Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji matematyki

1. Autor scenariusza - Anna Bazyluk

2**. Etap nauczania -** Klasa 5. szkoły podstawowej

3. Temat lekcji matematyki

Proste wielokąty: porównywanie różnych cech

4. Temat z Podstawy Programowej

Wielokąty, koło - rysowanie figur i określanie ich własności.

5. Cel lekcji

Rozpoznawanie i utrwalanie charakterystycznych cech wielokątów. Tworzenie i rozwiązywanie przez uczniów zadań.

6. Przygotowanie uczniów – wiedza i umiejętności.

Uczeń:

• Rozpoznaje wielokąty.

• Zna pojęcie odcinki prostopadłe.

• Zna pojęcie odcinki równoległe.

• Zna pojęcia: kąt, wierzchołek, przekątna, oś symetrii.

7. Osiągnięcia uczniów - wiedza i umiejętności:

• Rysowanie wielokątów na papierze kropkowanym (geoplanie).

• Układanie wielokątów z innych figur.

8. Metody pracy:

• sterowane przez nauczyciela eksperymenty uczniów;

• praca w grupie – uczniowie pracują w grupach, formułując zadania do rozwiązania;

  • wykład nauczyciela;

  • metoda objaśniająca;

• dyskusja, pogadanka.

9. Środki realizacji, pomoce dydaktyczne.

Materiały:

• szary papier;

• nożyczki, klej;

• zestaw figur i polecenia.

10. Matematyczne treści lekcji, czynności ucznia :

  • Porównywanie różnych cech wielokątów.

11. Przebieg lekcji

Faza wstępna – witam uczniów, sprawdzam listę obecności, zapisuję numer i temat lekcji na tablicy.

Faza realizacyjna - wprowadzenie nowego materiału oraz sprawdzenie i utrwalenie wiadomości z poprzednich zajęć.

1. Dzielimy klasę na 3‑osobowe grupy.

2. Każda grupa dostaje taki sam zestaw figur (zał. 1).

3. W każdym zestawie zawarte jest polecenie (zał. 2).

4. Zadaniem grup jest wybranie z zestawu figur tych elementów, które spełniają podane warunki.

5. Uczniowie naklejają na papier wybrane figury, tworząc plakat oraz zapisują warunek, jaki miały spełnić ich figury.

6. Wywieszamy plakaty.

7. Omawiamy plakaty, zadając pytania dotyczące własności figur. Podkreślenie, że takie same figury znalazły się na różnych plakatach.

8. Zapisujemy wnioski w ramce:

Faza podsumowująca – Pytam uczniów, czy wszystko jest dla nich zrozumiałe. W razie wątpliwości uczniów jeszcze raz wyjaśniam problematyczne zagadnienie. Zadaję pracę domową, którą będę sprawdzać na następnej lekcji.

12. Praca domowa

Jako pracę domową zadaję uczniom narysować figurę, która ma pięć kątów, w tym jeden kąt prosty oraz figurę, która ma przynajmniej trzy kąty proste i dwa boki do siebie równoległe.

13. Możliwe rozszerzenia tematu

Jeżeli czas na to pozwala, to warto przeprowadzić ćwiczenie odwrotne, tzn. uczniowie tworzą zestaw figur i zapisują polecenie do zadania, a następnie przekazują ćwiczenie innej grupie do rozwiązania, po czym sprawdzają, czy praca została dobrze wykonana. Uczniowie mogą teraz podać nie jedną, ale nawet dwie cechy, które figury muszą spełniać. Zadanie to można też zrobić wykorzystując pierwszy zestaw figur, zmieniając tylko polecenie.

14. Uwagi metodyczne

Realizując punkt 7., tak sterujemy dyskusją, aby uczniowie sami wyciągnęli wnioski, które mają zapisać w ramce.

15. Uwagi

Załącznik nr 1 - KWADRAT, PROSTOKĄT, DOWOLNY TRAPEZ, TRAPEZ RÓWNORAMIENNY, TRAPEZ PROSTOKĄTNY, DELTOID, RÓWNOLEGŁOBOK, ROMB, DOWOLNY CZWOROKĄT, TRÓJKĄT, KOŁO, PIĘCIOKĄT I SZEŚCIOKĄT.

Załącznik nr 2.

• Przynajmniej jedna para boków jest równoległa.

• Wszystkie pary boków są równoległe.

• Wszystkie kąty są jednakowe.

• Dwie osie symetrii przechodzą przez wierzchołek.

• Dwie osie symetrii nie przechodzą przez wierzchołek.

• Ma cztery osie symetrii.

• Przynajmniej jedna oś symetrii przechodzi przez wierzchołek.

R9DoLWtNVymE2

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 41.50 KB w języku polskim