Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych
bg‑gray1

Okoliczności powstania cyklu Świat (poema naiwne)

Czesław Miłosz podczas okupacji niemieckiej przebywał m.in. w Warszawie, gdzie przeniósł się z Wilna. W stolicy uczestniczył w podziemnym życiu literackim i właśnie tutaj napisał – w kwietniu 1943 roku - poematpoematpoemat Świat (poema naiwne). Czesław Miłosz podpisał konspiracyjny rękopis cyklu pseudonimem B.B. Kózka. Dziś egzemplarz ten przechowywany jest w Warszawie, w Muzeum im. Adama Mickiewicza. Cykl Świat (poema naiwne) został dołączony w 1945 roku do tomu Ocalenie, jako V część zbioru.

R16q6YQ1OlIP3
Czesław Miłosz (1911–2004) – poeta, prozaik,eseista, historyk literatury.Laureat Literackiej NagrodyNobla w 1980 r. ProfesorUniwersytetu Kalifornijskiegow Berkeley. Przez wielelat żył i tworzył na emigracji,do Polski wrócił w latach90. Zmarł w Krakowie.
Źródło: Zdjęcie wykonane przez Artura Pawłowskiego w Krakowie w 1999 roku, dostępny w internecie: Wikipedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Książka z obrazkami

Czesław Miłosz w swoim cyklu przedstawił świat widziany dziecięcymi, naiwnymi oczami. O jego zasobach opowiada zaabsorbowany lekturami ojciec, a matka z czułością przygotowuje do samodzielności. Jak pisze biograf Czesława Miłosza Andrzej Franaszek, w kontekście koszmaru wojny takie rozwiązanie mogło być dla odbiorców zaskakujące:

Andrzej Franaszek Miłosz. Biografia

Miłosz pisze cykl dwudziestu krótkich wierszy Świat. Poema naiwne, który musiał budzić zdumienie ówczesnych słuchaczy. Mając w uszach odgłosy strzałów i krzyki strachu, słyszeli utwory napisane regularnym jedenastozgłoskowcemjedenastozłoskowiecjedenastozgłoskowcem, konsekwentnie rymowane i ukazujące obraz urągający otaczającej ich piekielnej rzeczywistości, przypominający nieco zapamiętane z dzieciństwa, wieszane nad łóżkiem malunki, na których Anioł Stróż czuwa nad dziecięcymi dróżkami.

Oto więc świat, w którym brat i siostra „przez gaj dębowy” wracają ze szkoły do domu: jest tu furtka z białych sztachet, przy której „żółty jaśmin” miga „latarenką”, a drewniana klamka niesie pamięć tysięcy dotknięć i ganek, z którego rozpościera się widok „na lasy, wody, pola i aleje”. Tu matka nalewa na talerze zupę, tu ojciec zgłębia księgę „myślą z nicości wyjętą”, która przynosi mu darzącą spokojem mądrość, stąd może pokazać swym dzieciom Europę (...).

Wojnę zobaczyć można jedynie na ilustracji do Iliady, śmierć zabierze tylko mola chowającego się w książce, nawet diabli wesoło się śmieją – jak przystało rzeźbie dekorującej jadalnię. Gdy dziecięce serce strwoży na schodach cień wypchanej głowy dzika, lęk przegna matka płomykiem świecy, gdy dziewczynkę i chłopca złapie w lesie noc, ojciec zniknie z oczu, a strach podpowie, że „już zawsze ciemność będzie trwała”, a zaraz mrok ustąpi przed ukochanym głosem (...).

Oto więc świat, odkrywany oczami dziecka i zarazem taki, jakim być powinien – dany człowiekowi na mieszkanie. Świat wypełniony sakralnym ładem, jakby poeta wznosił budowle sensu na przekór otaczającemu go horrorowi, byt przeciwstawiał nicości.

2 Źródło: Andrzej Franaszek, Miłosz. Biografia, Kraków 2011, s. 348–349.

Motyw książki - poruszony przez profesora Franaszka - jest szczególny, bo jest tu symbolem okna na świat. Jest to książka z obrazkami, elementarz, który w prosty, „ilustrowany” sposób przedstawia dzieje ludzkości. Ma ukazywać świat, takim jakim powinno go widzieć dziecko (i tak np. wojna widziana tylko w Iliadzie to przeszłość dla ludzkości, która nie powinna się powtórzyć). Ponadto perspektywa dziecka jest być może jedyną, która ocala piękno świata.

