Przeczytaj
Walka o prawa Afroamerykanów
Ruch praw obywatelskich był aktywnością obywatelską w latach 50. i 60 XX w., której celem było zniesienie segregacji rasowej w Stanach Zjednoczonych Ameryki poprzez zastosowanie metod pokojowych.
Geneza
Po wojnie secesyjnej do Konstytucji USA naniesiono następujące trzy poprawki:
Konstytucja Stanów Zjednoczonych AmerykiPoprawka XIII
§ 1. Nie będzie w Stanach Zjednoczonych lub jakimkolwiek miejscu podległym ich władzy ani niewolnictwa, ani przymusowych robót, chyba jako kara za przestępstwo, którego sprawca został prawidłowo skazany.
§ 2. Kongres ma prawo zabezpieczyć wykonanie niniejszego artykułu przez odpowiednie ustawodawstwo.
Poprawka XIV
§ 1. Każdy, kto urodził się lub naturalizował w Stanach Zjednoczonych i podlega ich zwierzchnictwa, jest obywatelem Stanów Zjednoczonych i tego stanu, w którym zamieszkuje. Żaden stan nie może wydawać ani stosować ustaw, które by ograniczały prawa i wolności obywateli Stanów Zjednoczonych. Nie może też żaden stan pozbawić kogoś życia, wolności lub mienia bez prawidłowego wymiaru sprawiedliwości ani odmówić komukolwiek na swoim obszarze równej ochrony prawa. (…)
Poprawka XV
§ 1. Ani Stany Zjednoczone, ani żaden stan nie może pozbawić ani ograniczać praw wyborczych obywateli Stanów Zjednoczonych ze względu na rasę, kolor skóry lub poprzednie niewolnictwo.
§ 2. Kongres ma prawo zabezpieczyć wykonanie niniejszego artykułu przez odpowiednie ustawodawstwo.
Poprawki te, dotyczące zniesienia niewolnictwa, gwarancji praw i wolności obywatelskich oraz przyznające mężczyznom – bez względu na kolor skóry – prawa wyborcze, nie były jednak w całości respektowane przez stany południowe. Na poziomie lokalnym ograniczano prawa i wolności byłych niewolników. Popularnie zwane były prawem Jima Crowa, a ich wprowadzanie argumentowano tym, że poprawki XIII i XIV do Konstytucji nie zabraniają segregacji rasowej (doktryna Separate but equal). Sąd Najwyższy uznał tą argumentację za konstytucyjną w roku 1896 i dał możliwość władzom lokalnym wprowadzania segregacji w placówkach publicznych.
W roku 1905 w Niagara Falls w Kanadzie utworzono ruch, którego celem było zniesienie segregacji rasowej i emancypacja Afroamerykanów. W 1909 r. Ruch przekształcił się w Krajowe Stowarzyszenie na Rzecz Popierania Ludności Kolorowej walczące o zrównanie praw ludności białej i czarnej. Na jego czele stanął W.E.B. du Bois. Miało ono dążyć metodami pokojowymi do zlikwidowania różnic pomiędzy prawami zagwarantowanymi w Konstytucji USA a codzienną rzeczywistością. Dzięki temu stowarzyszeniu, w roku 1954, doszło do kolejnego sądowego precedensu, w którym Sąd Najwyższy uznawał doktrynę Separate but equal za niekonstytucyjną w odniesieniu do szkół. Wyrok nie spotkał się z aprobatą stanów południowych.
1 grudnia 1955 r. w Montgomery Afroamerykanka Rosa Parks wracając z pracy, odmówiła ustąpienia miejsca siedzącego w autobusie białym pasażerom, przez co została zatrzymana przez policję i aresztowana za naruszenie miejscowych przepisów dotyczących korzystania z transportu publicznego. Cztery dni później, podczas rozprawy sądowej została uznana winną i wymierzono jej karę grzywny w wysokości 10$. Parks odwołała się od wyroku do sądu obwodowego. Sprawa ostatecznie trafiła do Sądu Najwyższego, który uznał 13 listopada 1956 r. przepisy segregacyjne za niekonstytucyjne.
Po aresztowaniu Rosy Parks rozdano w Montgomery w szkołach dla czarnoskórych Amerykanów ulotki namawiające do bojkotu komunikacji miejskiej w dniu jej rozprawy sądowej. Akcja ta spotkała się z tak dużym odzewem, że utworzono Montgomery Improvement Association, na czele którego stanął Martin Luther King, a sam bojkot trwał aż do wyroku Sądu Najwyższego (łącznie 381 dni).
Wynikiem tych wydarzeń było powstanie ruchu praw obywatelskich, który metodami pokojowymi walczył o prawa ludności kolorowej w USA.
Martin Luther King
Urodził się w Alabamie 15 stycznia 1929 r., a zmarł 4 kwietnia 1968 r. w Memphis zastrzelony przez Jamesa Earla Raya.
W czasie nauki w Morehouse College zetknął się z poglądami Mahatmy GandhiegoMahatmy Gandhiego i założeniami strategii non violencenon violence. Wywarło to później duży wpływ na jego działalność. Zauważył także w tym czasie różnice społeczne dotykające w sposób niekorzystny Afroamerykanów i będące skutkiem segregacji rasowej.
Semnarium teologiczne ukończył w roku 1951, a 4 lata później obronił doktorat w Boston University’s School of Theology.
Już w czasie studiów doktoranckich działał w Krajowym Stowarzyszeniu na rzecz Popierania Ludności Kolorowej. Po powstaniu Montgomery Improvement Association został jego liderem. Od początku nawoływał do działań środkami pokojowymi, nawet gdy w jego domu wybuchła bomba.
Włączył się też jako lider w działalność Konferencji Przywódców Chrześcijańskich Południa powstałej w 1957 r. Skupiała się ona na edukacji obywatelskiej oraz zwiększaniu liczby zarejestrowanych czarnych wyborców w południowych stanach USA. W 1963 r. zorganizowała też słynny marsz na Waszyngton, w czasie którego Martin Luther King wygłosił swoje najsłynniejsze przemówienie.
W czasie swojej aktywności wielokrotnie nawiązywał w wystąpieniach do działalności Mahatmy Ghandiego. Jego zasady stosował też w praktyce. Sam brał udział w akcjach sit‑inssit‑ins w Atlancie i Albany, przez co został aresztowany. Po akcji w Atlancie został skazany na karę czterech miesięcy więzienia, którą odbył. Był też liderem i koordynatorem pokojowych marszów w 1962 r. w Birmingham i Selmie. Spotykał się także z przywódcami państw, m.in. prezydentem USA Johnem F. Kennedy’m, premierem Indii Jawaharlalem Nehru czy premierem Ghany Kwame Nkrumaha.
Martin Luther King za swoją działalność otrzymał w 1964 r. Pokojową Nagrodę Nobla.
Słownik
(1869–1948); propagator pokojowych form walki (bez przemocy), jeden z twórców współczesnej państwowości indyjskiej
strategia walki politycznej odrzucająca przemoc i stosująca bierny opór
forma protestu, w której manifestanci zajmują przestrzeń (zazwyczaj siadając) w celu zwrócenia uwagi na jakiś problem lub wymuszenia społecznej, politycznej czy ekonomicznej zmiany