Przeczytaj
Jak działa algorytm iteracyjny?
Mechanizm algorytmów iteracyjnychiteracyjnych jest oparty na powtarzaniu pewnych operacji. Odbywa się to na dwa podstawowe sposoby:
powtarzanie operacji z góry określoną liczbę razy,
powtarzanie operacji do momentu spełnienia pewnego warunku.
Oto przykładowe zastosowania algorytmów iteracyjnych:
wypisanie liczb o określonych właściwościach z przedziału , gdzie wartości i podaje użytkownik,
wypisanie podanego tekstu dokładnie razy, gdzie podaje użytkownik,
zmniejszanie ilości pozostałego czasu, aż do jego wyczerpania,
powtarzanie prośby o udzielenie odpowiedzi do momentu, w którym użytkownik poda odpowiedź poprawną.
Prezentowanie algorytmu iteracyjnego za pomocą schematu blokowego
Jak wygląda graficzny zapis iteracji w algorytmie? Posłużymy się przykładem:
Przyjmijmy, że chcemy wypisać wszystkie liczby naturalne z przedziału od do włącznie.

W schematach blokowych wszelkie operacje na zmiennychzmiennych zapisywane są w blokach o kształcie prostokątów.
Przeanalizujmy ten algorytm:
Ustawiamy wartość zmiennej
licznikna .Sprawdzamy, czy wartość zmiennej
licznikjest mniejsza bądź równa .Jeśli tak, wypisujemy zmienną
licznik, a następnie zwiększamy jej wartość o i ponownie sprawdzamy warunek z punktu .Jeżeli wartość zmiennej
licznikjest większa od , kończymy wykonywanie algorytmu.
Przykład: tworzenie algorytmu iteracyjnego krok po kroku
Napiszmy algorytm, który pozwoli sprawdzić, ile czasu zostało studentom do zakończenia egzaminu. Zakładamy, że egzamin trwa minut.
Najpierw należy przypisać zmiennej
czaswartość początkową – czyli (liczymy czas w minutach).

Sprawdzamy, czy wartość zmiennej
czasjest większa niż .

Jeśli tak, wyświetlamy informację, ile czasu pozostało studentom. Następnie zmniejszamy wartość zmiennej
czaso i ponownie sprawdzamy, czy jest ona nadal większa od .

Jeśli czas już upłynął (wartość zmiennej
czasjest równa ), wypisujemy komunikat o zakończeniu egzaminu oraz kończymy pracę z algorytmem.

Słownik
powtarzanie tej samej operacji z góry określoną liczbę razy lub do momentu spełnienia określonego warunku
element języka programowania mający nazwę, wartość oraz miejsce w pamięci komputera, w którym zapisana jest wartość zmiennej; do zmiennej można odwoływać się za pomocą nazwy