Zdjęcie przedstawia górną część zbroi samuraja. Jest to bogato zdobiony, złoty hełm. Hełm składa się z metalowej kopuły, daszka i bogato zdobionych części, zwisających po prawej i lewej stronie kopuły. Nad daszkiem umieszczona jest duża ozdoba w złotym kolorze, wystająca ponad kopułę. Pod kopułą jest maska chroniąca twarz. Widoczna też niewielka część bogato zdobionej zbroi pod maską (część naramienników i zbroi osłaniającej ciało pod szyją).
Zdjęcie przedstawia górną część zbroi samuraja. Jest to bogato zdobiony, złoty hełm. Hełm składa się z metalowej kopuły, daszka i bogato zdobionych części, zwisających po prawej i lewej stronie kopuły. Nad daszkiem umieszczona jest duża ozdoba w złotym kolorze, wystająca ponad kopułę. Pod kopułą jest maska chroniąca twarz. Widoczna też niewielka część bogato zdobionej zbroi pod maską (część naramienników i zbroi osłaniającej ciało pod szyją).
Przecinek, kropka, myślnik, wykrzyknik, pytajnik... – co krok
Część zbroi samuraja
licencja: CC 0
W języku polskim wyróżniamy 10 znaków interpunkcyjnych: kropkę, średnik, przecinek, myślnik (pauzę), dwukropek, wielokropek, znak zapytania (pytajnik), znak wykrzyknienia (wykrzyknik), nawias i cudzysłów. Dzięki tej lekcji zdobędziesz informacje o kilku z nich. Przedstawiono je poniżej.
R1X9RCKEhW8Ol
Grafika przedstawia znaki interpunkcyjne: kropkę, przecinek, myślnik, wykrzyknik, pytajnik. Przedstawione są jako postaci, każdy z nich ma inny kolor i buzię oraz oczy.
Zdanie to wypowiedzenie, które rozpoczynamy wielką literą i kończymy odpowiednim znakiem interpunkcyjnym, na przykład kropką. Gdy coś wyliczamy, oddzielamy wyrazy przecinkiem.
Podane zdania to: Koty mają bursztynowe, zielone lub niebieskie oczy. Lisy żywią się drobnymi gryzoniami, ptakami, żabami, owadami, padliną, a także owocami leśnymi. Wydry mają gęstą, lśniącą, przylegającą do ciała sierść. Potężna budowa ciała, ogromne uszy, trąba oraz ciosy różnią słonia od innych ssaków. Mrówkojady zjadają mrówki i termity, niekiedy też inne owady, a także larwy chrząszczy.
R1ZY1nlXABI9Y
Ćwiczenie 2
Połącz wypowiedzi tak, że będą one stanowiły podsumowanie tego, czego dowiedziałeś się po wykonaniu ćwiczenia 1. Zdanie rozpoczyna się Możliwe odpowiedzi: 1. się kończyć odpowiednim znakiem interpunkcyjnym., 2. wielką literą., 3. oddzielamy przecinkami., 4. kończymy ją kropką. Przy wyliczaniu wyrazy Możliwe odpowiedzi: 1. się kończyć odpowiednim znakiem interpunkcyjnym., 2. wielką literą., 3. oddzielamy przecinkami., 4. kończymy ją kropką. Każda wypowiedź powinna Możliwe odpowiedzi: 1. się kończyć odpowiednim znakiem interpunkcyjnym., 2. wielką literą., 3. oddzielamy przecinkami., 4. kończymy ją kropką. Gdy wypowiedź ma charakter zdania oznajmującego Możliwe odpowiedzi: 1. się kończyć odpowiednim znakiem interpunkcyjnym., 2. wielką literą., 3. oddzielamy przecinkami., 4. kończymy ją kropką.
