Przez wiele stuleci wojna była nie tylko jedynym, ale i najskuteczniejszym sposobem rozwiązywania sporów międzynarodowychspór międzynarodowysporów międzynarodowych. Od zarania dziejów ludzkości wojnę traktowano jako naturalny element kształtowania relacji międzygrupowych, najczęściej zakładając „słuszne” cele, jakie miałaby ona realizować. Paradoksalnie - jak w znanej łacińskiej sentencji Si vis pacem, para bellum*Si vis pacem, para bellum – celem wojny mógł być nawet pokój.

*
RH5nHJaSrqMM61
Carl von Clausewitz (1780–1831)
Źródło: domena publiczna.

Jeszcze na przełomie XVIII i XIX w. pruski generał i teoretyk wojny, Carl von Clausewitz, zasłynął powtarzaną przez kolejne stulecie jak mantra maksymą: Wojna to jedynie kontynuacja polityki innymi środkami. Z perspektywy europejskiej możemy odnieść wrażenie, że od czasów II wojny światowej, czyli na przestrzeni kilkudziesięciu już lat, zaszła pod tym względem diametralna zmiana. Również w tym czasie przekleństwo wojny nie ominęło naszego kontynentu, ale w porównaniu z jego wcześniejszą historią, ostatnie dekady to bodaj najdłuższy czas pokoju w dziejach Starego Kontynentu. Nie wolno jednak zapominać, że świat nie ogranicza się do Europy – poza nią rokrocznie trwa nawet kilkadziesiąt aktywnych konfliktów zbrojnychkonflikt zbrojnykonfliktów zbrojnych. Wojna to okrutna niszczycielska siła. Nikt nie wychodzi z niej zwycięsko, nawet wygrane wojny przynoszą bowiem niepotrzebne straty ludzkie i materialne. Dlatego społeczność międzynarodowa podjęła wysiłki znalezienia alternatywy dla wojny jako sposobu rozstrzygania pojawiających się różnic interesów, wypracowując kilka skutecznych metod rozwiązywania sporów międzynarodowych.

Pierwsze próby zapobiegania międzynarodowym konfliktom zbrojnym

R1bZIyr3yb2yW1
Pakt Brianda‑Kelloga z podpisami delegatów państw założycielskich
Źródło: domena publiczna.

Pierwsze próby konwencyjnego uregulowania zasad mających na celu zapobieganie międzynarodowym konfliktom zbrojnym społeczność międzynarodowa podjęła już na przełomie XIX i XX w. Powstały wtedy tzw. konwencje haskie z 1899 i 1907 r. o pokojowym załatwianiu sporów międzynarodowych. Trauma I wojny światowej skłoniła państwa do podpisania w 1928 r. antywojennego paktu Brianda‑Kellogga, w którym wyrzekały się wojny jako instrumentu polityki międzynarodowej. Również samo utworzenie Ligi NarodówLiga NarodówLigi Narodów było przejawem dążenia do zachowania pokoju – w preambule paktu, na podstawie którego powstała ta organizacja, mowa jest o zobowiązaniu państw będących stronami tej umowy do nieuciekania się do wojny.

Wszystkie te przedsięwzięcia, choć ważne, okazały się jednak nietrwałe i niewystarczające, co dobitnie pokazała II wojna światowa ze wszystkimi jej okrucieństwami. Po jej zakończeniu społeczność międzynarodowa powróciła do idei wyeliminowania wojny z przyszłych dziejów ludzkości. W Karcie Narodów ZjednoczonychKarta Narodów ZjednoczonychKarcie Narodów Zjednoczonych wśród celów znakomitej większości państw świata zrzeszonych w Organizacji Narodów ZjednoczonychOrganizacja Narodów ZjednoczonychOrganizacji Narodów Zjednoczonych na pierwszym miejscu wymienia się utrzymywanie międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. Narzędziem do tego ma być stosowanie skutecznych środków zbiorowych dla zapobiegania zagrożeniom pokoju i ich usuwanie, tłumienie aktów agresji i innych naruszeń pokoju oraz łagodzenie i załatwianie – w drodze pokojowej, według zasad sprawiedliwości i prawa międzynarodowego – sporów lub sytuacji mogących prowadzić do naruszenia pokoju.

