Jak pisać przejrzysty kod?

W pracy programisty warto przestrzegac kilku zasad, aby napisany kod był czytelny i łatwy do analizowania. Należą do nich:

  • używanie wcięć oraz umieszczanie każdej instrukcji w nowej linii:

Linia 1. kratka include otwórz nawias ostrokątny iostream zamknij nawias ostrokątny. Linia 3. int main otwórz nawias okrągły zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy. Linia 4. int i znak równości 0 średnik. Linia 6. while otwórz nawias okrągły i otwórz nawias ostrokątny 19 zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy. Linia 7. if otwórz nawias okrągły i znak równości znak równości 7 zamknij nawias okrągły otwórz nawias klamrowy. Linia 8. std dwukropek dwukropek cout otwórz nawias ostrokątny otwórz nawias ostrokątny cudzysłów Jestem siódemką cudzysłów otwórz nawias ostrokątny otwórz nawias ostrokątny std dwukropek dwukropek endl średnik. Linia 9. zamknij nawias klamrowy. Linia 11. std dwukropek dwukropek cout otwórz nawias ostrokątny otwórz nawias ostrokątny i otwórz nawias ostrokątny otwórz nawias ostrokątny std dwukropek dwukropek endl średnik. Linia 12. i plus plus średnik. Linia 13. zamknij nawias klamrowy. Linia 15. return 0 średnik. Linia 16. zamknij nawias klamrowy.
  • stosowanie odpowiednich nazw zmiennych,

  • zapisywanie komentarzy.

Na początku przygody z programowaniem powinno się umieszczać w kodzie wiele komentarzy objaśniających wykorzystane instrukcje (przekonasz się niebawem, jak łatwo jest zapomnieć, do czego służą poszczególne sekwencje komend). Komentarze ułatwiają także analizowanie zapisanego algorytmu innym osobom. Pamiętaj, że wyjaśnienia umieszczone w kodzie są ignorowane przez kompilator i nie zwiększają rozmiaru pliku wykonywalnego.

Oto sposoby zamieszczania komentarzy w kodzie programu:

  • komentarz jednowierszowy: po wpisaniu dwóch znaków slash (//) pozostała część wiersza jest traktowana jako komentarz:

Linia 1. int a znak równości b plus c średnik prawy ukośnik prawy ukośnik suma dwóch liczb.
  • komentarz wielowierszowy: rozpoczyna się sekwencją /*, natomiast kończy znakami */ i może zająć więcej niż jedną linię:

Linia 1. int a znak równości b plus c średnik prawy ukośnik asterysk suma dwóch liczb przecinek. Linia 2. ten komentarz zajmuje dwie linie asterysk prawy ukośnik.

Środowisko programistyczne

Jak już wiemy z e‑materiału Wstęp do programowaniaPY34evwT2Wstęp do programowania środowisko programistyczne poza pisaniem kodu realizuje wiele funkcji, m.in. wykonuje kompilację programu, wskazuje niewłaściwie zapisaną instrukcję, podpowiada słowa kluczowe, udostępnia narzędzia pomocne podczas tworzenia interfejsu graficznego interfejsu graficznegograficzny interfejs użytkownika (GUI)interfejsu graficznego. Dlatego właśnie powinniśmy dobrać do własnych potrzeb odpowiednie środowisko ułatwiające pracę z kodem.

Słownik

graficzny interfejs użytkownika (GUI)
graficzny interfejs użytkownika (GUI)

sposób prezentacji danych i komunikacji z użytkownikiem za pomocą takich elementów, jak okna, suwaki, przyciski itp.

liczby binarne
liczby binarne

liczby, które są zapisywane przy użyciu dwóch cyfr: oraz ; podstawą systemu binarnego jest liczba ; systemem takim posługują się m.in. procesory