Trzy po trzy jako wspomnienia z czasów napoleońskich

Aleksander Fredro (1793–1876) w wieku zaledwie szesnastu lat wstąpił do Armii Księstwa Warszawskiego, której dowódcą był Adam PotockiPotockiAdam Potocki. Następnie został kapitanem 5. Pułku Jazdy i brał udział w wojnie napoleońskiej w 1812 roku. Na skutek zawieruchy wojennej dostał się do niewoli rosyjskiej, z której udało mu się uciec. Odznaczono go wówczas Złotym Krzyżem Virtuti MilitariVirtuti MilitariVirtuti Militari. W latach 1813‒1814 pełnił funkcję adiutanta sztabowego i wziął udział w zakończonych klęską kampaniach napoleońskich – saskiej i francuskiej. W 1814 roku otrzymał krzyż Legii Honorowej.

RjbEvuDxmLPnk
Jan Chełmiński, Marszałek Ney i Napoleon z wojskami podczas kampanii rosyjskiej, 1902
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Po latachlatachPo latach Fredro zapisał swoje wspomnienia z okresu napoleońskiego w „pamiętniku‑niepamiątniku, studium pamięci i niepamięci ludzkiej o wiele mówiącym tytule Trzy po trzyIndeks górny 111 Indeks górny koniec.

To właśnie problem pamięci jest tym, który we wspomnieniach Fredry dominuje. Pisarz wraca bowiem myślą do dawnych czasów, utraconych miejsc, snuje refleksje dotyczące przemijania. Uderza w nich poważna postawa twórcy, zwykle kojarzonego z satyrą, żartem, dowcipem.

Aleksander Fredro Trzy po trzy
R1GFdKOzoDybV1
Portret Aleksandra Fredry – fotografia Teodora Szajnoka, 1870
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kiedy po skończonych wojnach wróciłem w domowe zacisze, wielu razami uderzone serce, serce zakrwawione, zbolałe, nie dozwalało pamięci rozpowiadać zdarzeń z onego czasu, w którym morze nadziei, a sławy kropelka czyniły życie istotnym życiem duszy – czyniły nas ogniwem, aczkolwiek drobniejszym, niż myśl sobie wystawić może, ale jednak ogniwem łańcucha, który wzruszał zardzewiałe zapory świata. Nieraz w rodzinnym kole stokrotne zapytania zbywałem krótką odpowiedzią. Chciałem jakby zamknąć już zapisaną pierwszą księgę mojej przeszłości, a zwracać tylko całą moją uwagę na tę drugą, co mi jeszcze błyszczała stronicami. Przeciwnie dzieje się po wielu upłynnionych latach. Białych stronic niedużo, a zapisane ciągną ku sobie.

2 Źródło: Aleksander Fredro, Trzy po trzy, oprac. K. Czajkowska, Warszawa 1968, s. 97.
1

Istotną rolę w jego zapiskach odgrywa postać Napoleona, do którego jednak Fredro ma szczególny na tle swoich współczesnych stosunek:

Marcin Cieński Fredro

Wielu Polaków bardzo długo wierzyło, że pod gwiazdą Napoleona nastąpi odrodzenie Polski. Fredro patrzył trzeźwo na cesarza już wówczas, gdy był jego żołnierzem, szczególnie krytycznie oceniał jego politykę – także na kartach pamiętnika. Daleki więc był od ulegania zbiorowej napoleońskiej mitologii – ułudzie części swoich współczesnych.

3 Źródło: Marcin Cieński, Fredro, Wrocław 2003, s. 130.

Język i styl pamiętnika

Zróżnicowany stylistycznie pamiętnik Aleksandra Fredry cechują między innymi brak ścisłej chronologii, dygresyjnośćdygresjadygresyjność, a także humor i ironiaironiaironia podkreślające zindywidualizowany tok opowiadania.

Choć Fredro w Trzy po trzy ujawnia swoje inne niż komediopisarskie, melancholijne oblicze, to nie rezygnuje całkowicie z postawy dystansu wobec otaczającego świata. Nie ulega mitowi romantyzmu tudzież heroizmu:

Dorota Siwicka Napoleon tyłem odwrócony

[Fredro] rozbija romantyczną konstrukcję heroicznego bohatera i oparty na niej sposób opowiadania historii. A czyni to z pozycji człowieka, który widział, choć sam był niewidoczny, który stał gdzieś blisko Napoleona, choć przez Wielką Historię nie został uwzględniony – on, świadek, demaskator romantycznej wizji dziejów.

4 Źródło: Dorota Siwicka, Napoleon tyłem odwrócony, [w:] Księga w dwusetną rocznicę urodzin Aleksandra Fredry, red. J. Kolbuszewski, Wrocław 1994, s. 222.
R1cEuCwUjm6oB1
Jean‑Charles Langlois, Bitwa pod Smoleńskiem 17 sierpnia 1812 roku, 1839
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Problematyka pamięci i motyw utraconej przeszłości wybrzmiewają z wielu fragmentów, przyjmując czasem formę uogólnienia skierowanego do całego społeczeństwa.

Aleksander Fredro Trzy po trzy

Gdzież jesteście zwycięskie roty? Wodzowie? Gdzie jesteś potęgo, dla której strumienie krwi lały się lat tyle? Zwycięzcy i zwyciężeni, upokorzeni i tryumfatory znikli jak słońce, co zaszło przed chwilą, jak zniknie świeca, co stoi przede mną. – Cóżeście po sobie zostawili światu? – Niewiele, niewiele. – A mnie? – Co? – trochę wspomnień, dwa krzyżyki i pedogrępedograpedogrę. Ale acz z pedogrą, galopuję niepomału z Lipska do Moskwy, z Moskwy do Montereau – trzydzieści lat w tył, trzydzieści naprzód – ze śmiechu do płaczu... bo na tym, niestety, Polak musi zawsze swoje wspomnienia zakończyć. Hola! Więc, ty myślo! i ty łzo!.

5 Źródło: Aleksander Fredro, Trzy po trzy, oprac. K. Czajkowska, Warszawa 1968, s. 86.

Słownik

dygresja
dygresja

(łac. digressio – rozejście, rozjechanie się) – uwaga lub wypowiedź odbiegająca od głównego tematu utworu literackiego, celowo zaburzająca zasadniczy tok narracji

ironia
ironia

(gr. eironeía – przestawianie, pozorowanie) – drwina, złośliwość lub szyderstwo ukryte w wypowiedzi pozornie aprobującej, nadanie wypowiedzi odwrotnego sensu w stosunku do tego, co wynika ze znaczenia użytych słów, na przykład w celu ośmieszenia poglądów czy cech rozmówcy lub pokazania dystansu wobec osób czy zjawisk; wypowiedź zawierająca ironię najczęściej jest krytyką lub naganą, która przyjmuje formę pozornej pochwały; ironia jest narzędziem literackim, w którym wybrane słowa są celowo używane do wskazania znaczenia innego niż dosłowne, można wyróżnić ironię słowną i sytuacyjną

pedogra
pedogra

(współcz. podagra) – dna moczanowa; choroba cechująca się nawracającymi epizodami ostrego zapalenia stawów; jej objawem jest pogrubienie stawu dużego palca u nogi oraz ograniczenie jego ruchów

Virtuti Militari
Virtuti Militari

(z języka łacińskiego – Męstwu Wojskowemu; dzielności żołnierskiej) – nazwa orderu wojennego, który jest najwyższym odznaczeniem wojennym, nadawanym za zasługi bojowe

Potocki
latach