Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wschodnie systemy religijne – buddyzm

RT5mitetqNkWr1
Posąg Buddy w Bamjanie. Współcześnie buddyzm wyznaje ok. 13 proc. mieszkańców Azji, czyli ok. 400 mln osób. Największy odsetek buddyści stanowią w takich krajach jak Sri Lanka, Mjanma, Laos, Kambodża, Tajlandia, Wietnam, Mongolia.
Źródło: UNESCO/A Lezine, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Na przełomie VI i V w. p.n.e. w Indiach powstały zręby nowego systemu religijnego: buddyzmu. Jego twórcą był książę Siddhartha Gautama, który – według tradycji – przyszedł na świat w rodzie Siakjów, jednym z indyjskich rodów królewskich.

Kochający ojciec starał się odsunąć od niego wszelkie troski. Otoczył dorastającego młodzieńca luksusem i rozrywkami, pilnując jednocześnie, aby nie opuszczał on pałacu. Syn zapragnął jednak ujrzeć świat zewnętrzny. Pomimo wysiłków ojca książę Gautama dostrzegł biedę i cierpienie niższych warstw społeczeństwa, dowiedział się również, czym jest śmierć.

Przepełniło go współczucie. Postanowił poznać przyczynę cierpienia i pomóc ludziom. Długo praktykował ascezęascezaascezę i medytował, aż doznał oświecenia i stał się Buddą (sanskr. – oświecony, przebudzony). Za przyczynę cierpień ludzkich uznał namiętności i samo pragnienie istnienia, radości, potęgi itp. Wyznawcy buddyzmu powinni wyrzekać się nadmiernych ambicji i pożądania, a jednocześnie szanować każde istnienie i nie zabijać żadnych istot żywych. Budda zakazywał również kłamstwa, cudzołóstwa, kradzieży i odurzania się alkoholem lub innymi substancjami. Nakazywał życzliwość i sympatię wobec bliźnich.

RNtBOEULNJzm91
Starożytny posąg Buddy w Bamjanie (obecnie Afganistan), najwyższy na świecie (ponad 50 metrów). Powstał w VI w. n.e., w 2001 r. wysadzili go islamscy fundamentaliści; stan przed zniszczeniem (powyżej) i po nim (poniżej).
Dowiedz się, w jaki sposób buddyzm rozprzestrzenił się jeszcze w starożytności na okoliczne kraje, tak że dotarł na obszar dzisiejszego Afganistanu.
Źródło: Carl Montgomery, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.

Swoją koncepcję świata nadprzyrodzonego Budda oparł na wyobrażeniach Ariów (wyznających politeistyczną religię, nazywaną braminizmem od nazwy kastykastakasty kapłanów – braminówbraminibraminów), wedle których dusza ludzka podlega cyklowi reinkarnacji, czyli kolejnych wcieleń. Po śmierci ponosi ona odpowiedzialność za uczynki dokonane za życia, odbywa karę w piekle lub otrzymuje nagrodę w niebie, ale pobyt w zaświatach to jedynie oczekiwanie na następne wcielenie. Najwyższym celem człowieka jest nirwana – stan niewypowiedzianej, doskonałej rozkoszy, wynikającej z ustania wszelkich potrzeb i pragnień, w tym również chęci życia, a także wyzwolenie od cierpienia oraz przerwanie cyklu kolejnych wcieleń.

Nirwana jest zatem przez buddystów rozumiana jako coś pośredniego między istnieniem a niebytem, jako wyzbycie się dążenia do dalszej egzystencji, które przerywa ciąg reinkarnacji. Drogę do nirwany otwiera przestrzeganie zasad buddyzmu oraz praktykowanie medytacji i tylko od człowieka zależy, czy ją osiągnie, czy nie.

Budda wierzył w bogów, lecz odrzucał przekonanie o ich oddziaływaniu na ludzi. Jego zdaniem bogowie podlegali tym samym prawom reinkarnacji oraz nagród i kar po śmierci, co ludzie.

