Symboliczny toporek

Nie dysponujemy wieloma źródłami, które opisują początki państwa Franków. Tak naprawdę historycy opierają się przede wszystkim na spisanej przez Grzegorza z Tours Historii Franków. Nazwą Frankowie określają federację plemion zachodniogermańskich (m.in. Saliów, Amzywariów, Brukterów czy Chamawów). Na tereny Europy przybyły pod koniec III w. n.e. najprawdopodobniej znad Morza Czarnego, pustosząc GalięGaliaGalię. Udało im się opanować jej północne tereny między Mozą a Skaldą, tzw. Toksandrię – część dzisiejszej Belgii. Cesarz Julian Apostata pozwolił im w połowie IV w. pozostać w Toksandrii. Być może w zamian za uzyskanie tytułu foederatifoederatifoederati, czyli sprzymierzeńców Rzymu, mieli bronić linii Renu przed najeźdźcami. Jako sojusznicy Frankowie wykorzystywali trudności cesarstwa, aby rozszerzać swoje siedziby.

Nazwę plemienia można według historyków łączyć z różnymi słowami, m.in. germańskim frankat (wolny), które miałoby określać Germanów niezależnych od Rzymu, czy od małych toporów (łac. francisca), służących do rzucania w trakcie walk. Były one ulubioną bronią Franków. Na to ostatnie mogą również wskazywać słowa określające w innych językach oszczep, takie jak staroangielska franca czy staronorweska frakka.

R1YxMmRCp2Sek
Uzbrojenie pochodzące z typowego grobowca frankijskiego wojownika z V‑VI wieku. Na zdjęciu widać m.in. topór francisca, jednosieczny nóż bojowy saks i hełm.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Współplemieńcy i rywale

Frankowie na początku nie byli wcale jednolitą grupą etniczną. Dzielili się na wiele zwalczających się plemion, z których przez długi czas żadne nie mogło zdobyć i utrzymać dominacji. Łączyło ich to, że pozostawali poganami. Tymczasem inne ludy germańskie, które znajdowały się w orbicie wpływów imperium rzymskiego, przyjmowały arianizmarianizmarianizm, a więc odłam chrześcijaństwa.

W tamtym okresie na pierwszy plan wysuwały się dwie podstawowe grupy: Frankowie saliccy oraz Frankowie rypuarscy. Pierwsi zamieszkiwali w pobliżu Morza Północnego (Toksandria), drudzy zajmowali tereny na prawym brzegu Renu i nad Menem. W 451 r. w bitwie na Polach Katalaunijskich w pobliżu dzisiejszego Châlons‑en‑Champagne doszło do starcia wojsk zachodniorzymskiego wodza Aecjusza z Hunami, którym przewodził AttylaAttylaAttyla. Było to ostatnie znaczące zwycięstwo cesarstwa nad barbarzyńskimi plemionami. Obydwa odłamy Franków stanęły w niej po przeciwnych stronach. Frankowie saliccy wsparli Rzymian, natomiast rypuarscy – najeźdźców. Według historyków Franków salickich w tej bitwie prowadził „syn Morza” – Meroweusz. To od niego wywodzi się dynastia MerowingówMerowingowieMerowingów, królów Franków, pod rządami których doszło do podbicia niemal całej Galii.

R6WEnxOA9U0Y6
Trasa Hunów prowadzonych przez Attylę na terenach współczesnej Francji i Niemiec. Wskaż miejsce zwycięskiej bitwy cesarstwa nad Hunami.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Wikimedia Commons, >, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zmiana frontu

Pierwsze znaczące podboje należy przypisać Childerykowi, synowi Meroweusza. Centrum jego posiadłości stanowiło prawdopodobnie Tournai, gdzie odkryto jego grób. Około 463 r. wraz z wojskami rzymskimi pokonał pod Orleanem Wizygotów, którzy chcieli zająć tereny nad Loarą. Kilka lat później, wciąż jako cesarski sojusznik, rozprawił się z Sasami i zdobył Angers.

Ale Frankowie nie myśleli pozostawać wyłącznie plemieniem sojuszniczym wobec Rzymu, podporządkowanym kolejnym władcom. Z biegiem czasu rósł ich apetyt na samodzielne rządzenie i uniezależnienie się od cesarstwa. Chcieli stworzyć silne i samodzielne państwo. Do tego potrzebne było zlikwidowanie rozdrobnienia między Frankami oraz rozprawienie się z sąsiadami zagrażającymi ich władzy i zdobyczom terytorialnym.

