Rodzina jest grupą pierwotnągrupa pierwotnagrupą pierwotną. Z tej racji trudno wskazać główny cel sformowania tej grupy i powody jej trwania. Znaczenie, jakie rodzina ma dla osób ją współtworzących oraz dla społeczeństwa, jest bezdyskusyjne.

Po pierwsze: dzięki małżeństwu i rodzinie odtwarza się w kolejnych pokoleniach społeczeństwo i jego ład aksjonormatywnyład aksjonormatywnyład aksjonormatywny, który rodzice przekazują dzieciom w procesie socjalizacjisocjalizacjasocjalizacji.

Po drugie: w rodzinie człowiek zdobywa cechy społeczne, umiejętności i wiedzę, które umożliwiają mu wchodzenie do innych grup społecznychgrupa społecznagrup społecznych, w świat, a także samodzielne funkcjonowanie w społeczeństwie. Z tych między innymi powodów nauki społeczne analizują funkcje pełnione przez rodzinę w społeczeństwie. Ich zakres, znaczenie i liczba zmieniają się w trakcie historycznego rozwoju społeczeństw. Obecnie socjologowie wymieniają 10 funkcji o różnym charakterze.

Funkcje podstawowe

Przyjmuje się, że funkcje zaliczane do tej grupy rodzina pełniła zawsze. Mają więc charakter niezbywalny.

RxF2znrAzYFWg1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: [bold]podstawowe funkcje rodziny[/]Elementy należące do kategorii [bold]podstawowe funkcje rodziny[/]Nazwa kategorii: seksualnaNazwa kategorii: prokreacyjnaNazwa kategorii: socjalizacyjnaNazwa kategorii: opiekuńczo‑ -zabezpieczającaNazwa kategorii: ekonomicznaNazwa kategorii: ekspresyjno‑ -emocjonalnaKoniec elementów należących do kategorii [bold]podstawowe funkcje rodziny[/]
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Seksualna

Instytucja małżeństwa, które jest podstawą rodziny, reguluje stosunki seksualne między ludźmi. Dzięki niej możliwe jest stałe współżycie seksualne, z reguły na zasadzie wyłączności. Typ relacji między mężczyzną a kobietą (rodzina monogamiczna, poligamiczna), występujący w konkretnych społeczeństwach, determinuje charakter małżeństwa i rodziny, w tym zasady współżycia seksualnego. W rodzinach poligamicznych jeden partner (partnerka) ma przynajmniej dwoje partnerek (partnerów).

Prokreacyjna

Konsekwencją współżycia seksualnego małżonków są narodziny dziecka (dzieci). Dzięki prokreacjiprokreacjaprokreacji podtrzymywana jest ciągłość zbiorowości ludzkiej. W społeczeństwach współczesnych rozdziela się funkcję seksualną od prokreacyjnej. Na wcześniejszych historycznie etapach rozwoju rodziny funkcje seksualna i prokreacyjna stanowiły jedność. W rezultacie liczba dzieci w rodzinie warunkowana była przede wszystkim biologicznie: wiekiem małżonków i ich płodnością. Obecnie, w dobie tzw. planowania rodziny i świadomego macierzyństwa, to małżonkowie decydują o liczbie dzieci i czasie ich przyjścia na świat.

R1F2OTo2jUl66
Przyjrzyj się fotografii. Widać na niej najpowszechniejszy w Polsce typ rodziny: małą rodzinę nuklearną w wersji 2+1. Jak myślisz, dlaczego ten model jest obecnie preferowany przez Polki i Polaków? Czy ma to konsekwencje dla całego społeczeństwa? Ile rodzina powinna mieć dzieci, aby populacja się odtwarzała?
Źródło: Stephanie Pratt, domena publiczna.

Socjalizacyjna

Od urodzin dziecka rozpoczyna się proces jego socjalizacji, który realizowany jest przede wszystkim przez rodziców i innych członków najbliższej rodziny (dziadków, ciotki, wujów czy starsze rodzeństwo). Ten rodzinny aspekt procesu socjalizacji jest konieczny, by niemowlę (a później dziecko) zdobyło cechy społeczne i niezbędne umiejętności. Są one nieodzowne, gdyż umożliwiają samodzielne zaspokojenie podstawowych potrzeb oraz wchodzenie do innych grup społecznych.