Inny badacz twórczości Czesława Miłosza profesor Jacek Łukasiewicz także dostrzega znaczenie tego symbolu:

Andrzej Franaszek Miłosz. Biografia

Książka (zwłaszcza książka w ręku ojca) jest miejscem, w którym zawarta została pełnia wiedzy o przestrzeni kosmosu, jest jakby tą przestrzenią skomprymowanąskomprymowanyskomprymowaną, a więc jest zamkniętą całością, samoistną i doskonałą. Ale zawarty w niej obraz przestrzeni jest także funkcjonalny. Bez książki nie byłaby możliwa skuteczna, celowa wędrówka. W księdze zawiera się program poznania przestrzeni pragmatycznej ujętej horyzontalnie: Europy, jej stolic — Warszawy, Pragi, Rzymu, Paryża. Informacje o nich są stereotypowe, ale właśnie powinny być takie; dziecko ma otrzymać jakby idee tych stolic, podstawowe ich obrazy. Będzie je w przyszłości dopełniać i rozszerzać, ale w zasadzie te obrazy wyrażające przekazane dziecku wartości mają dlań na całe życie pozostać niezmienne. Książka z obrazkami to imago mundiimago mundiimago mundi, pokazuje składnię świata, zawiera jego „słownik”.

2 Źródło: Andrzej Franaszek, Miłosz. Biografia, Kraków 2011, s. 348–349.
R1RpcZPS9EeMv
Motyw powrotu do dzieciństwa pojawia się w różnych okresach twórczości Miłosza. Na zdjęciu: rzeka Nieważa (lit. Nevėžis) na Litwie, pierwowzór rzeki Issy, którą opisał Miłosz w powieści Dolina Issy, (1953). Powieść obfituje w opisy sielskiej krainy dzieciństwa.
Źródło: domena publiczna.

Świat - konstrukcja przestrzeni

Przestrzeń w poemacie Czesława Miłosza jest tak skonstruowna, by odbiorca mógł się poczuć bezpiecznie. Tytuły kolejnych utworów - Droga, Furtka, Ganek, Jadalnia, Schody, Obrazki – wskazują na znaczące punkty tej przestrzeni. Tytuły sugerują także, że jest ona zorganizowana po dziecięcemu: rzeczownikami, które wprost nazywają i porządkują świat oraz są podstawową częścią wczesnej nauki o nim. Warte podkreślenia jest, że centralne miejsce przestrzeni zajmuje Ojciec, który objaśnia ten świat. Badacz Jacek Łukasiewicz zauważył, że przestrzeń ma w poemacie Miłosza dwie formy:

Jacek Łukasiewicz Przestrzeń "świata naiwnego": o poemacie Czesława Miłosza "Świat"

Wyraźny dystans do świata przedstawionego uzyskany został (...) przez stylizację, przez wprowadzenie perspektywy szczególnej: najlepiej ją można określić jako perspektywę dziecka (pojętnego ucznia), które zinterioryzowałointerioryzacjazinterioryzowało punkt widzenia przekazany mu przez rodzica‑nauczyciela. Oczywiście dystans z jakąś przymieszką ironiiironiaironii występuje w wierszach Miłosza niemal zawsze (...). W Świecie jednak ta stylizacja jest szczególnie wyraźna, rozciąga się na wszystkie warstwy poematu, wszystkie są nią celowo, jakby metodycznie ograniczone. Dotyczy to także przedstawionej przestrzeni.

W tekście Miłosza mamy dwa zasadnicze sposoby jej ujmowania. Jest więc to przestrzeń zamknięta (kulista, „szkatułkowa”) i przestrzeń otwarta potraktowana linearnie. (...)

Opozycje przestrzeni otwartej i zamkniętej, ujęć kulistych i linearnych nie są tu wyrazem opozycji odmiennych postaw filozoficznych czy światopoglądów. Przeciwnie, bywają traktowane jako komplementarnekomplementarnykomplementarne, wchodzą z sobą w różne związki, czasem nawet zaciera się między nimi granica. Tak więc wyraźny szereg: dom, okolica, Europa, świat (w znaczeniu „Ziemia’), może być potraktowany na dwa sposoby: jako układ przestrzeni otwartej i jako układy zamknięte. W tym drugim wypadku stanowi on dla dziecka wprawdzie tylko etapy poznawania, ale każdy etap zawiera obraz całości. Wiedza właściwa danemu wiekowi może być swoiście pełną wiedzą. Ale można też spojrzeć inaczej — wtedy znajdujemy się w przestrzeni otwartej, horyzontalnej: najpierw poznajemy dom, przedłużeniem domu jest ogród, ogrodu — okolica, okolicy — Europa.

1 Źródło: Jacek Łukasiewicz, Przestrzeń "świata naiwnego": o poemacie Czesława Miłosza "Świat", „Pamiętnik Literacki” 1981, t. 72/4, s. 87.

