Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jan Polkowski

R1DsGmK9wXeHz1
Jan Polkowski na portrecie autorstwa Zbigniewa Kresowatego
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 1.0.

(ur. 1953) – poeta, dziennikarz, działacz opozycji antykomunistycznej w okresie PRLPolska Rzeczpospolita Ludowa (PRL)PRL. Dorastał w krakowskiej dzielnicy Nowa Huta, którą później często opisywał w swoich wierszach. W czasie studiów polonistycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim nawiązał kontakty z krakowskim środowiskiem literackim. Jako poeta zadebiutował w 1978 roku na łamach drugoobiegowegodrugi obiegdrugoobiegowego kwartalnika „Zapis”. W tym samym roku założył czasopismo „Sygnał”. Działał również w opozycyjnym wobec władz komunistycznych Studenckim Komitecie „Solidarności”. Po wprowadzeniu stanu wojennego był internowany. Gdy go zwolniono, został redaktorem naczelnym kwartalnika „Arka”. Pełnił tę funkcję w latach 1983–1990. Po transformacji ustrojowej został dziennikarzem i wydawcą oraz poświęcił się pracy w organizacjach społecznych. Twórczość Polkowskiego dzieli się na dwa etapy. Pierwszy obejmuje lata 1978–1990, kiedy poeta wydał w drugim obiegu i wydawnictwach emigracyjnych pięć tomów poetyckich: debiutancki To nie jest poezja (1980), Oddychaj głęboko (1981), Ogień. Z notatek 1982–1983 (1983), Wiersze 1977–1984 (1986), Drzewa (1987). Po opublikowaniu już w wolnej Polsce Elegii z Tymowskich Gór i innych wierszy (1990) na niemal dwadzieścia lat wycofał się z życia literackiego. Drugi etap twórczości Polkowskiego otwiera tom Cantus z 2009 roku. Napisał powieść Ślady krwi (2013) oraz zbiór felietonów Polska moja miłość (2014). Poeta jest laureatem m.in. Nagrody Fundacji im. Kościelskich (1983) oraz Nagrody im. Andrzeja Kijowskiego (2010).

drugi obieg

„Poeta stanu wojennego”

RaIMAyOiWm3mU
Druki drugoobiegowe oraz zeszyt wydawanego w Paryżu i przemycanego do Polski najważniejszego czasopisma emigracyjnego – „Kultury”.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W drugim obiegu

Pierwszy etap twórczości Jana Polkowskiego, zamykający się w latach 1978–1990, związany jest z funkcjonowaniem drugiego obiegu wydawniczego. Mianem tym określa się sieć wydawnictw i drukarni działających nielegalnie i rozpowszechniających publikacje bezdebitowedebitbezdebitowe, o treści blokowanej przez cenzurę PRL. Drugi obieg zaczął działać w Polsce od połowy lat 70., a jego rozwój wiązał się z powstaniem opozycyjnych ugrupowań politycznych i ruchów społecznych, przede wszystkim Ruchu Obrony Praw Człowieka i Obywatela oraz Komitetu Obrony RobotnikówKomitet Obrony RobotnikówKomitetu Obrony Robotników. Do końca lat 70. ukazywało się około 200 tytułów czasopism politycznych, społecznych i kulturalnych, zaś ich liczbę w latach 80. szacuje się na 2000. Oprócz prasy drukowano także dzieła literackie i naukowe autorów objętych przez władze zakazem druku (zarówno krajowych, jak i emigracyjnych). Fenomen drugiego obiegu polegał na jego oddolnej organizacji – publikacje (zwane bibułą) przygotowywano w prywatnych mieszkaniach (niekiedy również w państwowych zakładach drukarskich poza godzinami pracy), przepisywano na maszynach, a kopie sporządzano na powielaczachpowielaczpowielaczach i rozpowszechniano w gronie znajomych (w ten sposób jeden egzemplarz czytało nawet kilkadziesiąt osób). Działalność drugoobiegowa – nie tylko pisanie i czytanie tekstów nieskontrolowanych przez cenzurę, ale też samo posiadanie bibuły i urządzeń drukarskich – była ścigana przez Służbę BezpieczeństwaSłużba Bezpieczeństwa (SB)Służbę Bezpieczeństwa i surowo karana.

