Przeczytaj
Jak poprawnie wnioskować?Jak poprawnie wnioskować?
Wnioskowanie uprawdopodabniająceWnioskowanie uprawdopodabniające
Jakie są pytania filozoficzne?Jakie są pytania filozoficzne?
Czy każde pytanie jest pytaniem filozoficznym?Czy każde pytanie jest pytaniem filozoficznym?
Esej jako gatunek wypowiedzi filozoficznej
Nazwa „esej” pochodzi od tytułu dzieła Michela de Montaigne Essais (Próby, 1580). Słowo to oznacza także w języku francuskim: szkic, zarys, rozważanie, badanie. Od czasu renesansu esej zyskał znaczenie gatunku z pogranicza literatury, retoryki, filozofii i publicystyki i stał się popularną formą wypowiedzi refleksyjnej, służącej przed wszystkim do zapisu myśli, ocen oraz komentarzy autora. Charakteryzuje go swoboda kompozycji, subiektywizm ujęcia tematu, stosowanie środków literackich. W sensie akademickim esej to gatunek bardziej swobodny niż rozprawa naukowa, pozwalający na większą dowolność kompozycyjną i językową, korzystający z możliwości wyrywkowego potraktowania problemów i posługiwania się wyrażeniami niedosłownymi, w tym metaforą, ale przestrzegający norm naukowego obiektywizmu. Esej w tej postaci powstaje zwłaszcza w celu popularyzacji osiągnięć nauki. W obrębie filozofii esej jest chętnie stosowany jako forma wypowiedzi służąca rozstrzyganiu problemów, interpretowaniu czy komentowaniu innych ujęć i tekstów filozoficznych, a także polemice z nimi.
Kompozycja eseju filozoficznego
Nie ma ścisłych norm kompozycji eseju filozoficznegoeseju filozoficznego. Każda kompozycja służąca ujęciu i rozwinięciu tematu jest dla niego właściwa. Możemy mówić jednak o pewnych stałych elementach tej kompozycji oraz o jej wariantach.
Argumentacja i analiza w eseju filozoficznym
Każdy esej dowodzi jakiejś tezy (lub jakichś tez), potwierdza lub obala jakąś hipotezę, formułuje jakieś filozoficzne twierdzenia albo dokonuje analizy jakiegoś filozoficznego problemu. W czynnościach tych kluczowe jest wnioskowaniewnioskowanie, ponieważ to ono jest osią dowodzenia, potwierdzenia lub obalenia jakichś tez (hipotez). Wnioskowanie zaś to formułowanie wniosków na podstawie przesłanek. W eseju filozoficznym posługujemy się zasadniczo wszystkimi rodzajami wnioskowania stosowanymi w refleksji filozoficznej, zarówno niezawodnyminiezawodnymi, jak i zawodnymizawodnymi. W związku z tym, że filozofia jest dziedziną refleksji ogólnej i teoretycznej, najbardziej odpowiednim (i zarazem najskuteczniejszym) sposobem wnioskowania jest wnioskowanie dedukcyjne, zwłaszcza sylogizmsylogizm. Można w wywodzie filozoficznym jednak stosować także wnioskowanie uprawdopodabniające, np. indukcyjne, redukcyjne lub przez analogię. Zasadniczo rzadko sięgamy w tej refleksji jedynie po wnioskowanie indukcyjne, które polega na wyprowadzaniu wniosków ogólnych z obserwacyjnych zdań sprawozdawczych.
Przykłady:
Temat eseju w postaci problemu: Czy i pod jakimi warunkami można usprawiedliwić kłamstwo pod względem etycznym?
Przykładowy argumentargument w postaci sylogizmu: 1) przesłanka ogólna, pochodząca zwykle z systemu twierdzeń filozoficznych, w tym przypadku z utylitaryzmu czy pragmatyzmu: każdy zły z natury czyn, którego celem jest osiągnięcie jakiegoś dobra, można usprawiedliwić etycznie; 2) przesłanka szczegółowa: istnieją kłamstwa, które mają na celu dobro, np. ochronę okłamanego przed cierpieniem; 3) wniosek: kłamstwa, które mają na celu ochronę okłamanego przed cierpieniem, można usprawiedliwić etycznie. Dla sformułowania prawa ogólnego możemy posłużyć się wnioskowaniem indukcyjnym: 1) przesłanki szczegółowe: liczne przykłady okłamywania chorych dzieci przez lekarza, które każdorazowo służą dobru tych dzieci, można usprawiedliwić etycznie; z tego płynie 2) wniosek ogólny: każde kłamstwo, które służy czyjemuś dobru, można usprawiedliwić etycznie.Temat eseju w postaci analizy i komentarza cytatu: Ale choć nie istnieją racjonalne, naukowe podstawy etyki, istnieją etyczne podstawy nauki i racjonalizmu. Idea bezstronności prowadzi do idei odpowiedzialności; musimy nie tylko uważnie słuchać argumentów, ale mamy obowiązek odpowiadać za nasze czyny, gdy dotykają innych. W ten sposób racjonalizm jest nierozerwalnie związany z uznaniem konieczności istnienia instytucji społecznych, powołanych do obrony wolności krytyki, wolności myśli, wolności człowieka. (Karl Raimund Popper, Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, t. 2, tłum. Halina Krahelska, Warszawa 1993, s. 251)
Analiza musi dotyczyć tu pojęć nauki i racjonalizmu oraz norm etycznych z nimi związanych. Przykładowy argument w postaci sylogizmu na rzecz tezy, iż postawa naukowa wiąże się z wolnością słowa: 1) przesłanka ogólna: każdy racjonalizm wiąże się z wolnością słowa – myśli, badań, krytyki, przekonań; 2) przesłanka szczegółowa: istnieje racjonalizm, który oznacza postawę naukową; 3) wniosek: postawa naukowa wiąże się z wolnością słowa.
Słownik
formułowanie argumentów służące dowiedzeniu tezy lub potwierdzeniu/obaleniu hipotezy
gatunek wypowiedzi filozoficznej, w której rozstrzyga się jakiś problem filozoficzny, interpretuje stanowisko lub pogląd filozoficzny bądź analizuje przekonania filozoficzne
rodzaj tautologii (prawa logicznego), polegający na wyprowadzeniu zdania szczegółowego z dwu przesłanek: 1) przesłanki ogólnej (zdania ogólnego) oraz 2) przesłanki szczegółowej, dotyczącej konkretnego przedmiotu należącego do zbioru określonego w przesłance ogólnej
rozumowanie prowadzące od przesłanek do wniosków
typ wnioskowania opartego na prawach logicznych (tautologiach), które zawsze prowadzi od prawdziwych przesłanek do prawdziwych wniosków
rodzaje wnioskowań, które prowadzą zazwyczaj (ale nie zawsze) od prawdziwych przesłanek do prawdziwych wniosków – np. wnioskowanie indukcyjne, redukcyjne, przez analogię