Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Łączność

Łączność to przekazywanie informacji na odległość za pośrednictwem poczty, sieci telekomunikacyjnej, radia i telewizji, obecnie również przez internet. Jest jedną z najnowocześniejszych i najdynamiczniej rozwijających się dziedzin gospodarki, niezbędną w jej obecnym funkcjonowaniu. Przestrzenne zróżnicowanie i dynamikę zmian w łączności na świecie omówiono w e‑materiale „Zróżnicowanie dostępu do telefonii komórkowej oraz internetu”. Ta lekcja koncentruje się na rozwoju polskiej łączności.

R1WrTw2PhKtn5
Schemat. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: łączność
    • Elementy należące do kategorii łączność
    • Nazwa kategorii: prasa
    • Nazwa kategorii: poczta i firmy kurierskie
    • Nazwa kategorii: telekomunikacja
      • Elementy należące do kategorii telekomunikacja
      • Nazwa kategorii: telegrafia
      • Nazwa kategorii: radiofonia
      • Nazwa kategorii: telewizja
      • Nazwa kategorii: telefonia
        • Elementy należące do kategorii telefonia
        • Nazwa kategorii: stacjonarna
        • Nazwa kategorii: komórkowa
        • Nazwa kategorii: internetowa, np. Skype
        • Nazwa kategorii: satelitarna
        • Koniec elementów należących do kategorii telefonia
      • Nazwa kategorii: telefaks (faks)
      • Nazwa kategorii: komputerowa – internet
      • Koniec elementów należących do kategorii telekomunikacja
      Koniec elementów należących do kategorii łączność
Podział łączności na gałęzie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W ostatnich latach najszybciej rozwija się telekomunikacjatelekomunikacjatelekomunikacja. Poniżej opisano wybrane formy łączności w Polsce.

Poczta i firmy kurierskie

Placówki pocztowe, skrzynki pocztowe i listonosze

Listy, zaproszenia czy kartki z życzeniami z zasady przesyła się za pomocą tradycyjnej poczty. Obecnie przesyłki listowe są coraz mniej popularne z uwagi na rozwój telefonii (w tym SMS i MMS) i internetu (komunikatorów, portali społecznościowych, poczty elektronicznej). Przez pewien czas w firmach popularne było przesyłanie wiadomości faksem, lecz przegrał on z pocztą internetową (e‑mailem). Korespondencja tradycyjna (listowna) jest nadal dosyć popularna wśród osób starszych. Co ciekawe, w ostatnich latach niektórzy ludzie młodzi – mimo dostępu i umiejętności korzystania z internetu – z sentymentu i dla kultywowania tradycji przesyłają kartki świąteczne czy zaproszenia tradycyjną pocztą. Jeszcze pod koniec XX w. i na początku XXI w. liczba placówek pocztowych wynosiła ponad 8 tysięcy. W ostatnich latach wynosi około 7,6 tysiąca. Od 2010 do 2016 roku powolną tendencję malejącą wykazywała również liczba listonoszy, po 2016 tendencja była wzrostowa. Natomiast najbardziej wyraźną tendencję malejącą odnotowuje się w przypadku czynnych skrzynek pocztowych. Od 2006 r. do 2018 r. ich liczba w Polsce zmniejszyła się z 57,4 tys. do 16,3 tys.

R1Jdi7FGkeNzf
Zmiany liczby placówek pocztowych, skrzynek pocztowych czynnych i listonoszy w latach 1970–2018
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie GUS, Poczta i telekomunikacja – wyniki działalności; Łączność – wyniki działalności (z różnych lat), licencja: CC BY-SA 3.0.
R1UCAODr0wr5a
Skrzynka pocztowa
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

Operatorzy pocztowi

Trudności w zakresie dostosowywania gospodarki do nowych warunków społeczno‑ekonomicznych w okresie transformacji ustrojowej występowały nie tylko w sferze rolnictwa czy przemysłu, ale również w sferze łączności. Monopol na rynku pocztowym na dostarczanie pewnych rodzajów przesyłek jeszcze do połowy lat 90. XX w. miała Poczta Polska.Poczta Polska S.A.Poczta Polska. Jeszcze przez dekadę dostarczała niemal wszystkie listy i paczki. Dopiero po 2005 roku nastąpił dynamiczny rozwój prywatnych operatorów pocztowych. W 2013 roku nastąpiła niemal całkowita liberalizacja rynku usług pocztowych, gdyż zlikwidowano monopol Poczty Polskiej na doręczanie przesyłek o masie mniejszej niż 50 g. Jednakże wciąż (do 2025 roku) jest ona tzw. operatorem wyznaczonym do pełnienia powszechnych usług pocztowych, np. dostarczania przekazów pocztowych, emerytur, rent czy przesyłek urzędowych. W 2018 roku liczba zarejestrowanych prywatnych operatorów pocztowych w Polsce wynosiła 145. Byli to głównie operatorzy prowadzący działalność lokalną, specjalizujący się w określonych usługach, np. kurierskich i ekspresowych.