Hinduizm

R1Rhkyw5WAjiE1
Posąg Śiwy ze świątyni w Bengaluru, Indie. Śiwa tworzy rodzaj trójcy hinduistycznej (Trimurti) razem z Brahmą i Wisznu. Symbolizuje w niej unicestwiający i odnawiający aspekt boskości.
Źródło: Deepak Gupta, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.

Reakcją na szerzenie się w Indiach buddyzmu była reforma tradycyjnej religii aryjskiej – braminizmu. Na podstawie Wed, czyli świętych ksiąg braminów, oraz nowszych poematów: MahabharatyRamajany powstał hinduizm – system religijny, który najważniejszym celem człowieka czyni zespolenie z bóstwem. Głosił on, że złe uczynki i niewiedza sprowadziły na duszę ludzką ciąg reinkarnacji, lecz prędzej czy później wszyscy zjednoczą się z bóstwem.

Główną parą bogów hinduistycznych stali się Wisznu i Siwa. Kult w hinduizmie sprawowali bramini, pełniący również funkcję guruguruguru, czyli nauczycieli religijnych. Obowiązkiem wyznawców stały się ofiary dla bogów, modlitwy i pielgrzymki – zwłaszcza przybycie nad brzeg Gangesu i rytualna kąpiel w rzece, której przypisuje się moc oczyszczania z win.

Od X–XIII w., wraz z rozszerzeniem się wpływów muzułmańskich w Indiach, zaznaczył się wpływ islamu na hinduizm; powstały odłamy religijne łączące elementy hinduizmu i islamu, m.in. sikhizm (uznawany jest obecnie za odrębną religię uniwersalistyczną, większość jego wyznawców mieszka w indyjskim Pendżabie). Współczesny hinduizm wiele zawdzięcza ideom i praktyce życiowej Mahatmy GandhiegoMGMahatmy Gandhiego.

MG
R1H95diU28VAH
Hinduscy wędrowni asceci - sadhu na ulicach Kalkuty. Obecnie rozmaite odmiany hinduizmu wyznaje ok. 1 mld ludzi na świecie, jest to religia dominująca w Indiach (ok. 80 proc.) i Nepalu (ok. 82 proc.).
Wyjaśnij, dlaczego wśród wiernych widocznych na zdjęciu dominuje kolor pomarańczowy.
Źródło: fot. Vikramjit Kakati, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Taoizm

R1c0CfV8s8D3s1
Taijitu, jeden z najpopularniejszych symboli taoizmu, błędnie nazywany „yin i yang”. Wskazuje na dwie pierwotne i przeciwstawne, ale uzupełniające się siły, które odnaleźć można w całym Wszechświecie.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W VI w. p.n.e. w Chinach żył mędrzec Lao‑Cy (Laozi), który włączył do swej nauki znany również innym cywilizacjom mit „złotego wieku” – dawnych, szczęśliwych czasów, gdy ludzie żyli w zgodzie z naturą, nie znając deprawującego wpływu bogactwa, wyzwalającego żądzę władzy, przemoc, wszelkie przestępstwa i nierówność społeczną. Lao‑Cy opracował filozoficzną koncepcję tao, pojęcia, które miało już wtedy długą tradycję w chińskiej kulturze.

Samo słowo tao oznacza drogę, metodę, wreszcie – najwyższą zasadę organizującą ład świata. Poznanie tao i życie zgodne z tą wiedzą (kroczenie drogą tao) równa się osiągnięciu harmonii z naturalnym porządkiem rzeczy, który obejmuje tak przyrodę, jak i społeczeństwo.

Lao‑Cy przeprowadził gruntowną krytykę chińskiego systemu społecznego jako przeciwstawiającego człowieka naturze. Mędrzec zalecał skromność, rozumianą jako wyzbycie się ambicji dążenia do awansu społecznego, czyli zabiegania o wyższe stanowiska i większe bogactwo. Według niego ludzie powinni traktować się ze wzajemną życzliwością, uprzejmością i bezinteresownością, co jest sposobem na częściowy choćby powrót do stanu natury.