Pokojowemu załatwianiu sporów poświęcono również rozdział VI Karty Narodów Zjednoczonych. Mowa w nim o tym, że państwa, które znajdą się w sporze, którego dalsze trwanie może zagrażać utrzymaniu międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa, będą przede wszystkim szukały rozwiązania w drodze rokowań, badań, pośrednictwa, pojednania, arbitrażu, rozstrzygnięcia sądowego, odwołania się do organizacji lub układów regionalnych albo w drodze innych środków pokojowych według własnego wyboru.

Metody rozwiązywania sporów międzynarodowych

Metody rozwiązywania sporów międzynarodowych można najogólniej podzielić na dyplomatyczne i sądowe. Wśród metod dyplomatycznych wyróżniamy negocjacje, mediacje, dobre usługi, komisję śledczą, koncyliację oraz rozstrzyganie sporów przez organizacje międzynarodowe. Najważniejszym sądem międzynarodowym umożliwiającym pokojowe rozstrzyganie sporów jest Międzynarodowy Trybunał SprawiedliwościMiędzynarodowy Trybunał SprawiedliwościMiędzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości. Do metod o charakterze sądowym można zaliczyć także arbitraż.

Negocjacje

Negocjacje są najbardziej podstawową metodą pozwalającą na zrównoważone i sprawiedliwe rozstrzygnięcie sporu wynikającego ze sprzeczności interesów i uprawnień państw. Ważne, by zwaśnione kraje przystępowały do takich bezpośrednich rozmów w dobrej wierze, z której wynika również ich gotowość do pójścia na ustępstwa. Jeśli w toku negocjacji nie uda się w rozsądnym terminie osiągnąć porozumienia, strony mogą sięgnąć po inną metodę, ale dzięki ich przeprowadzeniu udaje się przynajmniej sprecyzować przedmiot sporu i stanowiska stron.

Mediacje

Mediacje to dyplomatyczne rokowania, w których oprócz stron, uczestniczy neutralny wobec sporu podmiot – może nim być państwo (np. Watykan), organizacja międzynarodowa (np. Międzynarodowy Komitet Czerwonego KrzyżaMiędzynarodowy Komitet Czerwonego KrzyżaMiędzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża) lub funkcjonariusz organizacji (np. sekretarz generalny ONZsekretarz generalny Organizacji Narodów Zjednoczonychsekretarz generalny ONZ). Zakres uprawnień mediatora określają strony sporu, a jego zadaniem jest ułatwienie osiągnięcia porozumienia przez doradzanie lub zalecanie stronom możliwości rozwiązania sporu. Sugestie mediatora nie mają jednak wiążącego dla stron charakteru.

Dobre usługi

Rolą państwa lub organizacji świadczących dobre usługi jest umożliwienie kontaktu stronom pozostającym w sporze i doprowadzenie ich do rozmów. Metoda ta przydaje się zwłaszcza w sytuacjach, kiedy zwaśnione państwa nie utrzymują ze sobą stosunków dyplomatycznych. Dobre usługi mogą polegać na zagwarantowaniu bezpiecznego miejsca spotkania, organizacji kontaktu stron sporu czy technicznym umożliwieniu zastosowania innych metod rozwiązywania sporów, np. negocjacji. Podmiot świadczący dobre usługi nie uczestniczy merytorycznie w rozstrzygnięciu sporu.

Komisja śledcza

Komisja śledcza może zostać powołana przez same skonfliktowane państwa, które określają także zakres jej kompetencji i działań, skład, język postępowania i tryb podejmowania decyzji. Na podstawie pozyskanych dowodów komisja bada sytuację faktyczną i przedstawia stronom sprawozdanie i wnioski. Orzeczenie takiej komisji najczęściej sprowadza się jedynie do stwierdzenia pewnych faktów, nie ma charakteru rozstrzygającego. Strony mogą samodzielnie zdecydować, w jaki sposób wykorzystać sprawozdanie komisji. Powołanie komisji bywa często stosowane jako metoda towarzysząca innej formie rozstrzygania sporów międzynarodowych.

