu można wykonać projekt. Tak jak w przypadku planowania ogrodu.

  4. Uczniowie porządkują stanowiska pracy.

RbulKeW0nkbpE

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 98.50 KB w języku polskim
Rbd83C0xtVM4E

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 51.74 KB w języku polskim