bg‑cyan

Elektrolity

Niektóre substancje chemiczne, rozpuszczone w wodzie, ulegają dysocjacji na kationykationkationy i anionyanionaniony. Temu procesowi towarzyszą związki chemiczne rozpuszczalne w wodzie, w których występuje wiązanie jonowe bądź silnie spolaryzowane wiązanie kowalencyjne. W wyniku rozerwania wiązania powstają jony, które są obdarzone ładunkiem elektrycznym. Mogą one przewodzić prąd elektryczny, a substancję, której roztwór przewodzi prąd elektryczny, nazywamy elektrolitemelektrolitelektrolitem.

Biorąc pod uwagę zdolność do rozpadu na jony substancji chemicznych (zdolność do dysocjacji), elektrolity dzielimy na:

  • elektrolity mocne;

  • elektrolity słabe.

bg‑gray1

Elektrolity mocne

Elektrolitem mocnym nazywamy substancję, która dysocjuje w roztworze całkowicie lub prawie całkowicie. Równania dysocjacji tych substancji zapisywane są zwykle z pojedynczą strzałką. Stopień dysocjacji α (alfa) takich roztworów wynosi 100% (lub jest bliski 100%), a należą do nich:

▪ niektóre kwasy, m.in. kwas chlorowodorowy (solny), azotowy(V), chlorowy(VII), np.:

HNO3+H2OH3O++NO3-

▪ wodorotlenki metali z grupy 1.2. (bez berylu), np.:

NaOHH2ONa++OH-

▪ rozpuszczalne w wodzie sole, np:.

AgNO3H2OAg++NO3-
Ważne!

Elektrolity mocne rozpuszczają się w wodzie i rozpadają całkowicie lub prawie całkowicie na jony, dzięki którym roztwór przewodzi prąd elektryczny.

Polecenie 1

Przeprowadź doświadczenie w laboratorium chemicznym. Zapisz cel doświadczenia. W formularzu zapisz swoje obserwacje i wyniki w postaci równań reakcji, a następnie sformułuj wnioski.

Ważne!

Pamiętaj o zachowaniu środków ostrożności i wykonywaniu doświadczenia w okularach ochronnych. Przed przystąpieniem do pracy, zapoznaj się z kartami charakterystyk substancji wykorzystanych w doświadczeniu.

Sprzęt laboratoryjny:

  • pięć zlewek o pojemności 50 cm3;

  • elementy niezbędne do zbudowania układu do badania przewodności: przewody, elektrody, płaska bateria (4,5 V), żarówka;

    (Uwaga: możesz również wykorzystać gotowy układ do badania przewodności.)

  • kartka.

Badane roztwory (przygotowane z wykorzystaniem wody destylowanej):

  • 10% kwas chlorowodorowy (solny);

  • 10% roztwór sacharozy;

  • 10% roztwór wodorotlenku potasu;

  • 10% roztwór gliceryny.

Uwaga! Należy unikać wody kranowej i dokładnie płukać wodą destylowaną wszystkie naczynia i sprzęty. Ze względu na jony pochodzące od substancji rozpuszczonych w wodzie kranowej, może ona wykazywać przewodnictwo elektryczne, szczególnie przy zastosowaniu mierników, które posiadają diody led.

Instrukcja wykonania doświadczenia:

  1. Zmontuj zestaw do badania przewodnictwa prądu elektrycznego, składający się z przewodów, elektrod, płaskiej baterii (4,5 V) i żarówki. Jeśli posiadasz gotowy układ, pomiń ten punkt.

  2. Opłucz elektrody wodą destylowaną nad zlewką.

  3. Do pozostałych czterech zlewek (50 cm3) wlej po 20 cm3 badanych roztworów.

  4. Zbadaj przewodnictwo elektrolityczne roztworów poprzez zanurzenie elektrod i obserwację, czy dla danego roztworu żarówka świeci.

  5. Zanotuj obserwacje i swoje wnioski.

R478v8Ecz1ZTK
Cel doświadczenia: . Obserwacje: . Wnioski: .
R1QsdDZlEsCcO
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

Problem badawczy: Zbadanie przewodnictwa elektrycznego wodnych roztworów związków chemicznych.

Odczynniki: 10% kwas chlorowodorowy (solny); 10% roztwór sacharozy; 10% roztwór wodorotlenku potasu; 10% roztwór gliceryny.

Sprzęt laboratoryjny: pięć zlewek o pojemności 50 cm3, elementy niezbędne do zbudowania układu do badania przewodności: przewody, elektrody, płaska bateria (4,5 V), żarówka.

Instrukcja wykonania doświadczenia:

1. Zmontowano zestaw do badania przewodnictwa prądu elektrycznego, składający się z przewodów, elektrod, płaskiej baterii (4,5 V) i żarówki.

2. Opłukano elektrody wodą destylowaną nad zlewką.

3. Do pozostałych czterech zlewek (50 cm3) wlano po 20 cm3 badanych roztworów.

4. Zbadano przewodnictwo elektrolityczne roztworów poprzez zanurzenie elektrod i obserwację, czy w danym roztworze żarówka ulega zapaleniu.

5. Zanotowano obserwacje i wnioski.

Obserwacje

W zlewkach z roztworem wodnym wodorotlenku potasu i z kwasem solnym, po zanurzeniu w nich elektrod, żarówka się zaświeciła. W pozostałych dwóch zlewkach nie zaobserwowano zmian.

Wnioski

Wodne roztwory kwasów i zasad przewodzą prąd – są więc elektrolitami.

Równania reakcji dysocjacji

HCl+H2OH3O++Cl
KOHK++OH
C12H22O11nie ulega dysocjacji
C3H8O3nie ulega dysocjacji
R1FVkVbBbeyy1
Ćwiczenie 1
Zaznaz, który z podanych związków nie rpzewodzi prądu elektrycznego. Możliwe odpowiedzi: 1. roztwór wodorotlenku wapnia, 2. roztwór mydła sodowego, 3. etanol

Słownik

anion
anion

(gr. ánodos „idący w górę”) jon o ujemnym ładunku elektrycznym

kation
kation

(gr. katin „idący w dół”) jon o dodatnim ładunku elektrycznym

elektrolit
elektrolit

(gr. ḗlektron „bursztyn”, lytós „rozpuszczalny”) związek chemiczny, który ulega procesowi rozpadu na jony pod wpływem wody i jest zdolny do przewodzenia prądu elektrycznego; gdy jest całkowicie zdysocjowany, mówimy o elektrolicie mocnym

stopień dysocjacji
stopień dysocjacji

stopień dysocjacji elektrolitycznej (α); stosunek zdysocjowanej części związku chemicznego (stężenie lub liczba moli) lub jonów, powstałych w czasie dysocjacji, do całkowitej ilości związku (stężenia lub liczby moli) wprowadzonej do roztworu; dla elektrolitów mocnych α=1, dla elektrolitów słabych α<1 i zależy od: struktury związku, dla którego ten stopień jest ustalany, rodzaju rozpuszczalnika, obecności w roztworze innych związków zdolnych do dysocjacji, stężenia roztworu (na ogół wzrasta w miarę rozcieńczania roztworu), temperatury (na ogół nieco wzrasta wraz ze wzrostem temperatury).

Bibliografia

M. Krzeczkowska, J. Loch, A. Mizera, Repetytorium chemia. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony, Warszawa – Bielsko–Biała 2010.