Koncyliacja

Koncyliacja to inaczej postępowanie ugodowe. Polega ono na zbadaniu sprawy przez komisję, która przedstawi stronom swoje wnioski co do prawa lub faktów, uzupełnione ewentualnie o niewiążące dla stron zalecenia i propozycję rozstrzygnięcia. Większość członków komisji koncyliacyjnej powinna być neutralna.

Rozstrzyganie sporów przez organizacje międzynarodowe

Traktaty konstytuujące niektóre organizacje międzynarodowe przewidują sytuacje, w których organy tych organizacji mogą uczestniczyć w rozstrzyganiu sporów międzynarodowych. W ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych organami takimi są Zgromadzenie OgólneZgromadzenie OgólneZgromadzenie Ogólne oraz Rada BezpieczeństwaRada BezpieczeństwaRada Bezpieczeństwa. Instytucje te zajmują się najpoważniejszymi i najtrudniejszymi sprawami międzynarodowymi, które mogą stanowić zagrożenie dla międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. Rada Bezpieczeństwa może zająć się sporem z inicjatywy dowolnego państwa członkowskiego, nawet jeśli nie jest ono stroną w sporze, a w odniesieniu do państw spoza ONZ, tylko jeśli są stronami sporu. Może ona działać również z własnej inicjatywy lub innych organów ONZ. Jej rozstrzygnięcia nie są wiążące dla zwaśnionych państw – stanowią wyłącznie zalecenia lub sugestie rozwiązania sporu. Z kolei na forum Zgromadzenia Ogólnego ONZ możliwe jest rozstrzyganie dowolnego sporu wniesionego przez państwo członkowskie lub Radę Bezpieczeństwa. Zgromadzenie może powołać komisję śledczą, a na podstawie jej ustaleń wydawać zalecenia dotyczące pokojowego rozstrzygnięcia sporu z zastosowaniem konkretnej metody.

Arbitraż

Celem arbitrażu międzynarodowego jest rozstrzyganie sporów między państwami przez wybranych przez nie sędziów na podstawie prawa międzynarodowego. Zwaśnione państwa, decydując się na zastosowanie arbitrażu, zobowiązują się do poddania się jego wyrokowi w dobrej wierze. Strony mogą samodzielnie powołać sąd arbitrażowy dla rozwiązania określonej sprawy, ustalając także procedurę jego działania. Możliwe jest również wykorzystanie Stałego Trybunału RozjemczegoStały Trybunał RozjemczyStałego Trybunału Rozjemczego, jednak dzieje się to niezwykle rzadko.

Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości

RrmmHTkrSRfdd1
Budynek MTS w Hadze
Źródło: Wouterjanss, licencja: CC BY-SA 3.0.

Najważniejszy organ sądowy, którego zadaniem jest rozstrzyganie sporów między państwami, to działający na podstawie Karty Narodów Zjednoczonych Międzynarodowy Trybunał SprawiedliwościMiędzynarodowy Trybunał SprawiedliwościMiędzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości. W jego skład wchodzi 15 sędziów wybieranych przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych i Radę Bezpieczeństwa, a jego siedziba znajduje się w Hadze. Orzeczenia Trybunału mogą dotyczyć sporów prawnych, wykładni traktatów, stwierdzenia naruszeń prawa międzynarodowego oraz wszelkich zagadnień z tego obszaru. Trybunał orzeka w sporach o charakterze prawnym, nie politycznym, a jego jurysdykcji poddane są wyłącznie państwa.

