Przeczytaj
O autorze
Henryk Grynberg urodził się w 1936 roku w Warszawie w rodzinie żydowskiej, która przed 1939 rokiem mieszkała w Radoszynie koło Mińska Mazowieckiego. Z całej rodziny ocaleli tylko on i jego matka, z którą ukrywał się podczas okupacji. Po wojnie zamieszkał w Łodzi, gdzie skończył szkołę średnią, a następnie przeniósł się na studia do stolicy. W latach 1954‑1958 studiował dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim.
Jego debiutem literackim było wydrukowane we „Współczesności” w 1959 roku opowiadanie Antygona. W tym samym roku Grynberg zatrudnił się jako aktor w Teatrze Żydowskim Idy Kamińskiej w Warszawie. W 1967 roku podczas tournéetournée teatru po Stanach Zjednoczonych postanowił nie wracać do Polski. Jego decyzja była związana z wydarzeniami politycznymi w kraju, a zwłaszcza z rosnącymi nastrojami antyżydowskimi po wojnie izraelsko‑arabskiej. Wojna ta, przegrana w 1967 roku przez popieraną przez ZSRS stronę arabską, w konsekwencji spowodowała zerwanie przez Polskę stosunków dyplomatycznych z Izraelem i wybuch kampanii antysemickiej. Historycy oceniają, że w wyniku tak zwanych wydarzeń marcowych w 1968 roku od 13 do 20 tysięcy osób pochodzenia żydowskiego zostało zmuszonych do opuszczenia Polski. W USA pisarz początkowo pracował fizycznie, podejmując jednocześnie studia na wydziale języków słowiańskich na uniwersytecie w Los Angeles. Na początku lat 70. Grynberg przeprowadził się do Waszyngtonu, gdzie podjął współpracę z miesięcznikiem „Ameryka” oraz z rozgłośnią radiową Głos Ameryki. Od tego czasu pisarz stale współpracuje z polską prasą (w czasach PRL - głównie z polską prasą emigracyjną), pisze wiersze, opowiadania i powieści. Został uhonorowany wieloma nagrodami, m.in. Fundacji im. Kościelskich i Alfreda Jurzykowskiego, a także nagrodą przyznaną przez londyńskie „Wiadomości”. Obecnie mieszka na stałe w stanie Wirginia.
Odpowiedzialność za Holokaust
Charakter twórczości Grynberga wypływa wprost z jego doświadczeń. Jego życie zdeterminował HolokaustHolokaust i prześladowania Żydów. Wydziedziczony, wybrał emigrację w obronie przed prześladowaniami i stał się kronikarzem losu polskich Żydów, pisarzem umarłego świata. Jego niezłomne poglądy często wywołują kontrowersje. Pisze w języku polskim, czuje się Polakiem i wraca do ojczyzny na obfitujące w burzliwe dyskusje spotkania z czytelnikami, ale czuje się tu obco. Grynberg oskarża tych, którzy doprowadzili do Holokaustu, którzy byli jego sprawcami. Ale ma żal także do Polaków, odpowiedzialnych za śmierć członków jego rodziny. Oskarża również inne narody europejskie, nadal przesiąknięte antysemityzmem, bolą go powtarzające się antyżydowskie ataki.
Utwory Grynberga, zarówno prozatorskie, jak i poetyckie, są poświęcone losom tych, którzy straciwszy cały świat, rodzinę, naród, muszą po wojnie rozpoczynać wszystko od nowa. Nie opuszcza ich pytanie „jak żyć?”, gorycz i uraza. Ocalenie tych historii od zapomnienia stało się dla pisarza prawdziwą misją, którą z żarliwością stara się wypełnić.
Uchodźcy
Nie jest jednak Grynberg wyłącznie kronikarzem zagłady i prześladowań swego narodu. Wydana w 2004 opowieść Uchodźcy wychodzi poza ramy czasowe drugiej wojny światowej, o której najczęściej opowiadają jego utwory. Akcja Uchodźców rozgrywa się w latach 50. i 60. XX wieku. Znajdziemy tu m.in. portrety „polskiego Jamesa Deana”, czyli Marka Hłaski, a także Krzysztofa Komedy, Jerzego Kosińskiego, Sławomira Mrożka czy Romana Polańskiego. Utwór, dzięki zastosowaniu stylu gawędziarskiegostylu gawędziarskiego, jest bardzo atrakcyjny dla czytelnika. Grynberg nie boi się pisać wprost, oskarżać ani mówić o sprawach trudnych, bolesnych. Jego twórczość, zwłaszcza eseistyka, zmusza do refleksji, ale także dyskusji i podjęcia dialogu. Trudno zachować obojętność wobec jego słów.
Od autora
Od AutoraUchodźcy są opowieścią pokoleniową o autentycznych ludziach i zdarzeniach, lecz ich interpretacja, miejscami czysto spekulacyjna, zawiera elementy fikcji literackiej, zwłaszcza w opisie okoliczności śmierci Krzysztofa Komedy i Marka Hłaski. Narrator jest oczywistym autoportretem, ale z dosyć odległej przeszłości, i autor nie zawsze utożsamia się z wypowiedziami, a tym bardziej niektórymi godnymi ubolewania postępkami tamtego młodego człowieka.
Aby opowieść była zrozumiała dla młodszego pokolenia, musiałem ponownie przytoczyć pewną znamienną ingerencję cenzury i parę upartych faktów historycznych z końca lat sześćdziesiątych, o których szerzej pisałem we wcześniejszych utworach.
Słownik
(gr.-łac.) – wynikająca z różnego rodzaju uprzedzeń postawa niechęci, wrogości wobec Żydów i osób pochodzenia żydowskiego; prześladowania i dyskryminacja Żydów jako grupy wyznaniowej, etnicznej lub rasowej oraz poglądy uzasadniające takie działania
(gr. holokaustos – całopalenie, ofiara całopalna) – zagłada Żydów w Europie dokonana przez III Rzeszę w czasie II wojny światowej; w wyniku tego ludobójstwa zginęło ok. 6 mln Żydów
mający charakter swobodnej rozmowy
(fr.) – podróż artysty, orkiestry, zespołu dramatycznego itp. z gościnnymi występami do różnych miejscowości oraz krajów