Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑green

Historia ogniw paliwowych

Ogniwa paliwowe są integralną częścią rozwoju przemysłu paliwowego i chociaż początki ich odkrycia datuje się na pierwszą połowę XIX w., to dopiero po 1961 r. zyskały rozgłos na całym świecie.

Pierwsze ogniwo paliwowe zostało skonstruowane przez angielskiego naukowca Wiliama R. Grove1839 r. Było to możliwe dzięki publikacji zasad jego działania 1838 r. przez chemika Chrystiana F. Schönbeina.

R1MHEwlqvLCBs
Ogniwo paliwowe Grove'a stanowi układ szeregowo połączonych elektrod platynowych, zanurzonych w rozcieńczonym kwasie siarkowym(VI).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Większy rozgłos zyskały jednak w drugiej połowie XX w. w Stanach Zjednoczonych, kiedy ze względu na bezpieczeństwo działania i możliwość ekologicznego pozyskiwania energii oraz wody pitnej, zostały ulepszone i zastosowane w nowo powstałych programach kosmicznych – np. w misji Gemini 5 czy programie Apollo. Tam po raz pierwszy w historii zastosowano ogniwa paliwowe produkowane na skalę przemysłową. Opracowano wówczas ten typ ogniw z membranami polimerowymi oraz alkaliczne ogniwo paliwowe.

Ciekawostka

Początkowo produkcja ogniw paliwowych była bardzo droga, a ceny sięgały rzędu 100 tys. dolarów za kilowat. Stosowano wówczas niezwykle kosztowne materiały, a do samej pracy ogniwa potrzebne były odpowiednie warunki: bardzo wysoka temperatura oraz czysty tlen i wodór.

Przełomową datą w rozwoju ogniw paliwowych był również 2005 r., kiedy firma Intelligent Energy wyprodukowała pierwszy na świecie motocykl ENV. Stało się to możliwe dzięki opanowaniu technologi, która pozwalała na zmniejszenie rozmiarów ogniw paliwowych.

bg‑green

Budowa i sposób działania ogniwa paliwowego

Ogniwo paliwowe to ogniwo elektrochemiczne, które stanowi układ złożony z dwóch elektrodelektrodaelektrodelektrolituelektrolitelektrolitu.

W przeciwieństwie do tradycyjnych ogniw galwanicznych (baterii lub akumulatorów), w których energia jest zgromadzona wewnątrz urządzenia i które wymagają często ładowania, ogniwa paliwowe nie muszą być wcale ładowane. Ich działanie polega na przekształcaniu gazowego wodoru (pochodzącego z paliwa) i tlenu (pochodzącego z powietrza) w wodę. Za pomocą kanalików w elektrodach, doprowadzane jest paliwo (zazwyczaj H2gaz, metanol lub etanol) oraz utleniacz
(O2gaz), a odprowadzana jest woda lub para wodna. Sumaryczna reakcja przebiegająca w ogniwie paliwowym ma postać:

2 H2gaz+ O2gaz 2 H2O + energia elektryczna + ciepło

Ładunek elektryczny, generowany w ogniwie, odprowadzany jest do obwodu zewnętrznego.

Ogniwo paliwowe typu PEMFC

Obecnie możemy wyróżnić wiele typów ogniw paliwowych, jednak najczęściej wykorzystywanym ogniwem w transporcie i w urządzeniach przenośnych jest ogniwo paliwowe z elektrolitem polimerowym PEMFC (ang. proton‑exchange membrane fuel cells), znane również pod nazwą PEM.

R1YDL4PureJeP1
Schemat ogniwa paliwowego typu PEMFC
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ogniwo paliwowe, z jonowymienną membraną polimerową, zbudowane jest z elektrodelektrodaelektrod (katodykatodakatodyanodyanodaanody) oraz elektrolitu, w którym zanurzona jest półprzepuszczalna membrana. Elektrody z kolei tworzone są z nawęglonego papieru z dodatkiem platyny, która pełni rolę katalizatora. Membrana ma postać cienkiej warstwy polimerupolimerpolimeru, rozgraniczającej obydwie elektrody.

