Arabia Saudyjska jako monarchia absolutna

Arabia Saudyjska powstała w 1932 r. Państwo to zostało założone przez Abdulaziza Bin Sauda. Jest to monarchia dziedziczna – wszyscy następcy Abdulaziza byli jego synami. Dziedziczenie tronu odbywa się tam bowiem zgodnie z zasadami senioratu – korona przechodzi na najstarszego członka rodu. Nie zawsze ten proces był w Arabii Saudyjskiej przejrzysty, zaś niektóre osoby należące do rodziny Saudów były pomijane w kolejce do tronu, w wyniku rodzinnych intryg. Reguły senioratu sprawiły jednak, że z czasem tron saudyjski trafiał do coraz starszych członków rodu, czyniąc z saudyjskiego państwa swoistą gerontokracjęgerontokracjagerontokrację. Pierwszą osobą z młodszego pokolenia, która ma szansę uzyskać koronę saudyjską, jest urodzony w 1985 r. książę Muhammad Bin Salman. Od 2017 r. jest on oficjalnym następcą tronu.

Lista monarchów Arabii Saudyjskiej

monarcha

okres panowania

wiek, w którym objął tron

Abdulaziz

1932‑1953

52

 Saud

1953‑1964

51

 Fajsal

1964‑1975

58

 Chalid

1975‑1982

62

 Fahd

1982‑2005

61

Abdullah

2005‑2015

81

 Salman

od 2015

80

R1KPqvp1lFjVZ1
Urodzony w 1985 r. Mohammad Bin Salman (często określany skrótem MBS), syn króla Salmana, jest od 2017 r. następcą tronu i bardzo wpływowym politykiem Arabii Saudyjskiej.
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.

Przez całą swoją historię Arabia Saudyjska była monarchią absolutną. Najwyższa władza prawodawcza, wykonawcza i sądownicza należy do króla. Monarcha wydaje dekrety, a także kieruje rządem oraz jest zwierzchnikiem całej państwowej administracji. W Arabii Saudyjskiej nie istnieje pochodzący z wyborów parlament, obowiązuje zakaz działalności partii politycznych, a zgromadzenia antyrządowe są nielegalne. Stanowiska w rządzie i administracji zajmują w większości członkowie rodu Saudów (których w całym kraju jest kilka tysięcy). Wszyscy oni ponoszą odpowiedzialność przed królem. W praktyce szczególną rolę w systemie władzy w tym kraju odgrywa następca tronu – w wielu przypadkach zastępuje on monarchę w wykonywaniu zadań publicznych.

W ostatnich trzech dekadach podjęto jednak w Arabii Saudyjskiej pewne reformy polityczne ograniczające nieznacznie królewski absolutyzm. Wyrazem tego było wydanie w 1992 r. przez króla Fahda konstytucji państwa – Ustawy Zasadniczej Arabii Saudyjskiej. Gwarantuje ona własność prywatną, wprowadza system bezpieczeństwa socjalnego dla mieszkańców kraju i ustanawia pewne ciała kontrolne. Od 1992 r. funkcjonuje także Zgromadzenie Konsultacyjne. Składa się ono ze 150 członków mianowanych przez króla. Organ ten pełni funkcje doradcze; może np. przedstawiać propozycje aktów prawnych. Ostateczne rozstrzygnięcia należą jednak zawsze do monarchy.

W praktyce wiele decyzji monarchy poprzedzają nieformalne konsultacje. Po pierwsze, w ramach samego rodu Saudów – w rodzinie królewskiej funkcjonują bowiem rozmaite nieformalne koterie. Po drugie, z udziałem elit gospodarczych państwa i przywódców plemiennych. Takie konsultacje nie są jednak relacjonowane w saudyjskich mediach i nie stanowią przedmiotu debaty publicznej. Odbywają się zawsze za zamkniętymi drzwiami, a opinia publiczna często nie jest nawet o nich informowana.