Połącz wypowiedzi tak, że będą one stanowiły podsumowanie tego, czego dowiedziałeś się po wykonaniu ćwiczenia 1. Zdanie rozpoczyna się Możliwe odpowiedzi: 1. się kończyć odpowiednim znakiem interpunkcyjnym., 2. wielką literą., 3. oddzielamy przecinkami., 4. kończymy ją kropką. Przy wyliczaniu wyrazy Możliwe odpowiedzi: 1. się kończyć odpowiednim znakiem interpunkcyjnym., 2. wielką literą., 3. oddzielamy przecinkami., 4. kończymy ją kropką. Każda wypowiedź powinna Możliwe odpowiedzi: 1. się kończyć odpowiednim znakiem interpunkcyjnym., 2. wielką literą., 3. oddzielamy przecinkami., 4. kończymy ją kropką. Gdy wypowiedź ma charakter zdania oznajmującego Możliwe odpowiedzi: 1. się kończyć odpowiednim znakiem interpunkcyjnym., 2. wielką literą., 3. oddzielamy przecinkami., 4. kończymy ją kropką.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RVK3OiVKdvfci
Ćwiczenie 3
Wybierz właściwy znak interpunkcyjny na końcu wypowiedzenia. Nienawidzę cię .!
Jaka jest cena tej książki ? .
Lubię, gdy świeci słońce .?
Wybierz właściwy znak interpunkcyjny na końcu wypowiedzenia. Nienawidzę cię .!
Jaka jest cena tej książki ? .
Lubię, gdy świeci słońce .?
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RaFg6uVjEB8iL
Ćwiczenie 4
Zaznacz właściwe odpowiedzi tak, by odpowiadały na pytanie, jakich znaków możemy używać na końcu wypowiedzeń. Możliwe odpowiedzi: 1. kropki, 2. przecinka, 3. znaku zapytania, 4. wykrzyknienia, 5. myślnika
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RuTnbnkcCIZ6S
Grafika przedstawia zasady stosowania przecinka, tabela została podzielona na kilka wersów: 1. wiersz: przecinek stawiamy, gdy: 2. wiersz: w wypowiedzeniu występuje wyraz w wołaczu, np. gdy się do kogoś zwracamy: Aniu, twój rysunek jest piękny; 3. wiersz: w wypowiedzeniu występuje wyliczenie, np. W księgarni Oliwier kupił książkę, zeszyt, ołówki. W kolejnym wersie: w wypowiedzeniu wyrazy powtarzają się, np.: Dawno, dawno temu żył sobie krasnal. W wersie poniżej tekst: w wypowiedzeniu występują słowa oznaczające okrzyk, np.: Ach, jakie to miłe z twojej strony. W poniższym wersie tekst: w wypowiedzeniu występują wtrącenia lub wyrażenia mające charakter dopowiedzenia, np.: Książką, którą mi poleciłeś, była bardzo ciekawa. Uwielbiam tę autorkę, naprawdę.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RZFSGaKcKBtiQ
Ćwiczenie 5
Zaznacz wypowiedzenia, w których źle zastosowano zasady interpunkcyjne dotyczące przecinka. Możliwe odpowiedzi: 1. Nie możesz tego zaniedbać Asiu., 2. Wyjadę w góry albo polecę do Egiptu., 3. Ani mi to przeszkadza, ani mnie to denerwuje., 4. Lubiła oglądać filmy o tematyce fantastycznej, ale wolała czytać książki., 5. Albo, 6.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6
Popraw błędną interpunkcję w zdaniach z ćwiczenia 5. Przepisz wypowiedzenia poniżej lub w zeszycie i wstaw brakujące przecinki.
RIbCoCOEQ7uRc
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na zasady interpunkcyjne dotyczące przecinka, zmieszczone w tabelce powyżej.
Zdania z poprawioną interpunkcją:
Nie możesz tego zaniedbać, Asiu. Za górami, za lasami żyła sobie księżniczka z dwoma jednorożcami.
Zapamiętaj!
Przecinki pełnią ważną funkcję w interpunkcji polskiej. Brak przecinka we właściwym miejscu w zdaniu może spowodować, że komunikat staje się niejednoznaczny albo niezrozumiały.
RAxoTBfz99uqR
Rysunek przedstawia dwoje dzieci narysowanych w bardzo prosty sposób - za pomocą kresek (ręce), prostokątów (tułowia) i kółek (głowy). Dzieci trzymają w wyciągniętych w górę rękach plakat z napisem: Zjedzmy dzieci! Zjedzmy, dzieci. Powyżej ramki znajduje się tekst: Przecinki są ważne!
