Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wolność w ujęciu Alberta Camusa

Albert Camus dostrzega w świecie konieczności praw przyrodniczych, które ograniczają człowieka i jego los. Szczególnie wyraźnym przejawem tych konieczności jest śmierć. Mimo nieubłagalnych praw przyrody i nieuchronności śmierci Camus dostrzega w świecie obszar ludzkiej wolnościwolnośćwolności – uwolnienia się od przymusu rzeczywistości poprzez świadomość absurdu ludzkiego istnienia. Człowiek absurdalnyczłowiek absurdalnyCzłowiek absurdalny, czyli taki, który zdaje sobie sprawę z braku sensu własnego życia, potrafi uwolnić się od praw przyrody dzięki swej świadomej myśli. Jest świadomy absurdu swego istnienia, odrzuca religijne złudzenia:

przyp. autora:
Albert Camus Mit Syzyfa
RJU41hH0Ce8XY1
Albert Camus (1913–1960) urodził się w Algierii francuskiej jako syn robotnika. Swoją pasję literacką zawdzięcza głównie nauczycielom, którzy dostrzegli jego talent i zachęcali go do rozwijania zainteresowań. W 1957 r. Albert Camus został laureatem Nagrody Nobla w dziedzinie literatury.
Źródło: domena publiczna.

Absurd objaśnia mnie tutaj: nie ma jutra. Oto przyczyna mojej głębokiej wolności. Przytoczę teraz dwa porównania. Wolność jest pierwszą zdobyczą mistyków. Oddając się Bogu, zgadzając na jego reguły, stają się tajemnie wolni. W niewolnictwie, na które przystali spontanicznie, znajdują głęboką niezależność. Ale co oznacza ta wolność? Można powiedzieć przede wszystkim, że czują się wolni wobec siebie samych, i mniej nawet wolni niż wyzwoleni. Podobnie człowiek absurdalny, cały zwrócony ku śmierci (wziętej tu jako absurd najbardziej oczywisty), czuje się wolny od wszystkiego, co nie jest namiętną uwagą, która się w nim krystalizuje. Doświadcza wolności względem powszechnych reguł. Widać tu, że tematy wyjściowe filozofii egzystencjalnej zachowują całą swoją wartość. Powrót do świadomościświadomośćświadomości, ucieczka z codziennego snu egzystencji to pierwsze posunięcie wolności absurdalnej. […] Podobnie niewolnicy w starożytności (to moje drugie porównanie) nie należeli do siebie. Ale znali wolność, która polega na tym, że człowiek nie czuje się odpowiedzialny.przyp. autora:. […] Odnaleźć pewność bez fundamentów, poczuć się obcym własnemu życiu, aby je móc poszerzyć i przebyć, odrzuciwszy krótkowzroczność kochanka – tu jest zasada wyzwolenia. Ta nowa niezależność ma swój kres, jak każda wolność działania. Nie wypisuje czeku na wieczność. Ale zastępuje złudzenia wolności, które ustawały w obliczu śmierci. Cudowna możność rozporządzania sobą, którą zna skazany na śmierć, gdy o świcie otwierają się przed nim bramy więzienia, niewiarygodna obojętność wobec wszystkiego, prócz czystego płomienia życia: śmierć i absurd, czujemy to, są tu zasadami jedynej rozsądnej wolności – tej, której serce ludzkie może doznawać i którą może żyć. Oto druga konsekwencja. Człowiekowi absurdalnemu ukazuje się wtedy świat rozżarzony i lodowaty, przejrzysty i ograniczony, gdzie nic nie jest możliwe, ale wszystko dane; za jego granicą jest koniec i nicość. I może zgodzić się na życie w takim świecie, z niego czerpiąc siły, odrzucając nadzieję i świadcząc uparcie, że można żyć bez pociechy. […]

cytat Źródło: Albert Camus, Mit Syzyfa, [w:] tegoż, Mit Syzyfa i inne eseje, tłum. Joanna Guze, Warszawa 2004, s. 113–114.

Wolność w rozumieniu Simone Weil

Simone Weil dostrzega te same konieczności przyrody, które są podłożem myśli o absurdzie ludzkiego istnienia w filozofii Camusa. Także ona za podstawę wyzwolenia uznaje świadomość ludzkiego losu i podobnie jak Camus akceptuje ludzkie życie. Uważa też, że akceptacja ta daje człowiekowi wolność. Rozumie ją jednak w kategoriach religijnych, jako wyraz miłości do osobowego Boga. Człowiek, który kocha Boga, akceptuje nieubłagalne prawa przyrody i wyzwala się w ten sposób z ich ograniczeń:

RstxUvGfsImwc1
Simone Weil (1909–1943) urodziła się w Paryżu w zasymilowanej rodzinie żydowskiej. W ciągu swojego krótkiego życia była nauczycielką filozofii i greki, a także robotnicą w fabryce i aktywistką walczącą z faszyzmem w Hiszpanii.
Źródło: domena publiczna.
Simone Weil Szaleństwo miłości

