ReglLCKi90t4x1

Podmiot i zarazem bohater wiersza [Pytasz, co w moim życiu z wszystkich rzeczą główną...] staje naprzeciw pytań ostatecznych, które wywołują smutek i zwątpienie. Lechoń posłużył się klasyczną formą wiersza. Zawarł w nim dwa ważne motywy literackie i kulturowe – miłość i śmierć.

W formie przeciwstawionej sobie często występowały one w literaturze baroku, np. w utworze Do trupa Jana Andrzeja Morsztyna, w którym podmiot liryczny porównuje śmierć z nieszczęśliwą miłością. U Lechonia podobnie – są to dwie wielkie siły, podstawowe dla doświadczania świata.

Konstrukcja wiersza oraz użyte środki powodują, że mamy do czynienia z utworem kunsztownym. Cechami wiersza są puentowanie i sentencjonalność, a więc dążenie do skrótowości.

[Pytasz, co w moim życiu z wszystkich rzeczą główną...]

Pytasz, co w moim życiu z wszystkich rzeczą główną,
Powiem ci: śmierć i miłość – obydwie zarówno.
Jednej oczu się czarnych, drugiej – modrych boję.
Te dwie są me miłości i dwie śmierci moje.

Przez niebo rozgwieżdżone, wpośród nocy czarnej,
To one pędzą wicher międzyplanetarny,
Ten wicher, co dął w ziemię, aż ludzkość wydała,
Na wieczny smutek duszy, wieczną rozkosz ciała.

Na żarnachżarnażarnach dni się miele, dno życia się wierci,
By prawdy się najgłębszej dokopać istnienia –
I jedno wiemy tylko. I nic się nic zmienia.
Śmierć chroni od miłości, a miłość od śmierci.

przypisane Wacławowi Zyndramowi‑Kościałkowskiemu
(Srebrne i czarne, 1924)

lechon Źródło: [Pytasz, co w moim życiu z wszystkich rzeczą główną...], [w:] Jan Lechoń, Srebrne i czarne, Warszawa 1928.

W całym utworze „główne rzeczy życia”, czyli miłość oraz śmierć, pozostają we wzajemnym związku. Podmiot liryczny nie tylko zestawia je ze sobą jako siły oddziałujące na niego, ale ukazuje też ich wzajemny wpływ na siebie: Śmierć chroni od miłości, a miłość od śmierci.

Wiersz Lechonia jest przykładem poezji refleksyjno‑filozoficznej. Czesław Zgorzelski za Jerzym Kwiatkowskim określa tomik poety pt. Srebrne i czarne jako lirykę sugestywną:

Czesław Zgorzelski "Srebrne i czarne" Lechonia
R9o90vCGwgumU1
George Frederic Watts, Miłość i śmierć, 1885‑1887
Źródło: domena publiczna.

Jeśli z osobistego odczucia czytelniczego wolno uczynić punkt wyjścia do dalszych, bardziej zobiektywizowanych rozważań, to należałoby je rozpocząć od wyznania, iż z całego dorobku SkamandraSkamanderSkamandra ten właśnie tomik Lechonia drażni i pociąga najsilniej.
Dlaczego? Czy jest w nim coś tak ostro niedopasowanego do odczucia dzisiejszego czytelnika, że mimo przyciągającej siły sztuki poetyckiej — to coś gniewa i odtrąca od wierszy, nasyconych przecie poezją ponad miarę przeciętną? A może dlatego właśnie, że jest jej tu w nadmiarze zbyt jaskrawo rażącym? Czy też dlatego, że się jawi z manierami, których staroświeckość staje się dziś prowokująco archaiczna, w swym zbanalizowanym kunszcie zbyt kokieteryjna?
Ale skądże w takim razie owa siła przyciągania? Urok wypowiedzi jedynej, niepowtarzalnej i w trafnej wyrazistości jakby najdoskonalszej? Tak przynajmniej niektóre strofy jej i zwroty z przeświadczeniem wewnętrznego przekonania określać by się pragnęło. Dlaczego?
Tę sprzeczność w odbiorze krytycznym poezyj Lechonia podkreślał już Jerzy Kwiatkowski. Charakteryzując trzy ostatnie zbiorki poety, stwierdzał — na pewno słusznie — iż „jest to [...] liryka staromodna”, dodając wszakże zaraz: „ale [...] jest to także liryka sugestywna” Indeks górny 111 Indeks górny koniec.