Wciąż jednak pozostaje do rozstrzygnięcia pytanie o cel zastąpienia wizji dramatu wojny obrazem naiwnego dzieciństwa. Można zapytać, dlaczego Miłosz nie wybrał się w drogę typową dla katastrofistówkatastrofizmkatastrofistów? Jedna z możliwych odpowiedzi jest nieskomplikowana: świat jest tu takim, jakim powinien być, ponieważ rzeczywistość wojenna jest nie do przyjęcia. Przedstawienie świata jako domku z ogródkiem jest wizją naiwną, ale jednocześnie rozmyślnie przeciwstawiającą się absurdowi wojny.

interioryzacja
skomprymowany
imago mundi
komplementarny

Świat (poema naiwne) jako dzieło metafizyczne

Cykl poetycki Miłosza posiada cechy metafizyczne. Mimo, że Bóg nie zostaje wywołany w tych wierszach wprost, można wywnioskować, że autorem tego idyllicznego miejsca jest siła wyższa. Ziemia jest tu przedstawiana jako idealnie zaprojektowane miejsce dla wszystkich istot: bo kwiat jest dany żuczkom na mieszkanie (Przy piwoniach), a świat ten ma swojego stwórcę: I cała ziemia jest niby poemat, // A słońce nad nią przedstawia artystę (Słońce). Ale za metafizyczne połączenie z tym boskim tworzywem odpowiedzialni są także ludzie. Jak pisze Krzysztof Stala:

Krzysztof Stala "Święte słowo jest". Miłoszowskie paradoksy bycia

Poemat Świat (Poema naiwne) kończy się wymownym ostrzeżeniem; próby dojścia do źródeł metafizyki, do doświadczenia „czystej nagości istnienia” oślepiają podmiot‑poznającego, który powinien się ukontentować „światłem odbitym” - światem, który jest dzięki słońcu (Idei, Bogom, Byciu, Pierwszej Przyczynie). Światem, który pozostaje zorganizowaną i harmonijną - ale jednak reprezentacją.

Kto chce malować świat w barwnej postaci,
Niechaj nie patrzy nigdy prosto w słońce.
Bo pamięć rzeczy, które widział, straci,
Łzy tylko w oczach zostaną piekące.
 
Niechaj przyklęknie, twarz ku trawie schyli
I patrzy w promień od ziemi odbity.
Tam znajdzie wszystko, cośmy porzucili:
Gwiazdy i róże, i zmierzchy i świty.
(Słońce)

111 Źródło: Krzysztof Stala, "Święte słowo jest". Miłoszowskie paradoksy bycia, „Znak” 1993, t. 5, s. 23.

Słownik

ironia
ironia

(gr. eironeía – przestawianie, pozorowanie) – drwina, złośliwość lub szyderstwo ukryte w wypowiedzi pozornie aprobującej, nadanie wypowiedzi odwrotnego sensu w stosunku do tego, co wynika ze znaczenia użytych słów, na przykład w celu ośmieszenia poglądów czy cech rozmówcy lub pokazania dystansu wobec osób czy zjawisk; wypowiedź zawierająca ironię najczęściej jest krytyką lub naganą, która przyjmuje formę pozornej pochwały; ironia jest narzędziem literackim, w którym wybrane słowa są celowo używane do wskazania znaczenia innego niż dosłowne, można wyróżnić ironię słowną i sytuacyjną

katastrofizm
katastrofizm

(gr. katastrophḗ – punkt zwrotny) - nurt refleksji historiozoficznej w literaturze, publicystyce i teorii kultury XX w., będący wyrazem przeświadczenia o nieuchronnej i bliskiej zagładzie zagrażającej współczesnemu światu, a zwłaszcza tradycjom, instytucjom i wartościom kultury europejskiej (na podstawie PWN)

poemat
poemat

(gr. poíéma – utwór) – dłuższy utwór wierszowany, w którym można wyodrębnić ciąg wydarzeń tworzących fabułę oraz części refleksyjne i opisowe

jedenastozłoskowiec
jedenastozłoskowiec

(ang. hendecasyllabic) – jeden z najczęściej wybieranych przez poetów form wiersza, składającego się z jedenastu sylab, ze stałym akcentem paroksytonicznym, czyli padającym na drugą od końca sylabę

metafizyka
metafizyka

(gr. ta meta ta physika – to, co ponad fizyką) – jedna z głównych dyscyplin filozofii rozważająca ogólne własności bytu i ostateczne przyczyny rzeczy; w potocznym rozumieniu oznacza wszystko to, co wybiega poza możliwość naukowego wyjaśnienia