Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat pluralizmu i filozofii Leibniza, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Pluralizm

RLsUXjuiMDjQM1
Jednym z pionierów pluralizmu był Anaksagoras z Kladzomen. Głosił pogląd, że podstawowe składniki świata są niezmienne i nie mogą się dzielić na mniejsze, natomiast są w stanie łączyć ze sobą.
Źródło: Jusepe de Ribera, Anaxagoras, 1636, domena publiczna.

PluralizmpluralizmPluralizm to stanowisko ontologiczne zakładające, że rzeczywistość składa się z wielu niesprowadzalnych do wspólnego mianownika podstawowych elementów składowych. Takimi elementami w systemie Leibnizamonadymonadamonady (od gr. monás – to, co jedne i niepodzielne), najmniejsze i niepodzielne cząstki bytu. Jednak inaczej niż w przypadku atomów Demokryta nie przysługuje im istnienie materialne – są to byty metafizyczne, duchowe. Leibniz za Kartezjuszem zakłada, że materia ma charakter rozciągły, a wszystko, co rozciągłe, jest podzielne. Skoro monady są niepodzielne, muszą być też niematerialne. Monady Leibniz nazywa substancjamisubstancjasubstancjami w tym sensie, że to one właśnie są podstawowym składnikiem świata. Dowodzi też, że są wieczne, argumentując, że skoro monada jest substancją prostą, tzn. pozbawioną części (a więc rozciągłości), to nie może „w sposób naturalny” ani zostać utworzona, ani zginąć, gdyż naturalne powstawanie i ginięcie to nic innego jak składanie i rozkładanie agregatu (czyli ciała).

RJfd2rXaWjv3N1
Monada i entelechia.
Pojęcie monady zaczerpnął Leibniz od renesansowego filozofa Giordana Bruna (na zdjęciu). Niekiedy też jako pojęcia synonimicznego używał Arystotelesowskiego terminu entelechia. Przez entelechię (od gr. en télos échein dosł. ‘uczynienie celowym, ucelowienie’) Arystoteles rozumiał wewnętrzny, dynamiczny czynnik, który działa celowo i decyduje o dążeniach (rozwoju) danej rzeczy (w przypadku człowieka entelechią jest jego dusza).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Skoro jednak monady, będąc podstawowym składnikiem świata, są niematerialne, zatem i świat jest niematerialny. Leibniz uważał, że błędem Kartezjusza było uznanie materialności świata, gdyż materialność to złudzenie. Monady znajdują się w pewnym stosunku do siebie. Stosunek ten ma charakter matematyczny, a my go postrzegamy jako jakości zmysłowe.

Leibniz radykalnie różnicuje monady między sobą (nie ma dwu takich samych monad) – różnice, jakie między nimi zachodzą, mają charakter jakościowy. W ten sposób powstaje złożona hierarchia monad. Stopnie w tej hierarchii uzależnione są od odległości względem monady doskonałej, czyli Boga. Najniższy stopień zajmują najbardziej oddalone od Boga monady proste (świat nieorganiczny), mające niewielkie możliwości poznania i pożądania oraz nieświadomą, spontaniczną zdolność percepcji. Na wyższym stopniu znajdują się monady „żywe” (świat roślinny), obdarzone percepcją oraz najprostszym rodzajem aktywności. Kolejny stopień to „dusze zwierzęce”: mają proste uczucia utrwalone w pamięci oraz zdolność kojarzenia doznań. Następne w hierarchii są „monady ludzkie”, tj. dusze rozumne: posiadają zmysły, umysł zdolny do logicznego rozumowania i intelekt, którym wnikają w „prawdy wieczne”. Człowiek jako całość stanowi pewne złożenie monad, przy czym dusza jest w nim monadą centralną.

RnbpbifsbkCFe
Istotę poglądu Leibniza można spróbować oddać za pomocą metafory świata jako wielkiego zbiorowiska pszczół. Monady to pszczoły, które wiążą się w roje – są żywymi, niematerialnymi organizmami: każdy z nich jest inny, każdy cechuje pewien minimalny stopień świadomości. Każda rzecz w świecie to skupisko takich właśnie metafizycznych „organizmów”. Jednak realne, materialne istnienie rzeczy jest złudzeniem, realnie istnieją tylko te duchowe organizmy.
Źródło: domena publiczna.
bg‑azure

Spór o czas i przestrzeń

Ponieważ monady są niematerialne i nierozciągłe (to, co niematerialne, nie może zajmować miejsca w przestrzeni, a więc jest nierozciągłe), Leibniz dowodzi, że przestrzeń istnieje tylko względnie, tj. relacyjnie − własności materialne (zmysłowe) stanowią konsekwencję stosunków matematycznych między monadami.

R1cw5ikc9QqjF
Podobnie pozornie, według Leibniza, istnieje czas będący pochodną zmian zachodzących w substancji.
Źródło: domena publiczna.

W ten sposób filozof podważa dotychczasowy pogląd, zgodnie z którym przestrzeń jest czymś realnym i niezależnym od rzeczy. Z jego punktu widzenia to „nie rzeczy istnieją w przestrzeni, ale przestrzeń wynika z istnienia rzeczy” – przestrzeń jest pochodną (funkcją) istnienia bytów i to bytów, które same w sobie nie są przestrzenne. Stanowisko to dało początek długiego sporu między LeibnizemNewtonem o naturę czasu i przestrzeni. Teoria Leibniza stanowi antycypację teorii względności Einsteina, zgodnie z którą przestrzeń to funkcja ruchu wielkich mas grawitacyjnych.

Słownik

monada
monada

(gr. monás – to, co jedne i niepodzielne) termin pochodzący od pitagorejczyków, określający indywidualną, prostą substancję, elementarny, duchowy lub cielesny składnik rzeczywistości

pluralizm
pluralizm

(łac. pluralis — mnogi) w ontologii: pogląd głoszący, że istnieje wiele rodzajów substancji lub zasad rzeczywistości. Pogląd ten był głoszony przez Empedoklesa, Anaksagorasa, Leibniza czy egzystencjalistów; przeciwieństwem pluralizmu jest monizm (gr. monos – jedyny) stanowisko metafizyczne sprowadzające całą rzeczywistość do jednej zasady

substancja
substancja

(łac. substantia – byt, podłoże, istota, podmiot) istniejący byt o określonych właściwościach