Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Klasyczna filozofia niemiecka

Kultura XIX‑wiecznej Europy wyłoniła się z antynomicznych prądów oświecenia. Jej najbardziej charakterystycznymi elementami był z jednej strony romantyzm w literaturze i sztuce oraz poczesna ranga refleksji historiozoficznejhistoriozofiahistoriozoficznej, z drugiej zaś procesy zwane „rewolucją przemysłową”, a także usamodzielnianie się nowych dziedzin nauki i związane z tym rozpowszechnianie się światopoglądu scjentystycznegoscjentyzmscjentystycznego. Jednak w swej warstwie filozoficznej kultura ta na przełomie XVIII i XIX w., a także właściwie w całej pierwszej połowie XIX stulecia, została zdominowana przez niesłychanie prężną i nowatorską formację intelektualną zwaną „idealizmemidealizmidealizmem niemieckim” bądź „klasyczną filozofią niemiecką”. Formacja ta, do której należą przede wszystkim tacy myśliciele jak Kant, Fichte, Schelling i Hegel, wystąpiła z tak nowymi i zarazem głęboko rewolucjonizującymi całą dotychczasową problematykę filozoficzną koncepcjami, że mimo oporu i niechęci ze strony innych, tradycyjnych środowisk filozoficznych zajęła bezapelacyjnie proscenium w filozoficznym teatrze najpierw Niemiec, a potem i niektórych innych krajów Europy. Tym samym zepchnęła przedstawicieli innych stanowisk filozoficznych na drugi plan bądź spowodowała, że ich oddziaływanie przesunęło się na drugą połowę XIX w.

R1d39rSJsJeL11
Kant, Fichte, Schelling i Hegel
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Również i z dzisiejszej perspektywy nie można stwierdzić, że historyczna rola tej formacji filozoficznej skończyła się – przeciwnie, trudno sobie wyobrazić dużą część współczesnych debat filozoficznych bez niezbędnego nawiązania do ujęć czy choćby tylko pojęciowości, wypracowanych na jej gruncie. Historyczna rola tej formacji w ukształtowaniu problematyki filozoficznej właściwej dla współczesności jest zatem nie do przecenienia. Formacja ta wszelako – ze względu na swoją wyraźnie zaznaczającą się specyfikę i odrębność związaną nie tyle z „duchem epoki”, ile z logiką wewnętrznych przekształceń podejmowanej tematyki (domagającej się choćby wypracowania zupełnie nowego języka filozoficznego) – nie odzwierciedlała w pełni owych wspomnianych wyżej najogólniejszych, charakterystycznych rysów XIX‑wiecznej kultury. Swoje wyrazistsze odbicie znajdą one w innych, dochodzących później do głosu nurtach filozoficznych. Choć w idealizmie niemieckim zaistniały pewne elementy światopoglądu romantycznego (dziejotwórcza rola narodu, działanie Opatrzności w dziejach, znaczenie wybitnych jednostek historycznych, problematyka estetyczna itp. – przede wszystkim w twórczości Schellinga i Hegla), to z pewnością najważniejszych treści filozoficznych właściwych dla tej formacji nie można sprowadzić do konfiguracji poglądów składających się na ruch romantyczny. W żadnym razie nie można też dopatrywać się jakichkolwiek zalążków scjentyzmu w poglądach filozofów tego nurtu – mimo szafowania przez nich terminami „nauka” czy „wiedza”. Przeciwnie, logika rozwoju problematyki filozoficznej, którą podejmowali, prowadziła ich do ustanowienia nowego rodzaju metafizykimetafizykametafizyki, uzasadniającej dopiero możliwość nauk szczegółowych, a nie odwołującej się do ich wyników. Ogólnym bowiem rysem charakteryzującym myślicieli tej formacji jest racjonalizm zwrócony ku wykrywaniu roli i struktur rozumu w procesach poznawczych, w ludzkich działaniach jednostkowych i zbiorowych oraz w dziejach – racjonalizm kulminujący w tendencji do tworzenia wszechogarniającego systemu filozoficznego. A wszystko zaczęło się od Kanta – tkwiąc głęboko w horyzontach problemowych oświecenia, odważył się on postąpić zgodnie z dewizą, którą, jak wcześniej o tym mówiliśmy, tak trafnie sam uznał za hasło wywoławcze swojej epoki: sapere aude – „odważ się być mądrym!”. Tyle tylko, że ta odwaga Kanta w poszukiwaniu autonomicznychautonomiaautonomicznych uprawnień rozumu w obszarze poznania teoretycznego i działania praktycznego okazała się do tego stopnia bezkompromisowa, że doprowadziła do prawdziwej rewolucji filozoficznej, której efekty całkowicie już przekraczały oświeceniowe horyzonty.

Słownik

autonomia
autonomia

(gr. autonomia — niezależność, samodzielność) samodzielność i niezależność w decydowaniu o sobie; w etyce: niezależność od norm etycznych zewnętrznych, innych niż własne sumienie

historiozofia
historiozofia

(gr. historia — badanie, informacja + sophia — mądrość) filozofia historii; refleksje dotyczące procesów dziejowych i sensu historii

idealizm
idealizm

(łac. idealis < gr. idea — idea, wyobrażenie) w ontologii: stanowisko głoszące, że jedynym istniejącym samoistnie bytem jest idea, duch, itd. (byt niematerialny), który istnieje niezależnie od rzeczywistości materialnej. Rzeczywistość idealna może być przyczyną lub – jak u Platona – wzorem rzeczywistości materialnej

metafizyka
metafizyka

(gr. ta meta physika — to, co jest po fizyce) dział filozofii zajmujący się bytem jako takim – jego podstawowymi własnościami, leżącymi u podstaw świata, który jest nam dostępny poprzez doświadczenie zmysłowe

racjonalizm epistemologiczny
racjonalizm epistemologiczny

(łac. ratio – rozum) lub: aprioryzm – stanowisko, zgodnie z którym rozum jest niezależnym od doświadczenia, właściwym i skutecznym źródłem poznania. Stanowisko przeciwstawne do empiryzmu epistemologicznego (aposterioryzmu)

scjentyzm
scjentyzm

(łac. scienta — wiedza) pogląd filozoficzny głoszący, że uzyskanie prawdziwej wiedzy o rzeczywistości jest możliwe tylko przez poznanie naukowe