R12oVIRNJG5Gj
W świecie współczesnym placówki edukacyjne i opiekuńcze włączają się w proces socjalizacji człowieka już na najwcześniejszych etapach jego rozwoju. Tym różnią się współczesne społeczeństwa od społeczeństw historycznych, w których dziecko pozostawało bardzo długo pod wychowawczym wpływem najbliższej rodziny. Czy można zatem powiedzieć, że funkcja socjalizacyjna rodziny zanika? Czy szkoła rzeczywiście może (i czy musi) zastąpić najbliższą rodzinę (na przykład jeśli oboje rodzice pracują zawodowo)?
Źródło: Alicja, domena publiczna.

Opiekuńczo‑zabezpieczająca

Przyjście na świat dziecka (dzieci) związane jest z koniecznością zapewnienia im opieki, bowiem nie są one w stanie samodzielnie zaspokajać swych potrzeb. Jednak również inni członkowie rodziny – z powodu choroby czy zaawansowanego wieku – muszą korzystać z pomocy, jaką pozostali członkowie rodziny świadczą w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb. Na świadczeniu takiej pomocy polega właśnie funkcja opiekuńcza (lub opiekuńczo‑zabezpieczająca). Jest ona ściśle związana z funkcją ekonomiczną – w takim zakresie, w jakim wszystkie prace usługowe wykonywane w rodzinie (np. przygotowywanie posiłków), składające się na część funkcji ekonomicznej, są niezbędne przy opiece i zabezpieczeniu jej najsłabszych członków.

RcdR2QG7o8d9o
Przygotowywanie posiłków, sprzątanie, pranie i cała reszta szerokiego zbioru działań zaliczanych do domowych czynności usługowych jest wykonywana w związku z opieką i zabezpieczeniem najsłabszych w rodzinie. Są to jednak czynności włączane w obręb funkcji ekonomicznej, która umożliwia zaspokojenie potrzeb wszystkich członków rodziny. Czy dostrzegasz integralność, jaką – przez to powiązanie różnych funkcji – powinna się wykazywać funkcjonalna struktura rodziny?
Źródło: cottonbro, domena publiczna.

Ekonomiczna

Rodzina, niezależnie od liczby członków, musi mieć ekonomiczne podstawy egzystencji. Tworzy je dzięki aktywności ekonomicznej rodziców lub/i posiadanym kapitałom. Najczęściej jest to praca zarobkowa jednego lub – co współcześnie występuje znacznie częściej – obojga rodziców. Ponadto rodzice mogą prowadzić działalność ekonomiczną na własną rękę. W zakres funkcji ekonomicznej wchodzą również pozyskiwanie, utrzymywanie i korzystanie z dóbr trwałych (mieszkania i jego wyposażenia, samochodu etc.) oraz dóbr kapitałowych (akcji, obligacji, oszczędności). W zakresie funkcji ekonomicznej wykonywane są różne czynności usługowe: aprowizacja, przygotowywanie posiłków, utrzymywanie czystości, dbałość o sprzęt i dobra indywidualne członków rodziny.

R1KTTifxtXNcK
Jeśli rodzice prowadzą działalność ekonomiczną na własną rękę, to funkcja ta może być realizowana przez znacznie szerszą grupę członków rodziny? Jak myślisz, czy dotyczy to tylko rodzinnych gospodarstw rolnych lub, jak na fotografii, rybackich?
Źródło: Beautiful-Moments, domena publiczna.

Ekspresyjno‑emocjonalna

Grupa rodzinna jest związana silną więzią emocjonalną. Relacje tego typu występują między małżonkami, rodzicami i dziećmi czy między kolejnymi pokoleniami (dziadkami i wnukami oraz innymi krewnymi). Rodzina zaspokaja potrzebę miłości małżonków i dzieci. Dostarcza w ten sposób emocjonalną gratyfikację swym członkom. Ponadto grupa rodzinna każdemu członkowi umożliwia ekspresję własnych emocji: miłości, przywiązania, zaufania, ale też gniewu, lęków, obaw związanych z uczestnictwem w życiu społecznym, począwszy od szkoły, pracy, a skończywszy na uczestnictwie w innych grupach społecznych, w których ekspresja emocji uważana jest za niestosowną i może być negatywnie oceniana. Tę funkcję rodziny określa się jako emocjonalno‑ekspresyjną lub emocjonalną.

