Rozwój prasy artystycznej w okresie Młodej Polski

W drugiej połowie XIX wieku, na przekór dominującemu racjonalizmowi, wiele z powstających wówczas czasopism przybierało tytuły od nazw fantastycznych stworzeń, a także antycznych bogów i herosów. We Francji były to „Le Centaure”, „Minerva”, „Psyche” i „Chloé”, w Niemczech „Pan”, w Hiszpanii „Prometeo”, we Włoszech „Hermes”, w Rosji „Apołłon”, a na ziemiach polskich „ChimeraChimeraChimera”. Jednocześnie w obliczu zalewu świata przez produkcję maszynową wszystkie one już samym tytułem, a niekiedy i wysublimowanymi wzorcami estetycznymi nawiązywały do czasów prymatu piękna w codziennym życiu człowieka.

Jednakże powstanie tych pism miało także inną, o wiele głębszą przyczynę. Rozwój przemysłu pociągnął bowiem za sobą zjawisko, które zaczynało przytłaczać ówczesną literaturę i sztuki piękne, tzn. kulturę masową. Jednym z jej wyznaczników, już w pierwszej połowie XIX w., były narodziny prasy jako najbardziej wpływowego środka masowego przekazu. Z jednej strony to właśnie czasopisma zaczęły więc kształtować ówczesne opinie i gusta szerokiego odbiorcy, z drugiej zaś drukowano w nich to, co ów odbiorca chciał tam znaleźć.

RA1NXH81jEitw1
W mitologii greckiej chimera była potworem o ciele lwa z głową kozy i wężem zamiast ogona. W kulturze nowożytnej stała się natomiast synonimem czegoś urojonego, nierealnego, dziwnego, a także pięknego i groźnego jednocześnie.
Źródło: Jacopo Ligozzi, Chimera, domena publiczna.

Gazeta jako towar musiała się sprzedawać, a zatem być atrakcyjna i spełniać oczekiwania swoich czytelników. Eliminowało to wszelkie treści awangardowe czy artystyczne, w większości były one bowiem niezrozumiałe dla przeciętnego odbiorcy. Dlatego na przykład sukces utworu literackiego w owym czasie zależał od przyjęcia go do druku w prasie. Zjawisko to z pewnym opóźnieniem dotarło również na ziemie polskie i rozwijało się żywiołowo od lat 60. XIX stulecia. Nieprzypadkowo wszystkie największe powieści polskiego pozytywizmu najpierw były drukowane w odcinkach w największych i najpopularniejszych krajowych czasopismach, a dopiero później wydawano je w formie książkowej.

W latach 80. XIX w. na Zachodzie narodziła się „młoda” prasa artystyczna i wkrótce, na przełomie stuleci, zadomowiła się już w niemal całej Europie. Artyści modernistycznej generacji doskonale zdawali sobie sprawę z negatywnego oddziaływania kultury masowej. Jednocześnie doceniali zasięg i siłę nośną prasy, dlatego postanowili wykorzystać ten potencjał w odpowiedni sposób. Odrzucając ideę schlebiania upodobaniom tłumów, która deprecjonowała sztukę, starali się podnieść artystyczny i estetyczny gust społeczeństwa. Wszystkie ówczesne „rewolucje” estetyczne, czyli wystąpienia programowe młodych twórców, łączyły się z powstaniem nowego periodyku. I mimo że jego żywot trwał zwykle bardzo krótko i zależał od zgromadzonych środków, w miejsce zamkniętych zwykle powstawały następne. W przeciwieństwie jednak do pism już istniejących, stawiały one wobec czytelnika o wiele większe wymagania, a więc grono odbiorców zawężało się jeszcze mocniej.

Czasopisma młodopolskie wyróżniały się równie wysoką dbałością o poziom literacki co artystyczny każdego z numerów. Czerpiąc z dorobku artystów angielskich, którzy odnowili sztukę graficzną, dokonano zrównania słowa i obrazu, tworząc z nich jedno dzieło sztuki. Dlatego pisma artystyczne tamtego czasu rzadziej przypominały gazety, a częściej almanachyalmanachalmanachy, do których się powraca, aby kontemplować ich piękno.

W Polsce doskonałym przykładem takiej ewolucji było założone w 1897 r. przez Ludwika Szczepańskiego „Życie”, które po objęciu redakcji przez Stanisława Przybyszewskiego w 1898 r. stało się trybuną nowej sztuki. Wówczas na łamach tego czasopisma został opublikowany słynny manifest Confiteor (1899), a tworzona przez Stanisława Wyspiańskiego szata graficzna w pełni realizowała zachodnioeuropejskie postulaty jedności słowa i obrazu.

RZc2xVtuJqUVY
Krakowskie „Życie” pod redakcją Stanisława Przybyszewskiego
Źródło: domena publiczna.

Jednak już w roku 1900 „Życie” upadło, ponieważ było zbyt awangardowe dla krakowskiego odbiorcy, prowokując go często treściami uważanymi wręcz za gorszące (jak np. obrazy Wojciecha Weissa czy satanistyczne utwory i artykuły samego Przybyszewskiego). Odegrało ono jednak bardzo ważną rolę, także ze względu na wywołane skandale. Przygotowało bowiem grunt na nadejście, w pełni wykształconego już, europejskiego periodykuperiodykperiodyku artystycznego, jakim była założona rok później przez Zenona Przesmyckiego‑MiriamaPrzesmyckiZenona Przesmyckiego‑Miriama i do samego końca przez niego redagowana „Chimera”.

periodyk
Przesmycki

Słownik

almanach
almanach

almanach (arab. al‑munach – miara, czas) – zbiór utworów literackich wielu autorów odznaczający się najczęściej lekką formą oraz ozdobną szatą graficzną; także: nieregularnie wydawane czasopismo

drzeworyt
drzeworyt

technika druku wypukłego wykorzystująca rysunki naniesione na desce; także odbitka powstała w wyniku jej zastosowania

Chimera
Chimera

(Chímaira) - w mitologii greckiej ziejący ogniem potwór, zrodzony ze związku Tyfona i Echidny; pokonany przez Bellerofonta; wg starożytnych Chimera była symbolem wulkanu Chimery w starożytnej Licji

synteza sztuk
synteza sztuk

koncepcja polegająca na łączeniu w obrębie jednego dzieła sztuk opartych na różnych tworzywach, związana z romantyczną ideą stworzenia dzieła „totalnego”

publicystyka
publicystyka

(niem. Publizistik; łac. publicus – powszechny, społeczny) – wypowiedzi (piśmiennicze i kolokwialne) na aktualne tematy. Publicystyka jest klasyfikowana w zależności od dziedziny, której dotyczy, na: społeczną, polityczną, gospodarczą, kulturalną. Przedstawia wyraźne poglądy i opinie, często o charakterze polemicznym, tendencyjnym lub wręcz prowokacyjnym. Interpretuje i ocenia fakty z przyjętego punktu widzenia, zmierza do kształtowania opinii publicznej

„Tygodnik Ilustrowany”
„Tygodnik Ilustrowany”

wydawane w latach 1859–1939 czasopismo ilustrowane, zajmujące się kulturą i historią, skierowane głównie do czytelników o tradycyjnych gustach. Na jego łamach swoje utwory publikowali m.in. Henryk Sienkiewicz, Bolesław Prus i Maria Konopnicka