Ćwiczenia

W powtórkowych lekcjach skupimy się na części poświęconej pytaniom. Odnoszą się one do wielu różnych materiałów źródłowych (nie tylko tekstów oraz ilustracji, ale również map, tabel czy wykresów itp.). Przede wszystkim musisz dokładnie zapoznać się z materiałami źródłowymi, ale także zwrócić uwagę na polecenia. Poniżej przybliżamy, jak rozumieć polecenia w zadaniach różnego typu:

RAmy0nWs0M2VC
wyjaśnij twoim zadaniem jest zrekonstruowanie związku przyczynowo‑skutkowego, opisanie od początku do końca, o co chodzi i dlaczego;, scharakteryzuj należy przeanalizować genezę, przebieg oraz konsekwencje danego procesu czy zjawiska, wymieniając uczestników wydarzeń (postacie, organizacje) lub inne istotne elementy;, porównaj twoim zadaniem jest zestawienie wydarzeń, zachodzących procesów, danych itp. pod kątem występujących między nimi podobieństw oraz różnic;, rozstrzygnij w tym wypadku oczekiwana odpowiedź jest jedna: „tak” lub „nie” - oczywiście wraz z uzasadnieniem, ale bez formułowania własnych ocen;, rozważ należy tu sformułować zarówno argumenty, jak i kontrargumenty, czyli „za” i „przeciw”, wartościując słuszność danego rozumowania;, oceń to polecenie pozwala ci przedstawić własną, subiektywną opinię na temat opisywanych zjawisk i procesów;
każda przedstawiona ocena – o ile będzie dobrze uzasadniona – zostanie uznana, dlatego też kluczową rolę odgrywa umiejętność budowania argumentacji;, udowodnij w poleceniu tym zawarta jest teza, a twoim zadaniem jest stworzenia krótkiej narracji z podaniem argumentów na rzecz jej prawdziwości;, uzasadnij zadanie podobne jak powyżej, ale w tym przypadku powinno się określić sposób rozumowania, który umożliwia postawienie danej tezy;, wykaż należy tu wykazać prawdziwość lub nieprawdziwość związków przyczynowo‑skutkowych, odnoszących się do tezy; podaj, wymień, wskaż – takie polecenia występują w zadaniach półotwartych, w których jest miejsce na twoją odpowiedź; podajesz wtedy pojęcie, nazwę własną (pełną, bez skrótów), imię i nazwisko osoby itp.

Pamiętajcie, że odpowiedź musi odnosić się do źródła – błędem jest bazowanie wyłącznie na swojej wiedzy i zignorowanie podanego źródła. Chodzi bowiem o to, aby osoba odpowiadająca na pytanie umiejętnie połączyła analizę materiału źródłowego z własną wiedzą. Nie bójcie się korzystać z posiadanych informacji i zawsze odwołujcie się do podanych źródeł. Pamiętajcie również o tym, by wczytywać się w polecenia – czasem wiedza własna nie jest potrzebna, czasem tekst to tylko inspiracja, a innym razem należy połączyć wiedzę z interpretacją tekstu.

Sądy powszechne

Sądy powszechne sprawują wymiar sprawiedliwości we wszystkich sprawach, z wyjątkiem tych zastrzeżonych ustawowo dla innych sądów. Rozstrzygają sprawy z zakresu prawa karnego, cywilnego, rodzinnego i opiekuńczego oraz prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Nadzór w zakresie orzekania nad nimi sprawuje Sąd Najwyższy, a w zakresie funkcjonowania – minister sprawiedliwości. Obecnie istnieje około 300 sądów rejonowych, 46 sądów okręgowych i 11 sądów apelacyjnych.

Struktura sądów powszechnych

sądy

zadania i kompetencje

wydziały

sądy rejonowe

  • rozpatrują większość spraw sądowych w pierwszej instancji

  • cywilny

  • karny

  • rodzinny i nieletnich

  • pracy i ubezpieczeń społecznych (sąd pracy)

  • ksiąg wieczystych

  • gospodarczy (sąd gospodarczy)

  • egzekucyjny

sądy okręgowe

  • jako sądy drugiej instancji rozpatrują apelacje od orzeczeń wydanych przez sądy rejonowe

  • jako sądy pierwszej instancji rozpatrują sprawy poważniejszej natury, w tym m.in.: sprawy cywilne o prawa majątkowe, gdy wartość przedmiotu sporu przewyższa 75 tys. zł, o ochronę praw autorskich, a spośród karnych: sprawy oskarżenia o zbrodnie

