Scenariusz lekcji – ‘Pronouns’

dla szkoły podstawowej lub gimnazjum – poziom beginner

Celem lekcji jest poznanie konstrukcji różnego rodzaju zaimków występujących w języku angielskim. Użycie tych konstrukcji gramatycznych ukazane jest na materiale tekstowym, a następnie utrwalane w ćwiczeniach i zadaniach. Uczniowie ćwiczą układanie zdań zawierających zaimki – w tym celu mogą posiłkować się tablicą poglądowa dołączoną do scenariusza.

Uczeń wie, jakich zaimków używać do wskazywania bądź określania przynależności czegoś do kogoś. Uczeń dowiaduje się, w którym miejscu zdania zaimki są stosowane i jak wraz ze zmianą tego miejsca zmienia się ich forma.

Umiejętności

Uczniowie ćwiczą rozumienie tekstu czytanego, podkreślają w nim słówka niezrozumiałe i próbują z kontekstu domyślić się ich znaczenia. Podkreślają także wszystkie użyte w tekście zaimki – poznają ich znaczenie, a tym samym uczą się nowej struktury gramatycznej.

Uczeń potrafi używać konstrukcji zawierającej zaimki i odróżnia ich funkcje.

Metoda i forma pracy

  1. Metoda: czytanie, wynotowywanie, tłumaczenie, pogadanka, objaśnienie tablic poglądowych, ćwiczenia, zadania.

  2. Forma pracy: indywidualna, grupowa, w parach.

W pierwszej części lekcji uczniowie pracują samodzielnie – czytają tekst i starają się go zrozumieć (ewentualnie tekst czytany jest głośno na forum klasy). Dzieci podkreślają wszystkie użyte w tekście zaimki i starają się zrozumieć ich funkcję. Dodatkowo – wszystkie nowe słówka pojawiające się w tekście są tłumaczone i zapisywane w zeszytach.

Następnie nauczyciel stosuje metodę podającą – tłumaczy temat lekcji (zastosowanie, funkcje, miejsce zaimków w zdaniu); może w tym celu posłużyć się tablicą poglądową.

Dzieci rozwiązują ćwiczenia i zadania, uzupełniają zdania odpowiednimi zaimkami. W trakcie pracy mogą korzystać z pomocy tablicy poglądowej.

Środki dydaktyczne

Tekst źródłowy „Whose socks are they?”.

Tablica poglądowa ‘Pronouns’.

Ćwiczenia.

W ramach wprowadzenia nauczyciel może przypomnieć uczniom podział zaimków w języku polskim i porównać go do tego, który występuje w języku angielskim. Zaznaczyć trzeba również podział na zaimki i przymiotniki.

Faza realizacyjna

Nauczyciel rozdaje uczniom tekst, który jest czytany głośno na forum klasy bądź po cichu.

Uczniowie pracują nad tekstem – podkreślają zaimki pojawiające się w tekście, starają się poznać ich zastosowanie. Następnie nauczyciel tłumaczy budowę poznanej konstrukcji i podaje jej zastosowanie. Tłumaczone jest zarówno miejsce zaimków w zdaniu (a także ich forma zmieniająca się w zależności od tego miejsca), jak również funkcje, jakie pełnią one w zdaniu. Szczególną uwagę należy zwrócić na odróżnienie zaimków od przymiotników, a także na ukazanie zastosowania zaimków typu myself, herself, yourself, ourselves, themselves itd.

W celu przyswojenia przekazanych informacji oraz w ramach ćwiczeń dzieci rozwiązują zadania, uzupełniając odpowiednim zaimkiem luki w zdaniach. W czasie lekcji uczniowie mogą korzystać z pomocy tablicy poglądowej.

Faza podsumowująca

Materiał utrwalany może być również na innych zestawach ćwiczeń i zadań do uzupełnienia (np. z książek, patrz: uwagi do scenariusza), które dzieci rozwiązują zarówno samodzielnie na lekcji, jak i w domu.

Tekst „Whose socks are they?”.

Tablice poglądowe

Tablica poglądowa „Pronouns”.

Karta pracy

  • I like Ania, and you? – No, I don’t like ………..

  • What’s ………… name?

  • Is this ……….. (jego) pencil?

  • Whose bag is it? It’ s ……….. (moja)

  • I can do it ………….. (sam).

  • These are …………. books (ich).

  • ………… dog is black (nasz).

  • Do you know Mr. Smith? No I don’t know ……….

  • …….. mum is younger than ……. dad. (mój)

  • I like ………. sweater (twój).

  • There they are! I can see……….. .

  • Grandma invited …… for dinner on Saturday (nas).

  • They built a house all by ………………. (sami).

  • We prefer …….. picture than ……… (nasz/wasz).

  • I wanted to help ……, but he insisted on doing it all by ………… (jemu/samemu).

  • The yellow balls are ……… and the red are ………. (nasze/ich).

  • The balloon is so nice, ……. colour is so bright and glowing (jego).

  • Be careful, madam. The plate is very hot, don’t burn ………….

  • That coffee machine is automatic. It turns ………….. off when the coffee’s ready.

Zadanie domowe

Posiłkując się tekstem czytanym na lekcji uczniowie układają w domu10 różnych zdań z zaimkami; lub rozwiązują ćwiczenia z książki (np. odbite na ksero).

R5MtFTG6cQi7m

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 37.50 KB w języku polskim