Konfucjanizm

RAEnnMjRuIgB01
Konfucjusz (ur. 551 r. p.n.e., zm. 479 r. p.n.e.) – chiński filozof, twórca konfucjanizmu, pochodził z Qufu na wschodzie Chin.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

System filozoficzny Konfucjusza, który żył na przełomie VI i V w. p.n.e., opierał się, podobnie jak u Lao‑Cy, na pesymistycznej ocenie rzeczywistości społecznej i politycznej ówczesnych Chin. W tej koncepcji wszechobecne zło można jednak zwalczać dzięki wiedzy i rozumnemu działaniu, ponieważ człowiek jest w gruncie rzeczy dobrą istotą.

Według Konfucjusza ogromne znaczenie dla poprawy sytuacji świata miała właściwa edukacja. Dzięki niej można wpoić ludziom przestrzeganie uświęconych tradycją obowiązków wobec rodziny i społeczeństwa.

Dla Konfucjusza było oczywiste, że wyższa pozycja społeczna zobowiązuje do lepszego traktowania bliźnich. Szczególnie władcy powinni świecić przykładem i - rządząc państwem - korzystać z rad ludzi mądrych i wykształconych.

Konfucjanizm przyczynił się do wielkiego wzrostu znaczenia uczonych w społeczeństwie chińskim. Wpłynął również na rozwój aparatu państwowego, przy czym głównym warunkiem awansu urzędników stały się wyniki zdawanych przez nich egzaminów.

Zaratusztrianizm (zoroastryzm)

DualizmdualizmDualizm rządzący światem, w którym istnieją dwie przeciwstawne sobie siły boga dobra i światła (Ahura Mazdy lub Ormuzda) oraz zła i ciemności (Arymana), zakładała religia powstała na terenie Persji. Jej założycielem był perski kapłan Zaratustra żyjący najprawdopodobniej około 1000 r. p.n.e., stąd nazwa zaratusztrianizm albo z greckiego zoroastryzm. Wyznawcy tej religii wierzą w ciągłą walkę wspomnianych dwóch sił, zarówno w świecie boskim, jak i materialnym, tak więc człowiek swoimi czynami i podejmowanymi wyborami wspiera albo Arymana, albo Ahurę Mazdę. Ostateczna ocena ludzkich uczynków, sąd ostateczny i oczyszczenie za pomocą ognia mają nastąpić na końcu świata, zapowiedzianym przez pojawienie się mesjasza oraz zmartwychwstanie zmarłych. Wówczas też ma nastąpić zwycięstwo i wieczne panowanie dobra.

R1Ppb1TktaOkd
Faravahar („wybór najwyższego dobra”) – jeden z najbardziej znanych symboli religijnych zaratusztrianizmu. Pierścień widoczny w środku postaci symbolizuje drogę ludzkiej duszy od narodzin do śmierci człowieka, skrzydła zaś przywołują trzy główne reguły: dobrej myśli, słowa i uczynku.
Źródło: Kevin McCormick, licencja: CC BY-SA 4.0.

Zoroastryzm był państwową religią w istniejącym od III do VII w. n.e. imperium SasanidówSasanidziSasanidów na terenie współczesnego Iranu i Iraku. Badacze wskazują na wpływ tego systemu religijnego na judaizm, a w konsekwencji także na chrześcijaństwo oraz islam. Przyczyną upadku zaratusztrianizmu były prowadzone przez Arabów od VII w. podboje i ekspansja islamu, na który przechodziła większość mieszkańców tamtych terenów.

Judaizm

Dla Izraelitów szczególnie ważne było przekonanie o boskim rodowodzie prawa. Według tradycji biblijnej pierwszy spis prawa hebrajskiego powstał podczas wędrówki przez pustynię po wyjściu z Egiptu.

Mojżesz pozostawił lud w obozie i wszedł na górę Synaj, gdzie zgodnie z tradycją otrzymał od Jahwe kamienne tablice z prawem. W czasie jego nieobecności Izraelici oddali się jednak bałwochwalstwu. Oburzony Mojżesz rozbił kamienne tablice.

Kiedy lud został przykładnie ukarany i odnowiono przymierzeprzymierzeprzymierze Boga z Izraelem, prorok ponownie udał się na górę Synaj. Tam, pod dyktando Jahwe, odtworzył i wyrył w kamieniu tekst Dziesięciorga Przykazań, czyli DekaloguDekalogDekalogu (gr. déka – dziesięć; lógos – słowo, myśl, zdanie). Stał się on podstawą obszerniejszego spisu norm prawnych i katalogu kar za przestępstwa, umieszczonych w Torze.

Dekalog według biblijnej Ksiegi Powtórzonego Prawa (5,7–21)

Nie będziesz miał cudzych bogów obok Mnie. Nie będziesz czynił sobie żadnej rzeźby ani żadnego obrazu tego, co jest na niebie wysoko albo na ziemi nisko, ani tego, co jest w wodzie, pod ziemią. Nie będziesz oddawał im pokłonu ani nie będziesz im służył, bo Ja, Pan, twój Bóg, jestem Bogiem zazdrosnym, który karze nieprawość ojców na synach do trzeciego i czwartego pokolenia – tych, którzy Mnie nienawidzą, a okazuje łaskę do tysiącznego pokolenia tym, którzy Mnie miłują i przestrzegają moich przykazań.

Nie będziesz wzywał imienia Pana, Boga twego, w błahych rzeczach, bo nie dozwoli Pan, by pozostał bezkarny ten, kto wzywa Jego imienia w błahych rzeczach.

Będziesz zważał na szabat, aby go święcić, jak ci nakazał Pan, Bóg twój. Sześć dni będziesz się trudził i wykonywał wszelką twą pracę, lecz dzień siódmy jest szabatem Pana, Boga twego. Nie będziesz wykonywał żadnej pracy ani ty, ani twój syn, ani twoja córka, ani twój sługa, ani twoja służąca, ani twój wół, ani twój osioł, ani żadne twoje zwierzę, ani przybysz, który przebywa w twoich bramach; aby wypoczęli twój niewolnik i twoja niewolnica, jak i ty. Pamiętaj, że byłeś niewolnikiem w ziemi egipskiej i wyprowadził cię stamtąd Pan, Bóg twój, ręką mocną i wyciągniętym ramieniem: przeto ci nakazał Pan, Bóg twój, strzec dnia szabatu.

Czcij swego ojca i swoją matkę, jak ci nakazał Pan, Bóg twój, abyś długo żył i aby ci się dobrze powodziło na ziemi, którą ci daje Pan, Bóg twój.

Nie będziesz zabijał.

Nie będziesz cudzołożył.

Nie będziesz kradł.

Nie będziesz mówił fałszywie przeciw bliźniemu swemu jako świadek.

Nie będziesz pożądał żony swojego bliźniego. Nie będziesz pragnął domu swojego bliźniego ani jego pola, ani jego niewolnika, ani jego niewolnicy, ani jego wołu, ani jego osła, ani żadnej rzeczy, która należy do twojego bliźniego.

1 Źródło: Dekalog według biblijnej Ksiegi Powtórzonego Prawa (5,7–21), [w:] Biblia Tysiaclecia.
R1eIo0EkIpPsN
Mojżesz z kamiennymi tablicami z zapisanym po hebrajsku dekalogiem. Według przekazu biblijnego tekst dekalogu, zapisany w Księdze Wyjścia, został podyktowany przez Jahwe Mojżeszowi na górze Synaj, w trakcie wędrówki Izraelitów z Egiptu do Kanaanu.
Źródło: Rembrandt, Mojżesz z tablicami prawa, 1659, olej na płótnie, 168,5 x 136,5 cm , Galeria Malarstwa w Berlinie, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Od etyki do prawa

Starożytne cywilizacje wywodziły swoje zasady prawne z norm etycznych i religijnych. W konsekwencji podporządkowana była im struktura społeczna, w tym pozycja władcy i poddanych.

Systemy prawne Bliskiego Wschodu zakładały, że prawo stanowi istota boska. Nie występowały tam – znane nam dziś – normy ogólne. Poszczególne sytuacje rozstrzygane były w konkretnym przypadku, przy uwzględnieniu występujących okoliczności. Dopuszczano odwet, pozwalający na zastosowanie kary tożsamej w stosunku do popełnionego przestępstwa – stąd obecna w prawie Mojżeszowym u Izraelitów reguła: „Złamanie za złamanie, oko za oko, ząb za ząb; takie samo uszkodzenie, jakie spowodował u tego człowieka, należy spowodować u niego” (Księga Kapłańska Starego TestamentuStary TestamentStarego Testamentu 24:20). Podobnie regulował te sprawy babiloński Kodeks HammurabiegoHammurabiHammurabiego, z zastrzeżeniem, że dotyczy to sytuacji, w których sprawca ma ten sam status społeczny, co ofiara.

Zróżnicowanie kar, w zależności od statusu poszkodowanego, znajdujemy też w hinduizmie. Zgodnie z zasadami, zawartymi w świętych księgach Wedy, karą za zniewolenie żony bramina miała być utrata pomyślności przestępcy (miały przestać mu rodzić się dzieci i zwierzęta). Był to nie tyle rewanż czy zadośćuczynienie, jak w cywilizacjach Bliskiego Wschodu, a rytualne potępienie lub klątwaklątwaklątwa. Odpowiednim do rangi przewinienia napiętnowaniem karano też bardziej pospolite występki, choć tu też obowiązywało zróżnicowanie; poważniej karano np. kradzież krowy, niż innych zwierząt czy przedmiotów.

R1IsaN1JZHvbf
Manuskrypt Mahabharaty, hinduistycznego poematu epickiego, zwanego piątą Wedą. Poszukaj informacji, w jakim języku został spisany Manuskrypt Mahabharaty.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Normy etyczne, które miały regulować życie społeczne, były w niektórych aspektach podobne dla odległych cywilizacji. W Indiach podstawę tych norm stanowiły kazania Buddy. Mówiły one m.in. o tym, że wiernemu nie wolno zabijać, kłamać, utrzymywać niedozwolonych stosunków płciowych czy pić napojów alkoholowych (tego ostatniego zakazu na Bliskim Wschodzie i w Chinach nie było). Za istotną powinność uznawano wspieranie osób duchownych, budowę klasztorów i świątyń oraz celebrowanie świąt. Były to zatem zasady bliskie tym sformułowanym w Dekalogu dla wyznawców judaizmu (potem przejętych przez chrześcijan).

RbCtQAulOa1z01
Zobrazowanie kolejnych reinkarnacji: od zwykłego rolnika aż do postaci członka najwyższej kasty - bramina.
Źródło: Himalayan Academy Publications, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.

Z drugiej strony uwidaczniają się wyraźnie różnice. O ile w tradycji żydowskiej relacje człowieka z przyrodą oparto na biblijnym wersie „Czyńcie sobie ziemię poddaną” (Rdz 1,28), interpretowanym jako podporządkowanie sobie natury, to na Dalekim Wschodzie stawiano na harmonijne współżycie z przyrodą. Szczególnie widoczne było to w Chinach, gdzie istniał kult przyrody i płodności, który wyrażał się w religijnym podejściu do nich. Lao‑Cy (Laozi) głosił jedność duchowo‑materialną świata, która przejawiała się  w harmonii zjawisk zachodzących w świecie. Potrzeba współżycia ze środowiskiem naturalnym była traktowana jako nakaz moralny. Chińczycy uważali, że z porządku fizycznego (przyrodniczego) wyrastał ład społeczny, etyczny i polityczny. Taki sposób myślenia sprawił, że przez wieki ukształtowała się tam rozważna i cierpliwa natura mieszkańców, skłaniająca raczej do powolnego zgłębiania istoty zjawisk, a nie do raptownych działań.

Szacunek do przyrody odnajdujemy w buddyzmie, religii skoncentrowanej nie na dogmatach (jak judaizm), ale na etyce. Wywoływało to głębszą refleksyjność wiernych, prowadzącą do swoistej bierności wobec życia i przemian społecznych (wszak najistotniejszą sprawą jest osiągnięcie doskonałości poprzez medytację). Jednocześnie buddyzm nakazywał swoim wyznawcom udzielanie pomocy innym i czynienie dobra na świecie. Podobne zalecenia kierowali bramini do wyznawców hinduizmu: zgodnie z zasadą reinkarnacji dobre uczynki mogły zapewnić wiernym w przyszłości wcielenie w istotę wyższą, nawet boga.

Struktury społeczne

Organizacja starożytnych społeczeństw Bliskiego i Dalekiego Wschodu związana była z panującymi tam religiami i systemami filozoficznymi.

Izraelici uznawali za rzeczywistego władcę Boga‑Jahwe – od niego pochodziły wszelkie przywileje i zobowiązania. Otrzymywali je kapłani, którzy mieli obowiązek zapewnienia przestrzegania porządku. Relacja władza‑poddani miała zatem charakter nadprzyrodzony, ale sprawowana była wśród ludu w sposób realny. Z czasem ciężar władzy przenosił się na lud Izraela. Związane było to z sytuacją polityczną: ciągłego konfliktu z sąsiadami, wymuszającego skuteczne ziemskie rządzenie (doczesny władca panował bezpośrednio i skuteczniej niż reagujący rzadko Bóg). Jahwe miał się zgodzić – na prośbę Izraelitów – na ustanowienie monarchy, który jednak nie był królem w pełnym tego słowa znaczeniu, ale raczej administratorem państwa i swoich poddanych. Władcę i całą resztę społeczeństwa obowiązywały te same reguły. Ich naruszenie groziło ściągnięciem nieszczęścia zarówno na monarchę, jak i jego lud. Świadczy to równości całego społeczeństwa, łącznie z rządzącymi, wobec Boga i jego praw oraz wymóg ich przestrzegania, niezależnie od okoliczności i pozycji społecznej.

R1bXn1Aw0hu3m
Świątynia Jerozolimska (hebr. Bejt Ha‑Mikdasz), stojąca do 70 roku n.e. w Jerozolimie – święte miejsce wyznawców judaizmu (model). Została odnowiona w X wieku p.n.e. z inicjatywy króla Salomona. Pozostałością po niej jest mur zachodni kompleksu świątynnego – zwany obecnie Ścianą Płaczu. Jest to najświętsze miejsce judaizmu i cel pielgrzymek. Zastanów się, jakie wrażenie świątynia robiła na wiernych w czasach swojej świetności.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W odróżnieniu od względnie egalitarnejegalitaryzmegalitarnej organizacji społecznej Izraelczyków na Dalekim Wschodzie dominował system elitarnyelitaryzmelitarny. Wyrażało się to w kastowości panującej w Indiach oraz kulcie cesarza i głębokiemu rozwarstwieniu w Chinach.

Powstały w dorzeczu Indusu system miał związek nie tylko z wyznawanymi tam religiami, ale też z przybyciem na te tereny w II tysiącleciu p.n.e. pastersko‑rolniczych indoeuropejskich plemion Ariów, które zdominowały miejscową ludność. To Ariowie, chcąc zapobiec mieszaniu się grup ludności, przestrzegali podziału społeczeństwa na warny (oznaczające w języku staroindyjskim kasty).

