Przeczytaj
Arabia Saudyjska jako monarchia absolutna
Arabia Saudyjska powstała w 1932 r. Państwo to zostało założone przez Abdulaziza Bin Sauda. Jest to monarchia dziedziczna – wszyscy następcy Abdulaziza byli jego synami. Dziedziczenie tronu odbywa się tam bowiem zgodnie z zasadami senioratu – korona przechodzi na najstarszego członka rodu. Nie zawsze ten proces był w Arabii Saudyjskiej przejrzysty, zaś niektóre osoby należące do rodziny Saudów były pomijane w kolejce do tronu, w wyniku rodzinnych intryg. Reguły senioratu sprawiły jednak, że z czasem tron saudyjski trafiał do coraz starszych członków rodu, czyniąc z saudyjskiego państwa swoistą gerontokracjęgerontokrację. Pierwszą osobą z młodszego pokolenia, która ma szansę uzyskać koronę saudyjską, jest urodzony w 1985 r. książę Muhammad Bin Salman. Od 2017 r. jest on oficjalnym następcą tronu.
Lista monarchów Arabii Saudyjskiej
monarcha | okres panowania | wiek, w którym objął tron |
Abdulaziz | 1932‑1953 | 52 |
Saud | 1953‑1964 | 51 |
Fajsal | 1964‑1975 | 58 |
Chalid | 1975‑1982 | 62 |
Fahd | 1982‑2005 | 61 |
Abdullah | 2005‑2015 | 81 |
Salman | od 2015 | 80 |
Przez całą swoją historię Arabia Saudyjska była monarchią absolutną. Najwyższa władza prawodawcza, wykonawcza i sądownicza należy do króla. Monarcha wydaje dekrety, a także kieruje rządem oraz jest zwierzchnikiem całej państwowej administracji. W Arabii Saudyjskiej nie istnieje pochodzący z wyborów parlament, obowiązuje zakaz działalności partii politycznych, a zgromadzenia antyrządowe są nielegalne. Stanowiska w rządzie i administracji zajmują w większości członkowie rodu Saudów (których w całym kraju jest kilka tysięcy). Wszyscy oni ponoszą odpowiedzialność przed królem. W praktyce szczególną rolę w systemie władzy w tym kraju odgrywa następca tronu – w wielu przypadkach zastępuje on monarchę w wykonywaniu zadań publicznych.
W ostatnich trzech dekadach podjęto jednak w Arabii Saudyjskiej pewne reformy polityczne ograniczające nieznacznie królewski absolutyzm. Wyrazem tego było wydanie w 1992 r. przez króla Fahda konstytucji państwa – Ustawy Zasadniczej Arabii Saudyjskiej. Gwarantuje ona własność prywatną, wprowadza system bezpieczeństwa socjalnego dla mieszkańców kraju i ustanawia pewne ciała kontrolne. Od 1992 r. funkcjonuje także Zgromadzenie Konsultacyjne. Składa się ono ze 150 członków mianowanych przez króla. Organ ten pełni funkcje doradcze; może np. przedstawiać propozycje aktów prawnych. Ostateczne rozstrzygnięcia należą jednak zawsze do monarchy.
W praktyce wiele decyzji monarchy poprzedzają nieformalne konsultacje. Po pierwsze, w ramach samego rodu Saudów – w rodzinie królewskiej funkcjonują bowiem rozmaite nieformalne koterie. Po drugie, z udziałem elit gospodarczych państwa i przywódców plemiennych. Takie konsultacje nie są jednak relacjonowane w saudyjskich mediach i nie stanowią przedmiotu debaty publicznej. Odbywają się zawsze za zamkniętymi drzwiami, a opinia publiczna często nie jest nawet o nich informowana.
Władza absolutna króla oraz uprzywilejowanie rodu Saudów nie są legitymizowane w sposób typowy dla zdecydowanej większości współczesnych państw, zwłaszcza demokratycznych. Przywódcy polityczni kraju nie odwołują się bowiem do kategorii narodu, który reprezentują, ale przedstawiają się jako obrońcy islamu oraz strażnicy Mekki i Medyny – dwóch najświętszych dla muzułmanów z całego świata miejsc, znajdujących się na terenie Arabii Saudyjskiej. W tych miastach, jak wierzą wyznawcy tej religii – Bóg przekazał swoje objawienie prorokowi Mahometowi. HadżdżHadżdż – czyli pielgrzymka do Mekki – jest jednym z obowiązków każdego dorosłego muzułmanina.
W Arabii Saudyjskiej dominuje islam sunnickisunnicki, ale jest to szczególna forma tej religii. Jej kształt nadał w XVIII w. arabski teolog Muhammad ibn Abdel Wahhab (1703‑1792).
Arabia Saudyjska. ZagrożenieTysiąc lat po śmierci Proroka zamarzyła mu się religia potężna, czysta i ostra niczym miecz. Przedsięwziął więc prawdziwą kampanię obnażania i piętnowania wypaczeń, mistycznych rytuałów, ludowych i animistycznych przesądów, modlitw na grobach zmarłych, kultu świętych, „małych” pielgrzymek, wiary w pośrednictwo Proroka u boku Boga, rytuałów inicjacyjnych. Jego zdaniem wszystkie te zabobony mąciły krystaliczne przesłanie islamu. W jego oczach Kosmos potrzebuje jedynie czterech aktorów: Boga, Proroka, Koranu i człowieka. Ażeby człowiek grał swoją rolę, tylko i wyłącznie swoją, należy stosować bez żadnych odstępstw prawo muzułmańskie, szariatszariat, przekazane w Koranie i hadisach. Te zasady zawarł Abdel Wahhab w dziele Kitab al‑Tawhid (Księga Jedności).
Wahhab nawiązał sojusz polityczny z Saudami, który utrzymuje się do dziś – aktualnie czystości wahhabickiej wersji islamu broni przede wszystkim ród asz‑Szejchów, z którego pochodzi XVIII‑wieczny teolog. Porozumienie Saudów z wahhabickimi asz‑Szejchami nadaje Arabii Saudyjskiej charakter państwa bazującego na fundamentalizmie islamskim. Sądy saudyjskie orzekają na podstawie szariatu, co oznacza stosowanie kar rodem z VII w. W państwie Saudów do dziś stosuje się kary chłosty, amputacji kończyn czy ścięcia mieczem. Kara śmierci grozi – poza typowymi zbrodniami – za cudzołóstwo czy porzucenie islamu. Publiczne praktykowanie innych religii niż islam jest zakazane. Fundamentalistyczny charakter Arabii Saudyjskiej oznacza także daleko idącą dyskryminację kobiet. Nie mogą one podejmować samodzielnych decyzji, wyjeżdżać z kraju bez zgody mężczyzny, a do 2018 r. nie mogły nawet prowadzić samochodów.
Słownik
skrajna postać religijności, charakteryzująca się nietolerancją wobec innych oraz przekonaniem, że prawdziwa pobożność wymaga oczyszczenia religii ze wszystkich obcych wpływów, a także „powrotu do źródeł”
rządy starców
jeden z filarów islamu; pielgrzymka do Mekki – każdy muzułmanin powinien ją odbyć przynajmniej raz w życiu
większościowa (stanowiąca ok. 90%) grupa wyznaniowa w islamie
według muzułmanów jest to prawo ustanowione przez Boga, które musi być bezwzględnie przestrzegane przez ludzi
nazwa ruchu polityczno‑religijnego, który powstał w XVIII w. i charakteryzuje się fundamentalizmem sunnickim