R1RYyYMCqgX8G
Posiedzenie Wojskowej Rady Ocalenia Narodowego 14.12.1981 roku, nazajutrz po wprowadzeniu stanu wojennego. W centrum generał Wojciech Jaruzelski (w ciemnych okularach)
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dla Polkowskiego – działacza opozycji antykomunistycznej, debiutującego jako poeta kilka lat po powstaniu drugiego obiegu, wybór takiego sposobu komunikacji z odbiorcami był naturalny. Okoliczności ogłaszania jego tomów poetyckich były jedną z przyczyn, dla których do Polkowskiego przylgnęły określenia „poeta polityczny” i „poeta stanu wojennego”. Ważnym tematem jego twórczości było bowiem polskie – i szerzej, wschodnioeuropejskie – doświadczenie totalitarnego zniewolenia, przemocy władzy i jej deprawującego wpływu na moralność jednostki. W wierszach z lat 80. Polkowski często przywoływał wydarzenia z historii XX wieku (np. wojenna tułaczka, powojenne przesiedlenia związane ze zmianą granic) oraz te współczesne, w których sam uczestniczył (stan wojenny, doświadczenie internowania). Jego wiersze nie poprzestają jednak na sprawozdaniu z tych wydarzeń ani nie ograniczają się do doraźnej agitacjiagitacjaagitacji antykomunistycznej. Jak zauważył badacz literatury Wojciech Kudyba, cechuje je:

Wojciech Kudyba Generacja źle obecna

skłonność do refleksji, do mozolnego poszukiwania ukrytego (egzystencjalnego? duchowego?) sensu w jawnym bezsensie historii

kud Źródło: Wojciech Kudyba, Generacja źle obecna, Sopot 2014, s. 118.

Historia jednostek i narodów jest zatem punktem wyjścia do stawiania uniwersalnych pytań etycznych.

„To nie jest poezja”

R1JEoQF8IzuFl1
Bronisław Kowalewski, Krajobraz zimowy z rzeką, początek XX w.
Źródło: ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, domena publiczna.

Wybór tematyki wypływa w twórczości Polkowskiego wprost z jego koncepcji poezji wyrażanej w licznych utworach metapoetyckich. Zadaniem sztuki słowa jest według autora Oddychaj głęboko właściwe nazywanie świata – poszukiwanie słów opisujących go w sposób niezniekształcony i niesfałszowany. Działanie poety powinno być zatem dopełnieniem boskiego aktu stworzenia. W wierszu Strumień wieczności Polkowski opisywał to działanie następująco:

Jan Polkowski Strumień wieczności

Język rzeczy, poezja czystych przedmiotów
bez cienia chęci by mówiąc „stół”
powiedzieć coś więcej.
Ale powiedzieć w sposób tak
przezroczysty by było widać
ten jedyny ciepły trochę kiwający się stół
obarczony zapachami dziecinnymi dotknięciami
zmarłych z jedną szufladą
podpartą wysuwającymi się wraz z nią nogami
by zobaczyć
stanie się poezji:
pierwszy obrót ziemi.

q1 Źródło: Jan Polkowski, Strumień wieczności, [w:] Gdy Bóg się waha. Poezje 1977–2017, Kraków 2017, s. 8.

Poetycki minimalizm

Drogą do wypracowania „języka rzeczy” stał się dla Polkowskiego minimalizm – rezygnacja z poetyckiej ozdobności (manifestowana już w tytule debiutanckiego tomu: To nie jest poezja). Znakiem rozpoznawczym poety są elipsyelipsaelipsy, niemal całkowita rezygnacja z interpunkcji i jak największe skondensowanie przekazu (wiele wierszy Polkowskiego liczy mniej niż sześć wersów), możliwe zwłaszcza dzięki stosowaniu aluzjialuzja literackaaluzji. W swoim dążeniu do oczyszczenia języka poezji ze zbędnych elementów twórca nie odcina się od tradycji literackiej. Przeciwnie, podkreśla więzi z nią, nadając swoim wierszom tytuły utworów innych poetów (np. „Snuć miłość” – powtórzenie tytułu jednego z liryków lozańskich Adama Mickiewicza; Poemat dla dorosłych – powtórzony tytuł tekstu Adama Ważyka) albo umieszczając w roli tytułu cytaty wraz z nazwiskami ich autorów (np. Co nie jest wymówione, zmierza do nieistnienia. Czesław Miłosz; Mówiliśmy prostym językiem żywiołów. Zbigniew Herbert). Najważniejszym źródłem inspiracji i aluzji w poezji Polkowskiego jest Biblia. Na przykład w wierszu Którzy nie widzieli (sam tytuł jest cytatem z Ewangelii według św. Jana) tradycja chrześcijańska pozwala przejść od opisu więźnia do rozważań nad etyką oprawców i prześladowanych:

