Przeczytaj
O stadiach życia w filozofii Kierkegaarda przeczytasz tutaj:
„Stadia życia według Sorena Kierkegaarda”„Stadia życia według Sorena Kierkegaarda”.
Istota wiary
W stadium religijnym człowiek żyje z pełną świadomością swojej egzystencji, rozdarcia, które jawi mu się teraz jako wina, grzeszność, jako „bojaźń i drżenie” (Bojaźń i drżenie to tytuł książki Kierkegaarda poświęconej rozważaniom nad historią Abrahama). Doświadcza wynikającego z tego stanu lęku, ale go akceptuje. Nie ucieka więc już przed samym sobą. WiaraWiara nie jest dla Kierkegaarda pewnością, spokojem, ukojeniem, wybawieniem, lecz stanem ciągłego napięcia ducha – jej istotą jest bowiem działanie pomimo źródłowej niepewności. Na przykładzie historii Abrahama myśliciel z Kopenhagi wykazywał nieusuwalne napięcie między etycznościąetycznością człowieka i jego religijnością.
Normy moralne mają pochodzenie społeczne, natomiast normy religijne – boskie. Ponieważ między człowiekiem a Bogiem jest nieskończona przepaść, zatem i między normami moralnymi i religijnymi zachodzi niewspółmierność. Bóg polecił Abrahamowi, żeby ten na dowód swojej wiary złożył w ofierze jedynego syna, Izaaka. Polecenie takie z punktu widzenia etyki jest niemoralne – jednak religia jest według Kierkegaarda ponad moralnością. Istotą kryzysu współczesnego chrześcijaństwa jest zdaniem filozofa próba oceniania dogmatówdogmatów z punktu widzenia moralności i estetykiestetyki.
Abrahama, który zdecydował się spełnić wolę Boga, Kierkegaard nazywał „rycerzem wiary” – jego wielkość polega na tym, że zdecydował się na ten krok wbrew wszystkiemu.
Pochwała AbrahamaTen był silny swą mocą, tamten silny wiedzą, ów był wielki nadzieją, inny wielki miłością, on, Abraham, był większy nad wszystkich, wielki siłą, której moc płynie z bezsilności, wielki mądrością, której tajemnicą jest głupota, wielki nadzieją, której kształtem jest szaleństwo, wielki miłością, która jest nienawiścią do samego siebie.
Myśl religijna Kierkegaarda wyraźnie lokuje się w tradycji Tertuliana i Pascala.
Bardzo mocno akcentuje paradoksalny i absurdalny charakter wiary. Wiara wymaga porzucenia wszelkich kalkulacji, rozumu, pewności, a nawet, do pewnego stopnia, nadziei. Abraham nie ma pewności, czy polecenie zabicia syna pochodzi od Boga.
Jaki Bóg mógłby tego chcieć? Ale on właśnie nie stawia sobie tego pytania. Nie rozważa, czy to jest próba czy nie, czy on sam, Abraham, oszalał czy nie – po prostu zawiesza myślenie i idzie zabić swojego syna.
Takiej pełnej absurdu i ciemności wierze, nazywanej przez Kierkegaarda religijnością typu B, przeciwstawia on tradycyjną, fałszywą religijność typu A. Religijność taka to połączenie elementu estetycznego i etycznego – człowiek żyje w stanie samozadowolenia, jest przekonany, że bycie chrześcijaninem wynika z aktu chrztu i chodzenia do kościoła, towarzyszy mu uczucie pewności i jasności, ma nadzieję na osiągnięcie szczęśliwej nieśmiertelności. Jego wyobrażenie raju jest podobne do życia w wiecznym stadium estetycznym. Kierkegaard zarzuca Kościołowi pielęgnowanie takiej wizji życia chrześcijańskiego.
Stwórz mem, który będzie twoim komentarzem do zagadnienia, czym jest wiara. Następnie porównaj swoją ocenę z rozumieniem wiary przez Sørena Kierkegaarda. Czy przeważają różnice czy podobieństwa? Dlaczego?
Słownik
(gr. dogma — sąd, orzeczenie) w teologii chrześcijańskiej: prawda uznana przez Kościół za objawioną przez Boga; twierdzenie przyjmowane za pewne i prawdziwe jedynie na mocy autorytetu osoby, która je wygłasza
(definicja na podstawie słownika PWN)
(gr. aisthetikos — odczuwający) dyscyplina filozoficzna zajmująca się nauką o pięknie
(definicja na podstawie słownika PWN)
(gr. ethikos (logos) — moralność, etyka) ogół zasad i norm postępowania przyjętych w danej epoce i w danym środowisku; nauka o moralności
(definicja na podstawie słownika PWN)
określona religia lub wyznanie; też: przekonanie o istnieniu Boga; przekonanie, że coś jest słuszne, prawdziwe, wartościowe lub że coś się spełni; przeświadczenie, że istnieją istoty lub zjawiska nadprzyrodzone
(definicja na podstawie słownika PWN)