tomik Źródło: Czesław Zgorzelski, "Srebrne i czarne" Lechonia, „Pamiętnik Literacki” 1967, nr 58/1, s. 99.
1

Zgorzelski w przywołanym fragmencie wskazuje na sprzeczność, jaka stoi za tomikiem Lechonia. Z jednej strony bowiem zbiór jego poezji jest przesycony poetyckością, utwory stają się w pewien sposób archaiczne poprzez swoją banalną kunsztowność. Z drugiej jednak strony, przyciągają czytelnika, będąc właśnie „liryką sugestywną”.

Istotne jest także znaczenie barw w tomie Srebrne i czarne oraz w omawianym wierszu:

Andrzej S. Dyszak Językowe wykładniki barw w międzywojennych wierszach Jana Lechonia

Przymiotniki srebrny i czarny w tytule [tomu poetyckiego Srebrne i czarne] Lechonia odnoszą się do odpowiednich kolorów, które nie są tu postrzeganymi wzrokiem właściwościami ani przedmiotów, ani zjawisk, ale pełnią funkcję symboliczną. Istotne w tym kontekście są dwa pierwsze wersy otwierającego tom Srebrne i czarne wiersza bez tytułu: „Pytasz, co w moim życiu z wszystkich rzeczy główną, / Powiem ci: śmierć i miłość – obydwie zarówno. / Jednej się oczu czarnych, drugiej – modrych boję”. Oba przymiotniki – czarny i srebrny – można uznać za wyrażenia symbolizujące śmierć (w cytowanym fragmencie poeta mówi o czarnych oczach śmierci, w drugiej zwrotce pojawia się jeszcze „czarna noc”), ale Lechoń pisze też: „Te dwie są me miłości i dwie śmierci moje.”, zatem oba kolory symbolizują także (obok koloru niebieskiego – „modre oczy”) miłość (choć nietypowo, bo symboliczną barwą tego uczucia jest kolor czerwony).

dyszak Źródło: Andrzej S. Dyszak, Językowe wykładniki barw w międzywojennych wierszach Jana Lechonia, „Studia Językoznawcze” 2014, nr 13, s. 67.

Dyszak zwraca uwagę na tytuł tomu, oparty na barwach symbolizujących śmierć – a zatem pierwszą z fundamentalnych sił, organizujących omawiany utwór [Pytasz, co w moim życiu z wszystkich rzeczą główną...]. Wskazuje to na korespondencję treści i symboliki owego wiersza – otwierającego tom – z tytułem zbioru. To z kolei świadczyć może o kunsztowności poezji, przemyślanej konceptualizacji, o której pisał Zgorzelski.

Słownik

chiazm
chiazm

(gr. chiasmós < chiázō – rozmieszczam na krzyż) układ dwóch zdań zestawionych w ten sposób, że kolejność poszczególnych części jednego zdania stanowi odwrócenie kolejności części zdania drugiego, np. Deszcz pada, wieje wiatr

paralelizm
paralelizm

(gr. parallēlismós – zestawienie, porównanie) tożsamość lub podobieństwo treściowe, kompozycyjne lub składniowe kilku części utworu, zdań, wersów

Skamander
Skamander

(gr. Skámandros – antyczna nazwa rzeki Menderes, dziś na terenie Turcji; główna rzeka Troady, wypływająca z góry Idy) grupa poetycka uformowana w 1919 roku przez artystów związanych z pismem literackim „Pro Arte et Studio” i kawiarnią literacką Pod Picadorem, działała do lat 30. XX wieku; jej członkowie postulowali zachowanie ścisłego związku pomiędzy poezją a teraźniejszością, zmniejszenie dystansu pomiędzy poetą a społeczeństwem (uprawiano tzw. poetyką codzienności, wyrażającą się w tematyce i języku wierszy) oraz pokazywanie różnorodności i bujności biologicznej życia

żarna
żarna

dawny przyrząd do mielenia ziarna