Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pomysł na Małą apokalipsę

Tadeusz Konwicki Mała apokalipsa

Świat się wyrównał. Nie ma złych i dobrych. Jest wielki, nieszczęsny tłum depczący sobie po nogach. Wyschły, wsączyły się w piasek zapomnienia źródła ożywcze niegdysiejszej moralności. Nie ma skąd czerpać, nie ma tego miejsca, gdzie można się orzeźwić. Nie ma przykładu, nie ma natchnienia. [...] Beznadziejna epoka w dziejach [...].

1 Źródło: Tadeusz Konwicki, Mała apokalipsa, Warszawa 2010, s. 150–153.

Tak pisał Tadeusz Konwicki w Małej apokalipsie, ukazując absurdalną i degradującą człowieka rzeczywistość Polski Ludowej w jej krańcowym stadium.

RvXUwXrEcVrUG
Tadeusz Konwicki, 1986, Warszawa
Źródło: Sławek Bieganski / FORUM, Store Norske Leksikon, domena publiczna.

Mała apokalipsa to groteskowagroteskagroteskowa powieść polityczna, w której autor stworzył uniwersalny obraz państwa totalitarnego. Czas akcji w powieści nie został dokładnie określony - wiadomo, że jest to dzień przyjazdu do Warszawy I sekretarza partii ZSRS. Wydarzenia rozgrywają się w stolicy, oglądanej oczami wędrującego po jej ulicach bohatera i jednocześnie narratora. To miejsce brudne i zaniedbane, przed sklepami w długich kolejkach stoją ludzie, ustalonego porządku pilnują policja i tajne służby bezpieczeństwa. Symbolem zniewolenia jest brak dostępu społeczeństwa do kalendarzy - ma je tylko Urząd BezpieczeństwaUrząd BezpieczeństwaUrząd Bezpieczeństwa. W kraju panuje bieda, w sklepach brakuje podstawowych artykułów spożywczych. Obraz ten dość wiernie oddaje ówczesne realia, choć zawiera również cechy celowego przerysowania. W powieści Warszawa udekorowana jest jedynie flagami i transparentami z okazji święta PRL - prawdopodobnie 22 lipca. Nad wszystkim góruje Pałac Kultury i NaukiPałac Kultury i NaukiPałac Kultury i Nauki nazwany w Małej apokalipsie „pomnikiem pychy, statuą niewolności”.
Pretekstem do stworzenia wielowymiarowego obrazu rzeczywistości państwa komunistycznego stała się dla Tadeusza Konwickiego historia pisarza, który ma dokonać aktu samospalenia przed warszawskim Pałacem Kultury i Nauki na znak protestu przeciw planowanemu wcieleniu Polski do ZSRS. Całodzienna wędrówka bohatera po lewobrzeżnej Warszawie ma pomóc podjąć mu życiową decyzję. Jeśli w drodze po kolejnych kręgach polskiego infernoinfernoinferno odnajdzie jakiekolwiek uzasadnienie dla dalszej egzystencji, to będzie żył, jeśli nie, to dokona samobójczego aktu mającego stać się manifestacją niezgody na otaczającą go rzeczywistość, próbą obudzenia narodu tkwiącego w somnambulicznymsomnambulizmsomnambulicznym śnie rodem z Wesela Wyspiańskiego.

Tematyka powieści

Mała apokalipsa jako dzieło wielowymiarowe obejmuje następujące płaszczyzny:

  • społeczną - prezentuje obraz społeczeństwa polskiego końca lat 70. XX w., w powieści występują trzy grupy bohaterów charakterystycznych dla społeczeństwa PRL: dygnitarze rządowi i partyjni, służba bezpieczeństwa i członkowie partii (żyją w bogactwie, ale z uwagi na brak empatii i inteligencji zostali sportretowani groteskowo; opozycjoniści (przedstawieni jako grupa egoistyczna, uwikłana w totalitaryzm); zniewolone i zmanipulowane społeczeństwo;

  • polityczną - przedstawia relacje polsko‑sowieckie oraz demaskuje mechanizm działania systemu komunistycznego;

  • moralną - w państwie totalitarnym nie ma miejsca na respektowanie podstawowych wartości, akt samospalenia ma być protestem przeciwko takiej rzeczywistości;

  • eschatologicznąeschatologiaeschatologiczną - utwór poprzez swój tytuł nawiązuje do Apokalipsy św. Jana, określenie „mała” zwraca uwagę na fakt, że samounicestwienie w przypadku państwa totalitarnego nie jest kwestią jednego dnia, ale następuje powoli i etapami;

  • egzystencjalną - poszukiwanie przez bohatera celu i sensu życia w zniewolonym mieście.

Nawiązania

Uważny czytelnik Małej apokalipsy szybko dostrzeże liczne analogie i odniesienia, m.in. do Procesu Franza KafkiFranz KafkaFranza Kafki. Już w pierwszym zdaniu powieści Konwickiego ,,Oto nadchodzi koniec świata” (T. Konwicki, Mała apokalipsa, Warszawa 2010, s. 5.) odczuwalny jest kafkowski nastrój dusznej, wszechogarniającej grozy spotęgowany poranną wizytą dwóch mężczyzn przynoszących niecodzienną nowinę, a potem błąkanie się bohatera po labiryntach miasta czy inne mnożące się absurdalne sytuacje. Jak zauważył dziennikarz Andrzej Kaczyński:

Franz Kafka
Andrzej Kaczyński Troszkę sponiewierałem PRL

Na wypełnienie się proroctw Konwickiego nie trzeba było zresztą czekać [...] aż do stanu wojennego. Krytyk literacki i filmowy Andrzej Werner, współpracownik niezależnych wydawnictw, zapamiętał, że właśnie zasiadł do lektury jeszcze ciepłego maszynopisu Małej apokalipsy, który miał przekazać do podziemnej drukarni, gdy na warszawskich ulicach zawyły karetki pogotowia i wozy strażackie śpieszące pod rotundę PKO, rozniesioną w strzępy przez eksplozję gazu ziemnego. Wcześniej w sylwestra 1978 roku cały kraj sparaliżowała na kilka dni „zima stulecia”. Śnieżyce i mrozy zatrzymały pociągi i autobusy, w wielu miejscach wysiadło centralne ogrzewanie, brakowało wody i prądu. W fabrykach, urzędach, szpitalach zapanował kompletny chaos.