Władza absolutna króla oraz uprzywilejowanie rodu Saudów nie są legitymizowane w sposób typowy dla zdecydowanej większości współczesnych państw, zwłaszcza demokratycznych. Przywódcy polityczni kraju nie odwołują się bowiem do kategorii narodu, który reprezentują, ale przedstawiają się jako obrońcy islamu oraz strażnicy Mekki i Medyny – dwóch najświętszych dla muzułmanów z całego świata miejsc, znajdujących się na terenie Arabii Saudyjskiej. W tych miastach, jak wierzą wyznawcy tej religii – Bóg przekazał swoje objawienie prorokowi Mahometowi. HadżdżhadżdżHadżdż – czyli pielgrzymka do Mekki – jest jednym z obowiązków każdego dorosłego muzułmanina.

R1HNN748470EN
Znajdująca się w Arabii Saudyjskiej Mekka jest najświętszym miejscem muzułmanów z całego świata
Źródło: Konevi, domena publiczna.

W Arabii Saudyjskiej dominuje islam sunnickisunnicisunnicki, ale jest to szczególna forma tej religii. Jej kształt nadał w XVIII w. arabski teolog Muhammad ibn Abdel Wahhab (1703‑1792).

Stéphane Marchand Arabia Saudyjska. Zagrożenie

Tysiąc lat po śmierci Proroka zamarzyła mu się religia potężna, czysta i ostra niczym miecz. Przedsięwziął więc prawdziwą kampanię obnażania i piętnowania wypaczeń, mistycznych rytuałów, ludowych i animistycznych przesądów, modlitw na grobach zmarłych, kultu świętych, „małych” pielgrzymek, wiary w pośrednictwo Proroka u boku Boga, rytuałów inicjacyjnych. Jego zdaniem wszystkie te zabobony mąciły krystaliczne przesłanie islamu. W jego oczach Kosmos potrzebuje jedynie czterech aktorów: Boga, Proroka, Koranu i człowieka. Ażeby człowiek grał swoją rolę, tylko i wyłącznie swoją, należy stosować bez żadnych odstępstw prawo muzułmańskie, szariatszariatszariat, przekazane w Koranie i hadisach. Te zasady zawarł Abdel Wahhab w dziele Kitab al‑Tawhid (Księga Jedności).

5 Źródło: Stéphane Marchand, Arabia Saudyjska. Zagrożenie, tłum. Radosław Stryjewski, Warszawa 2004, s. 23–24.

Wahhab nawiązał sojusz polityczny z Saudami, który utrzymuje się do dziś – aktualnie czystości wahhabickiej wersji islamu broni przede wszystkim ród asz‑Szejchów, z którego pochodzi XVIII‑wieczny teolog. Porozumienie Saudów z wahhabickimi asz‑Szejchami nadaje Arabii Saudyjskiej charakter państwa bazującego na fundamentalizmie islamskim. Sądy saudyjskie orzekają na podstawie szariatu, co oznacza stosowanie kar rodem z VII w. W państwie Saudów do dziś stosuje się kary chłosty, amputacji kończyn czy ścięcia mieczem. Kara śmierci grozi – poza typowymi zbrodniami – za cudzołóstwo czy porzucenie islamu. Publiczne praktykowanie innych religii niż islam jest zakazane. Fundamentalistyczny charakter Arabii Saudyjskiej oznacza także daleko idącą dyskryminację kobiet. Nie mogą one podejmować samodzielnych decyzji, wyjeżdżać z kraju bez zgody mężczyzny, a do 2018 r. nie mogły nawet prowadzić samochodów.

Słownik

fundamentalizm religijny
fundamentalizm religijny

skrajna postać religijności, charakteryzująca się nietolerancją wobec innych oraz przekonaniem, że prawdziwa pobożność wymaga oczyszczenia religii ze wszystkich obcych wpływów, a także „powrotu do źródeł”

gerontokracja
gerontokracja

rządy starców

hadżdż
hadżdż

jeden z filarów islamu; pielgrzymka do Mekki – każdy muzułmanin powinien ją odbyć przynajmniej raz w życiu

sunnici
sunnici

większościowa (stanowiąca ok. 90%) grupa wyznaniowa w islamie

szariat
szariat

według muzułmanów jest to prawo ustanowione przez Boga, które musi być bezwzględnie przestrzegane przez ludzi

wahhabizm
wahhabizm

nazwa ruchu polityczno‑religijnego, który powstał w XVIII w. i charakteryzuje się fundamentalizmem sunnickim