Człowiek, chociaż usiłuje, często na próżno, stworzyć w sobie złudzenia czegoś przeciwnego, tutaj na ziemi jest jedynie niewolnikiem sił natury, które w przemożny sposób go przytłaczają. Ta siła rządząca światem, która zmusza do posłuszeństwa każdego człowieka, jak pan, który batem wymusza posłuszeństwo niewolnika, jest tym, co umysł ludzki uświadamia sobie pod nazwą konieczności. […] Człowiek może zgadzać się lub nie na konieczność. Ma on wolny wybór tylko wtedy, kiedy uświadomi sobie, że owa siła jest koniecznością, to znaczy kiedy zacznie nad nią rozmyślać. […] Przyzwolenie na konieczność jest czystą miłością, a nawet swego rodzaju nadmiarem miłości. Ta miłość tym się charakteryzuje, że nie obiera sobie za przedmiot konieczności ani widzialnego świata, którego tworzywo kształtuje konieczność. […] [Także] nie z miłości do innych ludzi przyzwalamy na konieczność. Miłość do innych ludzi jest w pewnym sensie przeszkodą na drodze do tego rodzaju przyzwolenia, ponieważ konieczność podporządkowuje innych tak samo, jak nas. Dajemy swoje przyzwolenie właśnie przez miłość do czegoś, co nie jest osobą ludzką, będąc jednocześnie czymś w rodzaju osoby, ponieważ to, co nie jest osobą, nie może być przedmiotem miłości. Bez względu na wyznawaną wiarę w sprawach religii, dotyczy to również ateizmu, tam, gdzie jest autentyczne, całkowite i bezwarunkowe przyzwolenie na konieczność, jest także pełnia miłości Bogamiłość do Boga (agape)pełnia miłości Boga; i nigdzie więcej. […] FatumfatumFatumlogoslogoslogos są spokrewnione znaczeniowo. Fatum to konieczność, konieczność to logos, a logos jest nazwą, przedmiotem naszej najgorętszej miłości. Właśnie taką miłością, jaką święty Jan darzył Tego, który był jego przyjacielem i panem, kiedy w czasie Ostatniej Wieczerzy oparł głowę na jego piersi, taką miłością mamy darzyć matematyczny ciąg przyczyn i skutków, który od czasu do czasu czyni z nas cierpiący kłębek materii. Oczywiście jest to szaleństwo. Absurdalność tę ujawnia jedno ze słów Chrystusa, uderzające swą głębią i niejasnością. Najbardziej gorzkie oskarżenie, czynione przez ludzi pod adresem konieczności, dotyczy jej całkowitej obojętności wobec wartości moralnych. Sprawiedliwi i przestępcy korzystają w takim samym stopniu ze słońca i deszczu, sprawiedliwych i przestępców na równi spotyka porażenie słoneczne i toną w powodziach. […] Naśladować tę obojętność, to po prostu dawać swe przyzwolenie: to akceptacja wszystkiego, co istnieje, nawet zła, wyłączając jednak takie zło, któremu możemy i musimy się przeciwstawić, któremu możemy zapobiec. […]

cytatwe Źródło: Simone Weil, Szaleństwo miłości, tłum. Maria E. Plecińska, Poznań 1993, s. 160–163.

Słownik

człowiek absurdalny
człowiek absurdalny

człowiek świadomy absurdu własnego istnienia

fatum
fatum

(łac. powiedziane przez boga) w starożytnej Grecji: w sensie religijnym – przeznaczenie, określające z góry ludzki los; w sensie filozoficznym, sformułowanym przez stoików – konieczne, powszechne i rozumne prawa świata, określające jego losy

logos
logos

(z gr. słowo, nazwa, ale także: rozum, wiedza) w Ewangelii św. Jana logos zostaje utożsamiony z Chrystusem – staje się on wcielonym słowem – początkiem i istotą rozumnego świata

miłość do Boga (agape)
miłość do Boga (agape)

(gr. miłość braterska) w rozumieniu chrześcijańskim najwyższa postać miłości; miłość ludzi do Boga i Boga do ludzi; odróżniana w języku starogreckim od miłości do innych ludzi (philia) oraz miłości intymnej (eros)

świadomość
świadomość

właściwość człowieka wynikająca z jego rozumności; polega na zdawaniu sobie sprawy z własnego miejsca w świecie oraz umiejętności formułowania w języku swych myśli

wolność
wolność

niezależność, autonomia, swoboda człowieka w myśleniu i działaniu; zwykle wyróżnia się wolność negatywną – jako brak przymusu, ograniczeń czy zewnętrznych konieczności dotyczących ludzkich myśli, słów i czynów – oraz pozytywną – jako możliwość realizacji ludzkiej woli