R1GbHHmhW1nlq
Raport o stanie rynku pocztowego w 2019 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie danych UKE, licencja: CC BY-SA 3.0.

Przesyłki listowe i paczki

Jak już wspomniano, z roku na rok maleje w Polsce liczba przesyłek listowych, za to dzięki wzrostowi popularności e‑zakupów (łatwość zakupów, możliwość porównania ofert i zwrotu towarów) wzrasta systematycznie liczba przesyłanych paczek. Według danych GUS w 2018 r. nadano 1 371,9 mld przesyłek listowych oraz 23,1 mln paczek. Rosnąca liczba przesyłanych paczek, a także wzrost konkurencji powodują, że kierujemy się coraz częściej szybkością dostarczania przesyłek i ceną tych usług, dlatego w ostatnich latach wrasta udział prywatnych operatorów pocztowych kosztem Poczty Polskiej, zwłaszcza jeśli chodzi o paczki pocztowe.

RPnXQejXJadt9
Liczba nadanych przesyłek listowych i paczek w Polsce w wybranych latach (brak danych dla kolejnych lat)
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie GUS, Łączność – wyniki działalności (z różnych lat), licencja: CC BY-SA 3.0.
RiMeEuKcGM2Yb
Przesyłki listowe i paczki w obrocie krajowym w latach 1970–2018
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie GUS, Poczta i telekomunikacja – wyniki działalności; Łączność – wyniki działalności (z różnych lat), licencja: CC BY-SA 3.0.

Nowoczesne usługi pocztowe

Najważniejszymi nowoczesnymi usługami pocztowymi są usługi hybrydowe, które łączą usługi tradycyjne z e‑usługami.

R1Q8rpIyGssdG1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: nowoczesne usługi pocztowe
    • Elementy należące do kategorii nowoczesne usługi pocztowe
    • Nazwa kategorii: sklepy handlowe
    • Nazwa kategorii: dostarczanie towarów[br] zakupionych przez [br]internet
    • Nazwa kategorii: dostarczanie internetu
    • Nazwa kategorii: usługi hybrydowe
      • Elementy należące do kategorii usługi hybrydowe
      • Nazwa kategorii: neokartka – klient[br] nadaje wiadomość[br] w formie[br] elektronicznej,[br] a poczta ją drukuje[br] i dostarcza[br] do adresata
      • Nazwa kategorii: elektroniczne [br]awizo – przekaz[br] pocztowy [br]nadawany[br] przez awizo
      • Nazwa kategorii: odprawa paczek[br] on-line[br] – opłacenie przesyłek,[br] zapewniając obsługę[br] online i priorytetowe[br] przekazanie paczki[br] w placówce pocztowej
      • Nazwa kategorii: e-znaczek [br]– kupowanie znaczków[br] online na dowolny[br] typ przesyłki[br] i wydrukowanie ich[br] (np. na kopercie)
      • Nazwa kategorii: pocztówki z internetu [br]– zamiana własnego [br]zdjęcia w pocztówkę [br]i jego wysyłka[br] za pomocą tradycyjnej [br]poczty, nie wychodząc [br]z domu
      • Nazwa kategorii: paczkomaty [br]– pozwalają na[br] automatyczne nadanie[br] przesyłek lub odbiór [br]paczek nadanych w opcji[br] „odbiór w punkcie”;[br] ich odbiór i nadanie[br] możliwe jest bez [br]dotykania automatu [br](za pomocą aplikacji[br] w smartfonie)
      • Koniec elementów należących do kategorii usługi hybrydowe
    • Nazwa kategorii: firmy świadczące usługi hybrydowe
      • Elementy należące do kategorii firmy świadczące usługi hybrydowe
      • Nazwa kategorii: InPost
      • Nazwa kategorii: ForPosta
      • Koniec elementów należących do kategorii firmy świadczące usługi hybrydowe
      Koniec elementów należących do kategorii nowoczesne usługi pocztowe
Charakterystyka nowoczesnych usług pocztowych
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie: A. Stolarczyk, Wpływ rozwoju technik komunikacji elektronicznej na rynek usług pocztowych w dobie tworzenia społeczeństwa informacyjnego, „Telekomunikacja i Techniki Informacyjne” 2006, nr 3–4, s. 61–71.

W filmie edukacyjnym na następnej stronie zawarte są informacje dotyczące wybranych form telekomunikacji.

Słownik

telekomunikacja
telekomunikacja

dział łączności obejmujący nadawanie, odbiór oraz transmisję informacji za pomocą przewodów, fal radiowych bądź optycznych, a także innych środków wykorzystujących energię elektromagnetyczną

Poczta Polska S.A.
Poczta Polska S.A.

od 2009 r. jednoosobowa spółka akcyjna Skarbu Państwa, której jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa reprezentowany obecnie przez Prezesa Rady Ministrów; zajmuje się świadczeniem usług pocztowych (listy i paczki), bankowo‑ubezpieczeniowych, logistycznych i cyfrowych