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7
Na postawie powyższej grafiki wyjaśnij, jaki jest sens pierwszego i drugiego zdania.
REgsrqMrMzY7v
{duepole-Tutaj wpisz odpowiedź}.
Przecinkiem oddzielamy zwroty do adresata.
Treść pierwszego zdania nakłania do jedzenia dzieci. Treść drugiego zdania stanowi zachętę do jedzenia skierowaną do dzieci.
RJ81hTLkjnEmF
Rysunek przedstawia schemat opisujący zasady stawiania przecinków. W pierwszym wierszu napis: przecinek, poniżej dwie kolumny: pierwsza: stawiamy przed: ale, jednak, lecz, natomiast, więc, dlatego, toteż, zatem, aby, bowiem, chociaż, dlatego, gdy, gdzie, że, kiedy, który, ponieważ, póki, żeby; w drugiej kolumnie: nie stawiamy przed: i, oraz, tudzież, lub, albo, bądź, czy, ani, ni. Poniżej wers z napisem: wyjątek: przecinek stawiamy przed powtórzonym w wypowiedzeniu spójnikiem, np. Kupię i lody, i czekoladę. Albo pójdę na spacer, albo zostanę w domu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
Przepisz podane zdania tutaj lub w zeszycie, uzupełniając je w odpowiednich miejscach przecinkami.
Na stole i na krzesłach i na półkach i na podłodze rozciągała się pajęczyna.
Będę pisała wiersze albo pamiętniki albo opowiadania.
Nie przyniosłeś ani ołówka ani zeszytu ani nawet brudnopisu.
W kolejce czekały całe stosy papierów i dokumentów i zdjęć do posegregowania.
Ludzie pracowali na polu lub w oborze lub w stodole.
R1GucxRnXrJvn
(Uzupełnij).
Pamiętaj, że przecinek stawiamy przed powtórzonym w wypowiedzeniu spójnikiem.
Na stole i na krzesłach, i na półkach, i na podłodze rozciągała się pajęczyna.
Będę pisała wiersze albo pamiętniki, albo opowiadania.
Nie przyniosłeś ani ołówka, ani zeszytu, ani nawet brudnopisu.
W kolejce czekały całe stosy papierów i dokumentów, i zdjęć do posegregowania.
Ludzie pracowali na polu lub w oborze, lub w stodole.
RZduGKLCMYszh
Ćwiczenie 9
Podziel spójniki na te, przed którymi stawiamy przecinek i na te, przed którymi go nie stawiamy. Spójniki przed którymi stawiamy przecinek Możliwe odpowiedzi: 1. i, 2. albo, 3. ale, 4. lecz, 5. ani, 6. dlatego, 7. więc Spójniki, przed którymi nie stawiamy przecinka Możliwe odpowiedzi: 1. i, 2. albo, 3. ale, 4. lecz, 5. ani, 6. dlatego, 7. więc
Podziel spójniki na te, przed którymi stawiamy przecinek i na te, przed którymi go nie stawiamy. Spójniki przed którymi stawiamy przecinek Możliwe odpowiedzi: 1. i, 2. albo, 3. ale, 4. lecz, 5. ani, 6. dlatego, 7. więc Spójniki, przed którymi nie stawiamy przecinka Możliwe odpowiedzi: 1. i, 2. albo, 3. ale, 4. lecz, 5. ani, 6. dlatego, 7. więc
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RQbOKgAF3kAPp
Ćwiczenie 10
Łączenie par. . We wtorek Robert Lewandowski rozegrał swoje setne spotkanie w Lidze Mistrzów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Robert Lewandowski to niewątpliwie najlepszy piłkarz w historii polskiej piłki nożnej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Anna Lewandowska wystąpiła w zjawiskowej sukni na gali w Dubaju.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. . We wtorek Robert Lewandowski rozegrał swoje setne spotkanie w Lidze Mistrzów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Robert Lewandowski to niewątpliwie najlepszy piłkarz w historii polskiej piłki nożnej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Anna Lewandowska wystąpiła w zjawiskowej sukni na gali w Dubaju.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11
Ułóż po 3 zdania ze spójnikami, przed którymi stawiamy przecinki i z tymi, przed którymi ich nie stawiamy.