RuSsy1KaVGdFP
Czy ty także wolisz się wyżalić przed kimś najbliższym, zamiast narzekać w rozmowie z obcymi osobami, gdy spotka cię przykrość albo porażka?
Źródło: domena publiczna.

Funkcje wtórne

Są to wszystkie funkcje niezaliczone do kategorii funkcji podstawowych. Ich wtórne znaczenie wynika z faktu, że nie przesądzają o trwaniu i funkcjonowaniu grupy (rodziny) oraz o relacjach między członkami grupy.

R11GNPHS9CgLk
Funkcja stratyfikacyjna Nazywana też funkcją klasową. Należąc do rodziny, zaliczani jesteśmy do klasy społecznej, w jakiej nasza rodzina się mieści z racji posiadania określonych cech położenia klasowego (np. klasa średnia, klasa robotnicza, klasa posiadaczy, klasa chłopska etc.). Tym samym funkcja stratyfikacyjna wyznacza miejsce grupy rodzinnej w szeroko rozumianej strukturze społecznej i jest czynnikiem utrwalającym istniejący podział społeczeństwa na warstwy, klasy czy kasty. Kontekst historyczny wskazuje, że niektóre funkcje rodziny mają w określonym czasie większe lub mniejsze znaczenie. Tak na przykład jest w przypadku funkcji stratyfikacyjnej: przy niskim poziomie ruchliwości społecznej miała ona podstawowe znaczenie. Większość członków społeczeństwa nie zmieniała bowiem statusów przypisanych (czyli np. kto się urodził w rodzinie chłopskiej, był chłopem; kto się urodził w rodzinie robotniczej, najczęściej w dorosłym życiu był robotnikiem)., Funkcja identyfikacyjna Urodzenie się w konkretnej rodzinie warunkuje miejsce jednostki w społeczeństwie. Uzyskuje ona bowiem przypisany status. Zmiana tego statusu możliwa jest dzięki aktywności życiowej jednostki (np. zmiana statusu przez pracę w określonym zawodzie), ale również dzięki zasobom ekonomicznym, kulturowym, którymi rodzina dysponuje (np. kupowanie szlachectwa w dawnych czasach). Rodzina pochodzenia, niezależnie od późniejszej biografii życiowej osobnika, służy identyfikacji przez otoczenie zewnętrzne. Przesądza też w znacznej mierze o biegu życia jednostki, jej szansach życiowych i ograniczeniach., Funkcja integracyjno‑kontrolna Nazywana też legalizacyjno-kontrolną. Członkowie rodziny kontrolują wzajemnie swoje zachowania, zgodnie z obowiązującym systemem wartości, norm oraz wzorów zachowań aprobowanych w swojej rodzinie i całym społeczeństwie. Kontroli podlegają wzajemne relacje między małżonkami, relacje rodziców z dziećmi, a przede wszystkim zachowania tych ostatnich. Kontrola społeczna wzmacnia spójność grupy, wywiązywanie się z ról społecznych pełnionych w rodzinie. Zakres funkcji legalizacyjno-kontrolnej jest jednak znacznie szerszy: legalizuje w sposób formalny relacje między małżonkami, prawny status dzieci, wspólnotę majątkową rodziny. Funkcjonowanie grupy rodzinnej poza regulacjami prawnymi warunkowane jest przez grupę religijną, do której należą współmałżonkowie, a także przez obyczaje i moralność. To wszystko mieści się w zakresie tej funkcji., Funkcja rekreacyjno‑towarzyska Polega na organizowaniu czasu wolnego członkom rodziny, wspólnym spędzaniu czasu wolnego zgodnie z wypracowanym przez grupę rodzinną stylem życia. W zakres tej funkcji wchodzi również sukcesywne wprowadzanie dzieci i młodzieży w świat powiązań towarzyskich, przyuczanie do reguł obowiązujących w kontaktach z osobami należącymi do kręgów towarzyskich rodziców, a także kontrola sposobów spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież w grupach rówieśniczych i ponoszenie przez rodziców kosztów związanych z uczestnictwem dzieci w grupach rówieśniczych.

