Przeczytaj
Aby dowiedzieć się więcej na temat filozofii św. Tomasza, zapoznaj się z poniższymi materiałami:
Św. Tomasz: część 1. Wiedza i wiara, drogi do BogaŚw. Tomasz: część 1. Wiedza i wiara, drogi do Boga
Św. Tomasz: część 3. ŚwiatŚw. Tomasz: część 3. Świat
Czy Bóg jest ciałem? Natura Boga w tekście Tomasza z AkwinuCzy Bóg jest ciałem? Natura Boga w tekście Tomasza z Akwinu
Człowiek
Platon i neoplatonicy twierdzili, że istotą człowieka jest dusza, natomiast starożytni materialiści – Demokryt i jego następcy – przyjmowali, że człowiek to ciało zbudowane z różnego rodzaju atomów. Arystoteles połączył oba stanowiska i pojął człowieka jako istotę złożoną z duszy i ciała, przy czym zgodnie z zasadą, że wszystkie rzeczy są złożeniem formy i materiimaterii, dusza była formą, która kształtuje ciało i udziela mu życia, ciało zaś – materią. Tomasz przejął od Stagiryty pojęcia formy i materii oraz połączył je z własną koncepcją istoty (łac. essentia) i istnienia (łac. esse). W świetle tej oryginalnej syntezy człowiek, podobnie jak wszystkie inne rzeczy, jest złożeniem dwóch elementów: istoty i istnienia, z których pierwszy – istotaistota – oznacza charakterystyczne dla danego gatunku cechy, drugi – istnienie – sam fakt, że dana rzecz istnieje (jest). Z kolei istota (essentia) człowieka, tak jak wszystkich bytówbytów cielesnych, jest złożona z formy i materii, stąd zasadniczą cechą człowieka (jego istotą) jest to, że stanowi on połączenie ciała (materii) i duszy (formy). O duchowo‑cielesnej jedności człowieka Tomasz pisze w następujący sposób:
Suma teologii, 1, 75–76, fragmenty[...] człowiek nie jest samą tylko duszą, lecz czymś złożonym z duszy i z ciała. [...] Z tej zaś materii cielesnej i z duszy obdarzonej umysłem powstaje jedność.
Z istoty rzeczy stworzonych nie wynika, że muszą istnieć, natomiast z istoty Boga – tak. Bóg musi istnieć, bo jest bytem koniecznym, którego istotą jest nieprzerwane istnienie. Podczas gdy w Bogu istota równa jest istnieniu (stąd mówi się, że Bóg jest bytem prostym, zaś rzeczy stworzone, składające się m.in. z istoty i istnienia, są bytami złożonymi), istnienie nie leży w naturze człowieka, który podobnie jak reszta stworzenia może zarówno być, jak i nie być. Człowiek jest bytem przygodnym: jego istnienie jest niekonieczne i zależne od Boga. Tylko Bóg istnieje w sposób konieczny i od niczego nie zależy.
Według Tomasza, dusza ludzka nie istnieje samodzielnie i jest przypisana do jednego, ściśle określonego ciała. Takie założenie wyklucza reinkarnację: dusza nie może wędrować od ciała do ciała i przybierać na siebie różnych postaci.
EtykaEtyka
Człowiek, stworzony na podobieństwo Boga, posiada rozum i wolną wolę, które go wynoszą do szczególnej godności – godności osoby ludzkiej. Człowiek jako osoba jest niepowtarzalną jednostką, w rozumny sposób kierującą swym losem. Tomasz głosił wyższość rozumu nad wolą, twierdząc, że dla właściwego wyboru dóbr rozum musi poprzedzać wolę i kierować nią. Opowiedział się więc za intelektualizmem etycznym Greków i odrzucił woluntaryzm Augustyna. Podobnie jak Arystoteles cenił nie tylko dobra duchowe, wyższe, lecz i zewnętrzne, niższe, każdemu z nich wyznaczając odpowiednie miejsce. Szczęście człowieka widział w poznaniu Boga, który jest ostatecznym celem i miarą czynów ludzkich.
Słownik
(prasł. bytъ — byt) podstawowa, najogólniejsza kategoria filozoficzna, oznaczająca wszystko to, co istnieje, czyli: wszystkie rzeczy w ogóle lub każdą poszczególną rzecz wyróżnioną ze względu na właściwe jej cechy
tytuł nadawany w Kościele katolickim świętym, którzy wyróżnili się wiedzą teologiczną i prawowiernością.
(gr. ethikos (logos) — moralność, etyka) nauka o moralności, która jest ogółem ocen i norm moralnych przyjętych w danej zbiorowości społecznej (zbiorowości, klasie lub grupie społecznej, środowisku) w określonej epoce
(cerk. istina – prawda, rus. istinnyj – prawdziwy) cechy, własności bytu, które pozwalają go zdefiniować, a więc określają, czym jest
(łac. materia – tworzywo, materiał) u Arystotelesa: element bytu, który jest podłożem zachodzących w nim zmian. Materia pierwsza – czysta, czyli w żaden sposób nieokreślona, potencjalność