Prosty układ gimnastyczny
Prosty układ gimnastyczny
Scenariusz lekcji, II etap edukacyjny, wychowanie fizyczne
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
2. Trening zdrowotny
2.6 Uczeń wykonuje prosty układ gimnastyczny
Adresat: Uczniowie klasy V
Czas trwania: 45 minut
Cele szczegółowe w zakresie wiadomości
Uczeń:
zna nazwy ćwiczeń gimnastycznych
Cele szczegółowe w zakresie umiejętności
Uczeń:
wykonuje prosty układ gimnastyczny z wykorzystaniem znanych elementów
Cele szczegółowe w zakresie postaw
Uczeń:
uświadamia sobie, że ćwiczenia gimnastyczne są podstawą kształtowania sprawności fizycznej
Metody nauczania: zabawowa, zadaniowa ścisła.
Formy i miejsce zajęć
Formy nauczania: grupowa, indywidualna,
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna.
Przybory i przyrządy:
Projektor, ekran, laptop, materace/karimaty.
Zasoby multimedialne:
prezentacja multimedialna: „Prosty układ gimnastyczny”
galeria zdjęć: „Ćwiczenia kształtujące”
Opis przebiegu zajęć
Tok | Opis przebiegu zajęć | Uwagi organizacyjno – metodyczne |
Część wstępna – 5 - 10 minut |
Zabawa orientacyjno‑porządkowa „Kto szybciej” Dzieci biegają po sali, na sygnał mają za zadanie jak najszybciej usiąść w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu. Zabawa ożywiająca - „Złap mnie”. Dzieci bawią się parami w dowolnego berka. | Zbiórka w szeregu Dzieci w rozsypce, zabawę powtarzamy kilka razy zmieniając sygnał i przyjmowane pozycje. Dzieci dobierają się dwójkami, stają w odległości od siebie ok. 3 metrów. Należy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo uczniów podczas zabawy. |
Część główna – 25 – 30 minuty | Ćwiczenia kształtujące -krok polkowy podstawowy w jednym i drugim kierunku - wymachy prawą nogą w przód, po wymachu prawa noga do zakroku -wymachy lewą nogą w przód, po wymachu lewa noga do zakroku -przysiady w kole -wypad prawą nogą w przód -wypad lewą nogą w przód - arabeska (tzw.jaskółka), stojąc raz na prawej, raz na lewej nodze - przysiad na prawej nodze, lewa noga w bok -przysiad na lewej nodze, prawa noga w bok -krążenia ramion w przód i w tył -skłon głową w przód, broda do klatki piersiowej - skłon głową w tył, patrzymy w górę w tył -skręt głową w prawą i lewą stronę barki nieruchomo Ćwiczenia przygotowujące do układu: -leżenie przewrotne -leżenie przerzutne -wychylenie w przód w przysiadzie podpartym - klęk podparty jednonóż z uginaniem ramion - przewrót w przód z przysiadu do siadu prostego - przewrót w przód z przysiadu do przysiadu i łącznie wyskok w górę - przewrót w tył z przysiadu podpartego do klęku - przewrót w tył z przysiadu do przysiadu Układ gimnastyczny - z pozycji stojąc dwa kroki polkowe w przód - przysiad, przewrót w przód do przysiadu i łącznie wyskok w górę - przewrót w tył do siadu rozkrocznego - siad prosty, przejście do leżenia przerzutnego - z leżenia przerzutnego ugięcie nóg i przejście przez siad ugięty do pozycji stojąc - dwa kroki marszu, arabeska (wytrzymać 3 sekundy) - wypad w przód i powrót do pozycji wyjściowej. | Nauczyciel przedstawia prezentację. Dzieci ustawiają się na obwodzie koła Dzieci trzymają się szeroko za ręce. Po 10 powtórzeń prawą i lewą nogą. 10 powtórzeń wytrzymać 5 sekund Po 5 powtórzeń na każdą stronę (dzieci zwalniają chwyt) Uczniowie w rozsypce na materacach lub karimatach. |
Część końcowa – 5 minut |
Zabawa uspokajająca ze śpiewem. Dzieci poruszają się po obwodzie koła, śpiewając dowolną, znaną piosenkę.
Nauczyciel zachęca do tworzenia własnych, prostych układów gimnastycznych. Przypomina, że ćwiczenia gimnastyczne należy wykonywać w miejscach do tego przystosowanych. | Dzieci ustawione na obwodzie koła. Dzieci siedzą na obwodzie koła w siadzie skrzyżnym. |