Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Geneza legendy o Tristanie i Izoldzie

R31K1UDn0lcTE1
Celtowie – ludy zamieszkujące w starożytności głównie środkową Europę; za sprawą ekspansji opanowały znaczną część kontynentu (w tym Wyspy Brytyjskie oraz Galię), stanowiąc zagrożenie dla Cesarstwa Rzymskiego; Celtowie nie zostawili po sobie literatury (nie mieli własnego pisma), więc wiedzę o nich czerpie się z zapisków innych ludów oraz na podstawie kultury materialnej.
Kolorem niebieskim zaznaczono rejon, który historycy uznają za kolebkę Celtów, natomiast kolorem różowym – tereny opanowane przez te ludy w trakcie wielowiekowej ekspansji.
Źródło: Quadell, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Historia Tristana i Izoldy należy do popularnych legend zrodzonych w kulturze średniowiecznej Europy. Jej początki są mało znane – mit o tragicznych kochankach powstał prawdopodobnie w VI w. n.e., a badacze wiążą jego genezę z terenami, na których zamieszkiwali Celtowie.

Nie wiadomo, jak brzmiała pierwotna wersja dziejów miłości Tristana i Izoldy. Zachowały się dopiero jej XII‑wieczne starofrancuskie teksty literackie, które powstały na podstawie celtyckich mitów. Te średniowieczne przekazy zrekonstruował w 1900 r. francuski mediewistamediewistamediewista Joseph Bédier. Czytelnicy z XX i XXI w. poznają więc Tristana i Izoldę nie z oryginalnych opowieści, a z literackiej przeróbki. Utwór przełożył na język polski Tadeusz Żeleński (Boy) w 1925 r., nadając mu tytuł Dzieje Tristana i Izoldy.

mediewista
RNnUxhpadWHzu
Tristan i Izolda przy fontannie, król Marek obserwuje ich z ukrycia. Fragment rzeźbionej szkatułki z kości słoniowej, ok. 1340–1350
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Historia rycerska

Historia Tristana i Izoldy to m.in. opowieść o rycerzach. Do tego stanu należą tytułowy bohater, jego przyjaciel (i brat Izoldy o Białych Dłoniach) Kaherdyn; baronowie, którzy knuli przeciwko kochankom; Morhołt – wuj Izoldy Jasnowłosej, a zarazem uczestnik pojedynku, w którym zginął z ręki Tristana. Wśród bohaterów ważną postacią jest król KornwaliiKornwaliaKornwalii Marek (incydentalnie wspomina się innych władców). Świat kobiecy reprezentuje przede wszystkim księżniczka irlandzka i żona króla Marka Izolda Jasnowłosa, lecz istotną pozycję zajmuje również jej imienniczka, żona Tristana – Izolda o Białych Dłoniach. Są to więc dzieje, w których główne role odgrywają władcy, rycerze i wysoko postawione w hierarchii społecznej kobiety. Na podstawie opowieści o Tristanie i Izoldzie można wywnioskować, jak funkcjonowały dwa z trzech głównych wzorców osobowych tej epoki, czyli król i rycerz (nie ma tu natomiast odniesień do wzorca świętego).

Kornwalia
R1HWIXI3YsXdA
Tintagel, zachodnie wybrzeże Kornwalii, pozostałości zamku
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wzorzec osobowy rycerza

W badaniach nad poszczególnymi epokami używana jest kategoria określana jako etosetosetos (ethos), czyli zbiór norm typowy dla danej zbiorowości. Z etosem łączy się pojęcie „wzorzec osobowy”. Na wzorzec składają się cechy pożądane, ale wskazuje on też na te sposoby zachowania, które postrzegane są jako negatywne i których należy się wystrzegać, by przynależeć do określonej grupy społecznej. Wymagania tworzące wzorce osobowe bywają mniej lub bardziej restryktywne. Stan rycerski wytworzył cały katalog cech zalecanych, dotyczących wszystkich dziedzin życia.

Maria Ossowska Ethos rycerski i jego odmiany

Rycerz musiał w zasadzie być dobrze urodzony. (...)

