Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Przypomnij sobie, co oznacza pojęcie arché. Wskaż, w jakich elementach rzeczywistości jońscy filozofowie przyrody upatrywali prazasady. Zastanów się, jak mogłaby wyglądać filozofia, która za arché uważa liczbę.

Pitagoras i pitagorejczycy

R6ocE9b6Xhr0u
Pitagoras z Samos (ok. 570–ok. 497 p.n.e.) – inicjator mistyczno-religijnego ruchu pitagorejczyków. Przyjmując, że liczba stanowi arché, udowadniał, że światem rządzą relacje matematyczne, a wszystko, co w nim zachodzi, da się tłumaczyć za pomocą matematycznych wzorów i proporcji. Jako pierwszy w dziejach posłużył się określeniem „filozofia”, aby nazwać swoją naukę, a siebie samego (również jako pierwszy) określił mianem filozofa.
Źródło: domena publiczna.

Pitagoras zainaugurował ruch pitagorejski przypominający raczej sektę religijną lub zakon niż klasycznie rozumianą szkołę filozoficzną. Dziś nie da się rozróżnić, które twierdzenia pochodzą od inicjatora ruchu, a które od jego uczniów. Jest tak m.in. dlatego, że Pitagorasowi po śmierci oddawano niemal boską cześć i wszystkie późniejsze odkrycia oraz idee przypisano właśnie jemu. Inny powód to fakt, że nauki pitagorejskie były sekretem – nie wolno było ich spisywać ani dzielić się nimi z kimś, kto nie należał do stowarzyszenia. Wiadomo też, że dostać się do sekty było niesłychanie trudno, ponieważ oznaczało to wcześniejsze złożenie kilkuletnich ślubów milczenia, przestrzeganie rygorystycznych praw i wtajemniczanie się w misteria pitagorejskie. Z czasem ruch podzielił się na dwie, nieformalne części – akuzmatykówakuzmatycyakuzmatyków dążących do oczyszczenia duszy dzięki kultywowaniu pitagorejskich tradycji i obrzędów oraz matematyków, którzy chcieli osiągnąć ten sam cel, ale dzięki rozwijaniu nauki.

Nowy sposób rozumienia arché

R13o6Nw8I4bOz
Twierdzenie Pitagorasa: suma pól powierzchni kwadratów zbudowanych na przyprostokątnych trójkąta prostokątnego jest równa polu powierzchni kwadratu zbudowanego na jego przeciwprostokątnej. Najbardziej znane spośród twierdzeń przypisywanych Pitagorasowi i jedno z najważniejszych w historii, stanowi podstawę całej geometrii.
Źródło: Petrus3743, dostępny w internecie: Wikimedia Commons [dostęp 17.08.2019 r.], licencja: CC BY-SA 4.0.

Podczas gdy jońscy filozofowie przyrodyjońska filozofia przyrodyjońscy filozofowie przyrody szukali archéarchéarché w którymś z żywiołów, a więc w konkretnym, materialnym elemencie rzeczywistości, pitagorejczycy jako pierwsi wskazali (jak można by powiedzieć dziś) zupełnie niematerialne arché. Przyjęli, że zasadą jest liczba. Cały otaczający ludzi świat przenikają relacje i proporcje matematyczne, które nadają mu ład i porządek. Dzięki liczbie można odnaleźć harmonię i poznawać mechanizmy, jakimi rządzi się rzeczywistość. Wielkim wkładem pitagorejczyków w rozwój wiedzy było więc uprawianie matematyki, która stała się nauką, mimo że dotąd pozostawała wiedzą praktyczną, związaną z namysłem nad konkretnymi przedmiotami. Za ich sprawą zaistniała jako abstrakcyjna, teoretyczna dyscyplina naukowa.

Matematyka i mistyka

R1EpIpw8fekIp1
Pitagoras zabraniający jedzenia bobu.
Zgodnie z nauką pitagorejską ciało jest więzieniem dla duszy, która musi wyzwolić się dzięki kolejnym wcieleniom (reinkarnacja). Karą za występne życie jest odrodzenie jako zwierzę lub nawet roślina. Dlatego pitagoreizm głosił wegetarianizm (zwierzęta to przecież upadłe dusze ludzkie) i zakazywał jedzenia roślin strączkowych (możliwe, że były to rośliny uważane za siedliska dusz jeszcze bardziej potępionych).
Źródło: domena publiczna.