Paliwem zasilającym ogniwo jest gazowy wodór H 2 , który – wprowadzany w obszar porowatej anody – ulega jonizacjijonizacjajonizacji na protony oraz elektrony. Proces ładowania ogniwa paliwowego następuje podczas przenikania protonów przez półprzepuszczalną membranę, nieprzepuszczalną dla jonów tlenkowych oraz elektronów. Do katody ogniwa doprowadzany jest gazowy tlen, który przyłącza cztery elektrony, ładując się w ten sposób ujemnie. Następnie ujemnie naładowane jony tlenkowe reagują z dodatnimi jonami wodoru, w wyniku czego powstaje cząsteczka wody. Z kolei elektrony przepływają przez zewnętrzny obwód, tworząc prąd zewnętrzny ogniwa.

Reakcja zachodząca na anodzie:

2 H24 H++4 e-

Reakcja zachodząca na katodzie:

O2+4 e-2 O2-

Reakcja w przestrzeni katodowej: kationy wodorowe reagują z anionami tlenkowymi, dając wodę (w postaci pary lub ciekłej):

2 O2-+4 H+2 H2O
bg‑green

Rodzaje ogniw paliwowych

Istnieje możliwość wytwarzania ogniw paliwowych o różnej mocy, co stanowi o ich szerokich możliwościach. Można je z powodzeniem stosować w małych urządzeniach, jak i w elektrowniach o dużej mocy. W poniższej tabeli zestawiono parametry różnych rodzajów ogniw paliwowych.

Symbol

Nazwa

Elektrolit

Temperatura pracy [°C]

Możliwe zastosowania

PEMFC

polimerowe (membranowe)

membrana przewodząca protony

< 100

pojazdy, agregaty, zasilanie mieszkań

AFC

alkaliczne

roztwór KOH

< 100

statki kosmiczne

PAFC

kwasu fosforowego(V)

H3PO4 (stęż.)

200

nowoczesne elektrociepłownie

MCFC

węglanowe

stopione węglany Li oraz K

650

elektrownie, ciepłownie

SOFC

tlenkowe

ceramika przewodząca O2-

800‑1000

elektrownie, ciepłownie

Indeks górny Źródło: Pigoń K., Ruziewicz Z., Chemia fizyczna. T. 1. Podstawy Fenomenologiczne, Warszawa 2005. Indeks górny koniec

Słownik

elektroda
elektroda

(gr. ḗlektron „bursztyn”, hodós „droga”) chemiczny układ złożony z przewodnika elektronowego (metal, półprzewodnik) stykającego się z przewodnikiem jonowym (najczęściej ciekły elektrolit), w którym może przebiegać reakcja elektrodowa utleniania‑redukcji

polimer
polimer

związek wielkocząsteczkowy w postaci łańcucha lub sieci powtarzających się merów w liczbie od 1000 i więcej

jonizacja
jonizacja

proces polegający na odrywaniu elektronu lub elektronów od elektrycznie obojętnych atomów lub cząsteczek pod wpływem dostarczonej energii, prowadzący do powstania dodatnio naładowanych jonów (kationów) i swobodnych elektronów

anoda
anoda

(gr. ánodos „droga w górę”) w ogniwie elektroda, posiadająca ładunek ujemny; zachodzi na niej reakcja ulteniania

katoda
katoda

(gr. káthodos „schodzenie”) w ogniwie jest to elektroda, posiadająca ładunek dodatni; zachodzi na niej reakcja redukcji

elektrolit
elektrolit

(gr. ḗlektron „bursztyn”, lytós „rozpuszczalny”) substancja, której roztwór przewodzi prąd dzięki obecności swobodnie poruszających się jonów

Bibliografia

Cook B., An Introduction to Fuel Cells and Hydrogen Technology, „Engineering Science and Education Journal” 2003, t. 11, nr 6, s. 205 - 216.

Encyklopedia PWN

Larminie J., Dicks A., Fuel Cell Systems Explained, New Jersey 2000.

Pigoń K., Ruziewicz Z., Chemia fizyczna. Tom 1. Podstawy Fenomenologiczne, Warszawa 2005.