Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości Uczeń:

      • wie jak prowadzić piłkę wewnętrzną częścią stopy

      • wie jak prowadzić piłkę prostym podbiciem

      • wie na czym polega zatrzymanie piłki podeszwą

      • zna przepisy gry w piłkę nożną

      • wie na czym polega współpraca w zespole

      • zna własne uzdolnienia motoryczne

      • wie dlaczego należy systematycznie podejmować wysiłek o charakterze wytrzymałościowym

      • wie, że intensywność tętna zależy od wysiłku fizycznego

      • wie co to jest higiena osobista

    2. Umiejętności Uczeń:

      • umie prowadzić piłkę wewnętrzną częścią stopy

      • potrafi prowadzić piłkę prostym podbiciem

      • umie zadbać o własną higienę ciała i stroju

      • potrafi zbadać w każdej chwili swoje tętno

      • umie wcielić się w rolę zawodnika, sędziego

      • podejmuje samodzielnie decyzje w czasie gier i zabaw ruchowych

      • samodzielnie dobiera ćwiczenia doskonalące wytrzymałość

      • potrafi zastosować proste techniki relaksacji

      • potrafi dostosować wysiłek fizyczny do swoich możliwości organizmu

  2. Metody pracy metoda naśladowcza – ścisła, zadaniowa – ścisła, zabawowo – naśladowcza

  3. Środki dydaktyczne piłki nożne, pachołki, znaczniki, ławeczki gimnastyczne

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno – porządkowe

        • zbiórka i powitanie

        • sprawdzenie gotowości do zajęć

        • podanie tematu

        • przypomnienie zasad bezpieczeństwa na lekcji

      2. Przygotowanie organizmu do wysiłku – rozgrzewka

        • rozdanie piłek nożnych każdemu ćwiczącemu (należy zwrócić szczególną uwagę na sposób rozdania i zbiórki sprzętu sportowego, jasno i wyraźnie określamy tryb postępowania)

        • ćwiczący prowadzą w dowolny sposób piłkę nożna po całej sali gimnastycznej - jedyny warunek to aby nie łapali piłki w ręce

        • uczniowie prowadzą piłkę w sposób ściśle określony przez nauczyciela:

          • prowadzimy piłkę w przód przeskakując z nogi na nogę nad piłką podeszwę kładziemy na piłkę i lekko popychamy w przód

          • ćwiczenie wykonujemy jak wyżej lecz piłkę prowadzimy w tył

          • stopa ustawiona wewnętrzną częścią do piłki i przetaczamy podeszwę buta po piłce prawą nogą, toczymy piłkę w przód

          • ćwiczenie jak wyżej lecz prowadzimy piłkę lewa nogą

    2. Faza realizacyjna

      1. Uczniowie ustawieni w szeregu prowadzą piłkę prostym podbiciem (nauczyciel jasno określa sposób prowadzenia piłki) z jednego końca sali na drugi, zatrzymują piłkę podeszwą i powrót.

      2. Prowadzenie piłki – podanie piłki po ziemi w kierunki ławeczki gimnastycznej ustawionej siedziskiem (ławka leży przewrócona na bok) – po odbiciu piłki od ławki wykonujemy strzał na bramkę – zbieramy piłkę i prowadzimy do miejsca startu slalomem między ustawionymi pachołkami (ćwiczenie uczniowie wykonują jeden za drugim dbając o odpowiednie odstępy).

      3. Żonglerka piłki stopą, kolanem i głową.

      4. Każdy ćwiczący prowadzi piłkę - chroni swoją – stara się wybić piłkę uczniowi przebiegającemu obok.

      5. Berek z piłkami – wyznaczamy ucznia który prowadząc piłkę stara się dogonić uciekających którzy również prowadzą piłkę nożna. Gdy kogoś dotknie następuje zmiana berka.

      6. Gra szkolna. Dzielimy grupę ćwiczebną na 4 zastępy. Mecze rozgrywamy systemem pucharowym. Punkty zdobywa się gdy zawodnik przeprowadzi piłkę pomiędzy słupkami dowolnie ustawionymi na polu gry. Możemy ustawić kilka par słupków.
        Drużyna która wygra zostaje wyróżniona i nagrodzona w sposób określony przez nauczyciela.

    3. Faza podsumowująca

      1. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Morze – brzeg”

      2. Zbiórka, podsumowanie lekcji, wyróżnienie najlepiej ćwiczących

      3. Sportowe pożegnanie

  5. Bibliografia

    1. Berger J., Mini piłka nożna, Agencja Promo – Lider, Warszawa 1994.

    2. Lachowicz L., Organizacja wychowania fizycznego i sportu w szkole, AWF w Gdańsku, Gdańsk 1987.

    3. Lohmann W., Bieg, skok, rzut, Wydawnistwo Sport i Turystyka, Warszawa 1972.

    4. Podstawy treningu piłkarskiego i sędziowania, UKFiT, Warszawa 1999.

    5. Strzyżewski S.: Wychowanie fizyczne poza salą gimnastyczną, WSiP, Warszawa 1997.

    6. Zuchora K.: Rola szkoły w kształtowaniu aktywności ruchowej, Roczniki Naukowe PWN, t. XIX., Warszawa 1974.

  6. Czas trwania lekcji 45 minut

RorcbLfgxFNtj

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 47.33 KB w języku polskim
Rtc06FJi9YHtO

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim