Przeczytaj
Jak poprawnie odczytywać wyniki badań społecznych?
Dane liczbowe można zaprezentować na kilka sposobów. Dodatkowym utrudnieniem jest zrozumienie zależności między danymi liczbowymi a opisami, stanowiącymi kluczową część składową badań. Jak zatem podejść do badania, aby końcowe wnioski były zgodne z danymi?
Cele i dążenia życiowe Polaków ze względu na wiek (CBOS, kwiecień 2006)
Cele, jakie człowiek stawia sobie w życiu, z oczywistych względów są różne – ze względu na wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania czy też płeć. Jest tak przede wszystkim dlatego, że jesteśmy różni i mamy własne, niepowtarzalne motywacje. Wiele badań wskazuje jednak na to, że w obrębie określonych kryteriów można wskazać cele typowe dla poszczególnych grup: kobiet i mężczyzn; mieszkańców wsi, miasteczek i miast; osób z danym wykształceniem; ludzi młodych, w wieku średnim i osób starszych. To ostatnie kryterium stanowić będzie dla nas podstawę do badania. Być może wnioski, jakie się wyłonią, pomogą nam zrozumieć nie tylko siebie, ale i tych, z którymi się spotykamy.
Zapoznaj się z poszczególnych kategoriami danych przedstawionych na wykresie. Następnie odpowiedz na pytania:
Zastanów się, jakie znaczenie mają poszczególne kryteria (cele i dążenia)?
Zapoznaj się z poszczególnymi słupkami danych – czy odnajdujesz tu jakieś ważne tendencjetendencje?
Jaki charakter mają zmiany – gwałtowny czy systematyczny? Liniowy czy różnokierunkowy?
Jak duże są dysproporcje między poszczególnymi wskazaniami?
Co można powiedzieć o najbardziej zauważalnych wskazaniach?
Słownik
reakcja zbiorowości na zdarzenia, zjawiska wywołane działaniem władz, instytucji wchodzących w skład szeroko rozumianej sfery publicznej; najogólniej oznacza aprobatę lub dezaprobatę dla widocznych w przestrzeni publicznej stanowisk, zachowań artykułowaną przez jakąś część społeczeństwa, zbiorowości
jednostka różnicy między dwiema wartościami wyrażanymi w procentach; wykorzystywana w porównaniach, np. jeśli udział wyborców partii X w styczniu wyniósł 20%, a w lutym – 35%, to ten udział wzrósł o 15 punktów procentowych (a nie o 15%)
podmiot (najczęściej osoba, ale także podmiot prawny), który przekazuje dane do celów statystycznych; w badaniu sondażowym osoba wylosowana z populacji, która odpowiada na pytania wywiadu zadawane przez ankietera lub pytania ankiety (przez samodzielne wypisywanie odpowiedzi w formularzu)
różnica między dwiema wielkościami wyrażonymi w procentach, podawana w jednostkach: punkty procentowe (p.p.)
skłonność do zachowań określonego typu (niepojawiających się stale, ale co jakiś czas) albo zmieniające się stany rzeczy (np. pomiary wartości jakiejś cechy), które pozwalają prognozować stałą zmianę w czasie wartości tej cechy (np. tendencja malejąca lub rosnąca)