  • wydział cywilny

  • wydział karny

  • wydział penitencjarny i nadzoru nad wykonywaniem orzeczeń karnych

  • wydział pracy

  • wydział ubezpieczeń społecznych

  • wydział gospodarczy

sądy apelacyjne

  • są to sądy drugiej instancji – rozpatrują apelacje od orzeczeń sądóworzeczenie sądoweorzeczeń sądów okręgowych wydanych w pierwszej instancji

  • wydział cywilny – do rozpoznawania spraw z zakresu prawa cywilnego, gospodarczego, rodzinnego, opiekuńczego

  • wydział karny

  • wydział pracy i ubezpieczeń społecznych

RY0OvY0ykW14A
Budynek Sądu Okręgowego w Łomży
Źródło: Maty1211, licencja: CC BY-SA 4.0.

Sądy administracyjne

Sądami administracyjnymi są:

  • wojewódzkie sądy administracyjne;

  • Naczelny Sąd Administracyjny.

Kompetencje sądów administracyjnych:

RogBAeQ7MuIYz1
Prezentacja.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Skargę do sądu administracyjnego może wnieść każda osoba (prawna i fizyczna), która ma w tym interes prawny, po wyczerpaniu środków zaskarżenia, jakie służyły skarżącemu w postępowaniu przed organem właściwym w sprawie. Poza tym taką skargę może wnieść prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich oraz Rzecznik Praw Dziecka.

Naczelny Sąd Administracyjny powstał w 1980 r. i był do 2003 r. jedynym sądem administracyjnym. 1 stycznia 2004 r. utworzono jednak wojewódzkie sądy administracyjne, a tym samym wprowadzono zasadę dwuinstancyjności także w sądownictwie administracyjnym.

Struktura sądownictwa administracyjnego

sąd

zadania i kompetencje

wojewódzkie sądy administracyjne

są sądami pierwszej instancji dla spraw należących do właściwości sądów administracyjnych

Naczelny Sąd Administracyjny

jest sądem drugiej instancji oraz sądem kasacyjnym dla orzeczeń wydanych przez wojewódzkie sądy administracyjne; może uchylić ich wyrok lub postanowienie, w całości lub części, przekazując sprawę do ponownego rozpatrzenia sądowi, który go (je) wydał

R10vaLqb9e65O
Kompleks Naczelnego Sądu Administracyjnego (z lewej) i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (z prawej) w Warszawie
Źródło: Adrian Grycuk, licencja: CC BY-SA 3.0.

Sądy wojskowe

Sądami wojskowymi są:
• wojskowe sądy garnizonowe;
• wojskowe sądy okręgowe.

Sądy wojskowe sprawują funkcje wymiaru sprawiedliwości w siłach zbrojnych. Są sądami karnymi w sprawach o przestępstwa popełnione przez żołnierzy w czynnej służbie wojskowej i niektóre przestępstwa, których dopuścili się cywilni pracownicy wojska oraz żołnierze sił zbrojnych innych państw przebywający na terenie RP.

W zakresie orzekania nadzór nad działalnością sądów wojskowych sprawuje Sąd Najwyższy, a nadzór organizacyjny i administracyjny – minister sprawiedliwości.

Struktura sądów wojskowych

sąd

zadania i kompetencje

wojskowe sądy garnizonowe

  • orzekają w pierwszej instancji w większości spraw podlegających sądom wojskowym

wojskowe sądy okręgowe

  • są sądami drugiej instancji w stosunku do wojskowych sądów garnizonowych

  • orzekają w pierwszej instancji w sprawach poważniejszej natury (np. oskarżenia o zbrodnie), w sprawach o przestępstwa popełnione przez osoby o stopniu majora lub wyższym oraz w sprawach żołnierzy obcych wojsk – wówczas sądem odwoławczym jest Sąd Najwyższy

R11VV3yzZFsvM
Budynek Wojskowego Sądu Garnizonowego we Wrocławiu
Źródło: Wojskowy Sąd Garnizonowy we Wrocławiu, dostępny w internecie: wsgarwroclaw.wp.mil.pl [dostęp 13.05.2021 r.], tylko do użytku edukacyjnego.