Taką strukturę mieszkańców sankcjonowały religie – braminizm, a następnie powstały z niego hinduizm. Pierwszą – najwyższą kastę tworzyli kapłani, po nich plasowali się wojownicy, trzecią grupą byli rolnicy, rzemieślnicy i kupcy, a czwartą – przedstawiciele zawodów służebnych np. robotnicy rolni. System społeczeństwa indyjskiego dopełniali nietykalni (pariasipariaspariasi), posiadający najniższą pozycję i wykonujący zadania niepodejmowane przez inne kasty, np. przygotowanie ciał zmarłych do pochówku czy ćwiartowanie zwierząt. Stworzone przez kapłanów przepisy szczegółowo regulowały stosunki pomiędzy kastami. Tylko członkowie pierwszych trzech kast mieli prawo studiowania Wed i udziału na równych prawach w uroczystościach religijnych. System kast przetrwał w Indiach wiele stuleci, funkcjonował do połowy XX w., gdy został oficjalnie zniesiony, ale wiele jego pozostałości nadal tkwi w mentalności Hindusów.

R12YxSZh9RbMs
Wyznawca Sikhizmu na tle Złotej Świątyni w Amritsarze w stanie Pendżab w północnych Indiach (widok współczesny). Zwróć uwagę na nakrycie głowy sikha. Turban jest symbolem jego wiary.
Źródło: Paulrudd, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Oddzielone od świata Wielkim Murem państwo chińskie (fortyfikacje chroniące przed najazdami z północy zaczęto wznosić w III wieku p.n.e.) wytworzyło specyficzny model feudalizmu biurokratycznego. Z niewielkimi zmianami przetrwał on do początku XX wieku.

R1cOWQHN6xqzV1
Pierwszy Cesarz dynastii Qin (ur. 259 rok p.n.e., zm. 210 rok p.n.e.) – władca, który zjednoczył Chiny, podbijając kolejno sześć państw chińskich. Opisz nakrycie głowy cesarza Chin.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W Chinach panowało przekonanie, że władza pochodzi od bogów, a cesarzowi należy się kult podobny kultowi istot nadprzyrodzonych. Cesarz rządził niepodzielnie, decydując o polityce, daninach na rzecz państwa, armii oraz – co było szczególnie ważne z powodów klimatycznych - o pracach melioracyjnych (zarządzał ogromnymi rzeszami robotników przymusowych). Ogromny zakres władzy cesarskiej wzmacniał wyjątkową pozycję władcy. Z drugiej strony miał on – zgodnie z zasadami konfucjanizmu – zapewnić poddanym życie w harmonii, czyli długie życie w zdrowiu i bogactwie, czynienie dobra oraz spokojną śmierć.

Chińczycy byli przekonani, że świat dzieli się na kilka kręgów, a jego centrum stanowią Chiny (stąd nazwa: Państwo Środka), gdzie rozkwitła cywilizacja. Państwo Środka otoczone było słabszymi krainami, zamieszkałymi przez tzw. „barbarzyńców”, nad którymi cesarz chiński sprawował zwierzchnictwo. „Barbarzyńców” cechowała półzwierzęca natura, dlatego byli oni brutalni i wojowniczy, jednak po przyswojeniu sobie kultury chińskiej mogli stać się ludźmi cywilizowanymi, czyli Chińczykami. Chiny długo rozważały, czy powinny dzielić się z innymi ludami swoim dorobkiem kulturowym, czy raczej powinny izolować się, chroniąc tym samym swoją cywilizację.