RAGRa6u1PHb7g
(Uzupełnij).
Spójniki te znajdziesz w grafice powyżej.
Przykłady zdań ze spójnikami, przed którymi stawia się przecinek: 1. Poszedłbym z wami do kina, ale nie mam czasu. 2. Za dużo zjadłem, więc bolał mnie brzuch. 3. Wyszła za późno z domu, dlatego nie zdążyła na spotkanie.
Przykłady zdań ze spójnikami, przed którymi nie stawia się przecinka: 1. Lubię czytać książki przygodowe i fantastyczne. 2. Wydam zarobione pieniądze na nowy komputer albo pojadę na wycieczkę w góry. 3. Ulubionymi maskotkami mojej siostry są miś Kubuś oraz lalka Zosia.
Ry8Qhy0qpl7gn
Schemat, który opisuje zasady stawiania kropki. Tekst: KROPKĘ stawiamy: • po inicjałach imienia i nazwiska, np. A.M. – Adam Mickiewicz • po cyfrach arabskich, które oznaczają liczebniki porządkowe, np. mieszkam na 7. piętrze). • w zapisie dat, np. 1.12. 2021 r. Jeśli w zapisie miesiąca używamy liczb rzymskich lub przyjmujemy wersję słowną, kropkę pomijamy. • na końcu skrótów zbudowanych z początkowej litery lub liter skróconego wyrazu, np. str. – strona, mjr. – major • na końcu skrótu polskiej nazwy wielowyrazowej, jeżeli drugi wyraz albo następne rozpoczyna się od spółgłoski, np. cdn. – ciąg dalszy nastąpi • jeżeli w nazwie wielowyrazowej drugi wyraz lub jeden z następnych rozpoczyna się od samogłoski, to kropkę stawiamy po skrócie każdego słowa, np. m.in. – między innymi • po liczbach arabskich i rzymskich oraz literach, które wprowadzają podpunkty w wyliczeniu, np. 1. Przybycie do chatki pustelnika. 2. Rozmowa z mężczyzną. 3. Powrót do wioski.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RKTIf6n6wSxsu
Schemat, który opisuje zasady stosowania pytajnika. ZNAK ZAPYTANIA – PYTAJNIK stawiamy: • na końcu wypowiedzeń będących pytaniami, np.: Kto to powiedział? • na końcu wypowiedzeń, w których chcemy wyrazić wątpliwość, np.: Mówiłaś do mnie? • chcemy pokreślić emocjonalny charakter wypowiedzi, łączymy wtedy pytajnik z wykrzyknikiem, np. Więc nikt nie powie prawdy?!
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rf8KW5JOpRZvM
Ćwiczenie 12
Połącz w pary zdanie z zasadą interpunkcyjną dotyczącą myślnika zastosowaną w tym zdaniu. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Połącz w pary zdanie z zasadą interpunkcyjną dotyczącą myślnika zastosowaną w tym zdaniu. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RJJHGpLQ7rWIP
Schemat, który opisuje zasady stosowania myślnika. MYŚLNIK stawiamy: Gdy w zdaniu chcemy uniknąć powtórzeń, np. Dziś pójdziemy do kina, jutro – do teatru. Przed zdaniem lub wyrażeniem uogólniającym wcześniej wymienione szczegóły, np. Słońce, plaża, zachody słońca, długie spacery – wszystko to kojarzyło jej się z wakacjami. W miejscu, w którym pojawia się element zaskoczenia, zdziwienia, refleksji, np. Spojrzała na niego. Ku jej zaskoczeniu – płakał. Między cyframi oznaczającymi wartość przybliżoną, np. Czytałam tę notatkę 3 – 4 razy. Gdy w wypowiedzeniu pojawia się wtrącenie, np. Jej słowa – szczerze mówiąc – zrobiły na wszystkich wielkie wrażenie. Na początku każdej kwestii dialogu, np. - Dzień dobry, jak się masz? - Bardzo dobrze, dziękuję, że pytasz. A ty?
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RtxC6sHbxN64o
Ćwiczenie 13
Połącz w pary zdanie z zasadą interpunkcyjną dotyczącą myślnika zastosowaną w tym zdaniu. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Połącz w pary zdanie z zasadą interpunkcyjną dotyczącą myślnika zastosowaną w tym zdaniu. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R3uQzhx6EfnZE
Ćwiczenie 14
Uporządkuj fragmenty zdania tak, by stanowiły one całość poprawną pod kątem interpunkcji. Elementy do uszeregowania: 1. Myślałam o tobie,, 2. kiedy wczoraj słońce na chwilę przebiło się przez chmury,, 3. ach! jaki to był piękny widok,, 4. ale ciebie nie było przy mnie.
Uporządkuj fragmenty zdania tak, by stanowiły one całość poprawną pod kątem interpunkcji. Elementy do uszeregowania: 1. Myślałam o tobie,, 2. kiedy wczoraj słońce na chwilę przebiło się przez chmury,, 3. ach! jaki to był piękny widok,, 4. ale ciebie nie było przy mnie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R8f7vIhrEKyRp
Schemat, który opisuje zasady stosowania wykrzyknika. WYKRZYKNIK: Wskazuje na silne zabarwienie emocjonalne wypowiedzi, która ma charakter rozkazu, okrzyku, zawołania. Wykrzyknik stawiamy: Na końcu wypowiedzeń, które mają charakter rozkazu, życzenia, np. Nie odzywaj się! Gdy chcemy podkreślić silne emocje towarzyszące wypowiedzi, np.: Dość!; Nie! Gdy w środku wypowiedzenia znajduje się informacja, którą chcemy mocno zaakcentować, np. Mozart skomponował swój pierwszy utwór, gdy miał pięć (!) lat.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RTRQOv0wf2ioF
Ćwiczenie 15
Wybierz znak interpunkcyjny, który powinien się znaleźć w wyznaczonych miejscach. To jest 1. trzeci_niepoprawny, 2. drugi_poprawny, 3. pierwszy_poprawny@@pierwszy_poprawny_2 a to 1. trzeci_niepoprawny, 2. drugi_poprawny, 3. pierwszy_poprawny@@pierwszy_poprawny_2 element
Wybierz znak interpunkcyjny, który powinien się znaleźć w wyznaczonych miejscach. To jest 1. trzeci_niepoprawny, 2. drugi_poprawny, 3. pierwszy_poprawny@@pierwszy_poprawny_2 a to 1. trzeci_niepoprawny, 2. drugi_poprawny, 3. pierwszy_poprawny@@pierwszy_poprawny_2 element
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 16
Rc6Dnd4QEydN7
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Uzupełnij tabelę wiadomościami o znakach przestankowych.
Symbol
Nazwa
Funkcja
kończy zdania
oddziela równorzędne części w zdaniu
:
poprzedza wyliczanie lub cytat
wskazuje na silne uczucia (gniew, radość)
oznacza pytanie
„”
oddziela cytat
( )
oddziela uzupełnienie
wielokropek
oznacza niedokończoną wypowiedź
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 17
Rm2cgjeJxUeH5
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Uzupełnij podany tekst znakami przestankowymi.
Po długim i bohaterskim życiu waleczny samuraj dotarł na tamten świat i został skierowany do raju............ Był to człowiek bardzo ciekawski............ zapytał więc............ czy może rzucić okiem także na piekło............
Anioł spełnił jego prośbę i zaprowadził go do piekła............
Znaleźli się w ogromnym salonie............ którego środek zajmował stół zastawiony obficie różnymi potrawami i kuszącymi smakołykami............ Lecz siedzący wokół stołu biesiadnicy byli wychudzeni............ bladzi i tak przypominali szkielety............ że aż litość brała............
– Jak to możliwe............ ............ zapytał samuraj swego przewodnika............ ............ Przecież mają tutaj tyle darów Bożych............
– Widzisz............ każdy dostaje dwie pałeczki............ które mają służyć do jedzenia zamiast sztućców............ Sęk w tym............ że te pałeczki mają ponad metr długości i trzeba je koniecznie trzymać za sam koniec............ Jedynie w ten sposób można wkładać sobie jedzenie do ust............
