Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W swojej książce Ucieczka od wolności Erich Fromm przedstawia dwa modele wolności: negatywny i pozytywny. Pierwszy z nich określa mianem „wolności od”. Rozwój cywilizacyjny wiąże się z możliwością zaspokojenia niezbędnych do przeżycia potrzeb, takich jak chociażby dostęp do wody pitnej, pożywienia, schronienia itp. Innymi słowy: mieszkańcy Europy, których analizy Fromma dotyczą, w większości nie doświadczają permanentnego zagrożenia życia, a tym samym – braku poczucia bezpieczeństwa. Dostęp do opieki medycznej, produktów spożywczych, domów, w których mieszkamy, a także brak konfliktów zbrojnych powodują, iż doświadczamy wolności w znaczeniu podstawowym. Jednak, czy poczucie bezpieczeństwa jest tożsame z byciem wolnym człowiekiem? W kontekście tego pytania Fromm skupia się właśnie na pojęciu „wolności do”, czyli możliwości decydowania o sobie. Każdego dnia stajemy przed różnymi trudnościami związanymi z relacjami z bliskimi lub dopiero co napotkanymi osobami, pełnionymi obowiązkami itp. Wolność pozytywna to wielość sposobów realizowania siebie w różnych obszarach życia, a więc nieustannego definiowana własnego systemu wartości.

Z lektury Ucieczki od wolności możemy wywnioskować, że bycie wolnym, a więc kimś, komu pozostawiona jest możliwość wyboru, wiąże się z paradoksalnym poczuciem utraty bezpieczeństwa. Wielość sposobów samorealizacji łączy się z częstym poczuciem zagubienia, wynikającym z braku jednego spójnego systemu odniesienia. Fromm wskazuje na paradoks w postaci indywidualnego bądź kolektywnego odrzucenia „wolności do” właśnie z powodu strachu przekładającego się na silną potrzebę bezpieczeństwa. Decydowanie o sobie sprawia, iż w niektórych momentach czujemy osamotnienie ze względu na samodzielność podejmowanych decyzji. Tego rodzaju sytuacja prowadzi do stanu przytłoczenia, a tym samym strachu przed otaczającym światem. Przykładowo: czy ilość posiadanych dóbr materialnych jest wskaźnikiem społecznego uznania? Czy osoba, która ma mniejsze zarobki, jest kimś mniej wartościowym od kogoś, kogo zarobki są znacznie większe? A może odwrotnie, życiowe spełnienie należy czerpać z działalności na rzecz innych, udzielając się w różnego rodzaju organizacjach pomocy publicznej?

Rzf1WhlBKzIbe1
Kazik Staszewski, polski muzyk i wokalista, nawiązuje do Ucieczki od wolności w utworze Las maquinas de la muerte, nagranym z zespołem Kazik na Żywo w 1999 r. Tytuł piosenki w języku hiszpańskim oznacza „Maszyny śmierci” i jest również tytułem całego albumu, na którym znajduje się utwór. Na zdjęciu członkowie zespołu Kazik na Żywo z Kazikiem Staszewskim.
Źródło: Aotearoa, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ucieczce od wolności filozof poddaje refleksji właśnie to zagadnienie: dlaczego tak łatwo rezygnujemy z wolności pozytywnej, której zdobycie wymagało wielu cywilizacyjnych przemian? Fromm w 1932 r. wyjechał do Stanów Zjednoczonych na zaproszenie Chicagowskiego Instytutu Psychoanalitycznego, tam już pozostał po dojściu Hitlera do władzy w styczniu 1933 r. Wtedy postanowił zgłębić przyczyny rozwoju nazizmunazizmnazizmu w Europie. Sukces polityczny Adolfa Hitlera skłaniał myśliciela do rozpatrzenia powodów masowego rezygnowania z „wolności do”, a więc stanowienia o sobie. Dlaczego, pytał Fromm, nie tylko w Niemczech lat 30. i 40. XX w., lecz także chociażby we Włoszech obywatele kierowali się pragnieniem podporządkowania się postaci wielkiego wodza? Jaki popęd skłania nas ku autorytaryzmowiautorytaryzmautorytaryzmowi?

