Proste, półproste, odcinki i łamane.
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości Uczeń zna:
podstawowe figury geometryczne.
Umiejętności Uczeń umie:
rozpoznać podstawowe figury geometryczne,
kreślić podstawowe figury geometryczne.
Metoda pracy
wykładu,
ćwiczeniowa.
Środki dydaktyczne Karty pracy.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawy organizacyjno – porządkowe:
sprawdzenie obecności.
Określenie celu i formy pracy na lekcji.
Podanie tematu lekcji.
Faza realizacyjna
Przypomnienie wiadomości o niektórych figurach geometrycznych, wykonanie rysunków i zapisanie notatki.
I. PUNKTY
R1a4qJbRV3tTv Punkty:
zaznaczamy kropką lub za pomocą dwóch przecinających się kreseczek,
oznaczamy dużymi literami.
II. PROSTE
R2SBFLthrIDUE Proste oznaczamy jedną małą lub dwiema dużymi literami. Dwie duże litery oznaczają punkty należące do prostej.
III. PÓŁPROSTE
RGoAfqtWlreNZ Półproste oznaczamy jedną małą literą lub dwiema dużymi – pierwsza z tych liter zawsze oznacza początek półprostej.
IV. ODCINKI
RE7m0po4wUe9d Odcinki mają dwa końce, które oznaczamy kropkami lub kreseczkami oraz dużymi literami.
V. ŁAMANE
R1I21Xw2FLQPw Łamana to figura, która powstaje przez połączenie kilku odcinków w taki sposób, aby koniec poprzedniego odcinka był początkiem następnego. Odcinki to boki łamanej, a końce odcinków to wierzchołki łamanej. Wyróżniamy łamane zamknięte i otwarte.
Łamana otwarta ABCDE ma:
- 5 wierzchołków: A, B, C, D, E,
- 4 boki: AB, BC, CD, DE. Łamana zamknięta WXYZ ma:
- 4 wierzchołki: W, X, Y, Z,
- 4 boki: WX, XY, YZ, ZW.
Rozwiązywanie zadań z karty pracy.
Faza podsumowująca
utrwalenie wiadomości z lekcji – może być w formie zabawy „Zgadnij jaką jestem figurą”:
nauczyciel rozpoczyna zabawę,
wymyśla sobie figurę,
uczniowie zadają pytania nauczycielowi w taki sposób, by ten mógł odpowiadać na nie „tak” lub „nie”,
osoba, która odgadnie wymyśla figurę i zabawa trwa nadal.
zadanie pracy domowej – dokończenie zadań z karty pracy.
Bibliografia
M. Dobrowolska, P. Zarzycki „Matematyka 4. Podręcznik dla klasy czwartej szkoły podstawowej”, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 1999.
Załączniki
Karta pracy
Zadanie 1.
Podpisz narysowane poniżej figury.RI0Gq7sn4uHtQ Zadanie 2.
RxNIlGDMCtC7T Wypisz punkty, które należą do:
prostej k…………………………………………………………
półprostej MJ……………………………………………………
półprostej HF…………………………………………………....
odcinka JL…………………………………………………….....
odcinka MH……………………………………………………...
Zadanie 3.
W jednym z najstarszych podręczników do geometrii, napisanym przez greckiego matematyka Euklidesa, wytarły się niektóre słowa. Zgadnij, jakich słów brakuje.
..................jest tym, co nie ma części.
.................to jest długość bez szerokości.Zadanie 4.
Zaznacz punkt P. Narysuj kilka prostych przechodzących przez punkt P. Ile takich prostych możesz narysować?............
Zaznacz dwa punkty X i Y. Narysuj prostą przechodzącą przez te punkty. Ile takich prostych przechodzących przez punkty X i Y możesz jeszcze narysować?...........
Uzupełnij:
Przez jeden punkt przechodzi …………..
Przez dwa punkty przechodzi……………
Do wyboru masz następujące odpowiedzi:
tylko jedna prosta,
dwie proste,
tysiąc prostych,
wiele prostych.
Zadanie 5.
Oto zaszyfrowana „połamana” wiadomość dla ciebie:
, ,
.Aby odszyfrować tę wiadomość skorzystaj z poniżej narysowanej siatki kratowej. Zacznij od zaznaczonego punku A.
Wskazówka: oznacza - przesuń się o jedną kratkę (kropkę) w górę.R1X2KbW6S2CCX Zadanie 6.
Zaszyfruj koledze z ławki podobną wiadomość.
Czas trwania lekcji 45 minut
Uwagi do scenariusza