Samuraj zadrżał............ bo zobaczył............ jak straszliwa kara dotknęła tych biedaków............ którzy mimo wszelkich starań nie mogli włożyć do ust ani okruszynki............
Nie chciał widzieć już nic więcej i poprosił............ by szybko wrócili do raju............
Tam czekała go niespodzianka............ Raj był salonem identycznym jak piekło............
Wokół takiego samego stołu tłoczyło się również wielu ludzi............ a smakowite potrawy tak samo wspaniale wyglądały............
Nie były to jedyne podobieństwa............ wszyscy biesiadnicy mieli identyczne metrowe pałeczki............ które należało uchwycić za koniec............ by donieść jedzenie do ust............
Istniała jedyna różnica............ tutaj ludzie siedzący wokół stołu byli pełni radości i wyglądali na dobrze odżywionych............
– Jak to możliwe............ ............ zapytał samuraj............
Anioł uśmiechnął się i wyjaśnił............
– W piekle każdy stara się nabrać jedzenie i włożyć je do własnych ust............ ponieważ przez całe życie myślał o sobie............ Tutaj jest inaczej............ każdy chwyta pokarm pałeczkami............ a potem niesie go do ust sąsiada siedzącego naprzeciwko............
Raj i piekło są w twoich rękach............ Już dzisiaj............
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 18
Do poniższej ilustracji ułóż po jednym zdaniu, w którym użyjesz:
Na podstawie opisu ilustracji ułóż po jednym zdaniu, w którym użyjesz:
kropki,
przecinka,
myślnika,
wykrzyknika,
pytajnika.
RAZ8ysWlT2Juk
Ilustracja przedstawia rozłożoną na blacie książkę. Na kartach książki widoczna jest trawa, są niej niej ślady zostawione przez samochód, tworzące dwie równoległe ścieżki, w tych miejscach widać litery. Na lewej stronicy przy kałuży stoi duży pies w czerwonej obroży z głową odwróconą do tyłu. Zza książki w świetle promieni słonecznych wylatują ptaki. Jeden z nich przysiadł na latarni, która stoi na prawej stronicy. Wzdłuż ścieżki idzie dziecko w sukieneczce z czerwonym parasolem. Nie widać twarzy, gdyż jest tyłem i do pasa zasłania ją czerwony parasol. Nad książką po jej prawej stronie unosi się kolorowy balon podróżny. Wokół książki unoszą się krople wody. Na blacie po prawej stronie książki leży pióro, po lewej - stoi kubek.
Otwarta księga
Źródło: Learnetic SA, pixabay.com, domena publiczna.
uzupełnij treść
Możesz zawsze wrócić do zasad dotyczących używania znaków interpunkcyjnych zamieszczonych w tej lekcji.
Przykłady zdań:
z użyciem kropki: Czytanie książek pobudza wyobraźnię.
z użyciem przecinka: Pies moknie, ale dziewczynkę chroni parasol.
z użyciem myślnika: Pies - który już miał wykąpać się w pobliskiej kałuży - odwrócił nagle głowę w stronę hałasujących ptaków.
z użyciem wykrzyknika: Jaki piękny wschód słońca!
z użyciem pytajnika: Gdzie podąża mała dziewczynka?
RUvKEUqwM7fYP
Ćwiczenie 19
Łączenie par. . Adrian dostał na urodziny w sumie 18 funtów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Książka od babci bardzo ucieszyła Adriana.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bert Baxter często odwiedzał Adriana w domu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Prezent od Berta nie miał materialnej wartości.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Adrian miał kłopoty z cerą.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. . Adrian dostał na urodziny w sumie 18 funtów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Książka od babci bardzo ucieszyła Adriana.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bert Baxter często odwiedzał Adriana w domu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Prezent od Berta nie miał materialnej wartości.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Adrian miał kłopoty z cerą.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2
Zredaguj – tutaj lub w zeszycie – tekst dyktanda dla swojej klasy. Pamiętaj, że głównym celem dyktanda ma być ćwiczenie poprawności stawiania znaków interpunkcyjnych w zdaniach złożonych.