Udało się to Chlodwigowi, wnukowi Meroweusza. Objął on władzę w 481 r. po śmierci Childeryka. Na początku rozprawił się z Syagriuszem, rzymskim wodzem i namiestnikiem Galii, który sprawował władzę nad prowincją nawet po upadku Rzymu w 476 roku. Syagriusz został przez Chlodwiga pokonany w 486 r. w bitwie pod Soissons, a nadzorowane przez niego tereny włączono do państwa Franków.  Rządy Chlodwiga od początku spotykały się z aprobatą elit Galorzymian, które widziały w nim gwaranta bezpieczeństwa i politycznego ładu. Panowanie Franków objęło ziemie aż do Loary, za którą władali Wizygoci.

R1HezjoqHMwfl
Miniatura z XIV‑wiecznej kroniki Grandes Chroniques de France przedstawiająca przepowiednię dotyczącą dynastii Merowingów. Według legendy Childerykowi podczas nocy poślubnej z Basiną, królową Turyngii, przyśniły się najpierw lwy i jednorożce, następnie lamparty i niedźwiedzie, a na końcu psy i szakale. Basina przetłumaczyła to następująco: urodzi im się syn, który będzie jak lew, ale kolejne pokolenia władców będą coraz słabsze i doprowadzą do walk wewnętrznych.
Źródło: Wikimedia Commons, Bibliothèque nationale de France, domena publiczna.

Ku jedności

RdUaOLtyidDlG1
Portret Chlodwiga I. Czy potrafisz wskazać na obrazie element, który stanie się symbolem późniejszych władców Francji?
Źródło: François-Louis Dejuinne, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Zachęcony tym sukcesem Chlodwig pokonał Alamanów, a wreszcie (w 507 r.) Wizygotów z Akwitanii. W wojnie przeciw Alamanom wspierali go inni władcy frankijscy. Pozbywszy się ostatecznie mniejszych przywódców plemion frankijskich, władał znaczną częścią Galii.

Chlodwig zdecydował się przyjąć,  według tradycji, w 496 r. chrzest w obrządku rzymskim. Celem było utrwalenie jego władzy i zyskanie przewagi nad innymi germańskimi plemionami, które wyznawały arianizm nieakceptowany przez cesarstwo wschodniorzymskie. Dzięki decyzji o chrzcie zyskał sprzymierzeńców w cesarzu Bizancjum oraz zamieszkującej te tereny chrześcijańskiej ludności romańskiej. Umocnił swoją pozycję jako pomazaniec boży i koronowana głowa państwa. Chlodwig stworzył potęgę, z której w przyszłości powstaną zarówno Francja, jak i Niemcy.

Społeczeństwo za czasów Merowingów

Zarówno Chlodwig, jak i jego następcy prowadzili politykę ekspansji, rozszerzając swoją władzę na kolejne ziemie. Królestwo Franków było państwem patrymonialnym, będącym własnością rządzącego i przekazywanym jego potomkom. Na czele państwa stał król ogłaszany przez wiec. Początkowo wybierało go zgromadzenie wszystkich wojowników, a więc wolni chłopi, którzy służyli na zasadzie pospolitego ruszenia, z czasem wiece przemieniły się w coroczny przegląd wojsk, a władca pochodził spośród członków merowińskiej dynastii. Zarówno wierzenia germańskie, jak i przyjęte przez Chlodwiga chrześcijaństwo utwierdzały sakralny charakter władzy królewskiej. Warto zaznaczyć, iż przyjęcie przez Franków wiary chrześcijańskiej zmniejszyło izolację i różnice między nimi a Galorzymianami. Inaczej sytuacja wyglądała na terenach zamieszkanych przez ludy germańskie, które w większości wyznawały arianizm. Frankowie uważali, że Merowingowie mają prawo do sprawowania rządów, ponieważ posiadają nadprzyrodzone pochodzenie - według legendy Meroweusz był synem bożka morskiego Kwinotaura, a magiczną moc symbolizowały długie włosy noszone przez merowińskich królów. Ich obcięcie było jednoznaczne z detronizacją władcy.

