Przeczytaj
Ćwiczenia
W powtórkowych lekcjach skupimy się na części poświęconej pytaniom. Odnoszą się one do wielu różnych materiałów źródłowych (nie tylko tekstów oraz ilustracji, ale również map, tabel czy wykresów itp.). Przede wszystkim musisz dokładnie zapoznać się z materiałami źródłowymi, ale także zwrócić uwagę na polecenia. Poniżej przybliżamy, jak rozumieć polecenia w zadaniach różnego typu:
każda przedstawiona ocena – o ile będzie dobrze uzasadniona – zostanie uznana, dlatego też kluczową rolę odgrywa umiejętność budowania argumentacji;, udowodnij w poleceniu tym zawarta jest teza, a twoim zadaniem jest stworzenia krótkiej narracji z podaniem argumentów na rzecz jej prawdziwości;, uzasadnij zadanie podobne jak powyżej, ale w tym przypadku powinno się określić sposób rozumowania, który umożliwia postawienie danej tezy;, wykaż należy tu wykazać prawdziwość lub nieprawdziwość związków przyczynowo‑skutkowych, odnoszących się do tezy; podaj, wymień, wskaż – takie polecenia występują w zadaniach półotwartych, w których jest miejsce na twoją odpowiedź; podajesz wtedy pojęcie, nazwę własną (pełną, bez skrótów), imię i nazwisko osoby itp.
wyjaśnij
twoim zadaniem jest zrekonstruowanie związku przyczynowo‑skutkowego, opisanie od początku do końca, o co chodzi i dlaczego;
scharakteryzuj
należy przeanalizować genezę, przebieg oraz konsekwencje danego procesu czy zjawiska, wymieniając uczestników wydarzeń (postacie, organizacje) lub inne istotne elementy;
porównaj
twoim zadaniem jest zestawienie wydarzeń, zachodzących procesów, danych itp. pod kątem występujących między nimi podobieństw oraz różnic;
rozstrzygnij
w tym wypadku oczekiwana odpowiedź jest jedna: „tak” lub „nie” - oczywiście wraz z uzasadnieniem, ale bez formułowania własnych ocen;
rozważ
należy tu sformułować zarówno argumenty, jak i kontrargumenty, czyli „za” i „przeciw”, wartościując słuszność danego rozumowania;
oceń
to polecenie pozwala ci przedstawić własną, subiektywną opinię na temat opisywanych zjawisk i procesów;
każda przedstawiona ocena – o ile będzie dobrze uzasadniona – zostanie uznana, dlatego też kluczową rolę odgrywa umiejętność budowania argumentacji;
udowodnij
w poleceniu tym zawarta jest teza, a twoim zadaniem jest stworzenia krótkiej narracji z podaniem argumentów na rzecz jej prawdziwości;
uzasadnij
zadanie podobne jak powyżej, ale w tym przypadku powinno się określić sposób rozumowania, który umożliwia postawienie danej tezy;
wykaż
należy tu wykazać prawdziwość lub nieprawdziwość związków przyczynowo‑skutkowych, odnoszących się do tezy; podaj, wymień, wskaż – takie polecenia występują w zadaniach półotwartych, w których jest miejsce na twoją odpowiedź; podajesz wtedy pojęcie, nazwę własną (pełną, bez skrótów), imię i nazwisko osoby itp.
Pamiętajcie, że odpowiedź musi odnosić się do źródła – błędem jest bazowanie wyłącznie na swojej wiedzy i zignorowanie podanego źródła. Chodzi bowiem o to, aby osoba odpowiadająca na pytanie umiejętnie połączyła analizę materiału źródłowego z własną wiedzą. Nie bójcie się korzystać z posiadanych informacji i zawsze odwołujcie się do podanych źródeł. Pamiętajcie również o tym, by wczytywać się w polecenia – czasem wiedza własna nie jest potrzebna, czasem tekst to tylko inspiracja, a innym razem należy połączyć wiedzę z interpretacją tekstu.
Sądy powszechne
Sądy powszechne sprawują wymiar sprawiedliwości we wszystkich sprawach, z wyjątkiem tych zastrzeżonych ustawowo dla innych sądów. Rozstrzygają sprawy z zakresu prawa karnego, cywilnego, rodzinnego i opiekuńczego oraz prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Nadzór w zakresie orzekania nad nimi sprawuje Sąd Najwyższy, a w zakresie funkcjonowania – minister sprawiedliwości. Obecnie istnieje około 300 sądów rejonowych, 46 sądów okręgowych i 11 sądów apelacyjnych.
