Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości Uczeń zna:

      • podstawowe figury geometryczne.

    2. Umiejętności Uczeń umie:

      • rozpoznać podstawowe figury geometryczne,

      • kreślić podstawowe figury geometryczne.

  2. Metoda pracy

    • wykładu,

    • ćwiczeniowa.

  3. Środki dydaktyczne Karty pracy.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno – porządkowe:

        • sprawdzenie obecności.

      2. Określenie celu i formy pracy na lekcji.

      3. Podanie tematu lekcji.

    2. Faza realizacyjna

      1. Przypomnienie wiadomości o niektórych figurach geometrycznych, wykonanie rysunków i zapisanie notatki.

        • I. PUNKTY

          R1a4qJbRV3tTv

          Punkty:

          • zaznaczamy kropką lub za pomocą dwóch przecinających się kreseczek,

          • oznaczamy dużymi literami.

        • II. PROSTE

          R2SBFLthrIDUE

          Proste oznaczamy jedną małą lub dwiema dużymi literami. Dwie duże litery oznaczają punkty należące do prostej.

        • III. PÓŁPROSTE

          RGoAfqtWlreNZ

          Półproste oznaczamy jedną małą literą lub dwiema dużymi – pierwsza z tych liter zawsze oznacza początek półprostej.

        • IV. ODCINKI

          RE7m0po4wUe9d

          Odcinki mają dwa końce, które oznaczamy kropkami lub kreseczkami oraz dużymi literami.

        • V. ŁAMANE

          R1I21Xw2FLQPw

          Łamana to figura, która powstaje przez połączenie kilku odcinków w taki sposób, aby koniec poprzedniego odcinka był początkiem następnego. Odcinki to boki łamanej, a końce odcinków to wierzchołki łamanej. Wyróżniamy łamane zamknięte i otwarte.

          Łamana otwarta ABCDE ma:
          - 5 wierzchołków: A, B, C, D, E,
          -
          4 boki: AB, BC, CD, DE. Łamana zamknięta WXYZ ma:
          - 4 wierzchołki: W, X, Y, Z,
          -
          4 boki: WX, XY, YZ, ZW.

      2. Rozwiązywanie zadań z karty pracy.

    3. Faza podsumowująca

      1. utrwalenie wiadomości z lekcji – może być w formie zabawy „Zgadnij jaką jestem figurą”:

        • nauczyciel rozpoczyna zabawę,

        • wymyśla sobie figurę,

        • uczniowie zadają pytania nauczycielowi w taki sposób, by ten mógł odpowiadać na nie „tak” lub „nie”,

        • osoba, która odgadnie wymyśla figurę i zabawa trwa nadal.

      2. zadanie pracy domowej – dokończenie zadań z karty pracy.

  5. Bibliografia

    1. M. Dobrowolska, P. Zarzycki „Matematyka 4. Podręcznik dla klasy czwartej szkoły podstawowej”, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 1999.

  6. Załączniki

    1. Karta pracy

      • Zadanie 1.
        Podpisz narysowane poniżej figury.

        RI0Gq7sn4uHtQ

      • Zadanie 2.

        RxNIlGDMCtC7T

        Wypisz punkty, które należą do:

        • prostej k…………………………………………………………

        • półprostej MJ……………………………………………………

        • półprostej HF…………………………………………………....

        • odcinka JL…………………………………………………….....

        • odcinka MH……………………………………………………...

      • Zadanie 3.
        W jednym z najstarszych podręczników do geometrii, napisanym przez greckiego matematyka Euklidesa, wytarły się niektóre słowa. Zgadnij, jakich słów brakuje.
        ..................jest tym, co nie ma części.
        .................to jest długość bez szerokości.

      • Zadanie 4.

        • Zaznacz punkt P. Narysuj kilka prostych przechodzących przez punkt P. Ile takich prostych możesz narysować?............

        • Zaznacz dwa punkty XY. Narysuj prostą przechodzącą przez te punkty. Ile takich prostych przechodzących przez punkty XY możesz jeszcze narysować?...........

        • Uzupełnij:

          1. Przez jeden punkt przechodzi …………..

          2. Przez dwa punkty przechodzi……………

            Do wyboru masz następujące odpowiedzi:

            1. tylko jedna prosta,

            2. dwie proste,

            3. tysiąc prostych,

            4. wiele prostych.

      • Zadanie 5.
        Oto zaszyfrowana „połamana” wiadomość dla ciebie:
        |AB|=10k, |BC|=3k, |CD|=1k,|DE|=1k,|EF|=1k,|FG|=1k,|GH|=1k,
        |HI|=8k,|IJ|=1k,|JK|=1k,|KL|=3k,|LM|=1k,|MN|=1k,|NO|=6k,
        |OP|=2k,|PA|=1k.

        Aby odszyfrować tę wiadomość skorzystaj z poniżej narysowanej siatki kratowej. Zacznij od zaznaczonego punku A.
        Wskazówka: 1k oznacza - przesuń się o jedną kratkę (kropkę) w górę.

        R1X2KbW6S2CCX

      • Zadanie 6.
        Zaszyfruj koledze z ławki podobną wiadomość.

  7. Czas trwania lekcji 45 minut

  8. Uwagi do scenariusza

RD4thU0nmVM08

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 393.28 KB w języku polskim
RAbHRl4pmpiU7

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 1.91 MB w języku polskim