RXLaG8C5ZkE201
Rysunek przedstawiający wojownika z epoki merowińskiej. Podstawę społeczeństwa stanowili wolni posiadacze ziemi, zobowiązani do służby wojskowej. Brali udział w wiecach, podczas których decydowano nie tylko o wyborze króla czy rozpoczęciu wojny, ale także o podziale zdobytych łupów.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dwór królewski, na którym przebywali najważniejsi dostojnicy kościelni oraz świeccy, stanowił główny ośrodek władzy Merowingów. Jednocześnie rządzenie rozległym państwem wymagało od władcy stałej kontroli, dlatego też nieustannie podróżował on wraz ze swoim dworem po kolejnych prowincjach. Podstawą rządów była armia. Jej dowódcy, jako namiestnicy kontrolowali rzymskie lokalne władze cywilne, które zostały zachowane. Monarchia frankijska była podzielona na rejony zarządzane przez namiestników, powoływanych i odwoływanych przez króla. Do ich obowiązków należał nadzór nad sprawami administracyjno‑skarbowymi, sądami oraz kierowanie armią. Z czasem spośród dowódców wojskowych, namiestników oraz królewskich urzędników wykształciła się frankijska administracja. Jej przedstawiciele tworzyli arystokrację i mieli dominujący wpływ na rządzenie. Pozycja możnowładców wynikała z posiadania ziemi (otrzymywanej od króla), ale często również z łączących ich z królem więzi osobistych. Nadawanie ziemi przyczyniało się do rosnących różnic majątkowych w społeczeństwie.

Królestwo frankijskie zamieszkiwały rozmaite ludy, w skład jego społeczeństwa wchodziła zarówno ludność frankijska, jak i galorzymska. Galorzymianie podlegali rzymskiemu kodeksowi cywilnemu, a Frankowie własnym prawom. Część majątków arystokracji rzymskiej skonfiskowano, pozostawiano jednak osiadłych tam chłopów. Ziemia pochodząca z konfiskaty stała się podstawą nadań dla Franków. Wsie zamieszkiwali wolni chłopi, wspólnie podejmujący decyzje odnośnie współżycia sąsiedzkiego, korzystania ze wspólnych pastwisk, przyjmowania nowych przybyszów. Po przyjęciu chrztu Merowingowie ściśle współpracowali z hierarchią kościelną, a religia chrześcijańska stała się czynnikiem integrującym obie społeczności - frankijską i galorzymską. Taką rolę miało też pełnić jednolite prawo salickie (Lex Salica) spisane za czasów Chlodwiga i będące zbiorem przepisów prawa zwyczajowego.

Słownik

foederati
foederati

(z łac. sprzymierzeńcy) w starożytnym Rzymie określano tak członków ludu albo państwa, które zawarło z nim traktat sojuszniczy; w czasach późnego cesarstwa plemiona barbarzyńskie napływające na ziemie imperium rzymskiego wymuszały przyznanie statusu foederati i możliwość osiedlania się na tych terytoriach

arianizm
arianizm

doktryna teologiczna stworzona przez wczesnochrześcijańskiego prezbitera i teologa Ariusza, uznana przez Kościół katolicki za herezję; odrzucała dogmat Trójcy Świętej i uznawała, że jedynie Bóg (Ojciec) ma w pełni boską naturę, ponieważ jako jedyny jest wieczny, niezrodzony

Merowingowie
Merowingowie

dynastia rządząca w państwie frankijskim w latach 481–751, której założycielem jest legendarny Meroweusz, władca wywodzący się z Franków salickich; najsłynniejszym z merowińskich władców był Chlodwig I

Attyla
Attyla

władca Hunów (434–453 r.), jeden z najsłynniejszych i najpotężniejszych władców barbarzyńskich, nazywany w historiografii Biczem Bożym; rządził terenami od Morza Kaspijskiego aż po Ren, a jego wojska złupiły m.in. Metz, Troyes, Akwileję i Mediolan

Galia
Galia

historyczna kraina Europy Zachodniej obejmująca tereny obecnej Francji, Belgii, Szwajcarii oraz północno‑zachodnich Włoch; zamieszkiwana przez plemiona celtyckie, za czasów Juliusza Cezara zyskała status prowincji rzymskiej, w połowie III w. n.e. przez kilkanaście lat była oddzielnym państwem

solid
solid

złota moneta ważąca 4,55 g; bita od IV w. w rzymskim cesarstwie i pozostająca w obiegu do IX w.

Słowa kluczowe

Frankowie, Childeryk, Chlodwig, Merowingowie, Attyla, Europa wczesnego średniowiecza, prawo salickie, monarchia Merowingów

Bibliografia

Historia Europy pod red. A. Mączaka, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 1997.

N. Davies, Europa. Rozprawa historyka z historią, Wydawnictwo Znak, Kraków 2001.

H. Manikowska, J. Tazbirowa, Historia. Średniowiecze, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1993.

Wielka historia świata – tom 4. Kształtowanie średniowiecza pod red. M. Salamona, Świat Książki, Kraków 2005.

B. Zientara, Historia powszechna średniowiecza, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2000.

R. Collins, Europa wczesnośredniowieczna 300 – 1000, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1996.

I. Wood, Królestwa Merowingów. Władza – społeczeństwo – kultura 450–751, tłum. M. Wilk, Warszawa 2013.