Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dyskusja

R6j8npOfa8SIH1
XX-wieczny hermeneuta Hans-Georg Gadamer zarzucał oświeceniu, że krytykowało przesądy, choć samo nie było od nich wolne. Przykładem jest już wiara w to, że przesądy są czymś złym − Gadamer dowodzi, że przesądy (nazywa je „przedsądami”) są nieuchronne w naszym myśleniu i nie da się ich całkiem przezwyciężyć.
Źródło: Oto Vega Ponce, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

racjonalizmracjonalizmTrudno znaleźć epokę bardziej wielbioną i zarazem krytykowaną niż francuskie oświecenie. Jego krytycy podważali m.in. wiarę w moc rozumuracjonalizmwiarę w moc rozumu. Na karb oświecenia zrzucali okrucieństwa i terror Wielkiej Rewolucji FrancuskiejWielka Rewolucja FrancuskaWielkiej Rewolucji Francuskiej, dowodząc (jak Joseph de Maistre), że rzeczywistość społeczna jest zbyt złożona i dlatego rozum nie może jej ogarnąć. Każda próba przekształcenia świata musi skończyć się porażką. Lepiej więc zaufać tradycji. Rousseau oświeceniowemu kultowi rozumu przeciwstawiał z kolei porządek serca, koncepcję naturalnego „czucia prawdy”. Dowodząc nieautonomiczności rozumu, krytykowano też przyjęte na wzór Kartezjusza założenie, że rozum jest samodzielną, w pełni niezależną władzą poznawczą. Myśliciele kolejnych epok, a zwłaszcza Nietzsche, Freud i Marks, rozwijają tzw. teorię podejrzeń, głosząc wbrew oświeceniu, że ludzkim rozumem kierują mechanizmy, których on nie kontroluje, ale które go kontrolują (są to mechanizmy społeczne i psychologiczne).

Rozpatrywano też oświeceniową ideę postępu cywilizacyjnego. Już u Rousseau pojawia się wątpienie w jego wartość. Po dziś dzień filozofowie dyskutują z tą ideą, dostrzegając zarówno dobre, jak i złe strony cywilizacji. Kolejne epoki krytykują w szczególności oświeceniowy przesąd o istnieniu ścisłej zależności między przyrostem wiedzy a postępem moralnym.

RM5u4EnpsBdUc1
Marguerite Gérard, Pierwsze kroki, 1800.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Występowano też przeciwko modelowi wiedzy encyklopedycznej, której zarzucano jałowość. Twierdzono, że samo gromadzenie i analizowanie szczegółowych faktów nie przyczynia się do przyrostu wiedzy, a raczej prowadzi do zagubienia. Dlatego następna epoka w filozofii to okres wielkich systemów filozoficznych, nadających całościowy sens szczegółom.

Słownik

empiryzm
empiryzm

(gr. empeiria – doświadczenie) kierunek filozoficzny głoszący, że źródłem wszelkiej wiedzy jest doświadczenie; przedstawiciele francuskiego oświecenia (m.in. Diderot, Wolter) postulowali koncepcję uporządkowanej i powszechnie dostępnej wiedzy opartej na obserwacji oraz akcentowali znaczenie nauk empirycznych w życiu społecznym

krytycyzm
krytycyzm

(gr. kritikós – osądzający) nurt filozoficzny ograniczający naukowe roszczenia maksymalistyczne do stwierdzeń raczej minimalistycznych, lecz pewnych; zgodnie z doktryną Immanuela Kanta teoria poznawcza musi poprzedzać wszelkie inne dociekania

naturalizm
naturalizm

(gr. naturalis – naturalny) kierunek filozoficzny uznający za jedyną rzeczywistość świat materialny (przyrodę), odrzucający istnienie rzeczywistości pozanaturalnej (nadprzyrodzonej)

racjonalizm
racjonalizm

(łac. ratio – rozum) kierunek filozoficzny, który zapoczątkował Kartezjusz; niezależny i samowystarczalny rozum ludzki odgrywa główną rolę w procesie poznania; jest wyłącznym źródłem wiedzy o świecie

sekularyzacja
sekularyzacja

(łac. saecularis – świecki) proces społeczno‑kulturowy polegający na uwolnieniu różnych dziedzin życia społecznego (nauka, filozofia, kultura, oświata, polityka) spod wpływów religii i Kościoła

utylitaryzm
utylitaryzm

(łac. utilitas – korzyść, wygoda) doktryna etyczna głosząca, że pożytek jednostki lub społeczeństwa stanowi najwyższy cel moralny ludzkiego postępowania; zakłada również, że dążenie do dobra osobistego sprzyja pomnożeniu dobra społecznego; dążenie do osiągania celów praktycznych, korzyści, wygód

Wielka Rewolucja Francuska
Wielka Rewolucja Francuska

rewolucja francuska z lat 1789–99; rewolucja społeczna, w której wyniku zostały obalone monarchia absolutna i ustrój stanowy we Francji; dokonując demokratycznej transformacji systemu politycznego i prawnego rewolucja francuska doprowadziła do monarchii konstytucyjnej (1791), a następnie proklamowania I Republiki (1792), która z kolei po okresie terroru i wojen ustąpiła miejsca cesarstwu