Struktura sądów powszechnych
sądy | zadania i kompetencje | wydziały |
---|---|---|
sądy rejonowe |
|
|
sądy okręgowe |
|
|
sądy apelacyjne |
|
|

Sądy administracyjne
Sądami administracyjnymi są:
wojewódzkie sądy administracyjne;
Naczelny Sąd Administracyjny.
Kompetencje sądów administracyjnych:
Skargę do sądu administracyjnego może wnieść każda osoba (prawna i fizyczna), która ma w tym interes prawny, po wyczerpaniu środków zaskarżenia, jakie służyły skarżącemu w postępowaniu przed organem właściwym w sprawie. Poza tym taką skargę może wnieść prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich oraz Rzecznik Praw Dziecka.
Naczelny Sąd Administracyjny powstał w 1980 r. i był do 2003 r. jedynym sądem administracyjnym. 1 stycznia 2004 r. utworzono jednak wojewódzkie sądy administracyjne, a tym samym wprowadzono zasadę dwuinstancyjności także w sądownictwie administracyjnym.
Struktura sądownictwa administracyjnego
sąd | zadania i kompetencje |
---|---|
wojewódzkie sądy administracyjne | są sądami pierwszej instancji dla spraw należących do właściwości sądów administracyjnych |
Naczelny Sąd Administracyjny | jest sądem drugiej instancji oraz sądem kasacyjnym dla orzeczeń wydanych przez wojewódzkie sądy administracyjne; może uchylić ich wyrok lub postanowienie, w całości lub części, przekazując sprawę do ponownego rozpatrzenia sądowi, który go (je) wydał |

Sądy wojskowe
Sądami wojskowymi są:
• wojskowe sądy garnizonowe;
• wojskowe sądy okręgowe.
Sądy wojskowe sprawują funkcje wymiaru sprawiedliwości w siłach zbrojnych. Są sądami karnymi w sprawach o przestępstwa popełnione przez żołnierzy w czynnej służbie wojskowej i niektóre przestępstwa, których dopuścili się cywilni pracownicy wojska oraz żołnierze sił zbrojnych innych państw przebywający na terenie RP.
W zakresie orzekania nadzór nad działalnością sądów wojskowych sprawuje Sąd Najwyższy, a nadzór organizacyjny i administracyjny – minister sprawiedliwości.
Struktura sądów wojskowych
sąd | zadania i kompetencje |
---|---|
wojskowe sądy garnizonowe |
|
wojskowe sądy okręgowe |
|

Zasady organizacji i funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości
- władza sądownicza jest władzą odrębną od władzy ustawodawczej i wykonawczej;
- władza sądownicza jest wykonywana wyłącznie przez sądy;
- wymiaru sprawiedliwości nie wolno powierzać organom należącym do władzy wykonawczej lub ustawodawczej;
- sędziowie powoływani są na czas nieoznaczony przez Prezydenta RP na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa;
- sędziowie w sprawowaniu swego urzędu są niezawiśli i podlegają tylko konstytucji i ustawom;
- sędziowie są nieusuwalni, mogą być tylko w drodze ustawodawczej przenoszeni w stan spoczynku z powodu choroby lub utraty sił niezawisłość sądowa i sędziowska;
- sędzia może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej lub pozbawiony wolności tylko za zgodą sądu (określonego w ustawie), nie może być zatrzymany ani aresztowany, z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku (jest to tzw. immunitet sędziowski);
- za naruszenie obowiązków sędziowskich sędzia ponosi odpowiedzialność wyłącznie przed sądami dyscyplinarnymi;
- sędzia nie może zajmować innych urzędów i funkcji państwowych;
- sędzia nie może należeć do partii politycznych, związków zawodowych oraz prowadzić działalności publicznej niedającej się pogodzić z zasadą bezstronności sądów i niezawisłości sędziów;
- ustawa nie może nikomu zamykać sądowej drogi dochodzenia naruszenia wolności lub praw;
- obecnie w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości (w sądach powszechnych i wojskowych) w pierwszej instancji obok sędziów zawodowych uczestniczą również ławnicy; ławników do sądów rejonowych i okręgowych wybierają rady gminy;
- postępowanie przed sądami jest dwuinstancyjne;
- każdy ma prawo do jawnego rozpatrzenia sprawy przez sąd bez nieuzasadnionej zwłoki jawność rozprawy;
- zagwarantowana jest możliwość dostępu publiczności i prasy do sali sądowej (tylko w ściśle określonych okolicznościach istnieje możliwość wyłączenia rozprawy od jawności); wyrok zawsze musi być ogłoszony publicznie;
