Proporcja i jej własności
Proporcja i jej własności
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
pojęcie proporcji,
własności proporcji,
sposób rozwiązywania równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wyjaśnić co to jest proporcja,
podać prawa proporcji,
rozwiązywać równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą wykorzystując prawo proporcji.
.
2. Metoda i forma pracy
Elementy wykładu, ćwiczenie, praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Durydiwka S., Łęski S., Od Pitagorasa do Euklidesa, podręcznik do matematyki dla kl. 2 gimnazjum, ADAM, Warszawa 2000.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel na tablicy zapisuje następujące ilorazy:
Uczniowie mają sprawdzić i powiedzieć, które z nich są równe.
Nauczyciel stwierdza, że
Równość dwóch ilorazów nazywamy proporcją.
Uczniowie zapisują temat lekcji, ilorazy z tablicy oraz stwierdzenie nauczyciela.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel kontynuuje wykład:
Zapis , to proporcja.
Proporcja ma dwa wyrazy skrajne i dwa wyrazy środkowe.
Nauczyciel podaje własność proporcji:
W proporcji iloczyn wyrazów skrajnych jest równy iloczynowi wyrazów środkowych.
Jeżeli
to ad=bc.
Uczniowie wykonują zadania z podręcznika
zad.4.1 str.97 – sprawdzić, czy dane proporcje są prawdziwe,
zad.4.4 str.97 – obliczyć niewiadomy wyraz proporcji,
zad.4.5 str.97 – rozwiązać równania.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel pyta uczniów: co to jest proporcja, jakie są jej własności? Wskazani uczniowie odpowiadają.
Nauczyciel zadaje zadanie domowe.
5. Bibliografia
Durydiwka S., Łęski S., Od Pitagorasa do Euklidesa, podręcznik do matematyki dla kl. 2 gimnazjum, ADAM, Warszawa 2000.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Podręcznik:
Zad.4.2. str.97 – z danych liczb ułożyć proporcję i sprawdzić ją,
Zad.4.4 str.97 – napisać proporcję, która spełnia określone warunki.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Zadanie 4.1. – uczniowie rozwiązują samodzielnie w zeszytach przedmiotowych i wskazani uczniowie udzielają odpowiedzi na postawione w poleceniu pytania.
Zadania 4.4.oraz 4.5. – wskazany uczeń rozwiązuje dany przykład na tablicy, a pozostali w zeszytach.