Nawet nie widzisz że klawiszklawiszklawisz przyniósł posiłek.
Stojąc przy zimnej ścianie kreślisz bezwiednie
znak przebaczenia
i łamiesz chleb
żeby zalepić oczy
Judaszowi.

klawisz

W wierszu ujawnia się działanie „języka rzeczy”. Przedmiot materialny – więzienny posiłek, kawałek chleba – staje się biblijnym znakiem pojednania, które może zmienić wroga w przyjaciela albo przynajmniej uśpić jego czujność.

Język właściwie użyty

Stanowisko metapoetyckiemetapoetyckiemetapoetyckie Jana Polkowskiego jest bliskie poglądom Zbigniewa Herberta. Poezja, rozumiana jako „język właściwie użyty” (tą formułą opisał koncepcję Polkowskiego krytyk literacki Jan Błońskitą formułątą formułą opisał koncepcję Polkowskiego krytyk literacki Jan Błoński), oprócz funkcji nazywania świata spełnia – podobnie jak u autora Przesłania Pana Cogito – funkcję moralną. Ochrania świat wartości i toruje drogę do poznania go.

metapoetyckie
tą formułą

Słownik

agitacja
agitacja

(łac. agitāre – potrząsać) – działania nakłaniające do przyjęcia określonego poglądu lub podjęcia działania w konkretnej sprawie

aluzja literacka
aluzja literacka

(łac. allusio) – świadome nawiązanie w tekście utworu literackiego do innego dzieła

elipsa
elipsa

(łac. ellipsis – opuszczenie) – opuszczenie w zdaniu wyrazu lub wyrazów, których można się domyślić dzięki kontekstowi

debit
debit

(łac. debere – być dłużnym, zadłużyć się, musieć; fr. débit – przepływ, sprzedaż) – zezwolenie urzędu cenzorskiego na rozpowszechnienie dzieła

Komitet Obrony Robotników
Komitet Obrony Robotników

antykomunistyczna organizacja społeczna działająca w PRL od września 1976 roku do września 1977 roku, zajmująca się pomocą prawną, materialną i lekarską represjonowanym za strajki robotnikom i ich rodzinom

powielacz
powielacz

proste urządzenie drukarskie umożliwiające skopiowanie tekstu z matrycy – bibuły pokrytej warstwą wosku lub żelatyny, na której wyciskano tekst odręcznie lub na maszynie do pisania

Polska Rzeczpospolita Ludowa (PRL)
Polska Rzeczpospolita Ludowa (PRL)

forma państwowości polskiej istniejąca od 1944 (oficjalnie od 1952) do 1989 roku; nominalnie suwerenna, faktycznie uzależniona politycznie od Związku Radzieckiego

Ruch Obrony Praw Człowieka i Obywatela (ROPCiO)
Ruch Obrony Praw Człowieka i Obywatela (ROPCiO)

antykomunistyczna organizacja społeczna działająca w PRL w latach 1977–1981

Służba Bezpieczeństwa (SB)
Służba Bezpieczeństwa (SB)

instytucja powołana w 1956 roku do obrony bezpieczeństwa wewnętrznego PRL; jej działalność w praktyce polegała na rozbudowanej inwigilacji obywateli, prześladowaniu działaczy opozycji antykomunistycznej oraz brutalnym tłumieniu demonstracji i strajków; SB została rozwiązana w 1990 roku