- polega na przestrzeganiu wcześniej opisanych reguł
- ponadto Konstytucja zobowiązuje do przestrzegania: zasady domniemania niewinności, ochrony wolności i nietykalności osobistej, zakazu tortur oraz nieludzkiego lub poniżającego traktowania i karania; dalsze gwarancje wynikają z międzynarodowych traktatów o prawach człowieka;
- , wyłącznie sądowy wymiar sprawiedliwości
- , niezawisłość sądowa i sędziowska
- , wolny dostęp do sądów
- , udział obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości
- , dwuinstancyjność
- , jawność rozprawy
- , praworządny proces
niezależność sądownictwa
- władza sądownicza jest władzą odrębną od władzy ustawodawczej i wykonawczej;
- władza sądownicza jest wykonywana wyłącznie przez sądy;
- wymiaru sprawiedliwości nie wolno powierzać organom należącym do władzy wykonawczej lub ustawodawczej;
- sędziowie powoływani są na czas nieoznaczony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa;
- sędziowie w sprawowaniu swego urzędu są niezawiśli i podlegają tylko konstytucji i ustawom;
- sędziowie są nieusuwalni, mogą być tylko w drodze ustawodawczej przenoszeni w stan spoczynku z powodu choroby lub utraty sił;
- sędzia może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej lub pozbawiony wolności tylko za zgodą sądu (określonego w ustawie), nie może być zatrzymany ani aresztowany, z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku (jest to tzw. immunitet sędziowski);
- za naruszenie obowiązków sędziowskich sędzia ponosi odpowiedzialność wyłącznie przed sądami dyscyplinarnymi;
- sędzia nie może zajmować innych urzędów i funkcji państwowych;
- sędzia nie może należeć do partii politycznych, związków zawodowych oraz prowadzić działalności publicznej niedającej się pogodzić z zasadą bezstronności sądów i niezawisłości sędziów;
- ustawa nie może nikomu zamykać sądowej drogi dochodzenia naruszenia wolności lub praw;
- obecnie w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości (w sądach powszechnych i wojskowych) w pierwszej instancji obok sędziów zawodowych uczestniczą również ławnicy; ławników do sądów rejonowych i okręgowych wybierają rady gminy;
- postępowanie przed sądami jest co najmniej dwuinstancyjne;
- każdy ma prawo do jawnego rozpatrzenia sprawy przez sąd bez nieuzasadnionej zwłoki;
- zagwarantowana jest możliwość dostępu publiczności i mediów do sali sądowej (tylko w ściśle określonych okolicznościach istnieje możliwość wyłączenia rozprawy od jawności); wyrok zawsze musi być ogłoszony publicznie;
- polega na przestrzeganiu wcześniej opisanych reguł;
- ponadto konstytucja zobowiązuje do przestrzegania: zasady domniemania niewinności, ochrony wolności i nietykalności osobistej, zakazu tortur oraz nieludzkiego lub poniżającego traktowania i karania; dalsze gwarancje wynikają z międzynarodowych traktatów o prawach człowieka.
wyłącznie sądowy wymiar sprawiedliwości
niezawisłość sądowa i sędziowska
wolny dostęp do sądów
udział obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości
instancyjność
jawność rozprawy
praworządny proces
Sędziów powołuje Prezydent RP na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa. Warunki powołania sędziego na stanowisko określa ustawa. Do najważniejszych z nich należą:
• ukończone wyższe studia prawnicze;
• złożenie egzaminu sędziowskiego lub prokuratorskiego;
• ukończony 29. rok życia;
• niekaralność i nieposzlakowany charakter.
prawo do sądu | prawo do obrony | prawo do zaskarżenia orzeczeń sądowych |
---|---|---|
|
|
|
Słownik
akt organu administracji państwowej rozstrzygający sprawę, którą się zajmował
władcza i decyzyjna czynność procesowa, której dokonuje sąd i trybunał w postępowaniu
porządek zasadniczych czynności podejmowanych na sesji sądowej w celu rozpoznania sprawy
środek odwoławczy wniesiony do Naczelnego Sądu Administracyjnego, bazujący na podstawie naruszenia prawa przez wojewódzki sąd administracyjny
działalność sądów polegająca na rozstrzyganiu konfliktów prawnych