Słownik

asceza
asceza

(stgr. askezis – ćwiczenie, trening) umartwianie się w celu osiągnięcia doskonałości lub zbawienia duszy

bramini
bramini

indyjscy kapłani, którzy posiedli świętą wiedzę

Dekalog
Dekalog

(starogr. dekalogos, czyli dziesięć słów, inaczej dziesięć przykazań) zbiór podstawowych nakazów moralnych, obowiązujących wyznawców judaizmu, następnie przyjęty przez chrześcijan

dualizm
dualizm

(łac. dualis – dotyczący dwóch, podwójny) stanowisko filozoficzne polegające na uznawaniu istnienia dwóch niesporowadzalnych do siebie substancji, na przykład ciała i umysłu; w przypadku etyki mowa jest o świecie, który jest miejscem zmagania się dwóch pierwiastków: dobrego i złego

egalitaryzm
egalitaryzm

(franc. égalitairé – dążący do równości) pogląd uznający za podstawę sprawiedliwego ustroju społeczno‑politycznego zasady całkowitej równości między ludźmi, przeciwieństwo elitaryzmu

elitaryzm
elitaryzm

(franc. élite – wybór, wybrańcy) pogląd, zgodnie z którym niektóre jednostki czy grupy są bardziej wartościowe od innych (ze względu na urodzenie, umiejętności, wiedzę, majątek itp.) i z tego powodu powinny zajmować uprzywilejowaną pozycję w społeczeństwie, przeciwieństwo egalitaryzmu

guru
guru

(hin. ciężki, ważny, czcigodny) w hinduizmie: przewodnik duchowy

Hammurabi
Hammurabi

szósty, najsłynniejszy król z I dynastii z Babilonu (współcześnie terytorium Iraku), panujący w XVIII wieku p.n.e., twórca potęgi państwa starobabilońskiego, autor Kodeksu Praw zwanego Kodeksem Hammurabiego

kasta
kasta

w Indiach: zamknięta grupa społeczna zajmująca określoną pozycję w hierarchicznym układzie społecznym

klątwa
klątwa

wyłączenie kogoś ze społeczności wspólnoty (np. wiernych)

kodeks
kodeks

(łac. codex – księga) usystematyzowany spis praw, często zebrany w jednej księdze; kodeks to także forma książki, składającej się z kart spiętych ze sobą na jednym z brzegów, przy grzbiecie (inną formą może być np. zwój)

parias
parias

w Indiach: człowiek z najniższej grupy społecznej, pozostający poza kastami i z tego powodu pozbawiony wszelkich praw

przymierze
przymierze

jedno z głównych pojęć teologicznych w Biblii, wyrażające relację między Bogiem a ludźmi

Sasanidzi
Sasanidzi

dynastia perska panująca od III do połowy VII w., obalona przez Arabów; za jej założyciela uważany jest Sasan (pasterz, a według innych źródeł arcykapłan)

Stary Testament
Stary Testament

starsza część Biblii, przejęta od wyznawców judaizmu przez chrześcijaństwo,  zawiera święte księgi Izraela o treści prawnej, moralnej, teologicznej, historycznej, modlitewnej itd.

Tora
Tora

Tora, czyli Prawo (hebr. wskazówka, pouczenie, wtórnie prawo) tak w języku hebrajskim nazywa się pięć pierwszych ksiąg Biblii Hebrajskiej (Tanach), oraz tradycja teologiczno‑prawna judaizmu (Tora ustna)

Słowa kluczowe

Budda, buddyzm, Chiny, cywilizacje starożytnego Bliskiego Wschodu, cywilizacje starożytnego Dalekiego Wschodu, dekalog, hinduizm, Indie, Izrael, judaizm, konfucjanizm, pradzieje, religia, starożytny Wschód, taoizm

Bibliografia

W. Jakubowski Mariusz Włodarczyk Bartłomiej Zdaniuk - Historia do 1918 roku. Perspektywa kulturowo‑cywilizacyjna, wyd. Uniwersytet Warszawski, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Instytut Nauk Politycznych, Warszawa 2014.

Konfucjusz Mih‑Ti, Lao‑Tse, A z domu wychodź tylko drzwiami, Warszawa 1932.

Iran starożytny. Indie starożytne, oprac. A. Śmieszek, S. Schayer, Kraków 1926.

Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 1, Starożytny Wschód, red. J. Wolski, Warszawa 1959.