Rycerz miał promieniować urodą i wdziękiem. Urodę tę podnosił zwykle strój świadczący o zamiłowaniu do złota i drogich kamieni. Nie byle jaka musiała być także zbroja i uprząż. (...)

Rycerz musiał być silny. Siła ta była niezbędna do dźwigania zbroi, która ważyła 60‒80 kilo. (...)

Od rycerza oczekiwano, by był nieustannie zaprzątnięty swoją sławą. (...) Więc wypada wędrować w poszukiwaniu okazji do walki. (...)

Duma jest w pełni usprawiedliwiona, byle nie przesadna. (...) Współzawodnictwo w ustalaniu swego prestiżu prowadzi do stratyfikacjistratyfikacjastratyfikacji w ramach wojującej elity (...).

Ze względu na stałą troskę o prestiż w walce, żądanie od rycerza odwagi jest w pełni uzasadnione. Jej brak jest najcięższym obwinieniem. (...)

Podczas gdy odwaga służyła rycerzowi w wykonywaniu jego zawodu, hojność, której się po nim spodziewano i którą uważano za nierozłączny atrybut szlachetnego urodzenia, służyła ludziom od niego zależnym (...).

Rycerz – jak wiadomo – musiał być bezwzględnie wierny zobowiązaniom podjętym w stosunku do równych sobie. (...)

Klasowe braterstwo nie przeszkadzało rycerzom wywiązywać się z obowiązku pomsty za każdą, uczynioną sobie czy krewnym (...) zniewagę. (...)

W 1020 roku biskup FulbertChartresFulbertChartres (ok. 960–1028)FulbertChartres ujmował obowiązki rycerza w stosunku do swego pana w sześciu punktach. Ten, kto przysięgał na wierność, nie mógł dopuścić do żadnej krzywdy na ciele pana (...), do żadnej szkody w jego posiadłości (...), do żadnego uszczerbku na jego honorze (...), do uszczerbku w stanie posiadania (...), do ograniczenia jego swobody działania i możności działania. (...)

Rozbudowane są szeroko przykłady wiarołomstwa (...), których dopuścić się mógł rycerz w stosunku do swego pana. A więc na przykład opuszczenie go w bitwie (...), czynne znieważenie, cudzołóstwo (...) z żoną senioraseniorseniora (...), pohańbienie (...) córki, wnuczki, (...) wreszcie świadoma zdrada tajemnicy seniora. Jak widzimy, kobiety miały być należycie obwarowane przeciw męskim atakom, jednakże łamanie tych zakazów (...) stanowiło główny wątek najbardziej znanych opowieści dwornych (...).

C1 Źródło: Maria Ossowska, Ethos rycerski i jego odmiany, Warszawa 1986, s. 70–76.
senior
R13STGF0kPtJy
Rycerze króla Artura i święty Graal, malunek z XV w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
stratyfikacja
FulbertChartres (ok. 960–1028)

Tristan a wzorzec osobowy rycerza

Tristan nie był w średniowieczu popularnym bohaterem. W utworach z epoki spotyka się zazwyczaj jego krytykę. Negatywne nastawienie zmieniło się w kolejnym okresie literackim, czyli w renesansie. Wcześniej Tristan nie mógł być pokazany jako wzór, ponieważ swym postępowaniem łamał wiele zasad obowiązujących w kodeksie rycerskim.

Jego historia dzieli się na dwie części: do momentu wypicia miłosnego napoju i od tego wydarzenia. Te dwa etapy sugerują, że trzeba w odmienny sposób oceniać zachowanie Tristana: z rycerza wiernego królowi Markowi staje się on kochankiem kobiety należącej do tego władcy.

RRk0yaKjlifwu
John Duncan, Tristan I Izolda, 1912
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Słownik

etos
etos

(gr. ḗthos – obyczaj) – zbiór norm moralnych oraz obyczajowych, charakterystyczny dla określonej zbiorowości i przekazywany na zasadzie naśladowania

literatura parenetyczna
literatura parenetyczna

(gr. parainetikós) – utwory upowszechniające wzorce osobowe, np. ascety, rycerza, władcy, ziemianina lub dworzanina