2 Źródło: Andrzej Kaczyński, Troszkę sponiewierałem PRL, „Newsweek” 2015, s. 13.

Małą apokalipsę Tadeusza Konwickiego długo uważano za jedną z najlepszych diagnoz rzeczywistości realnego socjalizmusocjalizmsocjalizmu oraz jej dosadną karykaturę. W powieści można odnaleźć cechy typowe dla pamfletupamfletpamfletu politycznego, jak: demaskatorski charakter, pozwalający na ukazanie rzeczywistości takiej, jaka ona jest - bez iluzji, stylistyka ekspresywno‑retoryczna (opierająca się na emocjach i zabiegach retorycznych), skłonność do hiperbolizacjihiperbolizacjahiperbolizacjiabsurduabsurdabsurdu oraz wypowiedzi nacechowane satyryczniesatyrasatyrycznie. Małą apokalipsę zalicza się również do antyutopiiantyutopiaantyutopii.

Beata Pokorna Autobiografizm w "Małej apokalipsie" Tadeusza Konwickiego

[...] Mała apokalipsa jest antyutopią o rozpadzie osobowości, czyli opowieścią o destrukcji jednostek w świecie pełnym absurdów, w którym nie zachowały się stałe normy moralne, panuje chaos, mieszają się nawet daty historyczne. Jednostka ulega funkcjonalizacji, biernie wypełniając narzuconą jej rolę społeczną. Działanie bohatera jest pozbawione sensu ze względu na brak stałych wartości: „Idzie na stos, bo nie potrafi znaleźć oparcia zdolnego uchronić go przed roztopieniem w bezmyślnym tłumie”. W zorganizowanym społeczeństwie totalitarnym człowiek musi zgodzić się na utratę tożsamości lub zdecydować na ucieczkę, czyli wybrać śmierć.

8 Źródło: Beata Pokorna, Autobiografizm w "Małej apokalipsie" Tadeusza Konwickiego, „Prace Naukowe. Filologia Polska. Historia i Teoria Literatury 8” 2001, s. 141–149.

Słownik

absurd
absurd

(łac. absurdus – niedorzeczny) wyrażenie wewnętrznie sprzeczne, pozbawione sensu, niedorzeczność, nonsens

antyutopia
antyutopia

(gr. ou – nic, topos – miejsce; anti – przeciw, naprzeciw) 1. wizja społeczeństwa zmierzającego do katastrofy i samounicestwienia; 2. utwór fabularny przedstawiający taką wizję

degrengolada 
dewizy
dygnitarz
Pałac Kultury i Nauki
trauma 
eschatologia
eschatologia

(gr. eschatos – ostateczny, logos – słowo, nauka) w religiach i niektórych systemach filozoficznych ogół poglądów traktujących o przeznaczeniu i celu ostatecznym świata jak również o pośmiertnych losach człowieka

groteska
groteska

(fr. grotesque – dziwaczny, dziwaczność) – określenie szczególnego rodzaju komizmu, którego właściwością jest odrzucenie przyjętych zasad prawdopodobieństwa, prowadzące do powstania zdeformowanego obrazu rzeczywistości; charakterystyczne dla groteski jest współwystępowanie elementów tragizmu i komizmu, czy kontrastu, które służą celom satyrycznym lub parodystycznym; utwór literacki o elementach komicznie przejaskrawionych, nieprawdopodobnych, karykaturalnych

hiperbolizacja
hiperbolizacja

(gr. hyperbolḗ – przerzucenie, przesada) polega na celowej przesadzie w opisie czegoś; może dotyczyć np. wyglądu, znaczenia, stanów emocjonalnych; służy do spotęgowania cech przypisywanych przedmiotom lub osobom

inferno
inferno

(łac.) piekło, nawiązanie do Boskiej komedii Dantego Alighieri.

pamflet
pamflet

utwór satyryczny będący demaskatorską i zwykle złośliwą krytyką jakiejś osoby, grupy, instytucji albo wydarzenia; w tym przypadku - ówczesnej polskiej polityki

satyra
satyra

(etrus. satir – mowa, mówić, łac. satura lanx – misa z owocami) utwór literacki ośmieszający lub krytykujący ukazywane w nim zjawiska, najczęściej wady ludzkie, stosunki społeczne, instytucje; ogół utworów mających na celu ośmieszenie, piętnowanie szkodliwych zjawisk, obyczajów, wad, stosunków społecznych. Satyra jest anonimowa, nie uderza w konkretne osoby, operuje wyolbrzymieniem, karykaturą, groteską i ukazuje świat w krzywym zwierciadle

socjalizm
socjalizm

(łac. socialis – społeczny) ideologia społeczna głosząca zniesienie prywatnej własności środków produkcji i postulująca zbudowanie ustroju społecznego, który doprowadzi do usunięcia podziałów klasowych

somnambulizm
somnambulizm

(łac. somnus – sen, ambulare – spacerować) – potocznie: lunatyzm

Urząd Bezpieczeństwa
Urząd Bezpieczeństwa

powszechne określenie organów bezpieczeństwa państwa działających w okresie stalinizmu (1944‑1956)