Słownik

grupa pierwotna
grupa pierwotna

mała grupa społeczna, której członkowie mają bliskie i trwałe więzi; więzi społeczne w takiej grupie są nieformalne, spontaniczne, kontakty bezpośrednie, interakcje „twarzą w twarz”; członkowie rozpoznają się nawzajem, podejmują zróżnicowane działania, częściowo z pobudek autotelicznych

grupa społeczna
grupa społeczna

grupa jednostek o tożsamości zbiorowej, której towarzyszą kontakty, interakcje i stosunki społeczne w jej obrębie, częstsze i bardziej intensywne niż z osobami z zewnątrz; inaczej: zbiorowość ludzi (co najmniej trzy osoby), między którymi występuje więź, a powiązane w obrębie grupy role służą realizacji wspólnych celów

instytucja społeczna
instytucja społeczna

element struktury grupy lub społeczeństwa organizujący zachowania i działania jednostek lub grup społecznych, wyposażony w sankcje wymuszające podporządkowanie się działaniu instytucjonalnemu

klasa społeczna
klasa społeczna

segment społeczeństwa, do którego zaliczamy jednostki pozostające w podobnym położeniu społecznym, warunkowanym własnością; dotyczy to zwłaszcza posiadania środków produkcji

kontrola społeczna
kontrola społeczna

mechanizmy regulujące zgodność zachowania jednostek i zbiorowości społecznych z normami i regułami obowiązującymi w społeczeństwie lub szerszych zbiorowościach społecznych

ład aksjonormatywny
ład aksjonormatywny

układ wartości, norm postępowania, które umacniają te wartości, oraz wzorów zachowania, czyli kulturowo i historycznie zmiennych form, jakie przybierają normy w zależności od konkretnej sytuacji, w której są stosowane przez jednostkę

norma
norma

nakaz lub zakaz określonego zachowania, działania, mający chronić i zarazem podtrzymywać wartość cenioną w grupie lub w całym społeczeństwie; w innym, węższym znaczeniu trwały, przyjęty w społeczeństwie lub zbiorowościach sposób działania

prokreacja
prokreacja

(inaczej: rozmnażanie, reprodukcja); zjawisko charakterystyczne dla wszystkich żywych organizmów; oznacza wytwarzanie potomstwa przez organizmy rodzicielskie

socjalizacja
socjalizacja

(z łac. socialis – społeczny, towarzyski); uspołecznienie, proces nabywania przez podmiot umiejętności (a przede wszystkim przyswajania systemu wartości, norm i wzorów zachowań akceptowanych i podtrzymywanych przez zbiorowość lub społeczeństwo); proces, w którym jednostka ze swoimi specyficznymi biologicznymi i psychicznymi dyspozycjami staje się dojrzała społecznie; w wyniku tego zostaje wyposażona w dynamicznie podtrzymywane w okresie całego życia zdolności i umiejętności skutecznego działania w obrębie całego społeczeństwa (jak i w poszczególnych jego elementach); jednocześnie jest to proces powstawania i rozwoju osobowości, zachodzący we wzajemnej zależności ze społecznie przekazywanym środowiskiem socjalnym i materialnym

status przypisany
status przypisany

status wynikający z urodzenia: w konkretnej rodzinie, stanie lub kaście; także wynikający z cech jednostki, na które nie miała ona (w momencie urodzenia) bezpośredniego wpływu: wieku, płci, rasy, przynależności etnicznej itp.

status społeczny
status społeczny

warunkowana przez wiele czynników, zależnie od konkretnego społeczeństwa (np. prawnych, politycznych, ekonomicznych, religijnych, etnicznych czy rasowych), klasyfikacja jednostek i grup w strukturze uwarstwienia społecznego

stratyfikacja
stratyfikacja

(z łac. stratum – warstwa); hierarchiczne ułożenie wielkich zbiorowości społecznych (klas, warstw, kategorii społeczno‑zawodowych) wyróżnianych według dysponowania przez nie zasobami społecznymi, władzą, kapitałem, wykształceniem, prestiżem itp.

wartości
wartości

(z niem. der Wert – godność, honor, powaga); pożądane obiekty (materialne lub o symbolicznym charakterze) lub sądy (opinie) egzystencjalne (dotyczące tego, co istnieje) oraz normatywne (dotyczące tego, co powinno być i jak to osiągnąć)