Zasady organizacji i funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości

R19cF7QqkX25Q
niezależność sądownictwa
  • władza sądownicza jest władzą odrębną od władzy ustawodawczej i wykonawczej;
    • , wyłącznie sądowy wymiar sprawiedliwości
      • władza sądownicza jest wykonywana wyłącznie przez sądy;
      • wymiaru sprawiedliwości nie wolno powierzać organom należącym do władzy wykonawczej lub ustawodawczej;
        • , niezawisłość sądowa i sędziowska
          • sędziowie powoływani są na czas nieoznaczony przez Prezydenta RP na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa;
          • sędziowie w sprawowaniu swego urzędu są niezawiśli i podlegają tylko konstytucji i ustawom;
          • sędziowie są nieusuwalni, mogą być tylko w drodze ustawodawczej przenoszeni w stan spoczynku z powodu choroby lub utraty sił niezawisłość sądowa i sędziowska;
          • sędzia może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej lub pozbawiony wolności tylko za zgodą sądu (określonego w ustawie), nie może być zatrzymany ani aresztowany, z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku (jest to tzw. immunitet sędziowski);
          • za naruszenie obowiązków sędziowskich sędzia ponosi odpowiedzialność wyłącznie przed sądami dyscyplinarnymi;
          • sędzia nie może zajmować innych urzędów i funkcji państwowych;
          • sędzia nie może należeć do partii politycznych, związków zawodowych oraz prowadzić działalności publicznej niedającej się pogodzić z zasadą bezstronności sądów i niezawisłości sędziów;
            • , wolny dostęp do sądów
              • ustawa nie może nikomu zamykać sądowej drogi dochodzenia naruszenia wolności lub praw;
                • , udział obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości
                  • obecnie w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości (w sądach powszechnych i wojskowych) w pierwszej instancji obok sędziów zawodowych uczestniczą również ławnicy; ławników do sądów rejonowych i okręgowych wybierają rady gminy;
                    • , dwuinstancyjność
                      • postępowanie przed sądami jest dwuinstancyjne;
                        • , jawność rozprawy
                          • każdy ma prawo do jawnego rozpatrzenia sprawy przez sąd bez nieuzasadnionej zwłoki jawność rozprawy;
                          • zagwarantowana jest możliwość dostępu publiczności i prasy do sali sądowej (tylko w ściśle określonych okolicznościach istnieje możliwość wyłączenia rozprawy od jawności); wyrok zawsze musi być ogłoszony publicznie;
                            • , praworządny proces
                              • polega na przestrzeganiu wcześniej opisanych reguł
                              • ponadto Konstytucja zobowiązuje do przestrzegania: zasady domniemania niewinności, ochrony wolności i nietykalności osobistej, zakazu tortur oraz nieludzkiego lub poniżającego traktowania i karania; dalsze gwarancje wynikają z międzynarodowych traktatów o prawach człowieka;
    bg‑azure

    Sędziów powołuje Prezydent RP na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa. Warunki powołania sędziego na stanowisko określa ustawa. Do najważniejszych z nich należą:
    • ukończone wyższe studia prawnicze;
    • złożenie egzaminu sędziowskiego lub prokuratorskiego;
    • ukończony 29. rok życia;
    • niekaralność i nieposzlakowany charakter.

    1
    Prawa jednostki związane z postępowaniem sądowym

    prawo do sądu

    prawo do obrony

    prawo do zaskarżenia orzeczeń sądowych

    • przysługuje każdej osobie fizycznej i prawnej

    • polega m.in. na prawie dostępu do sądu, korzystania z rzetelnej procedury sądowej i uzyskania wyroku sądowego przez niezależny, bezstronny i niezawisły sąd

    • prawo do posiadania obrońcy z wyboru, a jeśli to jest niemożliwe – z urzędu, z zastosowaniem odpowiedniej procedury

    • każdy ma prawo zaskarżyć wyrok sądowy wydany w pierwszej instancji, nie zgadzając się z jego sentencją (uznając ją za niesprawiedliwą)

    Słownik

    decyzja administracyjna
    decyzja administracyjna

    akt organu administracji państwowej rozstrzygający sprawę, którą się zajmował

    orzeczenie sądowe
    orzeczenie sądowe

    władcza i decyzyjna czynność procesowa, której dokonuje sąd i trybunał w postępowaniu

    rozprawa sądowa
    rozprawa sądowa

    porządek zasadniczych czynności podejmowanych na sesji sądowej w celu rozpoznania sprawy

    skarga do NSA
    skarga do NSA

    środek odwoławczy wniesiony do Naczelnego Sądu Administracyjnego, bazujący na podstawie naruszenia prawa przez wojewódzki sąd administracyjny

    wymiar sprawiedliwości
    wymiar sprawiedliwości

    działalność sądów polegająca na rozstrzyganiu konfliktów prawnych