Badania matematyczne pitagorejczyków miały wszechstronne zastosowanie. Były przydatne dla mistycznej nauki zakonu głoszącej tezę o palingenetycznej wędrówce dusz, reinkarnacji, podczas której dusza ma się doskonalić, aby nie odrodzić się jako roślina lub zwierzę, lecz by wyzwolić się od cielesności. Okazały się też ważne dla badań akustycznych, gdyż muzykę uważano za siłę oczyszczającą, a badając zjawisko dźwięku, odkryto, że jego przyczyną jest ruch. Pitagorejczycy łatwo zatem obliczyli relacje matematyczne między długością struny a konkretnymi akordami, które rozpisali w schematy proporcji. Zastosowanie matematyki do badań astronomicznych w krótkim czasie zaowocowało odkryciem, że Ziemia ma kształt kuli. Stwierdzono też, iż ruch sfer niebieskich musi wytwarzać pewne dźwięki, „niebiańską muzykę”, których nie można usłyszeć, ponieważ grają stale. Podobnie na co dzień nie da się usłyszeć szumu w uszach, poczuć zapachu czystego powietrza i smaku wody. Pitagorejczycy uprawiali też matematykę dla samej matematyki, więc dla zgłębiania mądrości zawartej w świecie. To również miało przysłużyć się duchowej doskonałości. Pitagorasowi przypisuje się dziś twierdzenie, które przekształciło matematykę w pełnoprawną naukę. Powstało również wiele nowych pojęć, takich jak parabola, elipsa i hiperbola.

R1O1hh0TlMu51
Pitagoras nauczający kobiety
Rycina ukazuje, że do ruchu pitagorejskiego można było przynależeć bez względu na płeć, co w antyku nie było powszechną jakością.
Źródło: domena publiczna.

Meandry pitagorejskiej matematyki

RefNtOkDnMZPw
Rafael Santi, Szkoła ateńska, 1509–1511
Fresk przedstawia najważniejszych filozofów świata starożytnego. Powyższy fragment dzieła ukazuje Pitagorasa.
Źródło: domena publiczna.

W nauce pitagorejskiej występuje wiele ważnych i szczegółowych kwestii. Niektóre stanowią podstawę matematyki, inne mogą dziś brzmieć nieco ekscentrycznie. Przede wszystkim pitagorejczycy uważali, że liczby parzyste są doskonalsze od nieparzystych. Wyjątek stanowi tu 1, gdyż dodane do jakiejkolwiek liczby zmienia jej parzystość w nieparzystość lub odwrotnie. Grecy nie znali zera, które jest przecież niczym, a o niczym nie da się rozmawiać. Cyfry zapisywano po kolei, jak litery alfabetu, do każdej dodawano apostrof, aby było wiadomo, że to nie litera, lecz cyfra. Hellenowie nie znali także rozróżnienia pomiędzy słowami niedokończonenieskończone, pitagorejczycy nie zmienili tego podejścia. To, co nieskończone, jest niedoskonałe, dlatego świat musi mieć swoje granice i posiadać kształt idealny – kształt kuli. Z tego samego powodu, gdy jeden z uczniów Pitagorasa obliczył liczbę pi uważaną za doskonałą, podobno popełnił samobójstwo, gdyż okazała się niewymierna (nieskończona po przecinku). Dążenie pitagorejczyków do wyrażenia świata w proporcjach i równaniach matematycznych zostało zwieńczone obmyśleniem tetraktysu – trójkąta złożonego z dziesięciu punktów, najważniejszego schematu zawierającego naczelne idee istnienia rzeczywistości.

Słownik

akuzmatycy
akuzmatycy

(od gr. kappaomicronupsilonsigmamualfatauiotakappaomicronί, akusmatikoi, oznaczającego słuchaczy) przedstawiciele ruchu pitagorejskiego, którzy słuchali nauk Pitagorasa, a z czasem przejęli obowiązek kultywowania misteriów i tradycji pitagorejskich; są przeciwstawiani matematykom (od gr. mualfathetaetamualfatauiotakappaός, matematikos, oznaczającego uczniów czy naukowców), którzy po śmierci mistrza skupili się na badaniach naukowych

arché
arché

(gr. rhochiή – początek, zasada, podstawa) termin wprowadzony do filozofii najprawdopodobniej przez Anaksymandra z Miletu, oznaczający źródło, początek, pratworzywo, przyczynę (głównie materialną) całości bytu, budulec rzeczywistości, ale jednocześnie niezmienną zasadę (naturę) istnienia; wokół problemu arché koncentrował się początkowy okres rozwoju starożytnej filozofii greckiej, od Talesa po Arystotelesa

jońska filozofia przyrody
jońska filozofia przyrody

historycznie pierwszy nurt filozofii, zajmujący się fizyką, więc badaniem physis (gr. phiύsigmaiotaς), tzn. przyrody; jego pierwszymi przedstawicielami byli myśliciele milezyjscy: Tales, Anaksymander i Anaksymenes, a także Heraklit z Efezu i Ksenofanes z Kolofonu; epigoni ruchu to Archelaos z Aten i Diogenes z Apollonii, działający w V w. p.n.e.; jońska filozofia przyrody bywa przeciwstawiana filozofii uprawianej w Wielkiej Grecji (południowa część Italii i Sycylia), w której rozwijał się pitagoreizm, a później szkoła elejska (Parmenides i Zenon z Elei, Melissos z Samos)