RNx5qTPfUWq7e1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: [bold]metody rozwiązywania [br]sporów międzynarodowych[/]
    • Elementy należące do kategorii [bold]metody rozwiązywania [br]sporów międzynarodowych[/]
    • Nazwa kategorii: dyplomatyczne
      • Elementy należące do kategorii dyplomatyczne
      • Nazwa kategorii: obejmujące jedynie [br]zainteresowane państwa
        • Elementy należące do kategorii obejmujące jedynie [br]zainteresowane państwa
        • Nazwa kategorii: negocjacje
        • Nazwa kategorii: komisja śledcza
        • Koniec elementów należących do kategorii obejmujące jedynie [br]zainteresowane państwa
      • Nazwa kategorii: z udziałem [br]podmiotów trzecich
        • Elementy należące do kategorii z udziałem [br]podmiotów trzecich
        • Nazwa kategorii: mediacje
        • Nazwa kategorii: dobre usługi
        • Nazwa kategorii: koncyliacja
        • Nazwa kategorii: rozstrzyganie[br] sporów[br] przez organizacje[br] międzynarodowe
        • Koniec elementów należących do kategorii z udziałem [br]podmiotów trzecich
        Koniec elementów należących do kategorii dyplomatyczne
    • Nazwa kategorii: sądowe
      • Elementy należące do kategorii sądowe
      • Nazwa kategorii: z udziałem sądów [br]międzynarodowych
        • Elementy należące do kategorii z udziałem sądów [br]międzynarodowych
        • Nazwa kategorii: Międzynarodowy [br]Trybunał [br]Sprawiedliwości
        • Nazwa kategorii: Międzynarodowy [br]Trybunał [br]Prawa Morza
        • Koniec elementów należących do kategorii z udziałem sądów [br]międzynarodowych
      • Nazwa kategorii: z udziałem sądów [br]bądź trybunałów [br]arbitrażowych
        • Elementy należące do kategorii z udziałem sądów [br]bądź trybunałów [br]arbitrażowych
        • Nazwa kategorii: arbitraż
        • Koniec elementów należących do kategorii z udziałem sądów [br]bądź trybunałów [br]arbitrażowych
        Koniec elementów należących do kategorii sądowe
      Koniec elementów należących do kategorii [bold]metody rozwiązywania [br]sporów międzynarodowych[/]
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

konflikt zbrojny
konflikt zbrojny

sytuacja, w której doszło do użycia siły zbrojnej między stronami

Karta Narodów Zjednoczonych
Karta Narodów Zjednoczonych

wielostronna umowa międzynarodowa powołująca do życia i określająca ustrój Organizacji Narodów Zjednoczonych podpisana 26 czerwca 1945 r.

Liga Narodów
Liga Narodów

istniejąca w latach 1920–1946 organizacja międzynarodowa powstała po pierwszej wojnie światowej na mocy traktatu wersalskiego, której celem było utrzymanie pokoju i współpracy na świecie

Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości
Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości

główny organ sądowy Organizacji Narodów Zjednoczonych ustanowiony na mocy Karty Narodów Zjednoczonych, którego zadaniem jest rozstrzyganie sporów między państwami

Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża
Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża

międzynarodowa pozarządowa organizacja humanitarna, której głównym celem działania jest pomoc poszkodowanym w wyniku konfliktów zbrojnych

Organizacja Narodów Zjednoczonych
Organizacja Narodów Zjednoczonych

uniwersalna organizacja międzynarodowa powstała po II wojnie światowej na mocy Karty Narodów Zjednoczonych, której celem jest zapewnienie pokoju i bezpieczeństwa międzynarodowego, rozwój współpracy między narodami oraz popieranie przestrzegania praw człowieka

Rada Bezpieczeństwa
Rada Bezpieczeństwa

jeden z głównych organów Organizacji Narodów Zjednoczonych, którego głównym zadaniem jest utrzymanie pokoju i bezpieczeństwa na świecie

sekretarz generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych
sekretarz generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych

wybierany na pięcioletnią kadencję jednoosobowy organ administracyjny i reprezentacyjny Organizacji Narodów Zjednoczonych

spór międzynarodowy
spór międzynarodowy

sytuacja, w której istnieją sprzeczne stanowiska między podmiotami prawa międzynarodowego

Stały Trybunał Rozjemczy
Stały Trybunał Rozjemczy

międzynarodowa organizacja arbitrażowa powołana na mocy ustaleń konferencji w Hadze w 1899 r.

Zgromadzenie Ogólne
Zgromadzenie Ogólne

jeden z głównych organów Organizacji Narodów Zjednoczonych składający się z przedstawicieli wszystkich państw członkowskich, do którego kompetencji należy przede wszystkim rozpatrywanie i udzielanie rekomendacji we wszelkich sprawach wchodzących w zakres Karty Narodów Zjednoczonych oraz dotyczących kompetencji i funkcji któregokolwiek organu przewidzianego w niej