Rlbdoznh0GgNW1
Do twórczości Ericha Fromma nawiązywał również inny polski artysta, Artur Rojek, założyciel zespołu Myslovitz. Utwór zespołu Mieć czy być bezpośrednio nawiązuje do książki Fromma o tym samym tytule. Na zdjęciu wokalista i założyciel zespołu Artur Rojek w czasie koncertu.
Źródło: Kubakocoj, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

W swoich analizach Fromm kładzie nacisk na dwa decydujące czynniki umożliwiające rozwój faszyzmufaszyzmfaszyzmu i powiązanego z nim nazizmu w Niemczech. Filozof posługuje się pojęciem charakteru autorytarnego, którego rdzeniem jest poczucie bezsilności wobec świata, budzące w nim przeświadczenie o własnej bezradności. Zdaniem Fromma osoba wykazująca tendencje autorytarne ma skłonność do podporządkowywania się tym, których uznaje za silniejszych od siebie, i pomiatania jednostkami, które w jej opinii są od niej słabsze. Drugim elementem znaczącym w analizach Fromma jest pojęcie człowieka zautomatyzowanego. Jak podkreśla myśliciel, w wielu sytuacjach całkowicie poddajemy się wpływowi naszego społecznego otoczenia. W efekcie myśli przypisywane własnej osobie nie wyrażają nas samych, lecz stanowią symptom skrajnego konformizmu, przejawiającego się w postaci powierzchowności prezentowanych opinii, pozbawionych głębi, zasłyszanych i bezwolnie przejętych od innych. Jak twierdzi Fromm, człowiek zautomatyzowany, czyli pozbawiony myślenia krytycznego względem działań własnych oraz otaczających go ludzi, a także łatwo podlegający nastrojom otoczenia, jest łatwym celem manipulacji. Automatyzacja i poczucie bezsilności wobec świata, połączone z pragnieniem bezpieczeństwa uzyskanego za wszelką cenę, stały się idealnym gruntem dla rozwoju reżimu Adolfa Hitlera, a tym samym – nazistowskich Niemiec. Faszyzm, i jego szczególną formę w postaci władzy hitlerowskiej, w tym kontekście możemy zdiagnozować jako pragnienie unicestwienia każdej formy odmienności względem naszej osoby, a także takie jej przeistoczenie, które spowoduje całkowitą uległość jednostek nieprzystających do naszego systemu wartości. Fromm zauważa, że tego rodzaju niebezpieczeństwo stało się powszechnym zagrożeniem, obecnym w strukturach społecznych, ekonomicznych i politycznych nowoczesnych państw demokratycznych.

R1RcJSY7XWuh21
Erich Fromm był jednym z głównych przedstawicieli tzw. szkoły frankfurckiej – grupy myślicieli związanych z Instytutem Badań Społecznych (jednostką badawczą działającą w ramach Uniwersytetu Johanna Wolfganga Goethego we Frankfurcie nad Menem). Członkami szkoły frankfurckiej byli również m.in.: Max Horkheimer, Theodor Adorno, Herbert Marcuse, Walter Benjamin. Na zdjęciu widoczny jest budynek instytutu.
Źródło: dontworry, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

autorytaryzm
autorytaryzm

(z łac. auctoritas – powaga, wpływ) system rządów powstały w opozycji do rządów demokratycznych z powodu ich niedowładu; wprowadzenie rządów autorytarnych odbywa się z reguły przez zamach stanu; przejmujący władzę dyktator na ogół opiera się na armii, aparacie biurokratycznym lub specjalnie wykreowanym ruchu społecznym

faszyzm
faszyzm

(z wł. fascismo, od łac. fasces – wiązki, rózgi liktorskie) masowy ruch polityczny, ideologia o skrajnie nacjonalistycznym charakterze; utworzona w XX w. we Włoszech; uznająca kult nacjonalistycznego państwa oraz wodza, sprzeciwiająca się idei demokracji parlamentarnej

nazizm
nazizm

(skrót od niem. Nationalsozialismus – Narodowy socjalizm) ideologia oraz system państwowy powstały w XX w. w Niemczech, uznawany za skrajny wariant faszyzmu; głównym orędownikiem ideologii nazistowskiej był Adolf Hitler